Hur långt steg in i techträsket?

Lenrik

Ny medlem
Halloj
Såhär på slutet av säsongen tänkte jag att mina nuvarande turskidor ska få en lillebror. Kör just nu ett par Salomon q-105 188 med atomic tracker 16 vilket ju inte är det lättaste paketet tillsammans med mina tecnica cochise 130pro... Har turat mycket med dessa i chamonix i vinter och ju längre jag går desto mer övertygad blir jag att jag vill ha techbindningar och en lättare och kortare skida. Målet med dessa skidor är att fortsätta gå längre turer, 1000hm+. Lättare klätterturer, alltså ski-mountaineering. De ska greppa i branta, hårda rännor. Vill alltså ha en lättare än nuvarande 2100g/skida men inga för lätta kolfiberskapelser som tummar på åkningen, så hade tänkt något mellan 1400-1600g/skida.

Jag själv är 186cm och väger in på ca 80pannor. Jag hade därför tänkt att nya skidorna skulle vara ca 180, om det borde vara lagom?

Skidor jag kollat på är
Black crows freebirdserie, orb mestadels men även lite ova och camox.
Black diamonds nya carbonserie, aspect kanske convert om den inte är för ranglig för sin låga vikt i förhållande till bredd.
Även K2 wayback/talkback.
Ge jättegärna feedback om ni har erfarenheter av någon av dessa, och även andra liknande!

När det gäller bindning har jag siktat in mig på dynafits radical serie, dom är billiga på många internetbutiker nu.
St/ft?? Hur stor skillnad är det egentligen på dessa två?
Har även kikat på tlt speed radical men vet inte om jag vill ta steget bort från skistopper, men vikten är ju helt klart intressant på dom.

Pjäxorna jag har är för tunga för ändamålet jag plockar ihop skidorna till men det blir nästa steg att införskaffa.

Tack på förhand!

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Lenrik sa:
Den ena har "DIN" 10 och den andra "DIN" 12. På FT får du också en hel hög med onödigt plastjockel, men det är enkelt att helt enkelt strunta i när bindningen monteras.

Lenrik

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Lenrik sa:
Den ena har "DIN" 10 och den andra "DIN" 12. På FT får du också en hel hög med onödigt plastjockel, men det är enkelt att helt enkelt strunta i när bindningen monteras.
Jo så långt vart jag med. Det är ju en viss viktskillnad på de två, är det bara för plastbiten då tro? Eller är ft grövre i någon annan del?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Lenrik sa:
Vattendroppe sa:
Lenrik sa:
Jo så långt vart jag med. Det är ju en viss viktskillnad på de två, är det bara för plastbiten då tro? Eller är ft grövre i någon annan del?
En kvalificerad gissning är att större delen av viktskillnaden sitter i plastaskiten, men jag vet ingenting med säkerhet. Tyvärr kan jag inte mäta upp något heller, alla mina grejer är både monterade och inte på samma geografiska position som jag själv...

Lenrik

Ny medlem
Jo men enligt dynafits hemsida så är det 60g skillnad på de två så man kan väl anta att en plastbit i den storleken Kan göra sån skillnad.
@vattendroppe

xviggenx

Aktiv medlem
Kolla in Nordica:s Peshewa (av någon helt mystiskt anledning har denna modellen helt glömts bort av typ alla? Kanske för att Nordica inte är så "fett" eller av annan outgrundlig anledning. På pappret och i flera tester verkar det vara en riktigt bra skida på alla sätt!) och Istas, bra vikt på dom utan att bli kolfiber spett/skak-å-fladder-monster. Sen har du ju Blizzard:s nya Zero G serie som kommer nästa höst, kolfiber-laddad till max och lite oprövad. Men du har ju deras Discovery & Altitude som ska vara bra "åk-skidor" utan att bli tunga att ha å göra med, jag vet att många vettiga åkare som hudar mycket här i åredalen håller Altitude som den ultimata "Åre-skidan".

Sen finns det ju mycket lätt till halvlätt på marknaden: Dynafit Denali, DPS nya tour serie, G3 lättviktare, Dynastar:s Alti och väldigt många andra är ju skidor i viktklassen du letar runt i :)

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Lenrik sa:
Jo men enligt dynafits hemsida så är det 60g skillnad på de två så man kan väl anta att en plastbit i den storleken Kan göra sån skillnad.
@vattendroppe
Inte omöjligt, men svårt att säga. Jag har inte mina plastbitar kvar, men åtminstone en av bitarna är någon form av lite robustare högdensitetsplast som inte är "plastlätt" i dess konventionella mening.

Lenrik

Ny medlem
xviggenx sa:
Kolla in Nordica:s Peshewa (av någon helt mystiskt anledning har denna modellen helt glömts bort av typ alla? Kanske för att Nordica inte är så "fett" eller av annan outgrundlig anledning. På pappret och i flera tester verkar det vara en riktigt bra skida på alla sätt!) och Istas, bra vikt på dom utan att bli kolfiber spett/skak-å-fladder-monster. Sen har du ju Blizzard:s nya Zero G serie som kommer nästa höst, kolfiber-laddad till max och lite oprövad. Men du har ju deras Discovery & Altitude som ska vara bra "åk-skidor" utan att bli tunga att ha å göra med, jag vet att många vettiga åkare som hudar mycket här i åredalen håller Altitude som den ultimata "Åre-skidan".

Sen finns det ju mycket lätt till halvlätt på marknaden: Dynafit Denali, DPS nya tour serie, G3 lättviktare, Dynastar:s Alti och väldigt många andra är ju skidor i viktklassen du letar runt i :)
zero g verkar helt klart intressant, kollade in dynastar och dom släpper ju en mythic till nästa år. verkar också schysst..

Smackade hem en speed radical nu så slipper allt vad plastbitar heter, och då även skistoppers hehe..
@vattendroppe

vctr

Medlem
Testade BD carbon convert i 188 för 2 månader sedan, minns inte så mycket i detalj men jag tyckte att de överraskade positivt. Kort sammanfattat gick de stabilt i pist och med rena skär utan att vara "hooky" eller så vilket jag trodde att de skulle vara. Men antar att du isåfall är intresserad av den kortare längden?

Lenrik

Ny medlem
vickepick sa:
Testade BD carbon convert i 188 för 2 månader sedan, minns inte så mycket i detalj men jag tyckte att de överraskade positivt. Kort sammanfattat gick de stabilt i pist och med rena skär utan att vara "hooky" eller så vilket jag trodde att de skulle vara. Men antar att du isåfall är intresserad av den kortare längden?
Japp och isåfall kanske även aspecten med 90 i midja, ska man gå lätt kan man fan göra det rejält tänker jag!

fransosen

Aktiv medlem
Måste ju slänga in vår egen SGN Hurrungane 89 här. Den är utvecklad tillsammans med flera av de ledande guiderna i Norge och är verkligen en skida för branta turer och tuffa förhållanden. Lätt är den också samtidigt som den tål hård åkning.

Lenrik

Ny medlem
fransosen sa:
Måste ju slänga in vår egen SGN Hurrungane 89 här. Den är utvecklad tillsammans med flera av de ledande guiderna i Norge och är verkligen en skida för branta turer och tuffa förhållanden. Lätt är den också samtidigt som den tål hård åkning.
Kul med lokala märken, gillar motivet på skidorna med skagastöls och dyrhaugsryggen i bakgrunden.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp