högfartsåkning

humlemalt

Ny medlem
Vid besök i Vemdalen så upplevde vi det som MYCKET obehagligt med alla högfartsåkande utförsåkare, många av dem med dålig kontroll på sin åkning, som svischade förbi nära oss, våra, och andras barn, i väldigt hög fart.
Hur resonerar ni som åker i hög fart bland barnfamiljer och andra i pisten?
Svar som "jag har kontroll" duger inte. Det som att säga " jag kan köra 100 km/h i bostadsområde och ha kontroll".

humlemalt sa:
Vid besök i Vemdalen så upplevde vi det som MYCKET obehagligt med alla högfartsåkande utförsåkare, många av dem med dålig kontroll på sin åkning, som svischade förbi nära oss, våra, och andras barn, i väldigt hög fart.
Svar som "jag har kontroll" duger inte. Det som att säga " jag kan köra 100 km/h i bostadsområde och ha kontroll".
Kan bara hålla med, blir ofta omkörd på insaidan med 10 cm marginal på transportsträckor där det står stora skyltar att man ska köra långsamt. Tycker själv inte att jag kör överdrivet långsamt ändå... Finns tyvärr mkt idioter, är förvånad att det inte är mer olyckor än det är med tanke på hur vissa åker.
CookieMonsters kommentar bekräftar ju ganska bra inställningen hos ganska många med mer mod än förnuft... Är väl dem man kör om i de svarta pisterna för att de inte har förmåga att köra ner där, måste de kompensera på de blåa transporterna...

Senast ändrad:

emanuel_moren

Ny medlem
Kalle_Bern sa:
humlemalt sa:
Kan bara hålla med, blir ofta omkörd på insaidan med 10 cm marginal på transportsträckor där det står stora skyltar att man ska köra långsamt. Tycker själv inte att jag kör överdrivet långsamt ändå... Finns tyvärr mkt idioter, är förvånad att det inte är mer olyckor än det är med tanke på hur vissa åker.
CookieMonsters kommentar bekräftar ju ganska bra inställningen hos ganska många med mer mod än förnuft... Är väl dem man kör om i de svarta pisterna för att de inte har förmåga att köra ner där, måste de kompensera på de blåa transporterna...
Sen kan man också klaga på alla de som max klarar av en blå pist att de INTE ska ge sig ut i en svart backe bara för att. De utgör en minst lika stor risk som en snabb skidåkare. Samma sak alla som faller och trasslar i sittliftar börja med att åk ankarlift eller knapplift. Skulle vara klart mycket roligare för alla om folk höll sig på sin nivå. Istället för att bara klaga på de som testar sina gränser.

Christian123

Ny medlem
Halvdåliga kvinnor med uppsikt högst fram till sina skidspetsar har orsakat de kollisionsolyckor jag har bevittnat.

havreboll

Aktiv medlem
På motorväg får man böter både om man åker för fort eller för långsamt.
På motorväg får man böter både om man åker om vårdslöst eller om man stannar.

Flytta över detta resonemang till skidbacken så ser du att det finns två sidor av myntet.

Jakobd

Ny medlem
Hittils har du inte fått så många svar på hur de som åker fort resonerar, jag tror jag tillhör de som åker fort i andras ögon.

Anledngar jag tror gäller för mig och en del andra är:

1: Dåligt tålamod
2: Man vill ha roligt
3: Ej medveten/vill inte se riskerna
4: Adrenalinkick
5: Man ser andra åkare som hinder, inte som medmänniskor i backen.

Detta är bara några av orsakerna jag kan komma på. Jag tror att det är mest killar /unga män som åker som du beskriver och då tar förklaringen slut lika snabbt som förståndet.

Jag tror tyvärr det krävs att man är med om en olycka i en sådan situation för att man skall förstå och därefter lugna sig.

Thomsson

Ny medlem
Jag ser skidbacken som Autobahn ;)

Nu när vi ändå är inne på barnfamiljer, vad tusan gör föräldrar med knoddar i parken?

Tomtefar

Ny medlem
Felet är carvingskidorna! De gör att alla kan köra fort och ger en extra kick när det går undan. De är dessutom extra farliga iom. att det körs i utdragna S, hada alla kört 11-or rakt ner hade det inte skett några olyckor med andra skidåkarna.
Själv undviker jag pisterna så mycket som möjligt delvis pga. alla idioter på carvingskidor....

Pillard

Aktiv medlem
humlemalt sa:
Det är ju tyvärr lite svårt att avgöra vad som är jättefort i sammanhanget. Precis som de flesta här så har jag körtom mer än en barnfamilj genom åren. Jag har alltid ansträngt mig så mycket det går för att glra det så säkert som möjligt dock. Ibland hamnar man dock i den situationen att man behöver lite fart för att komma igenom pärlbanden som ibland uppstår när barnfamiljer är ute och åker.

Att välja rätt backar är väl bra men jag håller inte med om att msn bör hålla sig borta från svarta bara för att man inte åker som en gud. Betänk också att de sämre åkarna som kör svarta backar faktiskt pushar sina egna gränser mer än du... Däremot bör man kanske inte välja smala böljande pister med dålig sikt bakom backkrön som träningsplats.

iLd0tt0re

Ny medlem
Jag tycker att det är minst lika obehagligt med alla personer som åker långsamt, svänger irrationellt och som stannar upp mitt i backen. Dessutom förstör de backen ned sina sladdande svängar. Sedan kan man alltid fråga sig vem som ska äga rätten till backen och diktera reglerna för hur man ska åka. Olika intressen som verkar åt motsatt håll...

Jag tycker att man kan kräva av andra skidåkare att de ska åka långsamt i barnbackar och liknande områden. I svarta pister får man räkna med att folk kör fortare, vad är annars syftet med en svart pist? Hänsyn skall man dock alltid visa, tyvärr är det rätt dåligt med den varan från de flesta. Även barnfamiljer.

Visst är det obehagligt att vissa kör väldigt nära små barn i backen. Sedan kanske man kan diskutera om det är så lämpligt att låta barnen leka på motorvägen istället för på gatan i bostadsområdet.

PNyberg

Ny medlem
Vet inte om det utövas någon form av codex i backen?

"Alpine responsability code" står stort på de flesta skidorterna i Kanada iaf.

kappakomplett

Aktiv medlem
Är inte en del av förklaringen att liftkapaciteten är större än vad nedfarterna klarar av?
Brukar inte vara i Åre så ofta men om det är stängt på högzon då vill jag minnas att det blir rätt tjockt med folk i gästrappet och allt vad det heter. Det är upplagt för konflikter mellan olika kategorier av åkare.
Visst finns det problem nere i alperna också, speciellt på eftermiddagen när folk ska ner till byn. I Zermatt blir det rätt grisigt från Trockerner Steg ner till Furi på den svarta backen. Detta trots att det går att undvika denna om man åker upp till Schwartsee (stavning?) och tar den långa svängen ner till Furi. Där får jag erkänna att jag tappat tålamodet ibland. Sen är det den stora rännan ner mot Mooserwirt i St Anton där många blåser på rätt friskt. Kan bli lite trångt med folk där inte för att backen är smal men det är enormt med folk. Sen har jag varit med om en olycka när en kompis blev påkörd så jag tar det lugnt även om man får svära ibland.

ShredTed

Ny medlem
Självklart ska man inte köra fort nära andra. Så kul är det inte att knäa en femåring, kapa bena på en mamma och själv bryta bäckenet. Ser man någon som man uppfattar som vårdslös är det väl bara ge en rejäl jäkla tillsägning. Gubbarna som jobbar i systemet i alperna brukar vara bra på det.

De som gillar att bränna på kan tänka lite mer utförligt på konsekvenserna, brukar hjälpa.

Fred-o

Ny medlem
I pisten ska ha respekt för blåbär, men man kan väl hålla barnfamiljerna och bladesterroristerna borta från parken?

Det här med svarta pister känner jag likadant för. Lägg en långsväng istället för att skrapa bort snön från bergen. Brädåkare, vad gör ni där?

Ursäkta om det blev off-topic.

Bananskydd

Ny medlem
Jag skulle vilja se en eller två pister som funkar lite som vattenruschkanor. Ha en slags "pistvakt" som släpper igenom med 10 sekunders mellanrum. Ha sånna där speglar som finns vid vissa utfarter i stan, så att man kan se om någon ramlat bakom krönen. Sen att man inte får stanna i backen.

Tycker jag var en jättebra idé!:D

ALPINBUTIK

Ny medlem
Björnrike Vemdalskalet har något de kallar för manchestermorgon .8.00-9.00
Max 30 åkare i svarta backar.
Där har ni som vill åka riktigt fort möjligheten att ösa på hur mycket ni vill

Senast ändrad:

ALPINBUTIK

Ny medlem
Ni som vill åka fort , ni är på fel ställen och åker.
Videoklippet är inspelat sportlovsveckan v 10 kl 13.00
Platsen är pisten Kodiak längst bort i Björnrike.
I början finns det ett litet brantare parti så man slipper många barnfamiljer.
Pistlängd 2200 m ,fallhöjd 470 m
Fick lite problem med glasögona därav stoppet

Senast ändrad:

ShredTed

Ny medlem
Brukar vara ganska gott om folk i den backen. Men det är enkelt, kör aldrig så du kan skada någon annan

Biegg_Omai

Ny medlem
Om alla tog och lärde sig skärande sväng ordentligt hade det nog kanske inte sett ut som det gör. Helt plötsligt, i och med "carving" skidan, kan alla initiera en skärande sväng men det är få som håller kanten pga att dom ej kan eller inte är starka nog. Det är helt enkelt enklare att initiera för att sedan bara släppa i falllinjen.

Ska vi roat mer i i ämnet tycker jag mig även se en sjuhelvets massa människor åka runt på fel skidor i backen. Jag själv är inget undantag, har rocker både fram och bak. Helt värdelöst i branta pister som är stenhårda om du ej ger allt. Ger jag allt är det som att köra slalom skidor, men ligga och köra så frestar på benen duktigt. Med andra ord kommer farten av lättja!

Det är min tes till om varför allt fler åker fort och i endel fall helt okontrollerat! Min lösning på problemet är att alla som åker över sin förmåga ska tvingas ta bort minst två spännen på pjäxan. Se hur många som vågar/kan köra fort då. Troligen kommer skadorna att åka men vi får en sanering i bland fartåkarna!

Pillard

Aktiv medlem
Är det bara jag som inte förstår vad okunskapen kring skärande sväng har med saken att göra? Allt handlar väl egentligen om fart kontra kontroll. Sen åker jag också på skidor med rocker både fram och bak, ser ingen direkt skillnad när det gäller jobbighet jämfört mad gamla vanliga skidor.

Mountain_Man

Ny medlem
Antagligen samma resonemang som många bilförare för ...

Alldeles för vanligt förekommande att en bil närmar sig bakifrån i en hastighet som skulle innebära draget körkort om polisen funnits på plats. Lägger sig provocerande en billängd bakom och så snart det finns minsta chans att överleva trycker han/hon sig förbi med både sitt liv och andras som insats. Mycket troligt att det är samma personer som sedan spänner på sig skidorna och är lika odödliga i skidbacken som på vägen!

Problemet är att oavsett hur duktig man är att ratta en bil eller trycka sina skidor på rent skär kan man omöjligt förutse hur omgivningen beter sig i alla situationer och det händer olyckor. I trafiken kan det sluta med dödsfall och livslånga invaliditeter medan det i skidbacken dessbättre är mer sällsynt med allvarliga skador.

Precis som i trafiken är det inte farten i sig själv som är farlig utan farten i kombination med en mer eller mindre oförutsägbar omgivning. Lösningen är enkel, kör alltid med tillräckligt stora säkerhetzoner så du inte är beroende av hur andra beter sig ... Men hur man nu får alla att förstå detta är en svårare nöt att knäcka!

/MM

kappakomplett

Aktiv medlem
Håller med MM. Det är inte så vanligt men det händer allvarliga skador. En snabb googling gav t. ex. detta:

By Laura Zuckerman

SALMON, Idaho | Mon Dec 27, 2010 8:45pm EST

(Reuters) - A 5-year-old girl and 23-year-old man who were killed in a collision on a Wyoming ski slope on Christmas Eve both died from massive chest injuries, coroner's officials said on Monday.

Craig Shirley, 23, was snowboarding at a high rate of speed Friday afternoon at a ski area south of Casper, Wyoming, when he slammed into Elise Johnson, 5, and her mother, 31-year-old Kelli Johnson, authorities said.

Corin

Aktiv medlem
Pillard sa:
Är det bara jag som inte förstår vad okunskapen kring skärande sväng har med saken att göra? Allt handlar väl egentligen om fart kontra kontroll. Sen åker jag också på skidor med rocker både fram och bak, ser ingen direkt skillnad när det gäller jobbighet jämfört mad gamla vanliga skidor.
+1

Tror King Of The Slope lär ha en del med fartökningen att göra. Är själv nyss hemkommen från ett riktigt slaskigt Idre, och jag kom på mig själv med att försöka komma över 100 km/h med mina rockerlagg (Nordica Patron). Kul som satan ju, blev riktigt glad då jag lyckades! Nu var inte Chocken öppen, hade den varit det hade det gått ännu fortare. Nu blev det en annan rätt brant backe, och jag var tvungen att stå på toppen ett tag innan varje åk för att minimera risken för kollision, så jag tycker väl att jag var försiktig ändå.

Men jag förstår inte dem som ska ner i en brantare backe och hasa runt, oftast bara för att den är svart. Om man inte är jätteduktig än, så lär det ju vare roligare att åka lättare backar, där man kan köra ordentligt, eller? Precis som jag tycker det är lite tråkigt i flacka pister, eftersom man inte kan kötta ordentligt, lär ju de tycka det är tråkigt med branta pister, eftersom de måsta hasa ner?

koehler

Ny medlem
Hur resonerar alla ni familjer som tvunget ska vara i terrängparker och svarta backar med era små barn?
Vet inte hur många gånger man kommit flygandes också är det en liten unge i landningen eller bakom krön i branta backar..
Dock så blir det mest off-pist för min del, då kan man dra på bäst man vill.

Silur

Ny medlem
1) Pojke skadad i skidolycka i Åre

En pojke i 16-årsåldern skadades på måndagen i en skidolycka i Åre. Pojken, som kommer från Sundsvall, ska ha blivit påkörd i backen och fick transporteras med ambulanshelikopter till Östersunds sjukhus - med befarade skallskador, enligt Sundsvalls Tidning. Enligt Ski Star ska två personer ha...
2011-03-09 07:16

2) http://op.se/lanet/are/1.4445593-skydden-raddade-malins-liv-nar-hon-blev-pakord-i-backen
...Ingen av vännerna såg vad som hände, men när de kom ifatt Malin låg hon i snön och blödde näsblod med benet i en konstig vinkel. Bredvid stod en okänd man som hade kört på henne, han bad om ursäkt och påstod att hon mådde bra; att det bara var näsblod. Men det skulle visa sig vara mycket mer än så.....

3) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11930368.ab

4) Fartpoliser i Åre

2012-03-11 Efter flera svåra olyckor, där skidåkare kolliderat i hög fart, överväger nu Skistar som äger liftarna att sätta in fartpoliser för att kontrollera farten bland besökarna.

Det var ju bara några exempel.

Inse bara hur allvarligt det är!

Senast ändrad:
110 km/ h i branäs med King of the Slope. Dock var vi ensamma i hela systemet. Tycker att folktom backe är en förutsättning om man ska åka snabbt. Annars riskerar man inte bara sitt eget liv, utan även andras liv..

Silur

Ny medlem
nastynate sa:
Hur resonerar alla ni familjer som tvunget ska vara i terrängparker och svarta backar med era små barn?
Vet inte hur många gånger man kommit flygandes också är det en liten unge i landningen eller bakom krön i branta backar..
Det handlar INTE BARA om er/dem som åker fort.
Det handlar alltså om de många andra (inklusive barn/ungdomar) som också åker på samma ställen.

Pillard

Aktiv medlem
över 100 knyck i vanliga svenska anläggningar låter väldigt fort tycker jag. Jag har lite svårt att förstå resonemanget som många håller på med, nämligen att folk som inte är så bra ska hålla sig borta från svarta backar. Ska alla bara ¨åka i backar som de klarar av felfritt så blir det lite dåligt med utvecklingen bland skidåkare...

Tompan14

Ny medlem
Något som jag tycker mig kunna se är att lekparkerna är alldeles för öppna. Hade de varit bättre avspärrade med en ingång och en utgång så hade nog färre förvillat sig in där och hamnat i vägen.
Vad gäller höghastighetsåkning i pisten så är min uppfattning att det utövas av åkare med ganska dålig teknik men ännu sämre självinsikt. Det är samma typ av personer som tycker att de är bättre än genomsnittet på att köra bil när de konstant kör för fort och bromsar hårt inför varje rödljus. Det är nog tyvärr ett beteende som vi aldrig kommer att komma ifrån, vare sig på vägarna eller i pisterna. Slutligen, de som prompt ska åka i de svarta backarna trots att de saknar tekniken för det gör det förmodligen inte för att de har roligare, utan enbart för att kunna säga att de har åkt svarta backar, för som vi alla vet så får man ligga om man åker brant.

Corin

Aktiv medlem
Pillard sa:
över 100 knyck i vanliga svenska anläggningar låter väldigt fort tycker jag. Jag har lite svårt att förstå resonemanget som många håller på med, nämligen att folk som inte är så bra ska hålla sig borta från svarta backar. Ska alla bara ¨åka i backar som de klarar av felfritt så blir det lite dåligt med utvecklingen bland skidåkare...
Säger inte att "alla som inte klarar av att åka felfritt", men de som verkligen hasar ner på sidan, och måste stanna då och då (ofta bakom krön) för att de är livrädda. Självklart ska skidåkare kunna utvecklas, men man utvecklas inte genom att köra brantaste backen direkt.

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Tycker att en del av ansvaret ligger på liftbolagen och de som äger anläggningar, typ Skistar. Om man bygger ut en anläggning så att liftarna stjälper ut x antal folk per tidenhet och det bara finns så mycket backe att åka i, då blir det problem.
Det är falsk marknadsföring, man säljer med ett koncept om "frihet" och ytor och carving, men i verkligheten är det några få nedfarter med en j*vla massa folk i vägen.

Pillard

Aktiv medlem
Mm, bakom krön är ju alltid big no-no på att stanna men samtidigt är det ju ett ganska stort no-no på att komma flygandes över samma krön i 100 blås...
även om man tycker sig vara säker så kan det finnas allt möjligt där bakom krönet...

Silur

Ny medlem
GOS sa:
Pillard sa:
Säger inte att "alla som inte klarar av att åka felfritt", men de som verkligen hasar ner på sidan, och måste stanna då och då (ofta bakom krön) för att de är livrädda. Självklart ska skidåkare kunna utvecklas, men man utvecklas inte genom att köra brantaste backen direkt.
När jag bärjade att åka utför för 17 år sedan tyckte jag att det var roligt att kunna börja åka
överallt i liftsystemet utan att ramla oavsett stilen och teknik (dock inte fart och inte sådana S-sväng som man behöver hela backen). Jag kunde helt enkelt hänga med de andra och njuta av
utsikten, friska luften, etc. Det är en rättighet för alla så länge inte utsätter någon annan till fara.

koehler

Ny medlem
Silur sa:
nastynate sa:
Det handlar INTE BARA om er/dem som åker fort.
Det handlar alltså om de många andra (inklusive barn/ungdomar) som också åker på samma ställen.
Förstår inte riktigt vad du menar?
Men iaf om man åker mycket skidor te.x varje dag så kan man lätt bli lite otålig när folk som är kassa och barnfamiljer håller på och hasar runt där dom faktiskt inte borde vara, klart att folk behöver utvecklas men om man som förälder tar ut sin 5-åring i svarta backar och terrängparker så riskerar man att ungarna blir påkörda, då borde man kanske tänka om och låta barnen hålla till i flackare områden.
Lite som en yrkeschaufför som hamnar bakom krypkörande blinda 75-åriga Astrid på E6:an.
Folk som bränner oförsiktigt på transportsträckor osv håller jag med om att dom är oansvariga och borde ha lite mer vett, min mardöm är att köra på just en liten unge och jag har flera gånger skällt ut alla puckade föräldrar som låter ungarna ligga och "sprattla" i landningen på ett stort bigjump utan att ens signalera till de andra åkarna att det ligger nån i landningen.
Kommer man i full fart i en park förväntar man sig inte att det ligger folk i landningarna..
OT: Just det en sak till, haha vad tänker folk som åker runt med sina ungar i ryggsäck, då är man inte riktigt hundra i huvet enligt mig, ser det inte så ofta men det finns och även om pappan skulle va ingmar stenmark så är det riktigt korkat.

Senast ändrad:

koehler

Ny medlem
humlemalt sa:
Ett fjäll är inget bostadsområde, det är en bit natur där man får härja fritt och folk som åker 5 km/h i svarta pisten är lika farliga som folk som åker i 100.

Ace_DG

Aktiv medlem
Jaha, här kommer ett inlägg från en som notorisk alltid kört fort i pist. Varför har jag det då ? Jo, det ÄR kul att åka fort förstås! Det är precis som det är kul att dra iväg på en 1100-kubiks sporthoj (nix har aldrig provat...), vindsurfa i 15 m/s, vad ni vill. Den amerikanska störtloppsåkerskan Picabo Street (90-talet) svarade i en intervju på frågan varför ..."there's a need for speed, simple as that!" Japp, just så!

Problemet redan nämnt och noterat. Dagen snabba liftsystem transporterar upp betydligt fler personer i timmen än för bara 15 år sen, pisterna görs visserligare bredare, men det blir gärna trångt! Jag var i Tväråvalvet (inget riktigt bra exempel, men ändå) i Åre för nån vecka sen, fantastiskt före, t o m bra sikt. Efter en timme var det så många i pisten att det i princip var omöjligt att lägga sina egna radier/svängar utan att behöva korrigera eller bromsa hela tiden. Detta hindrade nu inte ett antal personer (...unga och medelålders män) att utan nämnvärda marginaler bomba nerför pisten. Ok dom kunde åka rätt bra inget snack om det, men marginalerna saknades. Nu tyckte ju dom säkert att dom "hade kontroll", men att passera nån i 70+ km/h på 2 m håll ÄR inte säkert.

Detta är en attityd- och mognadsfråga anser jag. Det är också fel signal att marknadsföra en App (som typ King of the Slope) och tro att folk inte blir påverkade. Tävling är ju alltid tävling, och i detta fall tycks det trigga synnerligen riskabla och rent dumma handlingar.

Backpoliser? Nja, helst inte, men det kanske krävs på stora välbesökta orter som Åre.
Separat avdelad "Snabbåkningspist"? Varför inte? Det kan kanske låta så här på TVÅre: "Idag är Lundsrappet Snabbpist. Grindvakten släpper ut åkare med 20 s intervall och observera att vaktens ord är lag! Inbromsnngszonen skall respekteras. Överträdelse renderar indraget liftkort" ...etc. Detta måst ju backas upp av diverse avspärrningar så inte ovetande icke-snabbåkare kommer ivägen.

MEN... Samtidigt ska ju alla som har betalat liftkort kunna åka över hela berget, från grönt till svart! Inte lätt det här...

Själv har jag med åren inte direkt sänkt farten. Det går fortfarande rätt fort där möjlighet ges, t ex under tidiga mornar i hyfsat tomma pister. Har inte provat ett kl 08.00-pass nån gång, men det verkar vettigt. Jag försöker alltid lägga ordentlig marginal till omkringliggande åkare, ca 10 m brukar kännas rätt bra. Detta innebär ju tyvärr också att man måste tvärställa ibland och helt enkelt bromsa in, smällar man får ta i dagens åkmiljö. Det sista man vill är ju att köra på någon (jag väger ca 100 kg med allt på mig)! Anpassning till situationen är det som skall gälla helt enkelt, det kanske kommer med åldern...

Sen kan man ju alltid med ålderns rätt skälla och bråka lite på oansvariga fortåkare!
Som sagt, det handlar om attityder!

...Skriver en som blivit ordentligt utskälld i Zermatt en gång. "Alla däruppe tyckte att min herre åkte ALLDELES för fort... etc, etc" på tyska. ...länge sen nu.

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp