Hjälp mig välja skidor :)

Rustie

Medlem
Hej expertisen!

Har ett par Völkl Kenja och ett par Völkl Racetiger SC. Uppskattar båda för stabiliteten, de är alldeles lagom.

MEN. I år är jag ovanlig mycket inte i form, ja riktigt otränad. Har aldrig upplevt sådan mördande mjölksyra. Dessutom håller jag på att lära dottern åka och det blir inte bara en massa plogande utan också mycket klivande hit och dit och upp och ner. Racetigrarna känns som tegelstenar och Kenjorna som otympliga plankor, även de för tunga och för styva.

I väntan på att slippa kliva runt i backarna, och inte minst komma i form, behöver jag komplettera med en lättare, smalare och lite mjukare skida. För pist, på sin höjd lite skogsgupp så småningom när dottern blir redo. Lite lekskida sådär. Mjukt och behagligt, men utan att bli sladdrigt eller instabilt.

Förmodligen med inte allt för kort svängradie.

Jag är allergisk mot sladdriga och instabila skidor som känns livsfarliga när det går fort.

Så, en mjuk, lätt och behaglig pistskida för en medelgod dam som egentligen trivs bäst på stabilare skidor, i röda backar.

Har ni tips på något som går att fynda billigt på rea i lämplig storlek för mina 166 cm, är det en bonus.

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Völkl släppte en ny serie skidor till i år som heter Blaze, de finns i både 94mm och 106mm midja
Ett par 94 i 165cm längd skulle kunna vara ett allternativ
Där får du en lättåkt rolig skida, som ändå har kantgreppet och stabilitet som man är van med hos Völkl.
Googlar du så kommer du hitta bra priser på dem.

Vill du däremot hitta en bra skida till bra pris, så skulle jag rekommendera att du kollar efter ett par 90eight, den serien försvann förra året, vilket gör att du kan hitta dem till riktigt bra priser, ett par i 163cm längd skulle funka. Bli inte rädd för bredden där, de är otroligt lättåkta men ändå roliga och stabila.
Lite völkl tips

Rustie

Medlem
Völkl släppte en ny serie skidor till i år som heter Blaze, de finns i både 94mm och 106mm midja
Ett par 94 i 165cm längd skulle kunna vara ett allternativ
Där får du en lättåkt rolig skida, som ändå har kantgreppet och stabilitet som man är van med hos Völkl.
Googlar du så kommer du hitta bra priser på dem.

Vill du däremot hitta en bra skida till bra pris, så skulle jag rekommendera att du kollar efter ett par 90eight, den serien försvann förra året, vilket gör att du kan hitta dem till riktigt bra priser, ett par i 163cm längd skulle funka. Bli inte rädd för bredden där, de är otroligt lättåkta men ändå roliga och stabila.
Lite völkl tips
Fast alla dessa är ju bredare än mina Völkl Kenja. Poängen var ju att jag söker ett par mjukare, lättare och smalare som komplement. :)

Pillard

Aktiv medlem
Fast alla dessa är ju bredare än mina Völkl Kenja. Poängen var ju att jag söker ett par mjukare, lättare och smalare som komplement. :)
Det är för att skidor under 88mm i bredd är rena pistskidor enligt 98% av forumet här ;)

Pillard

Aktiv medlem
Lite lekskida sådär. Mjukt och behagligt, men utan att bli sladdrigt eller instabilt.
Och sen också lite skogsbanor osv. Hade jag varit du hade jag inte gått under 85mm, egentligen inte under 90mm heller. Det är i de bredderna de flesta riktigt bra skidorna för det här användningsområdet görs

jaksu

Aktiv medlem
Och sen också lite skogsbanor osv. Hade jag varit du hade jag inte gått under 85mm, egentligen inte under 90mm heller. Det är i de bredderna de flesta riktigt bra skidorna för det här användningsområdet görs
TS snackade om att åka skogsbanor med sin dotter. Jag tycker att en skida med 80-90 mm midja passar alldeles utmärkt för detta :)

zerode

Aktiv medlem
Haha, jag som i vanliga fall irriterar mig på att alla alltid bara rekommenderar breda skidor, även om de som vill ha tips på rena pistskidor, så gör jag exakt det samma :D

Min sambo har ju oturen att få vara försökskanin när det kommer till att testa skidor, och hon är mer glad i Yumi än Kenja, hon tycker de är mer lättåkta, så det kan vara något för dig. De påminner om Kenja, men är lite mjukare och smalare.
Av någon konstig anledning som jag inte kan förklara dock, så är hennes andra favorit skida Blaze 106w, hon gillar dem när det är mjukt, men annars så är det Yumi som gäller.

Rustie

Medlem
Haha, jag som i vanliga fall irriterar mig på att alla alltid bara rekommenderar breda skidor, även om de som vill ha tips på rena pistskidor, så gör jag exakt det samma :D

Min sambo har ju oturen att få vara försökskanin när det kommer till att testa skidor, och hon är mer glad i Yumi än Kenja, hon tycker de är mer lättåkta, så det kan vara något för dig. De påminner om Kenja, men är lite mjukare och smalare.
Av någon konstig anledning som jag inte kan förklara dock, så är hennes andra favorit skida Blaze 106w, hon gillar dem när det är mjukt, men annars så är det Yumi som gäller.
Har sneglat på Yumi och de är möjligen intressanta begagnade, för dyrt annars. Hittar ett par för korta (154 cm) på skistars rea för 4300 + bindning, hade inte tänkt lägga riktigt så mycket...

jaksu

Aktiv medlem
Tyvärr blir det svårt att hitta nya skidor + bindningar under 4000-4500 SEK. Sport-Conrad har Line Pandora 84 + Armada/Salomon Warden 11 MNC på 428 EUR.

fredw

Aktiv medlem
Blizzard Black Pearl och Nordica Santa Ana brukar nämnas för damer som tycker att Kenja är litet för ”burly”.

Den här kan du få i paket med bra bindningar för 338 euro, tror de har fri frakt :

Yumi låter också bra, ska se om jag hittar ngn billig.

Senast ändrad:

Rustie

Medlem
Blizzard Black Pearl och Nordica Santa Ana brukar nämnas för damer som tycker att Kenja är litet för ”burly”.

Den här kan du få i paket med bra bindningar för 338 euro, tror de har fri frakt :

Yumi låter också bra, ska se om jag hittar ngn billig.
Black Pearl 82 låter intressant, men de har den inte i 159 cm som spontant känns rätt. (Jag är 166 cm, alternativen är 152 eller 166...)

Rustie

Medlem
Finns det några i sortimentet av begagnade på t ex Alpinbutiken som ni tror är vad jag letar efter?

Mejlade dem och fick svar att med tanke på det jag åker på har de inga riktigt bra altetnativ som är lättare och mjukare men också stabila... De tipsar om lättsvängda skidor för medelgoda åkare, Stöckli Axis Motion, Kästle LX72, Fischer RC4 Speed, Fischer MY MTN Brilliant..?

De har begagnade black Pearl 88, men den bredare varianten då. Jag skulle ju få ett par nya av de lite smalare till typ samma prisnivå, i den tyska butiken. Men då är det det där med längden... De finns i 166 och kanske skulle haft kortare just pga det här klivandet, plogandet, ploga genom skogsslingor med barn osv...?

SkiStar tipsar mig om K2 turbo charger och Head Epic Joy SLR ur sitt reasortiment. Inte heller dessa säger mig så mycket, men rena SL-skidor...?! kan jag sladda omkring på dem i skogen...?!

Hjälp mig utifrån föräldraperspektiv och dålig form-perspektiv nu, friåkningen är lååångt borta... ;)

Senast ändrad:

Mizze

Aktiv medlem
Kolla också xspo.de, typ Head super joy eller Head supershape magnum. Lättåkta pistskidor som bara kräver att du står på dem utan att du ruinerar dig.

Rustie

Medlem
Sedär, nu hittade jag Black Pearl 82 i längden 159 till bra pris - och i snyggare färg, läst lite recensioner och det känns rätt nära att slå till. :)

Men sedan blev jag plötsligt jätteosäker! Ska jag ha stl 159 eller 166?! (Jag är 166 cm lång, väger 66 kg, mina Kenja 163 och känns bra i längd, slalomskidorna 160... Trivs inte på allt för korta skidor men så var det ju det där med att jag ska trassla omkring tillsammans med småbarn...)

Nu blev det jättesvårt.

lmk30

Aktiv medlem
Sedär, nu hittade jag Black Pearl 82 i längden 159 till bra pris - och i snyggare färg, läst lite recensioner och det känns rätt nära att slå till. :)

Men sedan blev jag plötsligt jätteosäker! Ska jag ha stl 159 eller 166?! (Jag är 166 cm lång, väger 66 kg, mina Kenja 163 och känns bra i längd, slalomskidorna 160... Trivs inte på allt för korta skidor men så var det ju det där med att jag ska trassla omkring tillsammans med småbarn...)

Nu blev det jättesvårt.
Äsch jag tror du övertänker detta. Egentligen skulle du kunna ha vilken sladdrig pistskida som helst för ändamålet du beskriver. Du har två kompetenta par att ta fram när formen blir bättre och åkningen roligare. Dessutom är din budget ganska begränsad så det minskar också urvalet. Tror du får inse att den typ av skida du vill ha nu, just för situationen åkning med barn och dålig form inte kommer vara eller kännas perfekt. Om du ska köra på Black Pearl tror jag det kommer funka lika bra med 159 som 166.
Summa summarum, sluta tänk så mycket och köp några lite enklare, lättsamma skidor och ta fram de roliga laggen nästa säsong när benen pallar.

GoranC

Aktiv medlem
Äsch jag tror du övertänker detta. Egentligen skulle du kunna ha vilken sladdrig pistskida som helst för ändamålet du beskriver. Du har två kompetenta par att ta fram när formen blir bättre och åkningen roligare. Dessutom är din budget ganska begränsad så det minskar också urvalet. Tror du får inse att den typ av skida du vill ha nu, just för situationen åkning med barn och dålig form inte kommer vara eller kännas perfekt. Om du ska köra på Black Pearl tror jag det kommer funka lika bra med 159 som 166.
Summa summarum, sluta tänk så mycket och köp några lite enklare, lättsamma skidor och ta fram de roliga laggen nästa säsong när benen pallar.
Klockren slutsats.

Rustie

Medlem
Helt klart. :) Önskar väl bara att det ska funka så bra som möjligt under omständigheterna. Lite osäker på om en 159 med så mycket rocker blir ostadigt, men kör kanske på den.

lmk30

Aktiv medlem
Helt klart. :) Önskar väl bara att det ska funka så bra som möjligt under omständigheterna. Lite osäker på om en 159 med så mycket rocker blir ostadigt, men kör kanske på den.
Omständigheterna är suboptimala så skidorna kommer också bli lite suboptimala. Och som sagt kommer budgeten bli begränsande. Gör 50 knäböj om dagen plus lite jägarvila så kommer låren snart kännas bättre, och då kanske du inte ens behöver nya lagg!
Ärligt talat, sluta känn efter så mycket och tänk som Stenis - "Det är bar å åk".

Nitell

Medlem
Du letar alltså efter en väldigt kort, mjuk och lättåkt pistskida som passar en medelgod åkare. Den ska samtidigt vara fartstabil med stor radie och inte kosta något?

Lycka till, jag tar gärna ett par jag också!

Senast ändrad:

Rustie

Medlem
Du letar alltså efter en väldigt kort, mjuk och lättåkt pistskida som passar en medelgod åkare. Den ska samtidigt vara fartstabil med stor radie och inte kosta något?

Lycka till, jag tar gärna ett par jag också!
Jo fast nu har jag kokat ner det till att Black Pearl 82 verkar lovande. :) Ska bara bestämma vilken längd jag vill ha.

Fattar att ni tycker jag velar och övertänker. Men jag har verkligen noll koll på skidor på marknaden och tycker det är svårt att försöka förstå något bara utifrån produktbeskrivningar och sponsrade reviews, det är en hel ocean av "perfekta" skidor och jag drunknar när jag försöker sätta mig in i det. Då är det toppen om de som är mer kunniga kan säga "ta de här". Jag har fått riktigt bra köpråd i det här forumet innan.

Är det någon som har erfarenhet av BP 82, känns de väldigt korta för sin längd pga mkt rocker eller upplevs de normala?

Rustie

Medlem

jarnebring

Aktiv medlem
Ja det är ok pris. Vad kan jag förvänta mig av den skidan i jämförelse med Blizzard Black Pearl 82?
Lite kvickare och svängigare än BP. Lite mer pistorienterad/bättre grepp om det är hårt i backen, men ändå mycket bra i uppåkt pist och helt ok för småturer i ”boot deep” snö. En väns fru åker den och gillar den mycket, hon är 40ish år och en duktig åkare. Tips är att googla lite recensioner/tester så kan du få lite mer intel innan du slår till.

Rustie

Medlem
Lite kvickare och svängigare än BP. Lite mer pistorienterad/bättre grepp om det är hårt i backen, men ändå mycket bra i uppåkt pist och helt ok för småturer i ”boot deep” snö. En väns fru åker den och gillar den mycket, hon är 40ish år och en duktig åkare. Tips är att googla lite recensioner/tester så kan du få lite mer intel innan du slår till.
Bara tip rocker så en helt annan sorts skida..? Svängigare än BP fast BP har rocker även bak? Stabilare? Det finns väldigt många varianter av super joy, total joy, absolut joy osv..? Hittar ingen info om skillnader. Blir så trött i huvudet av det här.

jarnebring

Aktiv medlem
Bara tip rocker så en helt annan sorts skida..? Svängigare än BP fast BP har rocker även bak? Stabilare? Det finns väldigt många varianter av super joy, total joy, absolut joy osv..? Hittar ingen info om skillnader. Blir så trött i huvudet av det här.
Super Joy är den ”bästa” har jag för mig i Joy-serien. Svängighet har mer med skärning och flex att göra än rocker (vet inte hur BP:s rocker ser ut.

lmk30

Aktiv medlem
@Rustie Jag tror du kommer bli nöjd med super joy. Låter på beskrivningen som en bra men lättsam pistskida. Och med dina 166cm skulle jag välja 163. Sluta nu älta det hela, bara att klicka hem!

Rustie

Medlem
Eller fortsätt med knäböjen... Så sparar du 399 euro...
Nah, ett mjukare och lättare alternativ vill jag ha oavsett. Tycker att både Kenja och Racetiger SC är för tunga och hårda för åkning med barn, kliva hit och dit, skogsbanor, hopp och lek.

Rustie

Medlem
Det blev beställt ett par Blizzard Black Pearl 82 i stl 159. Läst väldigt många recensioner och det som beskrivs känns mitt i prick.

Super Joy tar jag nästa gång. :)

Tack alla för hjälpen! :)

PS. Förresten, såg nu att mina Kenja från 16/17 är 90 cm breda, så upplevs kanske ännu "klumpigare" än dagens Kenja.

fredw

Aktiv medlem
PS. Förresten, såg nu att mina Kenja från 16/17 är 90 cm breda, så upplevs kanske ännu "klumpigare" än dagens Kenja.
Tänkte just fråga vilken årsmodell dina Kenja var.
Ja, i bästa fall (inte alltid) blir dessutom nyare årsmodeller av samma skida både mer lättåkta för mindre avancerade åkare, och mer ”kompetenta” för mer avancerade åkare . Det är mer än bredden som förändrats på nyare Kenjas. Större ”sweet spot” alltså. Inte så motsägelsefullt som det kan låta eftersom en del av utvecklingen helt enkelt gör skidorna bättre för alla åkare. Så gissningsvis hade du gillat nya Kenja bättre än dina gamla. Därmed inte sagt att du kanske ändå vill ha en helt annan skida.
Tror du gjort helt rätt!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp