Hur jag blev en hardbooter (Ett försök till en recension eller nåt)

magnus83

Ny medlem
Hej

Jag älskar splitboard det måste vara den bästa iden nånsin. Man ser en linje man vill köra och sen tar man sig ditt. Det är en sammanslagning av allt jag lärt mig om berg och snowboard åkning i ett. Det som nästan är bättre är att jag alltid lär mig något nytt när jag sticker ut. Jag är även så lyckligt lottad så att jag kan tura nästan varje dag av vintern. Men det finns en sak som gör mig riktigt förbannad och det är när någon som förmodligen är i sämre kondition går om mig med sina lätta dynafit grejer. Jag har hela tiden tänkt att det får man ta och jag får väll bara jobba på hårdare. Men så en dag när jag surfade runt på splitboard.com så dök den här videon upp

Hmm tänkte jag coolt. Sjukt lätt setup. Jag började gräva i det här och en kille på forumet hävdade starkt att man kan få en dynafit tlt5 att vara precis lika mjuk som en sooftboot av typen salomon malamute/driver x med några enkla moods. Vinsten med det här är ju inte bara vikten utan ett extremt bra gå läge vilket splitboard prylar helt saknar kontra randonee. Jag hade sedan tidigare en prior xtc som är väldigt lätt för en splitboard. Jag beställde plattor för att kunna fästa en dynafit speed radical samt bindningar från http://www.priorsnow.com/. Lyckades få köpa loss bara tåbiten billigt av en radical från dynafit sverige (Tack för det). Samt beställde tlt5 från telemark pyrenne till nästan halva priset dom hade nån slags utförsäljning. Prior lyckades skicka mig fel bindningar så jag fick ett par alpin bindningar är det nån som behöver ett par så hör av er! Men dom rätta dök upp så småningom. Jag gjorde en mod på pjucken och det var att fila upp öppningen där spärren för åk läget går in. Det ger ungefär samma flex som ett par malamute vilket är den sooftbooten jag tycker bäst om. Så här ser det ut efter filningen.

Om man vill veta mer om modningarna på tlt kan man kolla här http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?t=10958

Hela setupen ser ut så här.

Ja men då kanske ni funderar på hur allt funkar? Gå läget är som väntat super. Men jag hade förväntat mig att det skulle bli lättare att skråa men det är bara lite lättare. Dessutom så klämmer skorna rätt hårt på foten om man har breda fötter men jag tycker det mest känns efteråt. Men man tar sig sjukt mycket längre på en dag. Jag skulle likna upplevelsen vid när jag upptäckte splitboard och kunde skrota snö skorna så mycket bättre är det faktiskt. När det gäller åkningen så var det en inkörnings port från början. Man kommer lite högre plus den formen som pjucken har med en rejäl klack. Det är lite konstigt men jag vande mig och föredrar det så nu. Det som kändes lite konstigt från början var att inte ha nåt sido flex. Men man vänjer sig

Frågor på det?

/Magnus

Schermanio

Ny medlem
Splitboarding är ingen billig materialsport men hur skulle du säga att detta står sig mot "traditionella" grejer? Dynafit är inte gratis...

Flowjoe

Ny medlem
Hur har det gått med toedrag? Pjäxan måste vara längre.

Senast ändrad:
magnus83 sa:
Jag gjorde en mod på pjucken och det var att fila upp öppningen där spärren för åk läget går in. Det ger ungefär samma flex som ett par malamute vilket är den sooftbooten jag tycker bäst om. Så här ser det ut efter filningen.
Jag har klämt på skidor med dynafit bindning och tänkt i samma banor om bindningar.
Det kanske är självklart för en del men inte för mig, men varför bör man modifiera flexet? Vad händer om man kör med randonne dojor utan mod?

zenit

Ny medlem
Intressant mod! Hur många gånger har du varit ute på den?

Finns en kille i Colorado som har en CNC-maskin i sitt garage och säljer bindningar för hardboots, Phantom heter dom. Extremt lätta och styva, så inget glapp i bindningarna utan direkt kraftöverföring. Bättre än voiles bindningar tycker jag även om det kanske inte spelar jättestor roll. G3s kolfiber-split som kommer ut nästa år (tror jag) och smacka på ett par phantom, speed radicals tådel och steghöjare med ett par tlt6 preformance cr så har du en setup som heter duga!

Max_Faktor sa:
Det kanske är självklart för en del men inte för mig, men varför bör man modifiera flexet? Vad händer om man kör med randonne dojor utan mod?
Om man kör hårt eller har skor med sämre låsmekanism för åkläge kan man paja det så det inte går att låsa skorna i åkläge. Det blir ganska stora krafter på låsmekanismen eftersom man åker på tåsidan och således går all kraft till framåt på skorna mot plösen och sliter ut låset.
På skidor är plösen bara till för flexen, mycket kraft går ju från sida till sida och där finns det ju inga rörliga delar.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp