Hjälp mig hitta pistskidor! + erfarenhet av stöckli?

IngridSP

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett par nya pistskidor! Jag har ett par mother tree 105 och letar efter ett komplement till dem, som jag ska ha endast i pisten! Jag är en avancerad åkare och jobbar som skidinstruktör, så har iallafall någorlunda koll på tekniken! Jag vill ha ett par tuffa skidor som jag kan utvecklas på. Har testat en hel del och har kommit fram till att jag helst vill ha en skida med radie mellan en GS och SL, typ atomic x9, völkl deacon 74 eller stöckli sc. Har ni några erfarenheter av dessa eller andra tips? Jag har fastnat mest för stöckli SCn men oroar mig lite för att den blir liiite för styv när jag inte vill köra på rent skär och istället köra tex kortsväng. Har någon provat den eller en liknande skida, och vad tycker ni isåfall? Vill ha en lekfull men samtidigt stabil skida. Tack på förhand! 😄

Senast ändrad:

Sergeant

Medlem
Hejsan

Jag har kört två säsonger på Laser SC. En fantastisk skida. Naturligtvis grym för carving men går helt ok att slöåka med. Lätt att lägga in lite sladd när det börjar gå för fort.

Klart roligare och smidigare än mina Salomon X-Race. SC känns lite mjukare men med ett otroligt bett i is. Kan bli lite stötiga/hackiga om det är uppåkt och där passa fruns AX klart bättre.

Testade ett antal skidor innan det blev Laser SC och de är väldigt allround. Sitter Salomon X14 bindning på dessa.

Byggkvaliteten är enorm. Tåliga med rejäla stålkanter.

Rekommenderas
///Henrik

Som du beskriver behovet låter det som mina Salomon streetracer från 05/06. 66 midja, 164 långa, ca 12 m radie. inga problem att spänsta emot mina 80 kg i ”all in carving”. BARA roliga i pist, men då oavsett underlag

Betydligt rappare carving är AM skidor, men inte lila roliga när det är uppkört

RWD

Medlem
Kör på ett par Deacon 74, 178cm som jag köpte i våras efter att testat dem på skidtest förra året.
Riktigt grym skida för pisten med bra bett.
Såg ett par på Blocket

Mattlaggaren

Ny medlem
Var på skidtestar helg i sälen och prövade Stöckli skidorna. Åkte på samtliga av deras pist skidor. Min absoluta favorit blev deras ax. En lite bredare skida med bra sväng i och samtidigt klarar en eftermiddag när det blivit lite uppkört. Blåste genom vallarna som det skulle varigt nypistad backe och de funkade även på det blåsiga fjället på isigare före. En skida för hela dagens förhållande. Skulle jag köpa bara en skida skulle det bli den. Enda nackdelen den har är priset.

R1

Medlem
Jag gick i samma tankar som du och fastnade för Atomic X9 efter att jag tagit mig igenom ett par skidtest och träffat vänlig personal på Skistar som gärna lånar ut skidor. Genom att du redan har ett par feta skidor så är det väl lika bra att låta bli kompromisserna och ta något midjesmalt - X9 :)

Mattlaggaren

Ny medlem
Bästa som finns att få pröva på en skidprövardag, då får man pröva vad som passar för gemene person utan att köpa grisen i säcken. Glad att du hittat rätt för dig

DaliWest

Medlem
Hej!
Jag var i Champoluc för två veckor sedan och hyrde då ett par Atomic Redster G9.
Det är riktiga fartvidunder om man gillar att göra storslalom-svängar i höga farter. Är 182 cm lång och väger 78-80 kg och fick först prova 183 cm långa skidor, de var vansinnigt snabba, men roliga att åka på i långa, breda och rödsvarta pister. Jag bytte i slutet av veckan till 171 cm och då fick jag bättre kontroll över åkningen, dock tappade man en hel del i hastighet. Är grymt sugen att köpa dessa på rean i vår, men blir nog modellen 177 cm i så fall, så har jag ett par skidor att växa med under flera års tid.

Så, jag kan varmt rekommendera Atomic Redster G9, det är de bästa pistskidor jag åkt på. Inget för ”mysåkaren” dock då de kräver att man ”trycker på” lite, men gör man det så har jag svårt att se att man blir missnöjd.

Mvh
Daniel

GoranC

Aktiv medlem
[QUOTE="DaliWest, post: 1200059, ”men gör man det så har jag svårt att se att man blir missnöjd.”
[/QUOTE]
Missnöjd eller inte det beror ju på förväntningarna och din teknik och åkförmåga.
Skidans karaktär och känsla i snökontakten varierar också mycket mellan likvärdiga prestandaskidor.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Kolla efter s.k. Mastersskidor, t.ex Rossignol Hero Master.
Mastersskidor tillverkas efter liknande koncept som FIS-godkända lagg, men med längd och radie som ligger mellan FIS SL och GS.
Jag sticker ut hakan och säger att Mastersskidor är oöverträffade som pistskidor om man inte är ute efter rena FIS-lagg.

GoranC

Aktiv medlem
Kolla efter s.k. Mastersskidor, t.ex Rossignol Hero Master.
Mastersskidor tillverkas efter liknande koncept som FIS-godkända lagg, men med längd och radie som ligger mellan FIS SL och GS.
Jag sticker ut hakan och säger att Mastersskidor är oöverträffade som pistskidor om man inte är ute efter rena FIS-lagg.
Master skidor till Ingrid som oroar sig för att Stöckli SC blir för styva, hur tänkte du där?

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Det enkla svaret är väl ”Nej” ;-)
Hade tankarna inställda på bra pistskidor... sorry.
Masterslagg kräver sin man eller kvinna... Men ger en otroligt bra upplevelse när kraften och tekniken finns :)

DaliWest

Medlem
[QUOTE="DaliWest, post: 1200059, ”men gör man det så har jag svårt att se att man blir missnöjd.”
Missnöjd eller inte det beror ju på förväntningarna och din teknik och åkförmåga.
Skidans karaktär och känsla i snökontakten varierar också mycket mellan likvärdiga prestandaskidor.
[/QUOTE]

Ja det enda korrekta svaret är ju egentligen att prova många olika typer av skidor och välja den sort som passar en själv bäst. Så är det ju med allt här i livet.
Jag är ingen proffsåkare, utan ser mig själv som ”early advanced” i pisten, om man nu kan säga så? För egen del känns G9 som en skida jag kan växa med och som passar den typ av skidåkning jag gillar i pisten. Självklart finns det säkert en annan skida som jag skulle kunna kära ner mig i ännu mer, men ville bara skriva mina tankar om den skida jag nyligen provat och fastnat för.

Mvh
Daniel

GoranC

Aktiv medlem
Exakt, G9 är en prestandaskida med stor potential, jag har ett par snabba Nordica Dobermann GSR edt evo 187 cm. Går som pansarkryssare i isig pist. Men inget jag kan rekommendera till en dam som är orolig för att skidorna skall bli för styva och framförallt så finns dom inte lekfulla.
Men om jag nu skulle drista mig till att rekommendera ett par prestandaskida som även har viss lekfullhet och som klarar en hel dag i pisten. Stöckli Laser AX som även Mattlaggaren rekommenderar. En skida med ett enormt brett spann från lekfullhet till hög prestanda. Känslan är som om det skulle sitta en vacuumsug som suger fast dom mot snön oavsett fart.

DaliWest

Medlem
Haha, får se om man får möjlighet att provåka ett par Stöckli framöver, har aldrig haft nöjet att testa den där schweiziska ingenjörskonsten...

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp