Hjälp med val av topptursskidor och bindning

Ekka94

Ny medlem
Hej!

Har haft några års uppehåll från skidåkning överlag men har nu en första topptursresa inplanerad med farsan i riksgränsen i april och skulle behöva lite råd om utrustning då jag aldrig toppturat innan. Jag är 178 cm och 72kg samt medel/avancerad åkare.

Just nu har jag endast pjäxor (Dynafit One px) och behöver således skidor,hudar osv. Skidorna jag tittat ut och funderar på just nu är främst ur Salomons QST serie och bindningarna jag funderar på är främst Shift eller ATK Crest 10 alternativt någon rambindning för att komma undan lite billigare (typ Baron elr Marker F12).

1. Tror ni någon av dessa skidor blir bra och/eller har ni andra tips?
2. När det kommer till bindningarna, är det värt prisskillnaden mellan dem och har jag missat nåt bra alternativ?
3. Har ni tips på några prisvärda hudar som passar till skidorna?

OBS Det kommer säkert bli en del piståkning i dem också till och från då jag inte har några andra skidor just nu.

Billigaste jag hittat när jag sökt är nedan:

QST 92 + Baron = 516€
QST 92 + Marker F12 = 536€
QST 92 + Crest 10 = 636 €
QST 92 + Shift 13 = 706 €

Samma trappa gäller för QST 98an men något dyrare såklart.

TailGunnar

Aktiv medlem
Har du nåt annat syfte med skidorna eller ska du enbart tura med dem?

QST 92 funkar nog, dock inte den lättaste i den bredklassen för 100 % toppturande. Dynafit One är ganska klen pjäxa --> jag skulle välja Crest att komplementera combon och hålla vikten nere.

Bgn

Aktiv medlem
Hade jag varit dig hade jag satsat på detta sett om du i huvudsak ska använda skidorna för topptur.

Jag håller med om att QST är lite väl tunga, specielt för din pjäxa.

Oscar Tegni

Medlem
Antar du skall främst tura utifrån ditt pjäxval. Då hade jag valt Crest 10 och ett par lättare skidor.

Om det är mer av en mix, skulle jag tagit shift pro.

Ekka94

Ny medlem
Tack för inputen! Ja det kanske är smartast att fokusera på en "renare" tur-skida ändå och ha en annan uppsättning också framöver om man åker mer i pist.

Vad tror ni om K2s wayback serie från 84,88,96 för denna toppturs setup, kan det vara nånting? Och när man väljer bindning, vilken bredd ska det vara i förhållande till skida, ser att alla bindningar har massa olika alternativ.

Koppelman

Aktiv medlem
Wayback är nog bra skidor för ändamålet och de brukar gå att hitta till bra priser. Det beror lite på tillverkare men oftast lite bredare stoppers än midjebredd, det går dock också oftasf med samma eller lite mindre bredd. Men dock inte för bred, då riskerar stoppers att fastna i varandra när man går, speciellt om man har väldigt breda skidor. Crest finns ju i bland annat 86, 91 och 97 mm. Så du har ju en stopperbredd för varje midjebredd där som borde fungera bra.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vill du har något mer stabilt än traditionell PIN kan jag rekommendera Fritschi Tecton. Kanske spränger budgeten däremot... :ROFLMAO:

Min grabb har wayback 96 som topptursskida. Han är 16 och ganska vass. Kört på den sen han var 14. Den funkar för turer men han tycker den e lite för vek för ladd men prisvärd turskida som är ok på allt utom hårt underlag. Lättåkt , lite rocker fram, ok flyt för bredden men som sagt lite mjuk. Nästa skida blir nog turbindnig på hans Bent Chetler 100. Men han går bara för att åka. Har Tecton på waybacken. Mycket bra bindning. Lite sämre uppför än rena turbindningar men tusen gånger bättre än rambindningar och mycket bra åkbindning. Har själv den på ett par vökl vta och känner ingen skillnad på den och slalombindningar eller shift när jag kör offpist, funkar i pist men är inte första valet på en one quiver. shift väger 200 gram mer. Pin framdelen i Tecton har lite sämre stride än en vanlig pin och elasticiteten fram (som e bra utför) gör att den kan kännas lite sladdrig på skrå om man e kräsen och lite tyngre bakdel sabbar känslan i kickturns men sjukt bra utför. Jag gillar Tecton och tycker det är den bästa turbindningen för friåkning. Lätt som en Dynafit st och nästan lika säker som en slalombindning och inte jobbig att gå med om du inte kör tights och pulsklocka utan går för bra åk och den e lättare än shift och Duke pt. Har du budget för en bra åkskida som e lätt skulle jag gått på faction agent, lite rejälare turskida som väger lite mer än wayback och liknande men sjukt bra i alla fören och lättare än qst och andra allmountain.

Perfekt bredd på turskida för vanliga turer om du går för åkning i Skandinavien tycker jag är 90-100mm, inte bredare för då får du svårt att gå på skrå och inte smalare för då blir det kasst när du får bra dagar. Gärna rocker fram. Inte för lätt. Det är skönt med lite massa när du skall ner, sikta på runt 90-95 midja och runt 1500 gram per skida. Lättare och smalare blir visserligen kul uppför men inte lika kul när du skall åka. Alla orkar gå vanliga turer med denna setup om du inte har för bråttom upp.

gubbfan

Aktiv medlem
Midja under 100 och inte för mycket rocker, valfri tech bindning och mediumlätta skor. Det är mitt tips.
För veka skor är jobbigt med tung rygga. För mycket rocker är värdelöst uppför när det är hårt. En skida med mindre rocker funkar bra i kortare längd. Spar vikt, Lättare att kickturna.
Mitt tips Voelkl nine eighty. Suverän Sverigeskida lagom styv funkar i alla fören. Oerhört lättåkt, som alla Voelkl 178 längd räcker bra.
Och glöm inte att njuta.

Ekka94

Ny medlem
Tack för alla fina tips! Lutar åt en Wayback 88 nu alternativt Salomon MTN explore 88 eller 95 då alla är i samma prisklass och verkar vara bra skidor som folk är nöjda med.

Bindningarna jag velar mellan nu är ATK crest 10, Dynafit Radical och Dynafit Speed Turn. Är det någon av dessa som står ut bland de övriga? Fritschi Xenic och Marker alpinist 10 har jag också tittat lite på..

Nämnvärt är väl att Speed turnen är betydligt billigast av dessa och kanske att kvaliten också är därefter?

packåsna

Medlem
Tack för alla fina tips! Lutar åt en Wayback 88 nu alternativt Salomon MTN explore 88 eller 95 då alla är i samma prisklass och verkar vara bra skidor som folk är nöjda med.

Bindningarna jag velar mellan nu är ATK crest 10, Dynafit Radical och Dynafit Speed Turn. Är det någon av dessa som står ut bland de övriga? Fritschi Xenic och Marker alpinist 10 har jag också tittat lite på..

Nämnvärt är väl att Speed turnen är betydligt billigast av dessa och kanske att kvaliten också är därefter?
Speed turn har funnits i princip i samma design i mååånga år. Det skulle jag ta som en indikation på kvalitet. Jag har heller inte upplevt några problem med mina vid vanligt turande under mer än 5 år. Med det säger jag inte att den är bäst, men den är ett mycket prisvärt och beprövat alternativ.

TailGunnar

Aktiv medlem
Jag skulle välja Crest utan tvekan. Den är lätt, har lite elastisk travel i häldelen och man kan justera release både vertikalt och horisontellt.

Senast ändrad:

packåsna

Medlem
Du får avgöra vilka aspekter som är viktigast för dig, ingen av de 3 bindningarna du nämner är bäst på allt. Några exempel:

- Crest är lättast, men också dyrast.
- Alpinist har fast vertikal releasemekanism (U-fjäder, för att ändra RV måste du byta fjäder), medan både Dynafiten och Cresten har ställbart vertikalt RV.
- Speed Turn har störst storleksjustering (25 mm), Crest har 20 mm och Alpinist 15 mm.
- Alpinist finns med RV 12, de andra går bara upp till 10.
- Speed Turn har högsta hälhöjarläget, och Alpinist det lägsta (ta med en nypa salt då jag inte ids dubbelkolla detta...)
- Crest är den enda med elastiticet, visserligen bara 4 mm, men ändå. EDIT: verkar som att Alpinist också har 4 mm elasticitet i hälen.

För egen del tycker jag att nackdelarna med en bindning med U-fjäder är så pass stora att jag hade uteslutit Alpinisten. Hade priset inte varit ett problem hade jag tagit Crest.

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Också några frågor:
1. Om storleksjustering: Hur stor är den i Fritschi Tectons? (Tänker för frun, som nu tycker att åka med TLT-pjäxor och ST-bindningar, nästa pjäxor har troligen större BSL. )
2. Om att få pjäxans tå i bindningen: Dynafit tycks ha något klokt snabbt/enkelt system, det är bara att stampa in. Med några andra bindningar är det svårare. Jag hade Plums, det var ganska nogt att stampa in i bindningen. Hur är det med Fritschis?

TailGunnar

Aktiv medlem
Också några frågor:
1. Om storleksjustering: Hur stor är den i Fritschi Tectons? (Tänker för frun, som nu tycker att åka med TLT-pjäxor och ST-bindningar, nästa pjäxor har troligen större BSL. )
2. Om att få pjäxans tå i bindningen: Dynafit tycks ha något klokt snabbt/enkelt system, det är bara att stampa in. Med några andra bindningar är det svårare. Jag hade Plums, det var ganska nogt att stampa in i bindningen. Hur är det med Fritschis?
  1. 25 mm
  2. Tådelen har en "bumber" som styr pjäxan i rätt plats. Jag tycker att det var enkelt att komma in i bindningen. YMMV.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Också några frågor:
Här info om storleksjusteringen: https://fritschi.swiss/en/faq-items/adjustment-of-new-boots/ +/-12.5 mm som jag läser det.

Jag har inga problem att kliva i Tecton, men var van vid äldre Dynafit Radical ST. Vet att vissa har behövt lite övning i början, lätt att komma åt spaken/knappen som slår igen pinnarna innan man fått pjäxan i rätt position. Vet inte om det är lättare eller svårare med den för i år uppdaterade versionen, nog ingen stor skillnad.

Edit: nu ser jag att det var det här @jaksu redan svarat på. :oops:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp