Hur löser ni transfer från Geneve?

Om man landar i Geneve och ska till t ex Les Arcs och inte har transfer via ett charterbolag, vad är ett prisvärt sätt att lösa det på? När jag googlar hittar jag antingen svindyra privatbilar eller typ Ben's Bus som enligt deras terms and conditions kommer blåsa en om flyget är försenat.

Tacksam för svar :)

Alpybus kanske kör?
Om jag kommer ihåg rätt är väl strulet om man kommer med en sen flight som blir försenad, med risk för att missa sista tranfern. Annars är det väl bara att åka med nästa transfer

Har åkt tåg till Les Arcs och hyrt bil två gånger från Geneve. Är ju smidigast om man hyr bil men kostar en del. Tåg är ju billigare men då får man kolla så att man kan tajma det rätt bra. Man tar tåget från flygplatsen in till Geneve, sen tar man tåg till Bourg-Saint-Maurice och sist Funicularen upp till resorten.

Pillard

Aktiv medlem
Har åkt tåg till Les Arcs och hyrt bil två gånger från Geneve. Är ju smidigast om man hyr bil men kostar en del. Tåg är ju billigare men då får man kolla så att man kan tajma det rätt bra. Man tar tåget från flygplatsen in till Geneve, sen tar man tåg till Bourg-Saint-Maurice och sist Funicularen upp till resorten.
Just Les Arcs är ju smidigt pga tåg går till just Bourg. Om jag inte missminner mig går ju tom TGV dit... Men annars som redan nämnts är ju hyrbil sjukt smidigt. Är ni några stycken så är det säkerligen också billigast. Är du själv så kan det bli lite dyrare men då kan du antagligen ta en mycket mindre bil och därmed få ner priset ändå

mjovalli

Medlem
Där skall enl utsago finnas en "fransk" sida på flygplatsen, deras hyrbilar skall vara billigare än på den Schwitziska sidan. När jag var där så bokade vi bil via easyjets hemsida och fick betala ca 2600 SEK för en vecka, Vi använde fel sida på flygplatsen..

Pillard

Aktiv medlem
Där skall enl utsago finnas en "fransk" sida på flygplatsen, deras hyrbilar skall vara billigare än på den Schwitziska sidan. När jag var där så bokade vi bil via easyjets hemsida och fick betala ca 2600 SEK för en vecka, Vi använde fel sida på flygplatsen..
Som bonus har jag förstått det som att man då dessutom kommer ut på fel sida och får åka enorma omvägar för att komma till franska alperna...

Pillard

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Menar ni alltså att om man hyr på schweiziska sidan så blir det omväg och dyrare?
Tvärtom faktiskt. Schweiziska sidan är nära till franska gränsen "åt det hållet du vill" medan franska sidan ligger åt andra hållet. Geneve ligger ju som en smal udde in i Frankrike. Om du kollar på bilden så förstår du. Den blåa cirkeln och strecket visar var franska sidan är och hur du då behöver åka. Det röda strecket visar raka vägen från Geneve mot Les Arcs
geneve.PNG

Sen skulle jag inte välja Geneve att flyga till om jag skulle till Les Arcs utan jag skulle flyga till Grenoble istället men det är ju en smaksak.

Edit: Om man kan lita på Google maps så är det inte så farligt utan man kan ta en tunnel direkt under flygplatsen. Om den är ny eller om mina kompisar som bokade "fel" missade den och därför körde omväg vågar jag inte svära på.

Tack för förklaringen!

Sen skulle jag inte välja Geneve att flyga till om jag skulle till Les Arcs utan jag skulle flyga till Grenoble istället men det är ju en smaksak.
Har redan bokat.

Ursäkta dum noobfråga nu, men behöver man snökedjor? Nåt annat man bör tänka på när man hyr som kanske är självklart för er som är vana?

mjovalli

Medlem
Snökedjor kan du plussa på vid hyrtillfället, det är upp till eget huvud.
Vi åkte upp till La Plagne och behövde inte, men om det just snöat så.. men de plogar och sandar regelbundet.
När det gäller rutten från och till flygplatsen kan du välja betalväg eller utan att betala och naturligtvis så tar den billiga rutten lite längre tid och är inte lika lätt att köra. Håll hastighetsbegränsingarna på betalvägen pga fartkameror.

mjovalli

Medlem
Förresten, beroende på när ni skall tillbaka till flygplatsen så räkna in rusningstrafiken i tidsplanen.
Vi åkte billig väg till La Plagne och betalväg tillbaka och ett par mil innan Geneve började bilköerna, morgontrafik, vi åkte tillbaka mitt i veckan.

Längst bort från Les Arcs, i La Plagne, nedanför bob-banan så finns en mycket trevlig restaurang. I botten på Liften La Roche. Väl värt en utflykt, plus att det är en fin åkning under liften, nästan hela vägen ner..

Pillard

Aktiv medlem
Snökedjornas vara eller icke vara är lite som med försäkringen. Du behöver dem inte alls 99% av gångerna. När du väl behöver dem suger det dock att inte ha dem. Jag vet inte hur många gånger jag kört hyrbil i alperna och kan nog säga att jag behövt kedjor 1,5 gång. Den halva gången är det möjligt att det hade gått ändå men nu hade vi dem så då slängde vi på dem ändå. Den hela gången så att säga hade vi inte kommit fram utan. Vi körde från Turin till Serre Chevalier och det kräksnöade. I backarna upp mot Montgenevre tog det tvärstopp. Fram till dess hade det gått att köra sakta på sommardäcken trots massivt snöfall. Men när det började luta var det helkört. Sen är ju vägbanorna rena dagen efter. I Frankrike ligger liksom inte snön kvar på vägarna utan plogas, saltas och smälter bort direkt. Det kan tilläggas att det är rätt rejäl lutning sista biten från Bourg st Maurice till Les Arcs.

Sen är generellt skidhållare onödigt. De är dyra och ineffektiva. Det är bättre att säkra att du har en tillräckligt lång bil och sen tar du alla skidpar inne i bilen istället. Att hålla sig borta från betalvägar i den där regionen är oftast så dumsnålt att du kommer bli galen. Franska motorvägar är grymt bra och du kommer snabbt fram. Kör du småvägarna istället är det oändliga byar precis hela tiden och det känns som att trampa vatten. Man åker och åker men man kommer ingenstans.

Har du hyrbil i Les Arcs kan du också roa dig med att åka till Sainte Foy. Litet ställe men med mycket orörd offpist.

Heddious

Aktiv medlem
Egentligen är det väl krav på att alltid ha "equipements speciaux", dvs snökedjor, i bilen vintertid i Savoie. Dock kommer ju ingen kolla om du har det om det inte är sånt väder att du behöver använda dem, men om det börjar dumpa brukar polisen spärra vägarna upp till skidorterna och bara släppa upp dem som har kedjor, så..

Den biten som kan vara värd att köra småväg kontra betalväg är mellan Annecy och Albertville – motorvägen den sträckan kostar typ 20€ och är åtskilliga mil längre för den rundar ett berg och går bort till Chambery, och tidsåtgången är i princip densamma förutom när alla som jobbar i Annecy och bor längs sjön ska hem (sen eftermiddag/tidig kväll) för då blir det jättelånga köer ut ur Annecy. Åt motsatt håll är det istället köer på morgonen som är problemet. Och på samma sätt är det ofta köer vid gränsen in till Schweiz på morgonen, och genom Chambery om ni kör den vägen. (Jag skulle dock ta Chamberyvägen på morgonen om jag hade en tid att passa.) Hursomhelst är vägen längs sjön supermysig dagtid om det är fint väder, och när den är tom på nätterna är det roligare körning än motorvägen som bitvis är ett riktigt sömnpiller.

Fartkameror finns f.ö. på de mindre vägarna också, en jävlig en är i tunneln ut från Moutiers i riktning mot Genéve. Om folk konsekvent kör fortare än 80 där så har Gilets Jaunes vart och haft sönder den igen, annars – håll 80. Två andra är dels på den delen av motorvägen genom Chambery som inte är betalväg och dels genom Albertville mellan betalvägen och att man passerat förbi stan i riktning mot bergen.

mjovalli

Medlem
Egentligen är det väl krav på att alltid ha "equipements speciaux", dvs snökedjor, i bilen vintertid i Savoie. Dock kommer ju ingen kolla om du har det om det inte är sånt väder att du behöver använda dem, men om det börjar dumpa brukar polisen spärra vägarna upp till skidorterna och bara släppa upp dem som har kedjor, så..

Den biten som kan vara värd att köra småväg kontra betalväg är mellan Annecy och Albertville – motorvägen den sträckan kostar typ 20€ och är åtskilliga mil längre för den rundar ett berg och går bort till Chambery, och tidsåtgången är i princip densamma förutom när alla som jobbar i Annecy och bor längs sjön ska hem (sen eftermiddag/tidig kväll) för då blir det jättelånga köer ut ur Annecy. Åt motsatt håll är det istället köer på morgonen som är problemet. Och på samma sätt är det ofta köer vid gränsen in till Schweiz på morgonen, och genom Chambery om ni kör den vägen. (Jag skulle dock ta Chamberyvägen på morgonen om jag hade en tid att passa.) Hursomhelst är vägen längs sjön supermysig dagtid om det är fint väder, och när den är tom på nätterna är det roligare körning än motorvägen som bitvis är ett riktigt sömnpiller.

Fartkameror finns f.ö. på de mindre vägarna också, en jävlig en är i tunneln ut från Moutiers i riktning mot Genéve. Om folk konsekvent kör fortare än 80 där så har Gilets Jaunes vart och haft sönder den igen, annars – håll 80. Två andra är dels på den delen av motorvägen genom Chambery som inte är betalväg och dels genom Albertville mellan betalvägen och att man passerat förbi stan i riktning mot bergen.
Ja just den tunneln har jag hört om..:(, men med ok bötesbelopp om man inte körde alltför snabbt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp