HJÄLP!sony vegas laggar! byta från 1080 till 720p?

tja! har en rätt ny kamera som filmar i 1080p. när ja ska dra in klippen i sony vegas (pro 8) så laggar det ihop. men när ja drar in klipp ifrån min gamla kamera som filmar i 720p så funkar det. å det som är dåligt med min nya kamera är att ja inte kan filma i 720p. har hört att man kan omprogramera klippen i lägre upplösning någon som vet hur man gör? eller har nåt annat tips att få det att funka? :D

Jp-Mansson

Ny medlem
Hade samma problem med min nya kamera som också filma i 1080p. Alla klippen laggade på min data, min data är ca 5-6 år gamal. Sen testa jag att lägga över alla klippen på farsans data som bara är 1 år gamal och då fungera allt hur bra som helst. Så problemet kan vara att du har en för gamal data som då inte klarar av dem 1080p klippen.

SebTorneus

Medlem
Antingen konverterar du filerna och i samma veva skalar du ner dem, eller så använder du dig av video proxys. Är dock väldigt tveksam/osäker på att Vegas faktiskt stödjer detta. Annars är MPEG Streamclip ett bra, och gratis, program att använda för konvertering. Då kan du i samma veva få ner videon i ett mer lättredigerat format.

Faktiskt tycker jag att du borde prova konvertera klippen till en annan codec före du skalar ner dem!

SNDVLL

Ny medlem
Vad har du för kamera som kan filma i 1080p men inte 720p? Låter ganska skumt. Håller du bara på med webpublicering (freeride, vimeo, youtube) är det ju ändå ingen direkt mening att hålla på med 1080p i min mening, men håller med theseb att du borde kolla om det går att konvertera till annan codec innan du skalar ner, om det verkligen inte går att filma i 720p.

SebTorneus

Medlem
SNDVLL: är många konsumentkameror idag både från Panasonic, JVC och Sony (säkerligen en hög med andra tillverkare också) som bara har alternativen 1080p/1080i.

theseb sa:
Antingen konverterar du filerna och i samma veva skalar du ner dem, eller så använder du dig av video proxys. Är dock väldigt tveksam/osäker på att Vegas faktiskt stödjer detta. Annars är MPEG Streamclip ett bra, och gratis, program att använda för konvertering. Då kan du i samma veva få ner videon i ett mer lättredigerat format.

Faktiskt tycker jag att du borde prova konvertera klippen till en annan codec före du skalar ner dem!
haha fattar ingenting tyvärr. det där med att konvertera filerna i samma veva och skala ner dom hur gör man det? kanske låter dum i huvudet som inte fattar :( fattade lite mer av det där MPEG streamclip får testa det :D..

Jakobd

Medlem
När du startar ett projekt ska man kunna ställa in vilket filformat som det är på klippen du ska använda, då kan du markera det filmklipp du ska ha, så ställer vegas in sig för det filformatet.
För mig brukar det lagga ifall jag använder klipp från olika kameror i samma projekt, programmet gillar inte det

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp