Hjälp! Vet inte vad jag ska köpa!

trulls

Ny medlem
Jag började nyligen cykla för ungefär en vecka sedan. Min local bike shop var supersnälla och lånade mig en fin Cannondale Habit 2 under en helg så jag kunde testa sporten, och jag tyckte det var skitkul! Jag kom igång jävligt snabbt och körde redan branta svarta banor ganska bekvämt på min andra dag. Kunde även cleara hopp på 2-3 meter utan några problem.

Nu är det dock dags att skaffa sig en egen hoj, och håller mig gärna en bit under 30k, men är smått bekymrad. Vill verkligen inte låta som en douchebag, och försöker inte skryta, men hur väl kommer en billig FS cykel kunna hålla ikapp med min takt rent utvecklingsmässigt?

Tittar just nu på en Canyon Torque AL 5.0 och en Trek Fuel EX 5, men kan inte bestämma mig. Har också kollat på både Spectral CF 7.0 och Strive CF 7.0 från Canyon samt Remedy 8 från Trek.

Min fråga är väl hur väl en instegs-hoj som en Torque AL 5.0 eller Fuel EX 5 kommer kunna prestera om jag kör på den nivån jag beskrivit ovan, eller om det bara kommer funka bättre för mig att spendera mer för en lite finare modell som en Spectral, Strive eller Remedy. Köper jag en billigare modell kommer jag kunna lägga mer pengar på att uppgradera komponenterna också, vilket är något att räkna med.

All hjälp uppskattas jättemycket iallafall!!!

nostar

Medlem
Hej,

Vad är det du vill cykla och vars kommer du cykla mest ? Åker du till bikepark 1-2 gånger per år hyr då en DH/Gravity-cykel när du väl är där.

Beroende på vad du vill cykla och vars du kommer cykla, så beror det på vad för cykel du bör välja. Det är precis som med skidor, det blir kompromisser.

Torque AL 5.0 eller Fuel EX 5 är helt olika cyklar för totalt olika användningsområden.

Mvh

farsan56

Aktiv medlem
Du ska ställa din fråga i rätt forum ex. Happyride. Där har folket koll på dom här bitarna.
Då detta är ett skidforum finns det bara skidåkning i huvudet på gänget här.
Frågar du efter pedaler tänker dom bindningar
Bra lerdäck = bra på vårslask
Bra grepp på torrt = bra isgrepp
Snabbstyrd = bra på kortsväng
Bra i parken = då tänks det twintip
DH cykling = väldigt långa och smala saker
Ja du ser, det kan bli hur tokigt som helst. Nä, in på Happy.
Lycka till, cykling är roligt men inte ens i närheten av skidåkning.

Nu ska jag ut en sväng på XC-hojen, eller var det Brahma 88:orna. Fan nu blev jag konfunderad.

zerode

Aktiv medlem
Mitt tips är att köpa på din lokala affär och även ta ett snack med dem där vad de rekommenderar åt dig.

Dels för att de verkar schysta då del låter dig testa en cykel, sen om de har Cannondale, så är det inte biltema, utan en helt okej butik

Du kommer kanske få betala lite mer för cykeln där när du köper den, men i slutänden så brukar det löna sig många gånger om.
Att ligga bra till på en cykelaffär är en sak som kan vara guld värt, till skillnad mot skidor så måste man serva en cykel, det ingår i cyklingen.

Så gå ner och snacka med dem, är du shysst mot dem som sagt, så brukar de oftast känna någon som har det du är ute efter om de inte själva har det
Som sagt, bra butiker är det värt att gynna

farsan56

Aktiv medlem
@zerode +1
Om butiken lånar ut en 50 000kr-hoj i två dagar. Vilken butik gör så? Då ska du självklart ta hjälp där för ditt köp.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp