Hur kort bräda kan man ha?

padbmx

Ny medlem
Tjena

Jag är 178 väger ~71kg och undrar hur kort bräda kan man ha egentligen?

Det ska bara användas för rails och dylikt, inga kickers/hopp och behöver inte vara så stabil i höga farter heller egentligen då den inte skulle användas till det, kanske bara till små backyard grejer och eventuellt i "riktigt park".

Fick iden häromdagen då jag spände på en liten leksak/plastbräda på fötterna och snurrade upp och ner för en flatrail (stillastående visserligen) som jag aldrig hade kunnat göra med en riktigt fullstor.

Denna leksak var visserligen bara något längre än en skateboard men tanken slog mig att det kunde nog vara rätt kul med en rätt kort riktigt snowboard.

Nu är frågan hur kort kan man gå utan att det blir för ostabilt och fortfarande åkbart? Den behöver som sagt inte prestera i hopp, höga farter och stora trappor/rails utan mindre features.

Någon med erfarenhet?

EDIT: Och hur kort bräda kan man ha med i parken utan att bli idiot förklarad? :D

Senast ändrad:

padbmx

Ny medlem
Mada92 sa:
Finns väl inget riktigt svar på det, men skulle säga 30-35 cm kortare än sin egen längd :)
nej det förstår jag med men tänkte en ungefär siffra så man inte går och köper något som är på tok för kort :)

då ska jag kika lite efter något i den längden då :)

EDIT:
skulle en
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=26644&ProductDetailId=180474
tänkas fungera?
bra pris med då det bara ska lattjas med och behöver inte vara top of the line.
Är en kortare bräda smalare än en längre i samma modell?

Senast ändrad:
Den där brädan är riktigt smal. 23.6 i midjebredd. Finns riktiga lekbrädor som fungerar bra för för lek och stojj, Exempelvis Libtech boxschracher

Toem

Medlem
Jag är 180cm och väger ~80kg och åkte på en gammal 140 bräda fram till ett par år sen. Inte optimalt sett såhär i efterhand men det funkade..

padbmx

Ny medlem
combatspenat sa:
Den där brädan är riktigt smal. 23.6 i midjebredd. Finns riktiga lekbrädor som fungerar bra för för lek och stojj, Exempelvis Libtech boxschracher
ser riktigt nice ut, dock något dyr för användningsområdet, men tack iaf :)

Toem sa:
Jag är 180cm och väger ~80kg och åkte på en gammal 140 bräda fram till ett par år sen. Inte optimalt sett såhär i efterhand men det funkade..
Ojdå nej det låter inge vidare om du har använt den som "vanligt", jag har ju redan en bräda på 156 som jag kommer använda för det mesta men hade vart nice men en kort o lattja med ibland.

Men då är det nog ungefär ner till 140 sträcket man vågar gå då

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp