Hur blir man bättre jibbing åkare steg för steg?

Danny_Ramone

Ny medlem
Tycker väll det viktigaste för att man ska bli en bra snowboard/skidjibbare är att åka så mycket som möjligt.
Att man är i backen och rippar även när det är isigt och bigjumplandningen är så hård att du gör reverts så fort du snurrar. Så 1: att man åker så mycket som möjligt, för man ser ju faktiskt skillnande på folk som kan åka på "riktigt" och folk som speedcheckar så fort farterna stiger över 70 kmh.

2. Stirra dig inte blind på parken.
Jag tycker att man ska kunna se hela backen som en stor park.. Finns mycket man kan jibba och hoppa på bara man använder fantasin en smula. Se det som att du är en poet och att din utrustning är din penna och dina färdigheter är ditt bläck och att du vill måla hela backen svart med din namnteckning. Flummigt skrivet kanske, men jag tror ni förstår.

3. odla en egen stil.
kan inte understrykas hur viktigt just detta är om du vill bli en bra jibbare.
ett tips till just den här punkten är att nöta mycket grabs och tweakade straightairs i början av sässongen så du vet exakt var du har tipparna på din utrustning när du vill krydda dina corkade 7or med en truetail etc.

4. Åk med din favoritmusik i lurarna.
I mitt fall blir det mycket modern alternativ hårdrock som får mig att go mental. För andra är de svampätarhouse och westcoast pimpbeats, men summarumarum är att musik är viktigt.

5. Ha kul och åk utan press. Det är trotts allt inte orientering eller simhopp vi pysslar med.

anhe

Ny medlem
1. Utrustning är ju alltid en fördel
2. Sålänge det finns snö, så finns det möjligthet att åka.
3. Satsa, lägg ner pengar på det, t.ex åka över någon helg till sälen.
4. Skit i vad alla andra gör, kör ditt eget race, med det menar jag inte att du ska vara dum mot folk, utan att du ska köra din egen stil helt enkel. Om någon klagar på din stil, ge dem fingret (+ om det är en dum fjällräven08) och be dem dra åthelvete.
5. Var inte beroende av din umgängeskrets! Om ingen av dem åker, eller jibbar, låt inte det stoppa dig. Åk upp själv, då bygger du bara upp självkänslan istället.
6. VÅGA! Ramlar så ramlar du, inget mer med det! Svär lite sen kör du på igen.
7. Utvecklas i din egen fart, låt dig inte känna pressad om någon utvecklas fortare än dig.
8. Börja snacka med folk som håller på med det, helst sådana som är bättre för då har dem alltid något att lära dig. Samtidigt som du skapar kontakter och lär känna folk som förmodligen älskar det dem håller på med.

peace

Canadicken

Ny medlem
Kruxelidux_ninjamaster sa:
typ först lära sig hoppa me lite stabilitet i luften, sen lära sig snurra, sen få stil på snurrarna. Sen kanske man kan börja corka å så. Sen kankse man prövar lite flips. Typ lära sig rails, sen sw ups å pretzels å så typ....
typ typ typ

dduuddee

Ny medlem
jag hoppade på mitt första svarta hopp för ca år sen, var 12 då, och sen dess har ja nästan alltid hoppat de största hoppen men hur gör man för att komma över gränsen så man början snurra å grejjer i röda hopp? kan 180 åt båda hållen som ja gör lite här å där, men hur gör man får att våga snurra i ett rött hopp, e det bara till att satsa å hoppas på dem bästa? åker bräda å kör goofy

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp