högfartsåkning

Carver

Ny medlem
Som f.d Speedski-åkare med förkärlek till högfartscarving och förälder till barn i nybörjarstadiet anser jag följande.
1. Säkerhet för alla måste gå före individers egna åsikter om vad som de ska få göra.
2. Inför pistvärdar som har kompetens att bedömma och befogenhet att ta tag i problemen.
3. Öka möjligheterna till högfartsåkning. Ex manchesteråkning, pister som under normala öppettider dedikeras till detta med ex intervallstart och stoppförbud.

MedlemJapaner sa:
STORPOTATEN sa:
MedlemJapaner sa:
Tänkt på att det är kul att uppröra hetsiga småbarnsfarsor och carvingtyskar? Om inte så borde du prova själv innan du skriver en tråd om det.
Jodå serru, så att så är det vettu. Ända tills du får smaka på ett par gjutjärnsstavar rakt över näsroten. Och med den inställningen lär det garanterat hända förr eller senare....
Väntar med spänning på den dagen... Men tills dess tänker iallafall jag roa mig med högfartskidåkning med minsta möjliga marginaler.
Jag väljer att tro att du bara vill vara provokativ. Alternativet är ju att du verkligen är lågbegåvad på riktigt.

MedlemJapaner

Ny medlem
Carver sa:
MedlemJapaner sa:
STORPOTATEN sa:
Jodå serru, så att så är det vettu. Ända tills du får smaka på ett par gjutjärnsstavar rakt över näsroten. Och med den inställningen lär det garanterat hända förr eller senare....
Väntar med spänning på den dagen... Men tills dess tänker iallafall jag roa mig med högfartskidåkning med minsta möjliga marginaler.
Jag väljer att tro att du bara vill vara provokativ. Alternativet är ju att du verkligen är lågbegåvad på riktigt.
Känns som att du fått din religion rätt här min bäste herre. Grattis, nu skall jag gå och roa mig med annat än att vara provokativ på vad "teknik-pata" skulle kallat "forat".

Sundqvist97

Ny medlem
iLd0tt0re sa:
Jag tycker att det är minst lika obehagligt med alla personer som åker långsamt, svänger irrationellt och som stannar upp mitt i backen. Dessutom förstör de backen ned sina sladdande svängar. Sedan kan man alltid fråga sig vem som ska äga rätten till backen och diktera reglerna för hur man ska åka. Olika intressen som verkar åt motsatt håll...

Jag tycker att man kan kräva av andra skidåkare att de ska åka långsamt i barnbackar och liknande områden. I svarta pister får man räkna med att folk kör fortare, vad är annars syftet med en svart pist? Hänsyn skall man dock alltid visa, tyvärr är det rätt dåligt med den varan från de flesta. Även barnfamiljer.

Visst är det obehagligt att vissa kör väldigt nära små barn i backen. Sedan kanske man kan diskutera om det är så lämpligt att låta barnen leka på motorvägen istället för på gatan i bostadsområdet.
är helt med,

sedlak

Ny medlem
Herregud. Jag kör störtlopp. Inför varje tävling värmer vi upp på en avstängd backe, alla ligger i runt 100-120, med 30 meters mellanrum och laddar fullt på alla hopp. Men aldrig krockar man eftersom man vet att man inte stannar efter krön, markerar när man viker av, stannar alltid vid kanten.. osv. Man respekterar farten, varandra å håller sitt avstånd.

När ja kör i vanlig pist ligger ja i 80 å kör slalom mellan alla nybörjare. Eftersom detta är väldigt långsamt kan man titta upp å planera sin åkning. Aldig krockat med någon i pisten. Höghastighetsåkare? det beror på hur bra koll man har på sitt åk. 40 kan va för snabbt för en nybörjare, å mycket farligare än när någon med koll åker 120. Det absolut farligaste dock är folk utan skidvett. Å de borde man dra liftkortet av. Tyvär har inte 90% av dem i backen skidvett å då får man skylla sig själv om man blir påkörd. Som att ställa sig på tvären på motorvägen å va förvånad om man blir påkörd.

Go fast or go home!

T

The_Snarf

Guest
Har varigt med om att en 5åring plogade öve hela pistan, Tvingade ut mig i ett träd och åkte iväg utan att bry sig.
God karma.

Thomsson

Ny medlem
Nu när vi ändå drar historier så vet jag om ungar som åkt in i folk och sedan har föräldern kommit och skällt ut den som ungen åkte in i.

mattiasborg

Ny medlem
sedlak sa:
Herregud. Jag kör störtlopp. Inför varje tävling värmer vi upp på en avstängd backe, alla ligger i runt 100-120, med 30 meters mellanrum och laddar fullt...

När ja kör i vanlig pist ligger ja i 80 å kör slalom mellan alla nybörjare. Eftersom detta är väldigt långsamt kan man titta upp å planera sin åkning. Aldig krockat med någon i pisten. Höghastighetsåkare? det beror på hur bra koll man har
Det mest infantila jag läst på länge men å andra sidan är det ju 1:a april. Tillåt mig dra en allegori

Herregud. Jag kör road racing. Inför varje tävling värmer vi upp på en avstängd bana, alla ligger i runt 200-250, med 3 meters mellanrum och laddar fullt...

När ja kör i vanligt radhusområde ligger ja i 150 å kör slalom mellan alla nybörjare. Eftersom detta är väldigt långsamt kan man titta upp å planera sin åkning. Aldig krockat med någon. Höghastighetsåkare? det beror på hur bra koll man har

fransosen

Ny medlem
För några dagar sedan så hade vi en fantastiskt fin morgon, med perfekt pistade backar och bra ljus. Många blåste på i hög fart på perfekta skär i de svarta backarna och åkte riktigt bra!
Framåt dagen blev det varmare så det blev lite högar i backen och isen som var under kom fram lite. Ännu senare på dagen frös det på igen, högarna blev hårda och isen blev lite svårare att få grepp på.
De som åkt så bra tidigare halkade nu omkring på pinnstela ben och hade måttligt med kontroll. Så hur bra åkare och hur bra kontroll har de egentligen?! kan de hantera ett ordentligt slag eller en oförutsedd isfläck?
Nåt att tänka på när man blåser på i 80 blås...

Carver

Ny medlem
The_Snarf sa:
Har varigt med om att en 5åring plogade öve hela pistan, Tvingade ut mig i ett träd och åkte iväg utan att bry sig.
God karma.
Man kan väl inte riktigt förvänta sig ett korrekt uppträdande av en 5-åring. Varken när det gäller åkregler eller att tacka någon för vad som hänt/inte hänt. Å det är ju andemeningen i trådskrivaren utspel. Vad som helst kan hända runt barn (och vuxna med ibland).

Sen kan man önska att 5-åringens förälder fanns i närheten och kunnat tacka dig för vad du gjorde. Om du nu inte brassade på mycket mer än vad omständigheterna medgav, förstås ;)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp