Hjälp mig välja nya skidor!

oskar w

Ny medlem
Hej, Jag söker ett par all mountain skidor med midja mellan 100-110, ska vara en relativt lekfull skida som gör sig bra i skogen men får ändå inte var för dålig i pisten.

Jag har åkte på Line sir francis bacon i cirka 5 år, haft 2013 och 2015. Har varit en super skida för mig som varit väldigt kul och lättsvängd mellan träden men ändå ett relativt bra kant grepp. Men nu vill jag nog testa något nytt om det inte är så aff Line SFB är bästa altenativet :)

Senast ändrad:

Gazza1

Aktiv medlem
Hej Oskar

Jag har åkt på Atrisen i flera år nu och trivs bra på den. Det finns spaltmeter med recensioner på den. Väldigt trevlig och stabil skida. Det låter däremot som att du är ute efter något kvickare och lättare än Atrisen.

Jag hade tittat på Rossignol Soul 7 då. Utifrån den kortare beskrivningen du lämnat låter det som att Soul 7:an kan vara rätt skida för dig.

telemarkus

Aktiv medlem
Åker själv på Line Sick Day 110 som nog skulle vara en perfect fit utifrån det du beskriver. Lekfull och lätthanterad men ända stabil och går förvånansvärt bra även i pist. Nu finns just 110:an inte längre kvar i Lines Sick Day-serie men jag kan tänka mig att Sick Day 104 skulle passa dig bra. Den har snarlik radie som Atris så frågan är vad det är med radien du inte gillar. Om du är ute efter en lekfull skida hittar du knappast något med särskilt mycket mindre radie i det breddspann du är ute efter.

Tottek

Aktiv medlem
Blizzard rustler 10! Jag skulle vilja påstå att ska du ha en bra allsidig skida så ska du va någonstans mellan 100-105 i midje, sen börjar det bli aningens brett för isigare pister :)

Norderman

Medlem
Jag hade samma tanke när jag skulle köpa och blev rekommenderad Blizzard Rustler 10 som @Tottek tipsar om. Jag har dock inte prövat dem än så jag kan ge ett omdöme, men har läst på rejält och tror att Rustler 10 kan vara rätt för dig med!

RWD

Medlem
Kan rekommendera Line SD 104, den är lekfullare och mer sväng i än Atris. Jag har haft båda.
Soul 7 HD är ytterligare lite lekfullare och mer sväng men lite sämre på hårt/isigt underlag.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Bent Chetler 100 kanske. Lätt och snabb skida med "lagom" lekfullhet. Funkar bra i pisten och det är bara där jag har testat den.

Oscarjonsson1

Ny medlem
Testade bl.a Atomic Backland 107 och Elan Ripstick 106 black edition på skidtestarhelgen i helgen. Tycker att båda var 4-5/5 i lekfullhet, fartstabilitet och lätthet. Ripsticken var rätt lekfull pga sin lätthet och radie (ca 20,4m), men svängradien upplevdes mer som 17m i och med att den har esk Amphibio-teknik som gjorde den lätt att komma in i sväng och hålla där. Den är styv så inte så mycket popp i den, så ingen större lekfullhet på det planet. Svinkul skida.
Betyg:4,8/5

Backland var lättare, inte lika lika fartstabil eller lika lätt att komma i sväng med (fortfarande bra, men inte som ripsticken), skidan var kul att karva på och lekfull i och med att den var mjukare än Elanen med mer popp. Radie 19,5
Betyg: 4,6/5

Kan inget säga om puderegenskaper för dessa lagg. Båda vill jag ge nära toppbetyg och tänker köpa någon av dessa med shiftbindning om det kommer ut för ett bra pris.

Lycka till Oskar
95B3FA32-BECC-4FD4-8A88-F439F2930605.jpeg6AEE36A7-57FC-46BE-8500-E43C58152EC5.png

Senast ändrad:

Untouchable

Ny medlem
Jag letade efter ett par skidor med samma specifikationer som du och mitt val föll på Soul 7 HD. Väntar på premiäråket!

RWD

Medlem
Hej, Jag söker ett par all mountain skidor med midja mellan 100-110, ska vara en relativt lekfull skida med någorlunda kort radie men som ändå inte ska vara allt för dålig i pisten. Har kollat lite på Black cross atris men undrar hur lekfulla dom egentligen är och är lite skeptisk till deras radie? Vad annars har ni att rekommendera. Är 187 lång och väger runt 70 men lär gå upp lite;)

Hi, I am looking for a all mountain ski with waist between 100-110, should be a relatively playful ski with a fairly short radius but should still be not to bad in the piste. I hav look at Black cross atris but wonder how playful they really are and are skeptical about the radius? What else do you have to recommend for me. I am 187 cm tal and weighs rond 70 kg, will proboble gain some weight;)
Spännande att du får så olika förslag, kanske behöver du ge oss mer input på vad du vill ha för egenskaper och vad du prioriterar och hur du åker.
Ex-vis så skiljer vikten på Enforcer 100 och Vision 108 0,5kg per skida. Kanske kan du berätta vilka skidor du har testat och vad du tyckte om dem, annars tror jag du skulle behöva åka i väg på en skidtestarhelg.

oskar w

Ny medlem
Spännande att du får så olika förslag, kanske behöver du ge oss mer input på vad du vill ha för egenskaper och vad du prioriterar och hur du åker.
Ex-vis så skiljer vikten på Enforcer 100 och Vision 108 0,5kg per skida. Kanske kan du berätta vilka skidor du har testat och vad du tyckte om dem, annars tror jag du skulle behöva åka i väg på en skidtestarhelg.
Kul att få hjälp!

Jag har åkte på Line sir francis bacon i cirka 5 år, haft 2013 och 2015. Har varit en super skida för mig som varit väldigt kul och lättsvängd mellan träden men ändå ett relativt bra kant grepp. Jag är dock lite skeptiskt till den nya modellen då den värkar vara lite för jibbig för mig och är sugen på att testa något nytt, men självklart är Line SFB ett alternativ om den är super bra.

Skulle beskriva min åkstil som väldigt lekfull då jag gillar att åka skog och hopa runt överallt men ändå söker något som inte är för ostabilt eller för dåligt i pist, vill kunna trycka på bra i pisten om det förhållandena inte är allt för dåliga. Så skulle nog säga att jag söker en lättsvängd och rolig skida som funkar bra i skog men som inte är allt för dålig i pist. Något som kanske lite liknar det äldre Line SFB modellerna

Vikten är inte det jag prioriterar mest men den ska väll inte vara allt för tung om den ska passa min åkstil.

• Gilla
Reactions: RWD

RWD

Medlem
Kul att få hjälp!

Jag har åkte på Line sir francis bacon i cirka 5 år, haft 2013 och 2015. Har varit en super skida för mig som varit väldigt kul och lättsvängd mellan träden men ändå ett relativt bra kant grepp. Jag är dock lite skeptiskt till den nya modellen då den värkar vara lite för jibbig för mig och är sugen på att testa något nytt, men självklart är Line SFB ett alternativ om den är super bra.

Skulle beskriva min åkstil som väldigt lekfull då jag gillar att åka skog och hopa runt överallt men ändå söker något som inte är för ostabilt eller för dåligt i pist, vill kunna trycka på bra i pisten om det förhållandena inte är allt för dåliga. Så skulle nog säga att jag söker en lättsvängd och rolig skida som funkar bra i skog men som inte är allt för dålig i pist. Något som kanske lite liknar det äldre Line SFB modellerna

Vikten är inte det jag prioriterar mest men den ska väll inte vara allt för tung om den ska passa min åkstil.
Ett tips är att läsa om de skidor som föreslås här på Blisterreview, de brukar ha väldigt ingående beskrivningar och jämförelser mellan olika skidor som kan vara värdefull info.
T.ex

samuelnetz

Ny medlem
Enforcer 100/104 free! Inte Soul 7 den är inte alls bra i pisten, alldeles för fladdrig. Alternativt rustler 10 som är lite mer lekfull och inte lika styv

Marboh

Aktiv medlem
Låter intressant, har du testat den, hur är den jämfört med SD 104, Atris, soul 7 HD eller liknande skidor?
närmaste referens är nog sin 7, vilken kan betraktas som en tung daggmask i jämförelse. (Körde under vecka med ucpa inte imponerad....)
Annars kanske salomon Q115 är närmaste referens som jag kört mkt på. Upplever vision som lekfullare och kvickare.
Har kört en vecka nu men blivit en hel del pist och inte fått några fantastiska puderförhållanden. Men några svängar i 10-20 cm.
Sammanfattningsvis kan man säga skidan prestera bra. Går att ligga på hyfsat fort på kant i pist och det svänger bra. Dock får man leva med en del fladder då det är en del rocker. fick några fina svänger ner från Åreskutan i lösare snö där blir det betydligt roligare. Lättmanövrerad och lekfull.
Planerar man att köra stenhård maskinsnö med kattskallar är det inte skidan för dig. Vill man ha en lättare skida som inte är optimerad för super g utan mer lekfull lössnö, kriga bland träd och leta features i terrängen är man mer rätt ute.

Skulle rekommendera Blizzard Rustler 10. Styv och stabil skida under foten som erbjuder bra prestanda i pisten med mjukare tip och tail som bjuder in till lek och bättre känsla i offpisten. Alternativt till det hade kunnat vara Line Vision 108, Black Crows Atris eller SGN Rakkar som alla är lite bredare skidor som hellre är i offpisten men funkar riktigt bra i pisten förutom när det är isigt.

miol11

Medlem
Hej
Rekommenderar dej att kolla upp Icelantic Nomad 105
Min grabb åker med dessa i år och gillar dom.
Mycket allround skida som han kör (hårt)över hela berget ink park.
Jag testade själv 105:an nu i helgen i Ramis, min åkstil är mer beskedlig hyfsad offpist åkare men park nja lite lättare gubbjibb ibland. Kul lättmanövrerad i skog, relativt kort svängradie så sen blir lättåkt och kul i pist också så länge det inte är för hårt

Sale

Medlem
Som många andra nämner tipsar jag om Rustler 10 och Sick Day 104! Tror mig åkt på en större del av skidorna i klassen på diverse skidtest genom dom senaste åren, och dessa två har jag varit imponerad av flertalet gånger! Såklart inte bäst i pisten som enforcer 100 eller allra mjukast som soul 7, men en bra blandning som du verkar söka!
Äger själv Backland 107 som jag också såg nämnts, men den skulle jag hävda känns lite för skör att åka runt överallt på som man kanske gör med SFB. Jag har en shiftbindning på och använder dom helst till offpist (liftburen som topptur). Har ett par slitna Sick Day 95 för mer köttig all-around åkning och de känns mycket stabilare (men det kan iof ha mycket med shiften att göra också).

Norderman

Medlem
Nu har jag testat mina Rustler 10. Grymt kul skida som har mycket liv i pisten. Har inte varit någon snö utanför pist så kan inte säga något om off-pist-egenskaperna, men i pist var den roligare än jag räknat med! Nu är jag ingen fartfantom utan gillar korta snabba svängar som jag tolkar att OP är av samma smak. Sen att det är twin-tip gör ju att man kan leka lite med att åka baklänges och sånt vilket är bra när man harvar gröna backar med småbarn... :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp