Hur få min tjej att gilla åka skidor?

MUSN

Ny medlem
Hej!

Jag har en underbar flickvän, men det stör mig när hon ej vill åka skidor. Lyckades få henne övertalad att testa på att åka ifjol. Hon åkte sakta och var rädd och sade att hon aldrig mer vill åka.

Har nu i år fått henne övertalad att ta skidlektioner, har tänkt att det kanske kan få henne att gilla att åka.

Har ni några tips hur man skall övertala henne, hon verkar alltså ha någon rädsla för att åka.

assr

Ny medlem
skidlektioner är en bra idé

jag är inne på samma sak, att övertala min nya flickvän att det är väldigt viktigt att kunna åka skidor.
min övertalningsprocess/ bearbetning av henne har hittils gått ut på att få henne att inse följande;
-Det är coolt att åka skidor
-Hennes tjejpolare ska självklart få följa med ibland
-Det är kul att åka skidor
-Man kan se snygg ut i skidbacken
-Det är bra träning och ger bra core/rump-muskler.

det hör till saken att hon kan åka helt ok, men har alltså inte "driven" att verkligen följa med när det gäller.

kör hårt - detta är psykologi!

Max_Faktor

Ny medlem
MUSN sa:
Hej!

Jag har en underbar flickvän, men det stör mig när hon ej vill åka skidor. Lyckades få henne övertalad att testa på att åka ifjol. Hon åkte sakta och var rädd och sade att hon aldrig mer vill åka.

Har nu i år fått henne övertalad att ta skidlektioner, har tänkt att det kanske kan få henne att gilla att åka.

Har ni några tips hur man skall övertala henne, hon verkar alltså ha någon rädsla för att åka.
Säg att hon har mycket mer skidåkartalang än din förra flickvän :)

Nosskire

Ny medlem
Gör skidåkningen till en rolig grej!

Hyr en stuga i fjällen, ta med lite trevliga kompisar. Åk lagom mycket och sedan lagar ni gott käk, dricker lite vin och bastuar.

Gör själva trevligheten att åka skidor, dvs komma iväg, dricka vin, mysa. Skidåkningen är ett ont måste i början för att få allt det andra.

JL76

Ny medlem
Åk inte till svenska fjällen, kalla pjäxor, släpliftar och isiga backar gör ingen gladare.

Tomtefar

Ny medlem
Dumpa henne och skaffa en vettig tjej. Kommer spara er båda en massa tid och tråkigheter. O gör lite grundläggande faktakoll innan du börjar ragga på en tjej nästa gång.

Annars tror jag att träna fallteknik och att falla är bra så hon inser att det inte är så farligt. Kila ner till närmaste BJJ- eller judo-klubb och börja träna.

Viapea

Ny medlem
Bara att förklara att det liksom blir roligare om man kan åka på vintersemester tillsammans än att hon ska sitta hemma..
Delar man inte intresse för samma semestermål är det läge att byta brud.

kevinMEkepil

Ny medlem
Vet hur det känns, hade också ungefär samma problem.

Hon ville åka skidor men hon ville inte åka med mig, fast man tjatade, åkte i hennes takt osv, men alla hennes andra kompisar ville hon åka med..

Tur att det är slut!

Tar ju så jävulskt med tid att ha flickvän så man hinner ju knappt ha flickvän!

JoPet

Ny medlem
Sitter i samma sits själv :|

Var iväg och åkte några dagar förra säsongen. Gick helt okey med åkningen. Men när fart/höjdrädslan slår in, i kombination med lite trötthet, då är man inte mycket värd :p
Tur att man är snabbare på skidorna :rolleyes: Det underlättar även att man har en fin stuga med öppen spis, precis vid en sjö. Med en brasa, lite vin och mys kommer man undan med mycket. :rolleyes:

Hoppas det kommer många bra tips här i tråden, allt är välkommet. Speciellt när det gäller att övervinna rädslan när det börjat gå lite fortare.
Var ju ett bra tips gällande fallteknik, men min tjej skulle aldrig bege sig iväg för att göra just detta.

/J

Senast ändrad:

Utter

Ny medlem
hyllengren sa:
Skärp er nu grabbar! Det sista man vill är väl att ha bruden med sig ut i backen?
För att vara helt ärlig, så håller jag faktiskt med här. Skidåkningen räknar jag till "mitt" sociala liv och mitt intresse och jag tror stenhårt på att ha något sån eget.

arvidspappa

Ny medlem
Det här med huruvida tjejen ska med till skidorten eller ej är lite en fråga om förhållandets art och nivå. Jag är sambo och vi har två barn ihop och min verklighet är ganska enkel. Vill inte hon åka skidor så blir det ingen skidsemester för familjen och därmed inte för mig...

Jag fick börja lägga en grund för det här för länge sedan; haka på umgängen där tjejerna gillar skidor, sponsra "snygga" skidkläder och acessoarer (Peak Performance är inte lika hårt som Klättermusen eller Millet men bättre i det här perspektivet. Norröna och Kari Traa är optimalt - tack Norge), välja mer sol- än snösäkra orter (Serre framför Cham) och precis som så många betonat ovan; skapa "mys" och semestertrivsel med vin på berget och spa- eller restaurangbesök i dalen. På senare tid har investeringen med allra störst pay-off varit ett par nya Headpjäxor i vitt och guld och med marknadens vassaste elvärme.

Om man inte har en skidälskande dam från början får man faktiskt räkna med att det kostar pengar. Vill du inte betala för att få henne att göra något hon inte (naturligt) vill så är det bara en sak att göra; -dumpa och leta nytt.

Lycka till!

Heddious

Aktiv medlem
Arvidspappa: Håller helt med dig.

Om jag var ihop med någon som var ovan skidåkare/kan åka helt okej men inte gillar det lika mycket som jag/inte vill lägga ner lika mycket tid på skidåkningen som jag, så skulle jag tänka enligt följande.

1. Man måste inte dela alla intressen. Så länge man är överens om det (och inte kommit så långt i vuxenstadiet att man har barn/delad ekonomi osv) så är det helt okej att dra iväg en/några veckor med kompisarna istället, och att pojkvännen/flickvännen gör samma sak med sina vänner fast något som roar hen. Det är faktiskt nyttigt att göra saker åtskilda ibland. Sen kan man ju försöka åka tillsammans en vecka/långhelg på hennes/hans villkor. Förslagsvis på våren när det är gött att bara hänga i solen och fulåka (och mindre risk för tokdump).

2. Därmed inte sagt att man inte ska försöka få hen att börja uppskatta skidåkning. Som några redan nämnt så blir det enklare för en mindre fanatisk person att uppskatta fjällen/alperna om det fixas schysst resesällskap, trevligt boende och en ort som både har glidarbackar i solen, afterski/uteliv/bad och möjlighet till bravader för dig själv vid eventuellt snöfall.

3. Sällskap. Åk iväg ett kompisgäng med blandade nivåer, och förklara innan ni åker att snälla-söta-rara-om-det-dumpar-kan-jag-väl-få-åka-fort-en-dag? Om ni åker själva så får du helt enkelt bita ihop och anpassa dig. Precis som när man åker offpist - den minst vana åkaren sätter gränserna. Eller komma överens om att du får dra iväg på äventyr si-och-så mycket

4. Utrustning. Min skidhatande brorsa blev tio snäpp bättre när han fick låna prylar av mig. Det kanske låter löjligt, men att känna att man ser häftig ut kan faktiskt hjälpa på traven ibland. Givetvis är det orimligt att köpa dyra skidprylar till någon du precis träffat, men har ni varit ihop ett tag så är det ingen dum idé att sponsra lite. Men för guds skull inte som julklappar/födelsedagspresenter. Inte om hen inte nämnt det själv. Det kan bli otroligt fel.

5. Skidskola. Bara för att du kan åka skidor, och kanske har lärt kompisar/föräldrar/syskon på traven betyder det inte att du kan lära din flick/pojkvän att åka. Och det betyder inte att ni hatar varandra, kanske bara att det är alldeles för lätt att bli alldeles för arg på någon man tycker mycket om. För att man vågar bli arg och vägra.
Låt hen gå i skidskola för att komma igång/förbättra sig utan dig och få lära sig av någon som bara är lärare.

6. Låt hen bestämma. Nej, du kommer inte stå först i liften alla dagar, eller vara sist kvar på berget på eftermiddagen. Försök hitta en gyllene medelväg. Åk snowboard en dag (om du inte är bra på det alltså), så hamnar ni på en mer jämn nivå. Anpassa destination och åkmängd efter hen - inte dig själv. Har du riktig tur lyckas du få en person du gillar att gilla samma saker som du, och då är det värt lite uppoffringar på vägen.

Alla relationer är olika, men det handlar egentligen bara om kommunikation.
Du: "Hej, jag gillar dig jättemycket och vill vara ihop med dig men det är en sak du borde veta."
Hen: "Eeeh, jaha vadå? (Målar upp domedagsscenarion)
Du: "Alltså, jag är beroende.."
Hen: *planerar sin flykt*
Du: "..det är inget farligt, men jag behöver verkligen åka skidor x antal veckor per vinter för att inte balla ur. Är det okej?"
Hen: [svarar förhoppningsvis ja. annars får du helt enkelt väga kärleken till skidorna mot kärleken till personen och utgå därifrån.]

Det är faktiskt bara ni två som kan komma fram till hur mycket ni vill/borde göra tillsammans, och hur. Och om hen går med på att åka skidor för din skull får du kanske göra något annat i retur.

(Ursäkta alla hen, men jag orkar inte skriva pojk/flickvän hela tiden.)

Max_Faktor

Ny medlem
Åk samtidigt med UCPA. Dela rum men var i olika grupper på dagarna. Då får ni båda rätt nivå. Så gör min fru och jag eftersom hon åker skidor och jag sett ljuset och åker bräda.
Fast vi är gifta, om Ni är ett par som måste umgås hela tiden kanske du kan ge henne ett handikapp genom att själv köra telemark, bräda eller något annat som du tycker är svårt. Då kan ni åka röda backar ihop. Dessutom får hon något roligt att titta på.
Håller med om att det är en prylsport. Precis som andra sagt så var värme-element en bra investering.

Senast ändrad:

Kula82

Ny medlem
sätt henne på Spa-dag medans du åker. du kan inte tvinga fram ett intresse. hon kanske vill åka bräda?

Pillard

Aktiv medlem
Max_Faktor sa:
Åk samtidigt med UCPA. Dela rum men var i olika grupper på dagarna. Då får ni båda rätt nivå. Så gör min fru och jag eftersom hon åker skidor och jag sett ljuset och åker bräda.
Fast vi är gifta, om Ni är ett par som måste umgås hela tiden kanske du kan ge henne ett handikapp genom att själv köra telemark, bräda eller något annat som du tycker är svårt. Då kan ni åka röda backar ihop. Dessutom får hon något roligt att titta på.
Håller med om att det är en prylsport. Precis som andra sagt så var värme-element en bra investering.
+många på den.

Åka med olika grupper med UCPA är ju helt optimalt. Jag och mina kompisar kör all-in-offpist hela dagarna medan tjejen åker i sin grupp med folk på hennes nivå. Sen drar vi alla på afterski ihop och ha det jättetrevligt. Sen att alpmiljö kan få även en totalt skidointresserad asfaltskid att bli kär i skidåkning gör ju inte saker sämre.

Jag har varit i exakt samma situation och tycker att vi har lyckats rejält. Tacket till Norge innan tycker ajg ska riktas till alla tillverkare av sjukt snygga skidprylar :)

MUSN

Ny medlem
Hej!

Tack för alla svar, tillsvidare håller jag ämnet lågt hos henne. Låter henne fira jul osv.

Sedan bokar jag in en skidlektion några timmar till en skidskola, får väl själv tvinga mig till en matlagningskurs där hon vill se mig.

Nya produkter kan ju vara en idé, vad vill tjejer ha nytt o fräscht? Risken är dock att prylarna mest blir oanvända. Kanske borde köpa nåt inför skidkursen, vi brukar annars hyra utrustning.

Blir de längre åkande med stuga osv, då tar vi naturligtvis med vänner. Men idag tycker hon det är slöseri med pengar.

Dehär UCPA, betyder vadå?

red_tag

Ny medlem
Gör som jag! Efter en helkväll med avslut på patten nere vid Slussen (i stockholm) hittade jag en härlig dam från gbg som jag landade i schlagerbaren med och innan vi hade sagt hej till varandra ställde jag frågan "åker du skidor?" Och fick tillbaka att:
- jag har bott i Åre. Och nu sitter vi här framför tvn med ringar på fingrarna och ett hus i klätterparadiset brodalen i Bohuslän och åker till golden bc på julafton ;)

Nä men hetsa inte var smart!

la_grave

Ny medlem
Jag förstår inte problemet. Kan bara bekräfta vad JL76 skriver, åker man till en tråkig skidort är det klart man tycker det är tråkigt. Jag har tagit med ett par flickvänner som var högst mediokra och ganska ointresserade skidåkare - men vem kan anklaga dem för det när deras erfarenhet av skidåkning bestod av typ Åre, Lofsdalen eller liknande - till alperna. Helt plötsligt har de förstått vad de inte förstått tidigare. Typ som att gå från smurfhits till Sonic Youth.

Om det ser ut så här när man går av liften
och det inte finns någon återvändo efter hundra meter, ja då är det bara att lära sig. Efteråt kommer alla inblandade vara väldigt mycket mer tillfreds med sig själva. Och det är väl poängen?

Vissa saker kompromissar man inte om. Gör man det kommer det bara sluta i en meningslös dragkamp som aldrig tar slut. Spa kan man ägna sig åt hemma (Fast varför göra det ens där? Spa är för singlar som är inkapabla att träffa någon.).

Någon som tycker Bräckeområdet är för brant och obehagligt började här istället

och insåg sedan att det fanns en poäng med att öva på sin ståsäkerheten.

(ja, det är sant)

carolinet

Ny medlem
Sjukt intressant tråd må jag säga!
Själv kan jag inte förstå hur man INTE kan älska att åka snowboard eller skidor..

Men då undrar jag:
Hur får man sin _pojkvän_ att vilja åka skidor/snowboard?

Uppenbarligen är ju prylar/spa det bästa sättet att övervinna tjejen till er sida, gäller samma sak för er grabbar?
Kan inte tänka mig att en snubbe skulle uppskatta spa på samma vis ;)

vilkor95

Ny medlem
Hade samma problem förra året , lyckades övertala henne att åka med mig till fjällen även fast hon inte vill åka med mig, de gick bra till en början tills vi var tvungna att åka igenom en svart puckelpist i trysil... dagen efter ville hon inte åka med mig, haha.
Har nu fått henne att testa på längdskidor, hoppas det går bättre!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp