Hur gör man första gången som säsongare?

Bloom

Ny medlem
Hej!
Jag (19 år) har länge har velat dra och säsonga någonstans i europa (om det går, men hänsyn till corona), så jag undrar hur andra tror att det kommer se ut i vinter 21/22, tror ni att man kommer kunna åka? Och i sådana fall har jag massa, kanske dumma, frågor. Men jag har verkligen ingen aning om hur eller var jag ska börja.
Så jag undrar:
- Vart ska man åka (fattar såklart att det är en smaksak), finns det olika orter beroende på vad man är ute efter (t.ex. bra och stora skidsystem, fest, kompisar, billigt, dyrt osv.) vad är erat tips?
- Hur tar man sig ner på smidigaste och billigaste sätt?
- Skaffar man jobb innan eller på plats? Och hur gör man? Är det svårt att få jobb? Hur ser lönerna ut?
- Samma sak med boende, söker man det innan man åker och vad brukar det kosta ungefär?
- Oförutsedda kostnader?
- Hur mycket behöver man ha med sig i pengaväg?
- När ska man åka?
- Behöver man mycket erfaranhet av skidåkning för att palla? Jag är inte något proffs på nått sätt och har endast åkt på en-veckas-skidresor till svenska fjällen? Men jag älskar ju det?
Utrustning?

Ahh, jag kommer säkert komma på fler frågor senare :)
Hoppas det inte blev för rörigt och tack på förhand!!

MVH
Ellen

KaitsuH

Aktiv medlem
Bara en tråd: Om du kan jobba i Sverige, eller ännu bättre, i Norge, jobba så mycket du bara kan! Och spara pengar! T.Ex. i Österrike betalar man så dåligt, att dom kan inte hitta tillräckligt med säsongare även från Öst Europa. Alla säsongare är från Slovakien, Tjeck, Polen, osv.

Hawk100

Aktiv medlem
Håller med @KaitsuH.
Jobba ihop en bra skvätt pengar här hemma så kan du åka mycket där nere. Sen kan du självklart försöka få ett extraknäck när du väl är på plats, men att jobba 5-6 dagar/vecka ger ju bara typ 15-20 åkdagar på en hel säsong.
För boende håll ögonen öppna här på Freeride under hösten. Brukar alltid finnas de som har fixat boende med söker en eller två till att dela kostnaden med... Har de dessutom varit på orten tidigare får du ”gratis guidning” både till skidåkningen och nattlivet. I alla fall om du kan åka på samma nivå och festar på samma nivå.....
Att fixa extraknäck brukar oftast vara lättast på plats och i början av säsongen, men det brukar inte vara helt omöjligt även under säsongen eftersom folk slutar/åker hem av olika anledningar....
Lycka till och jobba hårt o lev snålt i sommar och höst så får du säkert en toppensäsong!! 👍

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp