Hur kan man få en skidlärarutbildning på billigast sätt??

Tjena!! jag är en kille som är sugen på att dra och jobba som skidlärare nu efter studenten alltså säsongen 21/22. Jag har läst lite på nätet och det verkar väldigt dyrt att ta dessa utbildningar men har även läst att man kan få vissa rabatter. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle det vara Guld värt.

Skulle även gärna ta emot tips på ställen i Sverige att säsonga i då jag vill jobba som skidlärare och få det så kallade säsongslivet med andra säsongare. Jag vill alltså bara göra något galet kul nu efter studenten och tror att detta skulle passa mig som handen i handsken. Har du något intressant att skriva tveka inte, allt är Guld värt.😁😁

Koppelman

Aktiv medlem
Friluftsfrämjandet kan vara en väg. Kolla med din närmaste lokalavdelning om hur dom gör. Då kan du även få chansen att hinna jobba lite även iår vilket gör det lättare att söka jobb senare.
Ja jag håller med, fick utbildningar betalda av lokala föreningen (intro samt steg 1). Då hade jag dock varit aktiv som ledare innan, men tror de flesta lokalföreningar gärna utbildar unga som visar intresse och vill engagera sig.

Sen när jag något år efter det jobbade i Lindvallen så var det få av alla nyanställda lärare som hade gått någon utbildning sen innan, utan de flesta körde steg 1 och 2 de två första veckorna på försäsongen i Nov/Dec arrangerade av arbetsgivaren.

Christiam

Aktiv medlem
Friluftsfrämjandet är absolut en väg att gå. Dock brukar ett krav vara att du ställer upp i deras skidskola för att få subventionerad utbildningar. Oftast är det ett steg per år så planerar du att examineras så tar det några år. Kontakta din lokala avdelning och hör med dom.

Ja jag håller med, fick utbildningar betalda av lokala föreningen (intro samt steg 1). Då hade jag dock varit aktiv som ledare innan, men tror de flesta lokalföreningar gärna utbildar unga som visar intresse och vill engagera sig.

Sen när jag något år efter det jobbade i Lindvallen så var det få av alla nyanställda lärare som hade gått någon utbildning sen innan, utan de flesta körde steg 1 och 2 de två första veckorna på försäsongen i Nov/Dec arrangerade av arbetsgivaren.

Tjena, jag har läst på flera ställen att vissa typer av skidanläggningar arrangerar skidutbildningar själva, vilket är kanon men det konstiga är att de flesta av jobben kommer via skistar och där står det att de har som krav att man måste ha gått steg 1 och steg 2 för att få söka till skidläraransökningarna. Ska man ta kontakt med skidanläggningarna själv då eller hur gjorde dina säsongskompisar som inte hade en utbildning innan? 😁 😁

jung

Aktiv medlem
Jag har gått två steg. Inte betalt ett enda. Hitta en skidort som har svårt att hitta skidlärare, då betalar de din utbildning. Så gjorde jag, jobba i klövsjö. Lycka till

Koppelman

Aktiv medlem
Tjena, jag har läst på flera ställen att vissa typer av skidanläggningar arrangerar skidutbildningar själva, vilket är kanon men det konstiga är att de flesta av jobben kommer via skistar och där står det att de har som krav att man måste ha gått steg 1 och steg 2 för att få söka till skidläraransökningarna. Ska man ta kontakt med skidanläggningarna själv då eller hur gjorde dina säsongskompisar som inte hade en utbildning innan? 😁 😁

Det var ju 11-12 år sedan jag arbetade för Skistar men rätt säker på att de betalade hela utbildningen då. Skistar, och i synnerhet Sälen är ju en stor destination så fanns/finns ju mycket examinerad kompetens in-house som har behörighet att ansvara för utbildningarna.
Kommer tyvärr inte ihåg vad annonsen sa när jag ansökte, men prova och söka, du har ju inget att förlora på det. Ange att du ej fått möjligheten att utbilda dig än men är villig att lära dig etc.
De flesta arbetsgivare tenderar att "överdriva" kompetenskraven i sina annonser något för att sålla bort det nedersta skiktet, så börja jobba på ett CV och släng iväg till alla anläggningar. Kom dock ihåg att göra ett personligt brev för varje ansökan med lite mer personliga motiveringar till varför du ansöker till just dem, kolla vilka ord de använder i platsannonsen och referera eller anknyt till dem i ditt personliga brev. T.ex. vanliga klyschiga ord som flexibel, självständig, ansvarstagande, social, noggrann etc.

Tyvärr efterfrågar ju alla arbetsplatser idag dessa egenskaper (även fast flera av dem är motstridiga) istället för färdigheter, men det är bara att gilla läget och skriva det CV som efterfrågas för att förhoppningsvis kallad till intervju där du till slut får chansen att visa din personlighet.
Lycka till!

Tälja

Ny medlem
Tjena!! jag är en kille som är sugen på att dra och jobba som skidlärare nu efter studenten alltså säsongen 21/22. Jag har läst lite på nätet och det verkar väldigt dyrt att ta dessa utbildningar men har även läst att man kan få vissa rabatter. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle det vara Guld värt.

Skulle även gärna ta emot tips på ställen i Sverige att säsonga i då jag vill jobba som skidlärare och få det så kallade säsongslivet med andra säsongare. Jag vill alltså bara göra något galet kul nu efter studenten och tror att detta skulle passa mig som handen i handsken. Har du något intressant att skriva tveka inte, allt är Guld värt.😁😁
Hejsan
En bra utbildning är SLAOs .Du kan gå steg 1 o 2 , 3 och 4 mera avancerat.Bra instruktörer ger en bra bas att bygga vidare på.Jag jobbar själv som skidlärare i Österrike sedan 5 år tillbaka.Här finns alltid jobb. Viktigt är språkkunskaper förstås och gärna en viss pedagogisk erfarenhet tex tränare , ungdomsledare osv.Här nere säger man tex inte ”du” till eleverna utan att fråga om det är ok.
Men det är världens bästa jobb!!!
Lycka till!
Skidhälsningar Åke⛷⛷⛷

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp