Hur förflyttar ni tyngdpunkten?

Jag började åka skidor för några år sedan och är väl på nivån att jag kan göra rena skär i väldigt snälla backar. Det jag har märkt senaste året är att jag kan förskjuta tyngdpunkten mellan svängarna på två olika sätt och nu funderar jag på vilket som är mest effektivt.
Det ena sättet är att flytta höften över skidorna samtidigt som jag bygger upp tryck och vinkel på ytterskidan. Det andra, i lite högre hastigheter, är att låta skidorna glida ut i sidled under kroppen och låta höften vara still. Hur gör ni?

Om jag förstår dina upplevelser rätt så rörelsemässigt skapas det första exemplet genom att du "byter sväng" genom att sträcka på innerbenet vilket ger känslan av att man får tidig belastning på nya ytterskidan och det andra exemplet att du böjer på innerbenet för att byta svänga vilket ger känslan av att skidorna flyter under kroppen och ut på andra sidan. Om jag förstått det rätt utan att ha sett dig åka låter det som du är på rätt i mina tankar. Att låta skidorna flyta ut från kroppen är både lättare i högre farter och ger större förutsättningar att skapa stor kantvinkel tidigt in i svängen vilket kommer behövas när det blir riktigt brant. Kollar du på raceåkare är det främst det sättet att "avlasta" skidorna emellan svängar du kommer se. Det går också att göra i lägre farter men det finns inte riktigt någon funktionalitet med det och blir mer energikrävande.
Med det sagt så finns det ett stort spektrum mellan att byta sväng genom att sträcka på innerben/ böja ytterben men det är så jag tänker i min åkning och brukar vara ett simpelt sätt att förklara det på.

Din första beskrivning stämmer bra. Den andra, där skidorna flyter under kroppen tror jag stämmer också, men måste göra det igen för att vara säker. Tack för återkopplingen!

movgoli

Medlem
Hitta en film med skillnaden mellan Odermatt vs Zubcic i ett Gs åk, studerat av ingen mindre än Reilly McGlashan. Den ena med en teknik som sparar kraft svängväxlar i ett högt läge, och den andre mer aerodynamisk, svängväxlar i ett lågt läge. Visar att det också på den här nivån kan det skilja ganska markant mellan åkare.

Nu är ju deras teknik inget för oss dödliga, men visar att det går att svänga på mer än ett sätt, vilket var min poäng.

TrulleN

Aktiv medlem
Hitta en film med skillnaden mellan Odermatt vs Zubcic i ett Gs åk, studerat av ingen mindre än Reilly McGlashan. Den ena med en teknik som sparar kraft svängväxlar i ett högt läge, och den andre mer aerodynamisk, svängväxlar i ett lågt läge. Visar att det också på den här nivån kan det skilja ganska markant mellan åkare.

Nu är ju deras teknik inget för oss dödliga, men visar att det går att svänga på mer än ett sätt, vilket var min poäng.

Tänkte precis länka till den, med utjämning och med högavlastning. De har ju båda för och nackdelar i både bana och friåkningen :D

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp