Hur hittar man bra Heli i Kanada/Alaska

McEaster

Ny medlem
Hej.

Åldern närmar sig och jag inser samtidigt hur mycket tid jag lagt på berget.
Jag tycker helt plötsligt att det kanske inte är en sån galen idé att lägga 60.000 på en veckas åkning om jag verkligen skulle få uppleva några helt oförglömmeliga åk.
Och jag vet inte, det är därför jag frågar men någonstans har jag fått för mig att Alaska/Norra B.C är vad jag vill ha.
Jag skulle vilja få några snötyngda kuperade åk som är sjukt maxade.
Det lilla helikoteråkning jag själv har trillat över i Sverige var en stor besvikelse då säkerhetstänket var för påtagligt. Inte för att jag vill göra något helt i huvudet men vissa risker är jag absolut villig att ta.
Och jag vill ha ett sjuhelvetes jäkla bra åk.

Nu till min fråga, hur fasen sonderar jag terrängen?
Att söka på internet känns som att ta ett SMS lån eller köpa guld på bensinstationen.
Hur tar man reda på vad det är som gäller och vad som är prisvärt?
Vissa tycker att Alaska är klart överskattat och lägger man närmare 100.000 vill man vara mer än nöjd.

Är det någon som har erfarnhet av det här?
Finns det några tunga tips för hur jag ska titta ut vad det är jag vill ha och jämföra med andra?

Sjukt tacksam för bra svar.

Corin

Aktiv medlem
Nojlas sa:
Du har inte läst Åka Skidor de senaste vintrarna va? :P
+1

Cariboos, Mica Heli Guides etc.. Åka Skidor har väl haft något "episk heliskiing i Nordamerika"-reportage minst en gång per säsong de senaste 4-5 åren.

välj framför allt en helioperatör som kör små grupper 4-5 pers därför att då är det mest troligt att
du hamnar i en grupp med jämn nivå, helst skulle dufå med kompisar o fylla de andra platserna med folk som du vet hur dom åker.
nivån på åkningen sätts efter den sämsta åkaren i gruppen o ska du då få ut en maxad upplevelse måste de andra va minst lik bra.
sen måste du fundera över om det är tokpuder i skog eller brant alpin åkning du vill ha.
tokpuder i skog så skulle ja välja december-januari i kanada o för brant alpin åkning mars-april kanada eller om du har tid att vänta ut dagarna, alaska. sjukt brant o stor heliåkning finns oxå i alperna enligt hörsägen ( har en kund som åkt heli no fall åkning i chamonix området ) men genomsnittliga snöförhållanden är inte lika bra som over there.

ju bättre gruppen lyssnar o följer instruktioner från guiden ju tryggare blir han med o steppa upp nivån.

för o åka på den nivån du beskriver kan jag rekomendera cmh monashes cmh gothics eller mica heli och så Haines i alaska. de flesta operatörer i kanada har sina fasta åk/ landing zones medans mica heli är bra på att öppna upp ny terräng när förhållandena tillåter det ( läs stora åk ). inte bara för mediagrupper utan oxå med vanliga gäster, denna våren var ett bra exempel på det då de körde 10-15 first decents med betalande gäster.

förbered budgeten på att när du i en snabb grupp åkt upp fallhöjden som ingår i priset och förhållandena är bra kommer du inte vilja sluta åka utan du lär få betala för xtra lyft.

när du lägger närmare 100.000 som du säger måste du oxå komma ihåg att det blir aldrig bättre än vad naturen ger dig när du är där, många rutinerade åkare missar att det gäller även vid heliskiing. ostabil snö temp dimma vind kan ställa till det ibland. där måste jag oxå tillägga att mica har minst antal downdagar av operatörerna i b.c

may the pow be with ya

Daniel Tapper @ Progressive Skiing

p.s ......cmh håller på o arrangerar om hur många man åker i grupperna på de olika lodgerna så jag vet inte hur det är på monashees och gothics just nu, men åktempot brukar inte va nå problem där eftersom de ställer stora krav på
de kunder som får boka där pga terrängen de flyger på.

Julander-ATSP

Ny medlem
va i cariboos på sportlovet med CMH, kan inte beskrivas. har en gopro film från det upplagd på min profil, checka ;)

M

Micke_Micke

Guest
Har haft gäster som åkt heliski med selkirk i revelstoke och purcell i Golden och alla är ganska missnöjda. Det är flackt och korta åk. Dom är oerhört försiktiga och väljer flack åk för lavinrisken. Åk med Great Canadian heliskiing i Rogers pass.. dom är bra!

Onlytelemark

Ny medlem
Micke_Micke sa:
Har haft gäster som åkt heliski med selkirk i revelstoke och purcell i Golden och alla är ganska missnöjda. Det är flackt och korta åk. Dom är oerhört försiktiga och väljer flack åk för lavinrisken. Åk med Great Canadian heliskiing i Rogers pass.. dom är bra!
Då kommer vi till frågan,, vad är bra skidåkning,,, när man tar risker, eller när man är försiktig,, givetvis, då man tar lite större risk, så länge inget händer,, jag känner guider som tar en större risk därför att kunderna efterfrågar detta, men är det så klokt? det finns även guider som inte tar det försiktigare, vilket är bäst? det finns bra offpist utan att riskera livet allt för mycket,, men som sagt,, det som är gott är farligt,,,

M

Micke_Micke

Guest
Onlytelemark sa:
Micke_Micke sa:
Då kommer vi till frågan,, vad är bra skidåkning,,, när man tar risker, eller när man är försiktig,, givetvis, då man tar lite större risk, så länge inget händer,, jag känner guider som tar en större risk därför att kunderna efterfrågar detta, men är det så klokt? det finns även guider som tar det försiktigare, vilket är bäst? det finns bra offpist utan att riskera livet allt för mycket,, men som sagt,, det som är gott är farligt,,,
Bra skidåkning innebär att åket ska vara minst så brant att du kan svänga. Ibland var det gränsfall när vi åkte med purcell i Golden. Visst ska man vara försiktig, men jag tycker ändå att man väljer åk och terräng för nybörjare när jag och mina gäster efterfrågade och krävde mer. Men de är väl en bedömningsfråga beroende på lavinrisken..

Pillowfielden med selkirk i revelstoke kommer jag sent att glömma dock..

Utter

Aktiv medlem
Julander-ATSP sa:
va i cariboos på sportlovet med CMH, kan inte beskrivas. har en gopro film från det upplagd på min profil, checka ;)
Inte för att vara sån, men det där var precis så flackt som Mike pratar om. Knappt styrfart. Då åker jag hellre till Alperna och får åka brantare liftburen åkning.

Nojlas

Aktiv medlem
Utter sa:
Julander-ATSP sa:
Inte för att vara sån, men det där var precis så flackt som Mike pratar om. Knappt styrfart. Då åker jag hellre till Alperna och får åka brantare liftburen åkning.
Instämmer med Utter.

Dessutom finns det säkert hundratals orter i alperna där folk aldrig åker offpist mer än max 200m från pisten. Bara man vågar sig bort från de stora svenneorterna så ligger snön oftast orörd och väntar på dig. :D

Onlytelemark

Ny medlem
Nojlas sa:
Onlytelemark sa:
Testa catskiing i Makedonien och Kosovo,, väldigt mycket för pengarna
Har du provat? Är lite nyfiken på utlåtande om prisvärdhet, fallhöjd, terräng, snöklimat etc
Ja, jag var där förra säsongen,, bland det mest prisvärda jag gjort, fast det gäller som alltid med skidåkning, att vara på rätt plats vid rätt tid. vi hade flera åk med 1000m fallhöjd i mkt bra puder i ett svep, högsta åk från nästan 2700m, snökvaliten är som när den är som bäst i alperna, med den skilldnaden att dumparna är fler och större, när vi var där var snödjupet vid trädgränsen 500cm, terrängen är omväxlande,och landskapet väldigt vackert, och företaget som kör känner av nivån på åkarna, så min erfarenhet var att alla var nöjda, Att använda sig av stighudar i Kosovo utan guide är förenat med livsfara, då minor från balkankriget fortfarande är ett stort problem,, men att åka hit bara för liftburen skidåkning,, nä,, väldigt begränsat,, men catskiing och med hudar,, måste upplevas,,
http://www.lineupexplorers.com/snow...ing/snow-cat-skiing/eastern-europe/macedonia/

sky

Medlem
Lånar tråden.
Var får man bäst åkning för pengarna, om man ska dra en lång weekend slutet i av april.
Helst Sverige eller någon annanstans runtom i Europa eftersom det rör sig om 3-4 dagar.
/Joakim

Onlytelemark

Ny medlem
sky sa:
Lånar tråden.
Var får man bäst åkning för pengarna, om man ska dra en lång weekend slutet i av april.
Helst Sverige eller någon annanstans runtom i Europa eftersom det rör sig om 3-4 dagar.
/Joakim
kolla i din kalender,, det är första maj idag,, slutet av april var igår,,

somebody

Ny medlem
Onlytelemark sa:
sky sa:
Lånar tråden.
/Joakim
April är ju dock ett återkommande inslag varje år och lär så fortsätta vara!

Onlytelemark

Ny medlem
somebody sa:
Onlytelemark sa:
sky sa:
Lånar tråden.
/Joakim
Det gäller ju att va ute i tid, speciellt för en lång weekend ; )
men nu är vi ju långt från ämnet i tråden,, som handlar om heliskiing

gnilk

Medlem
Nojlas sa:
Onlytelemark sa:
Testa catskiing i Makedonien och Kosovo,, väldigt mycket för pengarna
Har du provat? Är lite nyfiken på utlåtande om prisvärdhet, fallhöjd, terräng, snöklimat etc
Var i Makedonien (LaPoint) i år.
Prisvärdhet: Väl på plats går det i princip inte åt några pengar. Det finns nästan å andra sida inget att köpa förutom öl.
Betalade 10kkr för en helg (utan flyg) och det är mycket pengar i Makedonien... Men jag har ingen uppfattning av vad det kostar att driva en säsongsverksamhet med en CAT i 3:e världen...

Vi hade väl lite otur med vädret med mycket dimma (då kör man inte med CAT:en uppe på berget utan bara från där träden början).
Fallhöjd finns, (beroende på riktning av åken) det är ca: 600 fhm till trädgränsen och ca: 300m till pick-up.
Terrängen är kul. Skogen är gles i början av åket och tätar till mot slutet.
Åken vi fick var updelade i korta olika intervaller (200-300 fhm, flackt, 200-300 fhm, flackt)

Dock, området har potential och med vädret kan man ju bara hålla tummarna. Denna säsong var väl ingen höjdare i Alperna och inte heller i Makedonien.. I området finns ordentliga åk (lite brantare) och soft cruising åk... Att bli hämtade med CAT:en är väldigt skönt..

Värt att notera att drop-off verkar vara rätt flexibelt men pick-up points är fixa.

Vi hade två guider; en norrman och en kille från området. Norrmannen var bra och stod ut med balkan så att säga, killen från området var rätt usel. Han insisterade också på att hans flickvän skulle få åka med, hon hade totalt ca: 30 dagar på skidor...

Lintan1

Aktiv medlem
Onlytelemark sa:
Ja, jag var där förra säsongen,, bland det mest prisvärda jag gjort, fast det gäller som alltid med skidåkning, att vara på rätt plats vid rätt tid. vi hade flera åk med 1000m fallhöjd i mkt bra puder i ett svep, högsta åk från nästan 2700m, snökvaliten är som när den är som bäst i alperna, med den skilldnaden att dumparna är fler och större, när vi var där var snödjupet vid trädgränsen 500cm, terrängen är omväxlande,och landskapet väldigt vackert, och företaget som kör känner av nivån på åkarna, så min erfarenhet var att alla var nöjda, Att använda sig av stighudar i Kosovo utan guide är förenat med livsfara, då minor från balkankriget fortfarande är ett stort problem,, men att åka hit bara för liftburen skidåkning,, nä,, väldigt begränsat,, men catskiing och med hudar,, måste upplevas,,
http://www.lineupexplorers.com/snow...ing/snow-cat-skiing/eastern-europe/macedonia/
låter väldigt intressant. hur är terrängen? flackt eller brant är den viktigaste aspekten :)

Onlytelemark

Ny medlem
Lintan021 sa:
Onlytelemark sa:
låter väldigt intressant. hur är terrängen? flackt eller brant är den viktigaste aspekten :)
Som jag skriver, tärängen är varierande,, gruppen och vädret sätter gränsen,, jag hade mycket bra förhållanden när jag var där, medan gnilk hade lite otur med dimma,, men det gäller att vara på rätt plats vid rätt d
tidmm det är alltid vad det handlar om,, och brant skidåkning finns,,,

sky

Medlem
Onlytelemark sa:
somebody sa:
Onlytelemark sa:
Jag tänkte på nästa år med heli , så klart

Onlytelemark

Ny medlem
sky sa:
Onlytelemark sa:
somebody sa:
Jag tänkte på nästa år med heli , så klart
Vadå, såklart?? var tydligare, så får du bättre svar! men för att svara på din fråga då, I slutet av april tycker jag är lite i senaste laget för heliski i alperna för att få valuta för pengarna, (det finns inte så mycket att välja på där), men i Sverige har du Offpistcenter i Ramundberget med Fredrik Norberg, http://offpistcenter.com/ som är jättebra, det finns fler i skandinavien, Har man lite större plånbok, så finns denna, http://www.arcticheliskiing.com/en

Julander-ATSP

Ny medlem
Utter sa:
Julander-ATSP sa:
inte för och vara sån igen)) men brantheten va de inga problem me, dock är cariboos flackare som du säger. ska du ha brant så åk till Monashees, men Alperna och Kanada går ej och jämföra, sorry ;)

Onlytelemark

Ny medlem
Julander-ATSP sa:
Utter sa:
Julander-ATSP sa:
inte för och vara sån igen)) men brantheten va de inga problem me, dock är cariboos flackare som du säger. ska du ha brant så åk till Monashees, men Alperna och Kanada går ej och jämföra, sorry ;)
Okey, Kanada är bra,, men Europa är också bra, genom åren har jag träffat Kanadensare och Amerikaner som är helt lyriska över skidåkningen i Alperna, då bla La Grave,, det finns minst lika brant åkning i alperna som i nordamerika, enl din profil är du 16 bast,, har du då erfarenhet att påstå att alperna inte alls går att jämföra med Kanada

Eagle pass i Revelstoke skall vara bra. Små grupper (4) och många åk/fallhöjd. Ca 900 dollar per dag, lite mer än Selkirk med det kompenseras ju genom mer åkning o mindre grupper. Tyvärr var det i princip fullbokat jämt när vi var där i vintras..
Men om man är beredd o lägga 60-100 tkr skulle jag nog sticka till något exotiskt som Kamtjatka eller Nepal, kanske Alska om man har tid och vänta in de flygbara dagarna. Någon som vart i Kamtjatka? Har hört mycket bra om det stället..

Patrik_L

Ny medlem
Om du tycker att Haines låter spännande så googla på Shuan dog eller Seba Heli guides.

Kolla Alaska heliskiing på facebook.

Men ta det lungt med Alaskan amber på downdays, den ger en bakfylla från helvetet.

Bra hamburgare vid 33mile därifrån Shaun dog har sin heli service.

Bästa boendet finns på Funny Farm, finns även det på facebook.

Ha så trevligt men räkna med att det kan vara dåligt väder, Har varit där totalt 6 veckor och fått 2 heli lyft pga dåligt väder/ Lavin fara.

Men när det är bra så är det galet bra.

jo men då blev de ganska mycke skoter va patrik? inte helt kass de:)

Micke_Micke sa:
detta är oxå min bild av selkirks o purcell..........ok heli för folk med mer siffror på bankkontot än åkdagar i benen,
passar man in där så blir man säkert nöjd.

Julander-ATSP

Ny medlem
Onlytelemark sa:
Julander-ATSP sa:
Utter sa:
Okey, Kanada är bra,, men Europa är också bra, genom åren har jag träffat Kanadensare och Amerikaner som är helt lyriska över skidåkningen i Alperna, då bla La Grave,, det finns minst lika brant åkning i alperna som i nordamerika, enl din profil är du 16 bast,, har du då erfarenhet att påstå att alperna inte alls går att jämföra med Kanada
luras inte av att jag är 16, förstår att det är lätt men jag har haft turen att ha en pappa som är (mycket) puderintresserad, har varit i alperna ett flertal gånger. dock inte på de större ställerna, mestadels engelberg, alleghe, andermatt, champoluc osv. (*stavning*) har varit i Kanada 1 gång med pappa, han har skidat med CMH ett flertal gånger och inte alltid varit nöjd men för det mesta så. självklart kan alperna vara underbart men åker du en vecka helikopteråkning i Kanada så är det inte mycket som slår det :)

(förlåter dig för att misstro en 16åring, de hade jag med gjort när det gäller puder)

Onlytelemark

Ny medlem
Julander-ATSP sa:
Onlytelemark sa:
Julander-ATSP sa:
luras inte av att jag är 16, förstår att det är lätt men jag har haft turen att ha en pappa som är (mycket) puderintresserad, har varit i alperna ett flertal gånger. dock inte på de större ställerna, mestadels engelberg, alleghe, andermatt, champoluc osv. (*stavning*) har varit i Kanada 1 gång med pappa, han har skidat med CMH ett flertal gånger och inte alltid varit nöjd men för det mesta så. självklart kan alperna vara underbart men åker du en vecka helikopteråkning i Kanada så är det inte mycket som slår det :)

(förlåter dig för att misstro en 16åring, de hade jag med gjort när det gäller puder)
Va bra att jag är förlåten, ; ) du är en lyckost, med en sådan pappa, Jag var 38 när jag gjorde mitt första helilyft, och mina barn, (de är vuxna nu) har varit med mig på div äventyr. Men säg till pappa att han tar dig med till La Grave, och även Serre Chevalier är en höjdare, orterna du nämner är höjdare med, jag antar att du menar Alanga, det var ju det där med stavningen,, Och jättekul att farsan din har fostrat dig till att åka puder och inte bara hänger i parken,, hoppas också att du åker med skidkläder som passar, och inte 25nr för stort ; )

Julander-ATSP

Ny medlem
Onlytelemark sa:
Julander-ATSP sa:
Onlytelemark sa:

Va bra att jag är förlåten, ; ) du är en lyckost, med en sådan pappa, Jag var 38 när jag gjorde mitt första helilyft, och mina barn, (de är vuxna nu) har varit med mig på div äventyr. Men säg till pappa att han tar dig med till La Grave, och även Serre Chevalier är en höjdare, orterna du nämner är höjdare med, jag antar att du menar Alanga, det var ju det där med stavningen,, Och jättekul att farsan din har fostrat dig till att åka puder och inte bara hänger i parken,, hoppas också att du åker med skidkläder som passar, och inte 25nr för stort ; )
pappa kände till ställerna du nämnde och nickade samtyckande, jag har anpassat mig med kläderna, det blir lite pinsamt med jibbkläderna i pudern så jag har 2 ställ :D alleghe OCH alagna faktiskt, det bästa pudret har dock varit i obertauern :)

josh

Medlem
100 000 for Alska later i overkant. Kanske om du aker med nagon av de mer "kanda" arrangorerna eller vill aka i 2 veckor. Har precis bokat en trip till Cordova, Alaska och kommer kora med http://www.alaskaheliski.com/
Kan saga att jag gjort valdigt mkt reaserch och finner deras upplagg bast. Du har 4 helitimmar pa en vecka. Det ar ca 3 fulla dagar och ar ungefar snittet vad du vanligtvis aker under en vecka pga vadret.(de flesta andra kor ca 6 timmar per vecka men du har tur om du kan utnyttja det) Det finns dock en sitlift(comba med hike) ett par km fran anlaggningen vid MT Eyak som kan anvandas vid downdays. Om du vill oka dina helitimmar kostar det 850 usd Pp och timme och det lar man gora om vadret ar stabilt. Trots detta sa ser jag PNH som basta alternativet value for money.
4850 USD kostar en vecka och da ingar heli, mat och husrum. Lag till 8-10 000 SEK for flyg(iceland air fran sthlm verkar vara bra for de som bor i Sverige). Kommer kombinera denna trip med ytterliggare en vecka och da troligtvis Mt Baker.

Hej josh!

Har Alaska som mål i vinter också, dock inte gjort jätte mycket research ännu, så vore kul att bolla ideer med någon som antingen varit iväg eller gjort mkt research.

Vilken period på vintern är bäst, när åker du? Jag har tänkt mig under mars, kanske 2 första veckorna. Min tanke är att tillbringa 2 veckor på plats, men inte boka in heli för 2 v utan kunna vara tillgänglig för heli under den tiden, hört att en vecka kan vara för kort tid då vädret extra förädiskt i dessa trakter. Hur resonerar du? Du har bokat en vecka?

Skulle vilja kombinera heli med randonne, de dagar jag inte kör heli eller efter att jag fyllt heli kvoten om det skett under första veckan. Så perfekt att det verkar finns sådana möjligheter inkl lift hyffsat nära.

/T

josh

Medlem
marcopolo_sthlm sa:
Hej josh!

Har Alaska som mål i vinter också, dock inte gjort jätte mycket research ännu, så vore kul att bolla ideer med någon som antingen varit iväg eller gjort mkt research.

Vilken period på vintern är bäst, när åker du? Jag har tänkt mig under mars, kanske 2 första veckorna. Min tanke är att tillbringa 2 veckor på plats, men inte boka in heli för 2 v utan kunna vara tillgänglig för heli under den tiden, hört att en vecka kan vara för kort tid då vädret extra förädiskt i dessa trakter. Hur resonerar du? Du har bokat en vecka?

Skulle vilja kombinera heli med randonne, de dagar jag inte kör heli eller efter att jag fyllt heli kvoten om det skett under första veckan. Så perfekt att det verkar finns sådana möjligheter inkl lift hyffsat nära.

/T
Jag kommer aka forsta veckan i april da dagarna ar längre under den tiden pa aret. Om vadret ar shitty pa morgonen finns det da mojligheter att aka ut pa eftermiddagen. Givetvis kan man aven köra hike/randonne men ar det full storm ute sa kanske man avstar. Kan vara llite si och sa med det om du ar där tidigare pa aret. Tror dock i borjan pa mars ska funka bra och det ar inte lika uppbokat under den perioden. Gäller nog för de flesta heli operations i alaska. När det gäller PNH sa är de den enda arrangören i det omradet och de tar bara fulla veckor(detta är i alla fall vad de säger) Vill du sta pa stand by sa ska du välja ett annat ställe som Haines eller Valdez. SEABA i Haines kör tex att man kan köpa 100 000 vertical feet utan krav pa lodging men att de maste utnyttjas inom 2 ar. Du bor kolla upp att de har ngn slags back up plan vid down days. Vi valde att bara aka en vecka da 2 veckor känns lite väl mkt att vara isolerad pa ett stalle.

Den bästa infon om Alaska hittar du pa tetongravity.com Finns mkt info men sammanfattningen är väl att du kommer ha en grym upplevelse med vilken arrangör du än väljer. Om nu vädret inte sabbar..

Stort Tack josh!

Måste fråga vad som fick dig att välja http://www.alaskaheliski.com/, förutom priset då de verkar billigast. Vad för andra kriterier har du tittat på och fastnat för?

Har du hittat bra oberoende jämförelse guider eller bloggar med folk som åkt med de olika operatörerna?

/T

josh

Medlem
marcopolo_sthlm sa:
Stort Tack josh!

Måste fråga vad som fick dig att välja http://www.alaskaheliski.com/, förutom priset då de verkar billigast. Vad för andra kriterier har du tittat på och fastnat för?

Har du hittat bra oberoende jämförelse guider eller bloggar med folk som åkt med de olika operatörerna?

/T
Liften som back up vid down days, bra lodge med camp kansla, priset ar ju lagre eftersom det ar 2 timmar mindre heli an andra men om du koper 2 timmar till sa hamnar du anda 1000-1500 USD under konkurrenterna.
Kommer inte i hag alla sidor jag gatt igenom men tetongravity.com, epicski.com samt google lar kunna ge dig en bra uppfattning.

Lycka till

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp