Hur långt innan säsongen kan man valla om skidorna?

TrulleN

Medlem
Hej, kanske en udda fråga men hur långt innan tycker ni man ska valla sina skidor. Skulle de vara för långt bort att valla om redan nu? Tack på förhand för svar! :D

PisteCarver

Aktiv medlem
Om man kan förvara vallan i flera år innan man smälter på den, så klarar den väl av att sitta på skidbelagen länge också?
Till Påsk hittade jag ett par stavar med gammal grafitvalla som legat i ca 25 år, och den använde jag.
Är heller ingen expert på området, men för oss som hobbyåker kan det väl inte vara något problem så länge vallan fastnar på på belagen?

pd

Aktiv medlem
Är heller ingen expert på området, men för oss som hobbyåker kan det väl inte vara något problem så länge vallan fastnar på på belagen?
Såg någon dokumentär om Lindsey Vonn som lovordade sin materialare med ord som "he has waxes that they don't even make any more". Jag tolkar det som att "gammal" valla nog kan fungera för en hobbyåkare.

fredw

Aktiv medlem
Tror inte heller det spelar så stor roll fast en del (men inte alla!) tycker tydligen det är värdefullt att ha ett tjockt lager valla på som skydd ända fram till säsongens första åk.
Jag tycker att det blir en hel del bortskavt under transport (om man inte pular in skydd, jag brukar glömma det) så jag brukar också vänta med den sista preppen tills det är dags.
Men jag kan inte heller tänka mig att vallan i sig skulle åldras , åtminstone inte sämre på skidorna än i lådan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tycker att det blir en hel del bortskavt under transport (om man inte pular in skydd, jag brukar glömma det) så jag brukar också vänta med den sista preppen tills det är dags.
Hur lyckas du skava bort vallan under transport?
Turar du från hemmet till skidorten? :ROFLMAO:;)

fredw

Aktiv medlem
Hur lyckas du skava bort vallan under transport?
Turar du från hemmet till skidorten? :ROFLMAO:;)
Ja då hade det nog skavts bort, inte så mycket snö här ens på vintern! Skidorna belag mot belag, skakar under x timmar i bilen/flyget... marginellt skav på vallan kanske men vallalagret är ju redan mkt tunt om/när det är polerat!

jarnebring

Aktiv medlem
Inga som helst problem om valla ligger på belag länge. Men skrapa av och borsta gärna innan du ska använda skidorna.

jarnebring

Aktiv medlem
Ja då hade det nog skavts bort, inte så mycket snö här ens på vintern! Skidorna belag mot belag, skakar under x timmar i bilen/flyget... marginellt skav på vallan kanske men vallalagret är ju redan mkt tunt om/när det är polerat!

Du måste lägga straps mellan. Inte belag mot belag.

LuddeLundin

Medlem
Hej, kanske en udda fråga men hur långt innan tycker ni man ska valla sina skidor. Skulle de vara för långt bort att valla om redan nu? Tack på förhand för svar! :D
Valla in efter säsongens slut och låt det vara kvar över sommarn tills nästa snö kommer. Belagets fibrer riskerar annars att torka ur. Ta den varmaste vallan och lägg på de flödigt. När säsongen börjar så är det bara att sickla av, borsta och lägga på rätt valla för temperaturen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp