Hjälp mig! Tips på alpinpjäxor med gå-läge

Simptheshrimp

Ny medlem
Hej allesammans! Jag letar med ljus och lykta efter ett par nya pjäxor. Jag söker ett par alpinpjäxor med gå-läge som kan användas till lättare toppturer(går max 3-4 timmar). Jag har storlek 24,5 och letar efter en pjäxa med läst på 100mm. Har rätt så breda fötter så kommer att behöva trycka och forma dem efter min fot. Det primära är att jag hittar ett par pjäxor i rätt storlek och med rätt läst, vikten får helt enkelt bli sekundär. Flex på pjäxan behöver vara 120-130 då jag i pisten gillar att trycka på ordentligt.

Skulle verkligen uppskatta om någon sitter inne på något bra tips på en pjäxa.

Väl mött! /Simon

kurono

Aktiv medlem
Dalbello lupo ax är 100mm läst (i 26.5) och är ganska breda. Gripwalk sula. Finns alpina sulor att köpa till.

kurono

Aktiv medlem
Jag har ca 102 mm läst och provade ett par såna men de var för tighta, salomon mtn s/lab blev det för min del. Jag är mycket nöjd med dessa.
Vilken storlek? Funkar bra på mig jag har ca 115mm läst o har 27.5. Fick lästa ut litegrann för bättre komfort.

kurono

Aktiv medlem
Oj! Det var 27,5 jag provade. Med "litegrann" menar du att de fick använda dynamit i pjäxan eller?
Okej. Ja men skon är ju värmd också. Haha, nä det behövdes ett par millimeter, 6 kanske det var minns inte riktigt. Men beror väl på hur känslig man är också hur man upplever att dem trycket. I grundutförandet när jag provade ut dem så kändes dem lika breda som mina gamla Scott cosmos 2 jag hade i 28.5(lästen var 105.7 på dem).

offtopic

Medlem
Jag har Technican som nämns och länkas till ovan i tråden och är mycket nöjd med den. Jag har också rejält breda fötter och relativt höga vrister. Tog full bootfitting när jag köpte dem och det var inga problem att "trycka" ut dem till min breda fot.

Simptheshrimp

Ny medlem
Jag har ca 102 mm läst och provade ett par såna men de var för tighta, salomon mtn s/lab blev det för min del. Jag är mycket nöjd med dessa.
Provade Dalbello men tyckte att den va för rak i stansen. Vill stå lite mer framåtlutad i pjäxan som i en traditionell alpinpjäxa. Sen hade jag besvär av att den glömde överallt när jag provade den men det hade nog gått att lösa med en bootfitting :)

Simptheshrimp

Ny medlem
Tack för tipsen! Lange har helt gått förbi mig, ser helt klart intressant ut. Coschise har jag tittat på men inte hittat i 24,5. Har du toppturat med bägge pjäxorna? Några synpunkter ang vikten? :)

steglund

Aktiv medlem
Hej allesammans! Jag letar med ljus och lykta efter ett par nya pjäxor. Jag söker ett par alpinpjäxor med gå-läge som kan användas till lättare toppturer(går max 3-4 timmar). Jag har storlek 24,5 och letar efter en pjäxa med läst på 100mm. Har rätt så breda fötter så kommer att behöva trycka och forma dem efter min fot. Det primära är att jag hittar ett par pjäxor i rätt storlek och med rätt läst, vikten får helt enkelt bli sekundär. Flex på pjäxan behöver vara 120-130 då jag i pisten gillar att trycka på ordentligt.

Skulle verkligen uppskatta om någon sitter inne på något bra tips på en pjäxa.

Väl mött! /Simon
Ta dig till en butik med ett bra sortiment och prova, prova, prova. Hur pjäxor passar är väldigt individuellt och det är omöjligt att ge bra tips på avstånd.

gLasspinneL

Medlem
Ta dig till en butik med ett bra sortiment och prova, prova, prova. Hur pjäxor passar är väldigt individuellt och det är omöjligt att ge bra tips på avstånd.
Word..
Provade mig fram till mina Atomic Hawk Ultra xtd på Skistore GTB, var nog där i 2timmar och provade innan jag betsämde mig, och bra blev det!
Fördel om butiken har en bra "bootfitter" som vet vad dom pratar om!

badtant

Medlem
Jag valde mellan lange xt 130 (fast 97 mm läst) och tecnica cochise. Har precis som du 24.5 och är inte så lätt att hitta den storleken. Alpingaraget var hyggliga och beställde hem åt mig men tror det är enklare för dem att göra det tidigt på säsongen.

Ingen av dessa är ju lättviktare direkt men jag prioriterar utförsprestandan vilket det lät som att du gjorde också. Själv valde jag tecnica då jag satt helt klart bättre i den. Har turat lite kortare svängar med den och det funkar fint. Men skulle inte rekommendera att tura heldagar i den direkt.

Det var någon som sa gå och prova och får väl också skriva under på det. Men jag kör iaf Nordica Strider. 100 mm i läst och med fokus på utför inte uppför. Sjukt nöjd med pjäxan men skulle aldrig någonsin köpa en så dyr pryl utan att testa. Har säkert lagt två-tre timmar på den efter att den var värmd och tryckt första gången.

Åk till ett vettigt boot lab. Jag själv har extremt breda fötter, de mäter 261mm på längden och 110mm på bredden.
Gick till Sole i Chamonix och de tog fram Nordica Strider 130 i 25,5 och sa att det här är den enda pjäxan du kan ha, hade inte så mycket till val alltså.
Snöa inte in dig på någon modell. Förklara bara för bootfittern vad för typ av pjäxa du letar efter och se vad dom plockar fram åt dig. :)

Simptheshrimp

Ny medlem
Åk till ett vettigt boot lab. Jag själv har extremt breda fötter, de mäter 261mm på längden och 110mm på bredden.
Gick till Sole i Chamonix och de tog fram Nordica Strider 130 i 25,5 och sa att det här är den enda pjäxan du kan ha, hade inte så mycket till val alltså.
Snöa inte in dig på någon modell. Förklara bara för bootfittern vad för typ av pjäxa du letar efter och se vad dom plockar fram åt dig. :)
Tack för ditt svar! Har provat det på flera ställen men dem har aldrig 24,5 inne och vill inte plocka hem en bara för att jag ska testa. Iaf inte denna säsongen utan då får jag vänta in nästa säsongs modeller. Lite segt:/

Tack för ditt svar! Har provat det på flera ställen men dem har aldrig 24,5 inne och vill inte plocka hem en bara för att jag ska testa. Iaf inte denna säsongen utan då får jag vänta in nästa säsongs modeller. Lite segt:/
Grejen är att mina Nordica Strider sitter som gjutna, nu, efter mycket jobb. Direkt från hyllan kändes de inte alls speciellt bra.
Så återigen, åk till ett riktigt bra boot lab och lyssna och lita på dom. :)

muggen

Ny medlem
Tack för tipsen! Lange har helt gått förbi mig, ser helt klart intressant ut. Coschise har jag tittat på men inte hittat i 24,5. Har du toppturat med bägge pjäxorna? Några synpunkter ang vikten? :)
Provade ett gäng olika pjäxor - hade inte koll på att jag hade breda fötter. Så tog säljaren fram Lange Free xt 120, jädrar va skönt de satt. Har åkt några veckor nu med dem och är toppennöjd. Enkla att ställa om till gåläge, stabila nedför. Var själv inne på Salomon S/lab men de var för smala.
120 är runt tusenlappen billigare mot xt 130, tror inte man märker av den skillnaden i styvhet kontra pris.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp