Hjälp mig hitta pistskidor! + erfarenhet av stöckli?

IngridSP

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett par nya pistskidor! Jag har ett par mother tree 105 och letar efter ett komplement till dem, som jag ska ha endast i pisten! Jag är en avancerad åkare och jobbar som skidinstruktör, så har iallafall någorlunda koll på tekniken! Jag vill ha ett par tuffa skidor som jag kan utvecklas på. Har testat en hel del och har kommit fram till att jag helst vill ha en skida med radie mellan en GS och SL, typ atomic x9, völkl deacon 74 eller stöckli sc. Har ni några erfarenheter av dessa eller andra tips? Jag har fastnat mest för stöckli SCn men oroar mig lite för att den blir liiite för styv när jag inte vill köra på rent skär och istället köra tex kortsväng. Har någon provat den eller en liknande skida, och vad tycker ni isåfall? Vill ha en lekfull men samtidigt stabil skida. Tack på förhand! 😄

Senast ändrad:

Sergeant

Medlem
Hejsan

Jag har kört två säsonger på Laser SC. En fantastisk skida. Naturligtvis grym för carving men går helt ok att slöåka med. Lätt att lägga in lite sladd när det börjar gå för fort.

Klart roligare och smidigare än mina Salomon X-Race. SC känns lite mjukare men med ett otroligt bett i is. Kan bli lite stötiga/hackiga om det är uppåkt och där passa fruns AX klart bättre.

Testade ett antal skidor innan det blev Laser SC och de är väldigt allround. Sitter Salomon X14 bindning på dessa.

Byggkvaliteten är enorm. Tåliga med rejäla stålkanter.

Rekommenderas
///Henrik

Som du beskriver behovet låter det som mina Salomon streetracer från 05/06. 66 midja, 164 långa, ca 12 m radie. inga problem att spänsta emot mina 80 kg i ”all in carving”. BARA roliga i pist, men då oavsett underlag

Betydligt rappare carving är AM skidor, men inte lila roliga när det är uppkört

RWD

Medlem
Kör på ett par Deacon 74, 178cm som jag köpte i våras efter att testat dem på skidtest förra året.
Riktigt grym skida för pisten med bra bett.
Såg ett par på Blocket

Mattlaggaren