Hur är pisterna i Chamonixdalen?

ulo

Medlem
Hej hej,

Ska åka till Argentière v4 med UCPA och är, som rubriken antyder, nyfiken på hur pisterna är i Chamonixdalen.
Jag är införstådd med att det blir en hel del busstransporter mellan områdena men det är nog inga problem för mig. Jag kommer uteslutande hålla mig till piståkning (tror jag). Är nog inte riktigt redo för off pist än. – Ja, jag vet, Cham är off pist-paradiset, men man kan ju se ljust på det och hoppas på gott om plats i pisten då ;-)

Funderar även på möjligheten att ta sig över till Courmayeur över en dag om det är smidigt och är ok prismässigt.

Blide

Medlem
Kan verkligen rekommendera en dag i Courmayeur om du vill åka pist, riktigt trevlig område :)

Se till att komma upp på Midi och kolla utsikten också (lämnna skidorna i byn..), väl värt det en fin dag.

Nja, jag skulle definitivt inte lämna skidorna i byn om det är fint väder när jag skall upp till Aiguille d´Midi. Att åka Vallée Blanche med guide kan alla göra och det är en fantastisk naturupplevelse och inte speciellt brant om man åker turistleden. Vill man sedan åka tvärbranta korridorer så finns det också. Tyvärr har ju glaciären minskat så man måste åka hiss från nederdelen upp till en tågstation, om jag kommer ihåg rätt.

ulo

Medlem
Tack för svaren.
Det blir definitivt ett besök i Courmayeur om tillfälle ges.

Dock är jag fortfarande lite nyfiken på hur pisterna är.

Är det långa fina, korta sunkiga, få och bortglömda eller helt okej?
Jag har efarenhet från Trois Vallées med Courchevel, Les Menuires, Meribel, Orelle och Val Thorens som referens.

Anyone?

Knuta

Medlem
Kolla in Le Tour, där har du en del långa röda och blå backar som är riktigt fina!

Per7

Ny medlem
Argentiere har ett gang bra pister, och samma for Brevent.

larchii

Aktiv medlem
Instämmer med tidigare. Le Tour är värt ett besök med härliga cruising-pister. Courmayeur har magiska pister som kring lunch o framåt blir rätt folktomma (antagligen för att maten är sjukt bra).

Och instämmer helt att du borde ta dig upp på Aguille du Midi med guide (ca 800kr i grupp) och åka Vallee Blanche ner. Var flera i vår grupp som körde på pistskidor så borde inte vara något problem.

Trevlig resa :)

dagivska

Ny medlem
Har du Chamonix Unlimited heiskort for 6 dager får du 2 dager gratis i Courmayeur. Slik var det forrige vinter i hvertfall. Vil anbefale Le Tour/Balme. Kjempe artig område hvis det er nok snø.

ulo

Medlem
Tack alla för era svar. Det ska bli spännande att uppleva Chamonix-dalen i vinter. Det blir nog ett besök på Aguille du Midi – helst med skidor och jag ska definitivt försöka ta mig till Courmayeur över en dag.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp