Hur kan rocker formen ädnrar sig med skidan ålder?

fati

Aktiv medlem
Hejsan,
Fick precis jämför 2 par skidor av samma modell och ålder, där rocker formen var rätt olika. Det ena paret hade mer spann under foten och betydligt brantare/ mer rocker i tailrn. I tippen var det ungegär samma. Skule säger att skidan med mindre spann o rocker mer liknar bilderna jag hittar på nätet. Inga synliga skador på nån skida. Och båda skidor av ett par är lika.
Vad kan har hänt?

pd

Aktiv medlem
Hejsan,
Fick precis jämför 2 par skidor av samma modell och ålder, där rocker formen var rätt olika. Det ena paret hade mer spann under foten och betydligt brantare/ mer rocker i tailrn. I tippen var det ungegär samma. Skule säger att skidan med mindre spann o rocker mer liknar bilderna jag hittar på nätet. Inga synliga skador på nån skida. Och båda skidor av ett par är lika.
Vad kan har hänt?

Kan de kanske vara tillverkade i olika fabriker? Det är ju långt ifrån alla märken som har egna fabriker utan tillverkningen läggs ut på olika fabriker. Och det vore väl inte helt orimligt att det ändras eller att de lagt ut tillverkningen på två olika.

fati

Aktiv medlem
Ok, du menar att man inte kan vara säkert att man få den skidan man vill har eftersom de tillverkas i olika fabriker och formen kan skiljer? Ska ser om jag kan få bilder, inte mina skidor, tyvärr (eller som tur är ;)).

Pillard

Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig så tillverkades gamla Katanas med ett litet spann men efter nåt år eller två hade de alla platt spann eller tom fullrocker.

Marboh

Aktiv medlem
Kan nog vara processbundet också. Olika batcher av trä med olika mkt fukt i skulle kunna vara en faktor. Vet att det kan göra att skidor diffar lite i vikt.
Eller kopplat till hur de olika exemplaren förvarats kanske kan påverka.
Som ingenjör lär man sig;
Stål är starkt, gud är god och trä flyter. Sen jobbar man några år och kommer på att plast kryper. :)

fati

Aktiv medlem
OK, tack. Och jag få ber om ursäkt för alla typos i originalinlägget. Liten telefon, feta fingrar.

Ska ser om jag kan få bilder. Att spannet blir mindre över åren har jag sett på gamla skidor. Här är det dock att spannet och rockern blev mer. Det jag upptäckt är att ene paret är ett år äldre, men ska har samma form. Kanske ändrat nåt i processen?

OK, tack. Och jag få ber om ursäkt för alla typos i originalinlägget. Liten telefon, feta fingrar.

Ska ser om jag kan få bilder. Att spannet blir mindre över åren har jag sett på gamla skidor. Här är det dock att spannet och rockern blev mer. Det jag upptäckt är att ene paret är ett år äldre, men ska har samma form. Kanske ändrat nåt i processen?

"Ska ha" och några års ålderskillnad rimmar inte i min värld som ingenjör. En produkt oavsett vilken, förändras alltid kontinuerligt i en produktvårdscykel allteftersom erfarenheter från marknaden och från tillverkningsprocessen återmatas till R&D avdelningen.

fati

Aktiv medlem
Nja, de flesta företag är nog sugen på att visa att de utveckla sina produkter. Så säger de att skidorna har samma form två år i råd lär de väl inte har bytt ut allt verktyg för att förbättra produkten utan att pratar om det? Men det kan absolut vara så att materialet är annorlunda och har därmed åldrats annorlunda.

Hur som, ska ser att kollar på de en gång till och jämför de två skidorna i paret som jag tycker ser annorlunda ut.

Små förändringar slår man inte ofta på stora trumman för att basunera ut. Det kan ju vara så enkelt så att dom äldre skidorna inte ser ut som tänkt och att det tog ett par iterationer för fabriken innan dom lyckades med att nå till det ritade utförandet.

Marboh

Aktiv medlem
Sen behöver man ju jämföra i lika tillstånd så att säga. Har man krokat ihop skidorna olika hård i skistoppers (läs tryckt ihop spannet olika) mellan de två paren kommer det göra att rockerprofilern ser olika ut.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp