Hjälp oss välja destination för årets säsong!!!

Mossbergg!

Ny medlem
Hej! VI är tre goa göteborgare som har siktat in oss på en säsong i alperna, sökt lite boende på diverse ställen också. Hur ska man tänka när man väljer resmål? Första gången vi säsongar och även första gången i alperna för min del. Vi har kollat på St. Anton, Bad Gastein, Chamonix och Verbier, vad är för och nackdelarna med dessa skidorter? Vi är sugna på skidåkning men inga offpist fantaster, afterski och festande vill man ju såklart ha också.... Vi är oerfarna och hoppas ni lite mer rutinerade gubbar kan hjälpa oss med insikt, tack för svar!!:)

Tuuri

Medlem
Hej! VI är tre goa göteborgare som har siktat in oss på en säsong i alperna, sökt lite boende på diverse ställen också. Hur ska man tänka när man väljer resmål? Första gången vi säsongar och även första gången i alperna för min del. Vi har kollat på St. Anton, Bad Gastein, Chamonix och Verbier, vad är för och nackdelarna med dessa skidorter? Vi är sugna på skidåkning men inga offpist fantaster, afterski och festande vill man ju såklart ha också.... Vi är oerfarna och hoppas ni lite mer rutinerade gubbar kan hjälpa oss med insikt, tack för svar!!:)
Skulle säga att Chamonix har Europas sämst preparerade pister. Och pudret är allt som oftast uppkört långt innan lunch. Så kom inte hit om du inte tänker åka hängglaciärer!

Norajonsson

Ny medlem
Tjena! Jag gjorde Verbier i vintras och var väldigt nöjd. Åker själv mest puder men hade några vänner som föredrog pist. Verbier är ett så pass stort skidområde att det finns något för alla. Tar man ut sig på förmiddagen är pisterna helt klart världsklass. Nackdelen skulle väll vara att Verbier är dyrt. Chamonix som bara ligger en timme bort med bil är påtagligt billigare, typ halva priset när det kommer till boende, billigare mat och uteliv också. Skidsystemet i Cham är uppdelat i flera mindre orter, här finns fin skidåkning men skulle ändå påstå att Verbier ligger i framkant. Har hört mycket bra om St Anton, men har inte varit där själv. Min uppfattning är att åkningen inte är lika extrem och brant som den i Verbier och Cham. Anton är ett jättestort skidområde så finns ju helt klart variation. Badgestain har jag hört är mest fokus fest :) Men vilken ort man än åker till kan jag garantera att ni blir nöjda!

Senaste inläggen

Topp