Hur många par skidor är det normalt att ha?

fredw

Aktiv medlem
X+1 är ekvationen för antal skidor som behövs.
Edit: ekvation? Formel heter det väl snarare.... pinsamt det blir när man försöker låta allmänbildad...
Ja precis, "behövs" är rätt uttryckt, och där X alltså är det antal skidor du redan har. Gäller tydligen även cyklar, fiskeflugor, analoga skivspelare och en del annat. Vad som är "normalt" är som sagt inget som ofta diskuteras på dessa forum... :)

Ocean_

Medlem
0 antar jag, de flesta hyr. Men sen är ju inte jag normal, så jag har 5, vilket jag Tyvärr känner är ett par för lite. ;) Längdskidor osv självklart exkluderade.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det fanns dessutom en annan diskussion här där man påstod att en del av de skidor man äger "inte räknas"... Mycket intressant princip.

snej

Aktiv medlem
Inte konstigare än så.

Bilagor

• 4C8CEC2C-FF25-4CB6-9E2F-6FA7D871477F.jpeg
    4C8CEC2C-FF25-4CB6-9E2F-6FA7D871477F.jpeg
    89 KB · Besök: 551

Christiam

Aktiv medlem
Skulle behöva lite sådana argument när jag skall övertala flickvännen att ännu ett par behövs :LOL:
Flickvän?
Jag trodde bekymmer som dessa kom när man gifte sig och fick delat ekonomiskt ansvar.
Flickvän…. handla vad du vill!
Eller så kör du det klassiska knepet som vindsurfare kört i alla år. Nytt segel i gamla segelpåsen. : )

Stolpe76

Medlem
Gissar att de flesta vill ha fler par skidor än de äger för tillfället. Säkert fler än hen behöver som sagt. Jag har själv 3 st par. Pistskidor, all mountain skidor och ett par freeride skidor. Tänkte skaffa nya pistskidor då mina gamla är "för gamls" samt kan bli ett par skidor att åka i slutet på säsongen då det blir stenigare i backen. Ett par topptursskidor vore inte heller fel.

Oj, man ska ha tid och möjlighet att åka rätt så mycket också för att de olika skidorna ska bli åkta på också, hehe...

RandoScando

Turtok
Forumvärd
3 par skidor täcker alla mina behov. Och så 2 par pjäxor, 4 par stighudar, 2 par stavar, 3 par stegjärn, 3½ par isyxor och 1½ par rep. Överväger dock att avyttra ett av isyx-paren. Och så har jag strikt taget fler rep iofs, men vem sjutton använder singelrep på vintern?

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Känns som det beror lite på förutsättningarna.
Har man en fjällstuga så kan man ju ha flera skidpar i förrådet, så kan man ta de skidor som passar bäst för dagen.
Ska man flyga runt och packa med sig skidor så känns som ett par all-mountain får räcka.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag har ju inte varit med här i ens ett år, men detta forumet har ju definitivt ”dåligt” inflytande på ens tankar och handlingar (många kul och bra saker också ;)).
Som denna ”provocerande” tråd t ex. Jag skaffade i somras ett par breda skidor också (så nu har jag två par) och det blev bra.:)
Men….. nu dyker nya ”dumma” tankar upp. Mina pistskidor är ju riktigt bra (K2 Ikonic 80) lättåkta och funkar i alla lägen…. nästan.
De har ju ingen riktig top-end stabilitet, skulle det ändå inte vara vettigt att ha ett par pistskidor som man kan använda dagar när pisten är hård, slät och redo för att köra på ordentligt?
Jag har kört på (hyrskidor) Head Supershape iRally och iSpeed (gillade iiRally bäst). Funderar på K2 Ikonic 80Ti (samma som jag har fast med metall) eller K2 Ikonic 84Ti. Dessa skidor är utgångna ur sortimentet, men finns fortfarande att få tag på billigt.
Några andra förslag?
Det ska inte vara Race-skidor som är smalare än 80 mm.

RWD

Aktiv medlem
Jag har ju inte varit med här i ens ett år, men detta forumet har ju definitivt ”dåligt” inflytande på ens tankar och handlingar (många kul och bra saker också ;)).
Som denna ”provocerande” tråd t ex. Jag skaffade i somras ett par breda skidor också (så nu har jag två par) och det blev bra.:)
Men….. nu dyker nya ”dumma” tankar upp. Mina pistskidor är ju riktigt bra (K2 Ikonic 80) lättåkta och funkar i alla lägen…. nästan.
De har ju ingen riktig top-end stabilitet, skulle det ändå inte vara vettigt att ha ett par pistskidor som man kan använda dagar när pisten är hård, slät och redo för att köra på ordentligt?
Jag har kört på (hyrskidor) Head Supershape iRally och iSpeed (gillade iiRally bäst). Funderar på K2 Ikonic 80Ti (samma som jag har fast med metall) eller K2 Ikonic 84Ti. Dessa skidor är utgångna ur sortimentet, men finns fortfarande att få tag på billigt.
Några andra förslag?
Det ska inte vara Race-skidor som är smalare än 80 mm.
Det här är ju bland det roligaste som finns, leta nya skidor, köper nog i snitt ett par nya skidor per år. Två par nya till drnna säsong😆. Völkl tycker jag gör bland de bästa pistskidorna, Deacon 84 t.ex.
Men några andra som jag testat och gillar är Black Crows Vertis, Lilne Super Natural 86 eller 92, Nordica Enforcer 93/94 och Extrem Frontier 80 (kanske inte finns längra)

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan man få dem med samma färgtryck som de man har så att frun inte ser att man köpt ett par till? :unsure:😆
@RWD , Völkl Deacon 84 har jag hört en del om (tror @fredw kör på såna), är lite orolig för att de ska vara hårda och bångstyriga. Jag är ju inte fd tävlingsåkare som du, så vi har säkert olika förutsättningar.
Mina nuvarande pistskidor är som ”kompromiss” sett över en hel skiddag de bästa jag har haft, men de är inte de bästa jag åkt på (det är Head Supershape iRally). K2 är ju kända för att deras skidor generellt är lättåkta och lekfulla.
Kanske kan @fredw som precis som jag är turiståkare berätta hur Völkl Deacon 84 funkar för honom.
Fartens tjusning i en välpreppad pist som är tom på andra skidåkare är också en upplevelse.⛷️

Edit: När man läser skidtester så anges det ofta att de och de skidorna passar for low to moderate speed, eller high speed. Men vad tusan betyder det?
Jag vet med vilken hastighet jag själv åker, men jag vet inte var jag ska inordna det i ovanstående begrepp.

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
När man har såpass många att man inte har en susning i vilket av flera förråd dom står i. Efter idogt letande visar det sig att dom låg i takboxen. (Nu skriver jag åt en kompis, eller hur 😉).
Själv ska jag (det smärtar) sälja av ett par strax. Brahma 88/180 utknuffade av Line Blade.
Så: kan man ha för många skidor?
Näe men man kan ha för lite förråd.

RWD

Aktiv medlem
Kan man få dem med samma färgtryck som de man har så att frun inte ser att man köpt ett par till? :unsure:😆
@RWD , Völkl Deacon 84 har jag hört en del om (tror @fredw kör på såna), är lite orolig för att de ska vara hårda och bångstyriga. Jag är ju inte fd tävlingsåkare som du, så vi har säkert olika förutsättningar.
Mina nuvarande pistskidor är som ”kompromiss” sett över en hel skiddag de bästa jag har haft, men de är inte de bästa jag åkt på (det är Head Supershape iRally). K2 är ju kända för att deras skidor generellt är lättåkta och lekfulla.
Kanske kan @fredw som precis som jag är turiståkare berätta hur Völkl Deacon 84 funkar för honom.
Fartens tjusning i en välpreppad pist som är tom på andra skidåkare är också en upplevelse.⛷️

Edit: När man läser skidtester så anges det ofta att de och de skidorna passar for low to moderate speed, eller high speed. Men vad tusan betyder det?
Jag vet med vilken hastighet jag själv åker, men jag vet inte var jag ska inordna det i ovanstående begrepp.
Jag tror att @fredw kör på Deacon 80 som är en aningen ”snällare” Deacon 84, det var mer som ett ex på bra pistskida jag menade. Dock tror jag att du är rätt vältränad och står på rätt bra och inte ska fega för mycket. Om du får möjlighet så rekommenderar dig ända att testa 84an och även Enforcer.
Men läs på Völkls hemsida om deras modeller så tror jag du kan hitta vilken som skulle kunna passa dig.
Head gör ju bra skidor, men när jag jämförde Head, Atomic och Völkls sl modeller på ett skidtest för ett par år sen så var Völkl helt klart roligasr- mest energi ut ur svängen och gick som på räls. Den känslan tycker jag finns i alla Völkls skidor jag har testat.

Samma färgtryck eller kanske måla skidorna i samma färg vore kanske ingen dum idé.

pd

Aktiv medlem
Samma färgtryck eller kanske måla skidorna i samma färg vore kanske ingen dum idé.

WCD (wife camouflage design) borde finnas som tillval för alla skidor. Samma färg, samma text och inklusive lite repor efter att ha blivit överkörda av feta tyskar från liftwaffe kön. Kommer bara bli lite jobbigt när man skall hitta rätt par utanför lunchrestaurangen.

steglund

Aktiv medlem
När man läser skidtester så anges det ofta att de och de skidorna passar for low to moderate speed, eller high speed. Men vad tusan betyder det?
Jämför dig med omgivande åkare i en medelbrant pist där "alla" åker. Om du brukar vara bland de långsammare (tror inte riktigt det, va? 😉) - low speed. Om du är bland de snabbare - high speed.
OK - det ger inte samma resultat vid Vallåsen som i Gästrappet i Åre, men det ger en fingervisning.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tror att @fredw kör på Deacon 80 som är en aningen ”snällare” Deacon 84, det var mer som ett ex på bra pistskida jag menade. Dock tror jag att du är rätt vältränad och står på rätt bra och inte ska fega för mycket. Om du får möjlighet så rekommenderar dig ända att testa 84an och även Enforcer.
Men läs på Völkls hemsida om deras modeller så tror jag du kan hitta vilken som skulle kunna passa dig.
Head gör ju bra skidor, men när jag jämförde Head, Atomic och Völkls sl modeller på ett skidtest för ett par år sen så var Völkl helt klart roligasr- mest energi ut ur svängen och gick som på räls. Den känslan tycker jag finns i alla Völkls skidor jag har testat.
Är Deacon serien "snällare" än Racetiger?

Deacon är ganska dyra, jag hittade den utgångna modellen Völkl RTM 81 för € 398- inkl. bindningar. Är det föregångaren till Deacon? Jämförbara?

Sportbutikerna i Pitztal säljer och hyr ut Völkl, få se om jag kan hyra ett par och prova en dag nästa vecka.

RWD

Aktiv medlem
Är Deacon serien "snällare" än Racetiger?

Deacon är ganska dyra, jag hittade den utgångna modellen Völkl RTM 81 för € 398- inkl. bindningar. Är det föregångaren till Deacon? Jämförbara?

Sportbutikerna i Pitztal säljer och hyr ut Völkl, få se om jag kan hyra ett par och prova en dag nästa vecka.
Racetiger är butiksversionerna av tävlingsskidorna. Dvs smala, men finns i lite olika varianter även snällare varianter som slc. Obs jag har inte 100 koll på årets modeller
Deacon är lite bredare och finns i flera modeller/nivåer
Rtm 81 vet jag inte, men rtm 84 och rtm 86 är ersatt av Deacon 80 resp 84 har jag tolkat det som.

PisteCarver

Aktiv medlem
Racetiger är butiksversionerna av tävlingsskidorna. Dvs smala, men finns i lite olika varianter även snällare varianter som slc. Obs jag har inte 100 koll på årets modeller
Deacon är lite bredare och finns i flera modeller/nivåer
Rtm 81 vet jag inte, men rtm 84 och rtm 86 är ersatt av Deacon 80 resp 84 har jag tolkat det som.
Kollade på skigebiete-test.de och Völkl Deacon 84 är inte kategoriserad för proffs/expert (ligger faktiskt bara ”en pinne” högre än mina K2 Ikonic 80) så det borde funka och samtidigt ge lite mer stabilitet.
Ska försöka hyra och prova en dag.

Head Supershape iRally som jag tyckte var riktigt bra och inga alls problem att köra på, ligger högre kategoriserade än Deacon 84, så jag ska nog inte vara så orolig för det.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Stämmer att jag kör på Deacon 80. Ska bli mycket intressant att höra PCs recension om han lyckas hyra dem eller Deacon 84.
Deacon84 har ju ryktet om sig att vara riktiga lokomotiv, som under åren fått en allt större sweetspot och blivit mer lätthanterliga utan att förlora i prestanda, tvärtom om man ska tro recensioner.
Jag valde Deacon 80 eftersom jag var ute efter ett något smalare alternativ som kanske är litet rappare och samtidigt snällare mot mina lårmuskler efter lunch. Älskar dem. Men har tyvärr aldrig provat 84an eller föregångaren inom RTM.
PC, om du ser ett par Stöckli AX så testa dem med.

PisteCarver

Aktiv medlem
PC, om du ser ett par Stöckli AX så testa dem med.
Ajdå, här ska det tydligen hyras tills min plånbok är tom.:LOL:

Völkl Deacon skidorna är tyvärr dyra, men jag ska ringa skidshoparna i Mandarfen i morgon och kolla om de har dem hemma för uthyrning en dag.

För ca 5-6 år sedan testade jag två olika Stöckli skidor på sommaren i Hintertux. Har glömt vad de hette men var mycket bättre än de Salomon skidor som jag hade hyrt (har glömt vad de hette också). Alla var pistskidor.
Stöckli är så dyra så det är inte lönt att prova fler eftersom jag ändå inte skulle köpa dem.

farsan56

Aktiv medlem
Jag provade Deacon 84 på skidtest när modellen var ny. Jäklar där fick man ligga i. Slöåka, nejnej. Det tyckte dom inte om. Men någon övre gräns det nådde inte jag. Vilken skillnad mot RTM84 V-Werks som jag hade då. Så har dom gjort dom lite åkvänligare låter det bra.
Jag ska prova dom på kommande testhelg och se.

farsan56

Aktiv medlem
Att det är en skida som som levererar i takt med att den pressas. Ska man mysa omkring finns det klart bättre skidor för det. Inte för att den är hopplös i låga farter men det är en skida som kommer till sin rätt när man trycker till. Nu var det ju första årsmodellen jag provade så det har väl hänt en del sedan dess.
När jag testade blev det en direkt jämförelse med RTM som jag var inåkt på, en skida som var mycket mer allround med sin fullrocker. Men som inte heller vek ner sig när dom pressades.
Ångrar att jag sålde dom, hade varit kul att plocka fram ibland.
Men smaken är ju bekant som ......

fredw

Aktiv medlem
Att det är en skida som som levererar i takt med att den pressas. Ska man mysa omkring finns det klart bättre skidor för det. Inte för att den är hopplös i låga farter men det är en skida som kommer till sin rätt när man trycker till. Nu var det ju första årsmodellen jag provade så det har väl hänt en del sedan dess.
När jag testade blev det en direkt jämförelse med RTM som jag var inåkt på, en skida som var mycket mer allround med sin fullrocker. Men som inte heller vek ner sig när dom pressades.
Ångrar att jag sålde dom, hade varit kul att plocka fram ibland.
Men smaken är ju bekant som ......
Det var sådant jag hört, och eftersom jag inte kunde testa så valde jag Deacon 80 istället. Helt nöjd på alla sätt. Beskrivs ibland som en skida som gillas av f d skidlärare vilket låter som en god utmaning för mig.. Särskilt detta med deras 3D radie verkar funka, dvs att man (efter viss inkörning) kan få dem att fungera väl i både kortare och längre svängar.

Men skulle gärna prova Deacon84an också. Kanske särskilt i den (ännu…) dyrare VWerks-versionen som på något sätt beskrivs som både mer lättåkt och med ännu vassare prestanda. Vet ej om det är korrekt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp