hur gör jag?

ElinmR

Ny medlem
hur gör jag?
hej jag är en tjej på 14 år och jag tränar slalom och storslalom. Förra året började jag lite lätt hoppa fast inga trix eller så. Men jag klara tillslut av de största hoppen utan att landa platt och jag är inte alls rädd för hoppen. Fast nästa år skulle jag gärna vilja sätta några trix men hur borde jag börja? är det bara att ta mod till sig(vilket jag har) våga?men det måste ju finnas typ speciella tekniker eller? sedan måste jag bara fråga hur gör man när man railar? asså om man typ ska åka på sidan och allt nä jag fattar inte.

Senast ändrad:

mmarcus

Medlem
hur gör jag?
Börja med att sätta ut punkter i dina texter så underlättar det väldigt för oss som läser annars kanske du ser själv hur jobbigt det är att läsa en text utan punkter man vet liksom inte vart man ska börja eller sluta läsa och en liten punkt är väl inte jobbig att sätta ut tycker jag liksom dårå men ah jag ville bara säga det

ElinmR

Ny medlem
hur gör jag?
mmarcus sa:
Börja med att sätta ut punkter i dina texter så underlättar det väldigt för oss som läser annars kanske du ser själv hur jobbigt det är att läsa en text utan punkter man vet liksom inte vart man ska börja eller sluta läsa och en liten punkt är väl inte jobbig att sätta ut tycker jag liksom dårå men ah jag ville bara säga det
Så nu har jag satt ut tre punkter som jag hoppas kommer underlätta för dig. Men du jag förstår att det är jobbigt när folk klagar på ens misstag... Och då när man ser någon annan göra det jo man måste liksom ta tillfället i akt!
Och så påpekar man hur denna personen borde göra si och så. Samtidigt när man är så nöjd med att rätta andra så glömmer man helt av sig och gör samma misstag igen... Men jag förstår dig! Men till nästa gång du rättar andra för att de inte har några punkter i sin text, sätt minst ut EN punkt själv då.

gurchan

Ny medlem
hur gör jag?
Hej Elin.

Tycker du är ball som skriver här och frågar, synd att du får p12-svar bara. För mig handlade det bara om att börja våga prova. Jag började nöta 360´s på vallarna in mot pisten om du förstår vad jag menar. Var lagom stort för att komma runt och få grepp om tekniken. I början blev det som när man gör ljushopp i skolgympan men det blev sakta bättre. Ta i med armarna i början för att få lite extra hjälp. När du kommer runt 360 grader på vallarna eller dylika mindre hopp så kan nästa steg vara att attackera något större. Då blir det viktigare att dra upp benen för stabilitet. Det är mina tips vad gäller att komma igång med rotationerna.

Vad gäller grabs var min personliga favorit mutegraben, men det är ju en smaksak.

För att komma igång med rails så skulle jag rekommendera att börja med boxar. Handlar om att våga ha samma vinkel på kroppen som lutningen på räcket. Personligen nötte jag räcken genom att raila med skorna på räcken i stan, när det hade regnat eller var snö ute.. Vet inte om det är att rekommendera dock men gav mig en bra känsla för hur jag skulle ha vikten.

Finns antagligen en massa här som kan ge dig betydligt bättre råd än vad jag kan. Hoppas att det gav något iaf!

Sista tipset jag tänker ge dig nu är att kolla in Malin Rapp, en duktig tjej, bara att googla. Är hon lika skön idag som när jag hängde med henne så svarar hon säkert mer än gärna på några frågor du kan tänkas ha.

Lycka till!

Mvh Gustav

Senast ändrad:

v-larsson

Aktiv medlem
hur gör jag?
Om du vill verka efterbliven så kan du ju göra som han säger och åka runt och raila på skorna. Annars så frågar du bara någon i parken som kanske har något tips att ge.

saraS3

Medlem
hur gör jag?
Hej!

Jag tycker också att det är kul att du frågar. Det behövs mer tjejer som kör i parken. När jag lärde mig kör på rails så började jag på en ganska bred box och för varje gång så vred jag lite mer på mig så att jag tillslut var helt på sidan. När jag kunde det hoppade jag (90°) ist för att åka rakt på och sen snurra 90°. Sen på rails måste man hoppa 90° och inte fega ur halvvägs för då trillar man. En sak som hjälpte mig på var att min kompis sa till mig att försöka ha lite mer vikt på skidan som är ner i backen för då är det mindre risk att man landar på rumpan på boxen.
Det är bara att försöka och inte ge upp bara för att men trillar i början. Det gör ju alla! Ta det steg för steg. Samma saker gäller när man hoppar. Om du har några kompisar som är duktiga kan det va bra om det är med och tipsar. Annars kan man ju fråga nån annan som ser snäll ut.

Min svenska är inte den bästa men jag hoppas du förstår :)
- Sara

Senast ändrad:

gurchan

Ny medlem
hur gör jag?
v-larsson sa:
Om du vill verka efterbliven så kan du ju göra som han säger och åka runt och raila på skorna. Annars så frågar du bara någon i parken som kanske har något tips att ge.
Problemet med att fråga någon i parken är att risken är överhängade att man träffar på tuffa jibbkillen Vlarsson eller mmarcus.. Felix kan du inte komma och trolla lite?...

FBacklund

Ny medlem
hur gör jag?
gurchan sa:
v-larsson sa:
Problemet med att fråga någon i parken är att risken är överhängade att man träffar på tuffa jibbkillen Vlarsson eller mmarcus.. Felix kan du inte komma och trolla lite?...
har faktiskt aldrig träffat en jibber som inte är skön, men jaja...

NvvK

Ny medlem
hur gör jag?
Det vanligaste viset att lära sig på är väll ändå att börja med 180s och 360s och med tiden lägga på lite grabs, själv började jag göra 180s platt i pisten och på alla smågupp som fanns i pistsystemet, sedan såg jag till att våga dom i de lite "större" hoppen i parken. Sedan körde jag på samma visa om igen angående 360 och tillslut sätter man båda!

Lycka till!

Senast ändrad:

AdamClaeson

Ny medlem
hur gör jag?
ElinmR sa:
mmarcus sa:
Så nu har jag satt ut tre punkter som jag hoppas kommer underlätta för dig. Men du jag förstår att det är jobbigt när folk klagar på ens misstag... Och då när man ser någon annan göra det jo man måste liksom ta tillfället i akt!
Och så påpekar man hur denna personen borde göra si och så. Samtidigt när man är så nöjd med att rätta andra så glömmer man helt av sig och gör samma misstag igen... Men jag förstår dig! Men till nästa gång du rättar andra för att de inte har några punkter i sin text, sätt minst ut EN punkt själv då.
HAHA +1 på den! ;)

Taaage

Ny medlem
hur gör jag?
ElinmR sa:
mmarcus sa:
word.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp