Hur är skidbackarna nu när det är varmt

Silver Fang

Ny medlem
Hej,

Undrar hur skidbackarna är nu när temperaturen ligger mellan +5-10 grader, är det blött, isigt osv?
Är det svårt att åka som nybörjare nu när det är annorlunda snö på backen?

Har bara åkt när det är ca -5 grader.

Tack på förhand

madness

Aktiv medlem
När snön smälter så blir den tung, med dålig teknik så är det tungåkt nu.
Men det kan också vara jävligt rolig åkning.

Silver Fang

Ny medlem
Är det lättare att åka när det är tungt, att det går söligare?
Isåfall kanske det är enklare att åka som amatör nu?

/Åker på gröna backar.

Tack på förhand

Senast ändrad:

madness

Aktiv medlem
Det är inte lättare, krävs mer teknik.
Men för att få teknik så måste man åka. Så prova, antingen kommer du gilla det eller hata det.

Silver Fang

Ny medlem
Åker med en person som bara åkt 2 gånger och plogar mest, så teknik finns inte där än.
Undrar om det är kul ens om det är svårare.
Är det blöt snö, för personen ramlar ibland och det kanske inte är roligt om man blir blöt?

Tack på förhand

AlexanderKrapf

Aktiv medlem
Ut och åk!

Det är riktigt kul med ”slush” och man blir inte speciellt blöt.

Jag skulle vilja påstå att man får bättre styrning i snön så att svänga blir lättare när ni vant er.

FMP

Medlem
Säger som ovanstående, ut och åk och känn på det!

Temperatur, solljus, preparering och mängd åkare backen är påverkar snöns kvalite. Är det några få plusgrader och ”normal” belastning så håller snön oftast rätt bra, iaf några timmar efter öppnande. Då blir snön mest trög.

Är det riktigt varmt och mycket folk blir snön rätt fort slush-aktig och backen blir uppkörd. Så tipset är att vara tidiga, så kommer ni märka snöns förändring under dagen och om det påverkar åkning och humör!

Henric-s

Medlem
Hej,

Undrar hur skidbackarna är nu när temperaturen ligger mellan +5-10 grader, är det blött, isigt osv?
Är det svårt att åka som nybörjare nu när det är annorlunda snö på backen?

Har bara åkt när det är ca -5 grader.

Tack på förhand
Ett tips är att försöka komma upp tidigt i backen när det är nypistat, som regel är det inte alls svårare att köra i vårsnö om det inte blir allt för uppkört.

pd

Aktiv medlem
Åker med en person som bara åkt 2 gånger och plogar mest, så teknik finns inte där än.
Utöver starta tidigt så slänger jag även in mental förberedelse i brasan. Förbered personen på att snön kommer att vara annorlunda och att det därför kan kännas lite ovant. Annars är risken att personen tar ut besvikelsen över sig själv när det inte går lika bra som sist. Även om det skulle kännas som ett steg tillbaka i utvecklingen så tar ju hen ett steg framåt och lär känna en ny form av snö. Det finns ju ett skäl till att inuiter och samer har typ hundra ord för olika typer av snö.
Och ha kul!

fredw

Aktiv medlem
Älskar själv slask, men som många skrivit är det tungt och svårt om man ägnar sig åt sladdsvängande.
Med lugna, stora, skärande svängar tar man slasket i skidans längsriktning och det är då det roliga börjar.

Blött, ja.
Annorlunda, ja.
Tyngre, inte nödvändigtvis.

Stora lugna svängar och låt bli att tvinga runt skidorna i kortsväng är tricket för avslappnat roligt slaskföre.

dvraptor

Ny medlem
Slask är kul! Men jag skulle villa slå ett slag för att låta valla skidorna med swix gul alternativt motsvarande liquid glide för plusgrader. Kan suga fast rätt rejält när det är blött i backen...

Pillard

Aktiv medlem
Slask är kul! Men jag skulle villa slå ett slag för att låta valla skidorna med swix gul alternativt motsvarande liquid glide för plusgrader. Kan suga fast rätt rejält när det är blött i backen...
Ja ska det åkas fort i slask måste man ju slipa upp annan struktur för att slippa slaskhugg. Det är det värsta jag vet...

fredw

Aktiv medlem
Ja ska det åkas fort i slask måste man ju slipa upp annan struktur för att slippa slaskhugg. Det är det värsta jag vet...
Vad är slaskhugg? Är det just när skidorna liksom suger tag i backen? Huva! Läskigt! Är det så det kallas! Har t o m stått på näsan i släplift pga sådant

Pillard

Aktiv medlem
Vad är slaskhugg? Är det just när skidorna liksom suger tag i backen? Huva! Läskigt! Är det så det kallas! Har t o m stått på näsan i släplift pga sådant
Vet inte om det är det vedertagna namnet. Dock beskriver det skeendet väl. Jag är ok med de flesta skitfören men helt oberäkneliga tvärbromsningar är verkligen inte min grej.

HBrosenius

Ny medlem
Varmt på dagarna och någon enstaka minusgrad på nätterna ger fantastiskt underlag i den lokala backen (En av Sveriges sydligaste). Väldigt långt ifrån vårslush än så länge så vår betyder inte automatiskt mjukt underlag.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp