HjÄlp!

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
Hallå där!
Siktar på min första säsong nästa år och är i behov av nya puderlagg.

De modeller jag tittat på är, scott scrapper, black crows nocta samt salomon rocker2 122. Men jag tycker det är sjukt svårt att välja så därför vädjar jag till er andra om hjälp.

Lite fakta om mig som skidåkare:
Åkt skidor sen jag var 3-4 år(är 21 nu), oftast 1-2 veckor per år. Skulle säga att jag har ganska bra teknik i pist. Åkt offpist sedan 3-4 år tillbaks och där har jag en del att lära men jag tycker jag lärt mig en hel del på dessa år, men som sagt finns mycket att lära. Gillar att åka i hög fart, åker främst i större svängar med fart. Gillar inte att göra tricks men kan tycka det är kul att droppa någon gång ibland. Väger 70 pannor och är 182 lång.

Åker idag på k2 obsethed 189cm 2011, men upplever dessa som alldeles för oroliga i högre farter med bland annat en väldigt fladdrig tiprocker vilket gör att jag inte vågar stå på så mycket som jag skulle vilja. Tycker de funkar bra i skog och tightare partier och det är positivt. På hårdare snö och i uppåkt så känns de också lite oroliga och nervösa.

Söker nu en stabilare puderskida som klarar lite fart men som ändå är någorlunda lekfull och inte gör bort sig i skog och lite tightare partier. De ska även klara uppåkt utan problem, pist egenskaper är inte så viktiga för det är inte de skidan ska användas till mer än när jag ska transportera mig.

Snöat in på ovannämnda modeller efter att ha läst mycket skidtester. Bland annat så läste jag MnO&Co:s SKIDTEST 2014 som utsåg scrappern till ski of the year, och i årets skidtest av åka skidor så utsåg de rocker2an till näst bästa skida, sen har jag även för mig att noctan vunnit något tidigare skidtest. Hade varit optimalt om jag kunde testat skidorna men de är för sent nu och till nästa säsongs testdagar så har jag redan rullat mot den destination där jag ska säsonga.

Vädjar nu till er andra att hjälpa mig med detta val.
Tack på förhand!
PS. har ni några mer frågor som ni behöver veta så är de bara att fråga på, då jag säkerligen glömt beskriva något.

Mvh Christopher

Knuta

Medlem
HjÄlp!
Är det verkligen för sent? Ligger det inte ett skidtest i sälen nu i April...
Kanske inte optimala stället att testa nämnda skidor men du får ju en känsla iaf.
Har endast åkt scrappern av ovanstående och gillade den, har för mig att den kändes rätt mjuk men är inte säker. Jag har dock 20kg mer än dig.
Völkl 2/3 kanske kan va nått?
Opinion 2.0?
Blizzard spur?
/Simon

Udesen

Medlem
HjÄlp!
R1Uffe sa:
Udesen sa:
R1Uffe sa:
Du kan få de ännu billigare i 13/14 - modellen som grafisk andrahandsortering (samma skida som 14/15) på factions hemsida
Vars hittar man butiken på deras sida om fjolårets modeller
http://www.factionskis.com/gear/1314seconds/

Insåg nu att de är slut i lager tyvärr

Senast ändrad:

Magneto

Ny medlem
HjÄlp!
Åkt hela säsong so far på årets Nocta som enda skida och tycker de är förvånansvärt allround, dämpade nog att vara kul i uppkörd pist/offpist samtidigt som de även är lekfulla, framförallt i puder och skog. Kanske kan vara lite väl glada i sväng för ditt önskemål om stora svängar möjligtvis. Jag är dessutom i ungefär samma storlek som dig (70-75kg och 185) så det kanske kan ge dig någon typ av bild på hur skidan beter sig. Tänk dock på att Notan kommer göras om inför nästa år och bland annat bli lättare, vilket kanske påverkar dämpning/stabiliteten?

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
Knuta:
upptäckte att de är ett skidtest i sälen som du sa nu i april så jag får ta och åka dit, tyvärr så kommer inte scott och black Crows vara där. Men Salomon kommer dit i alla fall. Hur klarade scrappern högre fart?

MangeOD:
Det gör inte jättemycket om de är svängglada, bara de klarar fart utan att kännas oroliga. Hur funkar noctan i högre hastighet? Om jag väljer nocta så blir det den här säsongens modell då de finns till riktigt bra pris.

vctr

Medlem
HjÄlp!
Jag hade i första hand kört på Noctan, i andra hand Scrapper (de är framförallt väldigt billiga/prisvärda relativt mycket annat på marknaden dvs bra vid mindre budget). Scrappern har förvisso rätt mycket högre svängradie än Noctan och om du tvunget vill köra stora svängar är den att föredra. Noctan är väl något mer allround så att säga. Rocker2 tycker jag personligen är lite trist, men jag har bara kört den första årsmodellen som är ~122 i midjan.

OHellsing

Medlem
HjÄlp!
Hej
Jag kör i år med Scott Scrapper 190 som puderskidor och testade förra året R2 122 184 några gånger.
Jag är 180cm/68kg och är inne på min andra säsong. Har båda åren haft Extrem Project 100 186cm som daily driver. Båda testade puderskidorna har vart monterade med Guardian/Tracker men körts med olika (dock jämförbara pjäxor)

R2an är den solklart kvickaste puderskida jag någonsin testat, dom svänger verkligen omedelbart. Bra med pop har dem också. Har dock för få åk på dem för att bedöma mer.

Scrapper går att dra på rejält mycket mer med. Så länge snön är mjuk så har jag inte hittar någon fartgräns än, men det sker på bekostnad av att dom är lite sega i låg fart och rekommenderad monteringspunkt sitter för långt bak och gör saken värre för lätta åkare som mig. +2cm från linjen ger en kvickare skida, men fortfarande stabil och inbjudande till snabb åkning.
3D-radien är lite skum i pisten, men fungerar över förväntan så länge det är mjukt. Inget hookande eller annat idiotiskt oförutsägbart beteende i alla typer av mjuk snö.
I vindpack och och hård pist så bettar dom bra när dom är nya, men mest i kortsväng. Långa skärande svängar går bra, men är lite svåra att initiera pga 3D-radien (tror jag).

Tailen är alla gånger hård nog för mig och står pall för alla landningar jag har fått tillfälle att testa. Den är stadigare än R2ans tail (som jag minns det) och mindre rocker. Det gör att den inte rikigt är lite lös och smear-vänlig, men det är ju inte så att det inte går. I gengäld så får man som sagt bra stabilitet i fart.

Är det nått mer du undrar över så är det bara att fråga.

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
vickepick sa:
Jag hade i första hand kört på Noctan, i andra hand Scrapper (de är framförallt väldigt billiga/prisvärda relativt mycket annat på marknaden dvs bra vid mindre budget). Scrappern har förvisso rätt mycket högre svängradie än Noctan och om du tvunget vill köra stora svängar är den att föredra. Noctan är väl något mer allround så att säga. Rocker2 tycker jag personligen är lite trist, men jag har bara kört den första årsmodellen som är ~122 i midjan.
Hur funkar noctan när man kommer upp i fart? Du har inga erfarenheter av shiro? den skulle också kunna vara ett alternativ:)

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
OHellsing sa:
Hej
Jag kör i år med Scott Scrapper 190 som puderskidor och testade förra året R2 122 184 några gånger.
Jag är 180cm/68kg och är inne på min andra säsong. Har båda åren haft Extrem Project 100 186cm som daily driver. Båda testade puderskidorna har vart monterade med Guardian/Tracker men körts med olika (dock jämförbara pjäxor)

R2an är den solklart kvickaste puderskida jag någonsin testat, dom svänger verkligen omedelbart. Bra med pop har dem också. Har dock för få åk på dem för att bedöma mer.

Scrapper går att dra på rejält mycket mer med. Så länge snön är mjuk så har jag inte hittar någon fartgräns än, men det sker på bekostnad av att dom är lite sega i låg fart och rekommenderad monteringspunkt sitter för långt bak och gör saken värre för lätta åkare som mig. +2cm från linjen ger en kvickare skida, men fortfarande stabil och inbjudande till snabb åkning.
3D-radien är lite skum i pisten, men fungerar över förväntan så länge det är mjukt. Inget hookande eller annat idiotiskt oförutsägbart beteende i alla typer av mjuk snö.
I vindpack och och hård pist så bettar dom bra när dom är nya, men mest i kortsväng. Långa skärande svängar går bra, men är lite svåra att initiera pga 3D-radien (tror jag).

Tailen är alla gånger hård nog för mig och står pall för alla landningar jag har fått tillfälle att testa. Den är stadigare än R2ans tail (som jag minns det) och mindre rocker. Det gör att den inte rikigt är lite lös och smear-vänlig, men det är ju inte så att det inte går. I gengäld så får man som sagt bra stabilitet i fart.

Är det nått mer du undrar över så är det bara att fråga.
Tack för bra svar! Ska testa r2an i sälen nu i april(inte optimala stället för att testa den typen av skida men jag lär väl få ett hum av hur skidan är). Lutar åt scrapper eller nocta i nuläget men möjligt att jag fastnar för r2an när jag testat den. Du har inga erfarenheter från shiro? :)

havreboll

Aktiv medlem
HjÄlp!
Christopher94 sa:
vickepick sa:
Hur funkar noctan när man kommer upp i fart? Du har inga erfarenheter av shiro? den skulle också kunna vara ett alternativ:)
Jag har kört både Rocker 2 122 och Shiron, vad undrar du om den ?

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
havreboll sa:
Christopher94 sa:
vickepick sa:
Jag har kört både Rocker 2 122 och Shiron, vad undrar du om den ?
Hur tror du shiron skulle funka till mig? pallar den fart? Hur funkar den i skog och ställen där det är mindre svängyta? Vilken av r2an och shiron föredrar du?

OHellsing

Medlem
HjÄlp!
Jag har bara kört ett par åk med en 173cm Shiro. För kort, meningslöst att säga nått egentligen.
Men för sakens skull så säger jag att den känns tyngre men inte stabilare än scotten

havreboll

Aktiv medlem
HjÄlp!
Skulle säga att det är två ganska olika skidor. Körde 192 på rocker 2 och 193 på shiron. Nu har jag cirka 20kg upp på dig och är lite längre men kände att rocker 2 var lite för vek överlag, speciellt i tailen. Dessutom så hade den en ganska tydlig planingströskel och hamnade man under den så kunde skidan dyka. Har inte upplevt detta med shiron. Värt att nämna är att shiron är mycket mer stabil och går att köra på riktigt ordentligt med även när det är uppkört. Båda skidorna är kvicka i skogen och jag tycker nästan att shiron är lite kvickare, däremot är rocker 2 lättare att slasha ut tailen med och den känns mer lekfull överlag på bekostnad av lite stabilitet.

Magneto

Ny medlem
HjÄlp!
Christopher94: Jag ändå påstå att den är rätt stabil, jag har kört med hög fart och stora svängar ut över uppkörda pister på eftermiddagen av en dump-dag utan problem även om du såklart behöver dämpa en del med benen också. Idag kördes även blöt, uppkörd kramsnö i skog utan att skidan hade några konstigheter för sig och det gick att stå på rätt bra även då.

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
havreboll sa:
Skulle säga att det är två ganska olika skidor. Körde 192 på rocker 2 och 193 på shiron. Nu har jag cirka 20kg upp på dig och är lite längre men kände att rocker 2 var lite för vek överlag, speciellt i tailen. Dessutom så hade den en ganska tydlig planingströskel och hamnade man under den så kunde skidan dyka. Har inte upplevt detta med shiron. Värt att nämna är att shiron är mycket mer stabil och går att köra på riktigt ordentligt med även när det är uppkört. Båda skidorna är kvicka i skogen och jag tycker nästan att shiron är lite kvickare, däremot är rocker 2 lättare att slasha ut tailen med och den känns mer lekfull överlag på bekostnad av lite stabilitet.
Okej, tack för svaret! Då låter det som att shiron passar mig bättre utav de två.

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
MangeOD sa:
Christopher94: Jag ändå påstå att den är rätt stabil, jag har kört med hög fart och stora svängar ut över uppkörda pister på eftermiddagen av en dump-dag utan problem även om du såklart behöver dämpa en del med benen också. Idag kördes även blöt, uppkörd kramsnö i skog utan att skidan hade några konstigheter för sig och det gick att stå på rätt bra även då.
Det låter bra, hur klarar tailen landningar när man droppar? Brukar inte göra några monsterdropp men vill ändå att det ska gå utan problem när man gör mindre till medelhöga drop.

Magneto

Ny medlem
HjÄlp!
Det har jag lite svårare att svara på, inte riktigt gjort några större drop... små pillow och dylikt i skog funkar dock fint.

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
havreboll sa:
Var på skidan rekommenderar du att ha bindningen på shiron?

havreboll

Aktiv medlem
HjÄlp!
Christopher94 sa:
havreboll sa:
Jag har min +2 och det tycker jag är så långt bak man skall gå, finns nog utrymme för både +3 och +4 beroende på vilken känsla man vill ha.

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
havreboll sa:
Christopher94 sa:
havreboll sa:
Jag har min +2 och det tycker jag är så långt bak man skall gå, finns nog utrymme för både +3 och +4 beroende på vilken känsla man vill ha.
Aokej, jag kommer ha jester schizo bindningar och de går ju justera 3 cm fram o bak så då kanske jag borde montera dom +3?

Christopher94

Ny medlem
HjÄlp!
havreboll sa:
Christopher94 sa:
havreboll sa:
Vad bör jag köra på för längd på shiron om jag skulle välja den? kör på 189 idag(de är 193 egentligen).

havreboll

Aktiv medlem
HjÄlp!
Christopher94 sa:
havreboll sa:
Christopher94 sa:
Vad bör jag köra på för längd på shiron om jag skulle välja den? kör på 189 idag(de är 193 egentligen).
Jag kör 193an då jag är 187 lång. Med tanke på din vikt så tror jag att du kan köra på 183an om du inte absolut vill ha och trivs med en längre skida. Dom flyter så pass bra att det snarare är din personliga preferens för skidlängder som avgör.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp