Hjälp! Transport till Mayrhofen

Rewind

Ny medlem
Vi är ett par grabbar som hade tänkt dra iväg till Mayrhofen denna säsongen och undrar vad för erfarenheter folket här har av tåg, buss eller flygresor dit, har sett att folk fått tag på riktigt billiga tågresor men kan inte hitta några alls själva som det ser ut nu.
Vi undrar lite vart man ska söka efter det samt om någon har bra tips på boende när man väl lyckats pallra sig dit.

Transavia flyger till innsbruck under vinter, vet ej när dom börjar flyga dock.
Boende är rätt bra att ha innan man sticker ner till hoff. Är rätt svårt att fixa på plats om man inte har lite tur.

ofolof

Ny medlem
Jag flög till Salzburg i våras. Från flygplatsen till Mayrhofen körde vi genom bergen vilken va trevlig men tog lång tid. Tillbaka till flygplatsen brassade vi motorvägen i överkant av en timme.

Rewind

Ny medlem
maertin sa:
Transavia flyger till innsbruck under vinter, vet ej när dom börjar flyga dock.
Boende är rätt bra att ha innan man sticker ner till hoff. Är rätt svårt att fixa på plats om man inte har lite tur.
Okej, vet nån nånstans man kan vända sig för boende i hoff? :)

Leftet

Ny medlem
Vi va 3 st som flög till munchen och sen tåg till jenbach och tåg in till mayrhofen. Har man mycket packning som vi hade skulle jag nog föredra ätt köra bil då både tunnelbanan från flygplatsen och tåget till jenbach hade riktigt dålig plats. Flyget fick vi t o r för 1300 /person tunnelbanan gick nog på 200 och tåget va nog 1500 enkel för 3 st har jag för mig, de va äckligt dyrt iallafall. Får jag välja så kör jag hellre bil då de tar ungefär lika lång tid och e billigare om man är 4 i den vad jag har fått för mig. Skönt ätt ha bil med där nere. Boende kan du leta på zillertal.at eller bara genom Google.

jingvar

Ny medlem
Hej!

Kul att fler ska till Mayrhofen! Har åkt tåg till alperna med skidutrustning flera gånger och tycker det är lika härligt varje gång. Dagtåg från Sverige till Köpenhamn, därifrån Eurocity night express raka vägen till Basel, därifrån tåg mot Innsbruck varefter det lär bli något byte till. Tycker det är lugnare och betydligt mer avslappnat än flyg men framförallt bil, dessutom sover du större delen. Har alltid funkat utmärkt för mig i alla fall! Kanske inte är det absolut billigaste alternativet om ni tycker det är superviktigt med någon hundring hit eller dit, men kan vara mycket värt jämfört sitta i en trång bil/flygplan.

Off topic: Har ni tänkt att jobba eller bara åka skidor?

jakobingvarnilsson sa:
Hej!

Kul att fler ska till Mayrhofen! Har åkt tåg till alperna med skidutrustning flera gånger och tycker det är lika härligt varje gång. Dagtåg från Sverige till Köpenhamn, därifrån Eurocity night express raka vägen till Basel, därifrån tåg mot Innsbruck varefter det lär bli något byte till. Tycker det är lugnare och betydligt mer avslappnat än flyg men framförallt bil, dessutom sover du större delen. Har alltid funkat utmärkt för mig i alla fall! Kanske inte är det absolut billigaste alternativet om ni tycker det är superviktigt med någon hundring hit eller dit, men kan vara mycket värt jämfört sitta i en trång bil/flygplan.

Fast det tar ju över 24h att åka tåg till hoff. Bil: 14-16h, flyg 8-9h (beroende på hur pass tight man vågar köra på)

jingvar

Ny medlem
Runt eller knappt 24 timmar har det tagit för oss alla tre gånger, då har vi iofs inte åkt hela vägen till Innsbruck utan stannat i St. Anton eller Ischgl. Jag tycker själv att det är i särklass det bästa och skönaste sättet att resa den sträckan, visst tar det längre tid men (iaf jag) sover fantastiskt bra i sovvagnen och tycker det är oerhört stor skillnad på att sitta i en kupé jämfört med bil/flyg. Dessutom olyckrisken på vägarna är ju tänkvärd..

Men det är ju bara vad jag tycker :)

Rewind

Ny medlem
jakobingvarnilsson sa:
Hej!

Okejokej, många bra svar! Vi har kollat lite flyg och hittat ganska billiga till Innsbruck.
Vi kommer inte kunna dra ner för äns vid nyår, så troligtvis kommer vi bara åka skidor, möjligtvis söka extrajobb men inte så lätt att få så sent, men värt ett försök.

S

Scubamike

Guest
Bil: 14-16h? Ja om det är normalt med stau och hyffsat väglag, har bilat dit otaliga gånger från sydsverige och ibland har det tagit närmare 24h hem när det varit kaos på autobahn och man funderat på vad f-n man sysslar med. :lol:

leksakspojken

Ny medlem
Alltid bil! Nu bor ju iofs vi i skåne så då är det bara att gasa på.
Man blir så mkt mer flexibel där nere och man behöver inte hålla på att kånka en massa packning. I annat fall skulle jag ta buss.

Micce1980 sa:
Bil: 14-16h? Ja om det är normalt med stau och hyffsat väglag, har bilat dit otaliga gånger från sydsverige och ibland har det tagit närmare 24h hem när det varit kaos på autobahn och man funderat på vad f-n man sysslar med. :lol:
Har du bara åkt dit under sportlovsveckorna då eller?

S

Scubamike

Guest
maertin sa:
Micce1980 sa:
Har du bara åkt dit under sportlovsveckorna då eller?
Det har jag bara gjort vid ett tillfälle och då tog det i runda svängar 18h.

leksakspojken

Ny medlem
Micce1980 sa:
Från Lund till Mayrhofen brukar vi klocka in på 12-14timmar. Brukar antingen köra runt kl18 och då vara nere runt 7-8 på morgonen eller så har vi dragit iväg vid 22-tiden och kommit ner vid 13-tiden.

Igel

Medlem
Jag hade oxå kört ner. Det e rätt soft om man inte stressar.

andresteel

Ny medlem
Jag och en kompis bokade just resa ner till Mayrhofen den 1 december. Vi kommer att flyga till Innsbruck, hoppa på ett tåg till Jenbach (tar ca 15 min och som fortsätter vidare mot Tyskland) och till sist ta ett "lokaltåg" till Mayhofen (tar ca 50 min). Flygresan gick på runt 1000 spänn.

Rewind

Ny medlem
andresteel sa:
Jag och en kompis bokade just resa ner till Mayrhofen den 1 december. Vi kommer att flyga till Innsbruck, hoppa på ett tåg till Jenbach (tar ca 15 min och som fortsätter vidare mot Tyskland) och till sist ta ett "lokaltåg" till Mayhofen (tar ca 50 min). Flygresan gick på runt 1000 spänn.
Vilket flygbolag? Hur bor ni?

andresteel

Ny medlem
AirBerlin! Bokade resan igår. Vi vet inte hur vi bor än, haha, vi är öppna för förslag! Om det inte löser sig innan så löser det nog sig där nere.

jb

Ny medlem
1000 spänn för flyg?! Fan va grymt, va de inklusive skidor då eller blir de extra avgift för dem? Själv har jag hittat tåg ner till Mayrhofen för cirka 1600, tar 23h o man kan ta me all packning man kan bära i princip. Drar nog ner i slutet av november så vi ses där! :D

andresteel

Ny medlem
Skidutrustningen ingick! AirBerlin har en deal att under säsong så tar de ingen avgift för skidutrustning. Det gör vi garanterat! Du behöver inte två ytterligare rumskamrater då, haha? Eller du kanske vet någon som är i behov av två extra inneboende?

jb

Ny medlem
Inte för tillfället men pm:a ett nummer eller nåt så kan jag höra av mig om jag det dyker upp nåt! :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp