Hur många par skidor är det normalt att ha?

farsan56

Aktiv medlem
Då när jag hade RTM84 V-Werks testade jag den vanliga 84:an ett par gånger för att jämföra. Mkt bra skida den vanliga men vilken skillnad. Trots att den var markant lättare så presterade V så mycket bättre. Som en vanlig på sterioder.
Dyker det upp nån på k/s så hugg direkt, det är inte ofta man hittar dom beg.
Jag sålde mina för samma pengar som jag gav för dom efter ett antal år.

Hawkeye61

Medlem
Då när jag hade RTM84 V-Werks testade jag den vanliga 84:an ett par gånger för att jämföra. Mkt bra skida den vanliga men vilken skillnad. Trots att den var markant lättare så presterade V så mycket bättre. Som en vanlig på sterioder.
Undra varför jag har tre par......

Bgn

Aktiv medlem

farsan56

Aktiv medlem
1500:- jisses vilket fyndläge. Hade dom varit 171 hade jag nypt dom direkt. Men 181 blir för mycket för mig.
Hoppas att någon som har längden/styrkan slår till på ett par riktigt bra skidor.
Jag tror att eftersom detta är en utdaterad modell så är inte så många som är på för att alla vill ha det senaste.
Det är bara att gratulera den som köper dom där för 1500:-

zerode

Aktiv medlem
Det var sådant jag hört, och eftersom jag inte kunde testa så valde jag Deacon 80 istället. Helt nöjd på alla sätt. Beskrivs ibland som en skida som gillas av f d skidlärare vilket låter som en god utmaning för mig.. Särskilt detta med deras 3D radie verkar funka, dvs att man (efter viss inkörning) kan få dem att fungera väl i både kortare och längre svängar.

Men skulle gärna prova Deacon84an också. Kanske särskilt i den (ännu…) dyrare VWerks-versionen som på något sätt beskrivs som både mer lättåkt och med ännu vassare prestanda. Vet ej om det är korrekt.
Du vet ju hur du kan testa dem ;)

socket

Medlem
Jag har bara ett par, Deacon 84 177cm, och funderar lite då och då om jag behöver flera.

Innan köpet tittade jag på Deacon 80 172 men valde istället 84:orna när en vansinnigt bra deal dök upp. Har inte släppt tankarna på Deacon 80 i 172 som ett alternativ till mer vardaglig åkning med dottern på fem år.

Frågan är om det så pass stor skillnad mellan dessa att det är värt det eller om jag istället bör titta på något helt annat?

fredw

Aktiv medlem
Jag har bara ett par, Deacon 84 177cm, och funderar lite då och då om jag behöver flera.

Innan köpet tittade jag på Deacon 80 172 men valde istället 84:orna när en vansinnigt bra deal dök upp. Har inte släppt tankarna på Deacon 80 i 172 som ett alternativ till mer vardaglig åkning med dottern på fem år.

Frågan är om det så pass stor skillnad mellan dessa att det är värt det eller om jag istället bör titta på något helt annat?

Vad är det hos dina 84:or som du tänker kan bli bättre med andra skidor?
Om du vill ha ett par märkbart ”snällare” skidor som inte kräver samma fart/teknik/kraft för att komma till sin rätt så ska du nog ta ett större ”steg” än ner till Deacon80.
Eller varför inte slå två flugor och gå upp i bredd och komplettera med en snäll bred allmountain-skida? De kan ju funka utmärkt till att sladda runt med när man är på det humöret. T o m en bred mjukis som mina snälla 104 mm Soul7 är mer än ok till sånt.
Fast andra brukar absolut tycka att man ska ha smalare ”pistskidor” när man åker med barnen så… fundera på det.

zerode

Aktiv medlem

Jag kör rätt mycket på båda, gillar dem för olika ändamål. Deacon80 är oftast det paret jag tar, när jag inte vet vad jag kommer åka, vid dåligt väder och liknande.Deacon84 är mer ett par jag har när jag vet att det kommer åkas på, då är de grymma. Så D80 är bra mycket snällare än D84, utan att därför bli en mesig skida.
Skall iväg till Sälen nu slutet av November och kommer ta D80 som skida att starta säsongen med.
Så om du vill åt en mer lättåkt skida, som pallar att köra hårt med, så rekommenderar jag ett par Deacon80

socket

Medlem
Vad är det hos dina 84:or som du tänker kan bli bättre med andra skidor?
Om du vill ha ett par märkbart ”snällare” skidor som inte kräver samma fart/teknik/kraft för att komma till sin rätt så ska du nog ta ett större ”steg” än ner till Deacon80.
Eller varför inte slå två flugor och gå upp i bredd och komplettera med en snäll bred allmountain-skida? De kan ju funka utmärkt till att sladda runt med när man är på det humöret. T o m en bred mjukis som mina snälla 104 mm Soul7 är mer än ok till sånt.
Fast andra brukar absolut tycka att man ska ha smalare ”pistskidor” när man åker med barnen så… fundera på det.
Jag har haft en rätt långt uppehåll från skidåkningen och har tidigare aldrig åkt på något annat än smala 2-meters skidor oavsett var på berget man befunnit sig. Blir för lite lustigt för mig, men säkert också helt korrekt utifrån dagens utbud, när åkare tycker att t ex Soul7 är för smala för lössnö när man själv åkte runt med 70-skidor i en meters lössnö och aldrig ens funderade på att det fanns enklare alternativ :).

Min kunskap om skidor är med andra ord väldigt begränsad och när jag började åka skidor igen förra året och började förstå carving var det som att något helt nytt öppnade sig. Känslan att bara surfa fram i pisten på kant är helt sagolik och inget jag helt tydligt minns från förr.

Gillar att åka pist och förmodligen där jag kommer köra 95% då barnen fortfarande är små och får kanske bara ett par timmar här och där då jag kan köra 100% själv.

Anledningen till att jag tittar på t ex ett par Deacon 80 som är något kortare är för att de kanske lämpar sig bättre när jag åker med familjen dvs något mer snälla och mer flexibla i det jag oftast spenderar mest tid på men samtidigt ger möjlighet att köra hyfsat hårt om det uppstår möjlighet. Lite som Zerode sammanfattar det hela.

Skida45

Aktiv medlem
Jag har ett par RTM84. Fantastiska. Min fru vill ha nya skidor. Ska jag köpa ett par Deacon80 till henne?

Marboh

Aktiv medlem
Fischer the Cuve kan va ett alternativ. Har vart bilister favvo i några år.

fredw

Aktiv medlem
Jag har haft en rätt långt uppehåll från skidåkningen och har tidigare aldrig åkt på något annat än smala 2-meters skidor oavsett var på berget man befunnit sig. Blir för lite lustigt för mig, men säkert också helt korrekt utifrån dagens utbud, när åkare tycker att t ex Soul7 är för smala för lössnö när man själv åkte runt med 70-skidor i en meters lössnö och aldrig ens funderade på att det fanns enklare alternativ :).

Min kunskap om skidor är med andra ord väldigt begränsad och när jag började åka skidor igen förra året och började förstå carving var det som att något helt nytt öppnade sig. Känslan att bara surfa fram i pisten på kant är helt sagolik och inget jag helt tydligt minns från förr.

Gillar att åka pist och förmodligen där jag kommer köra 95% då barnen fortfarande är små och får kanske bara ett par timmar här och där då jag kan köra 100% själv.

Anledningen till att jag tittar på t ex ett par Deacon 80 som är något kortare är för att de kanske lämpar sig bättre när jag åker med familjen dvs något mer snälla och mer flexibla i det jag oftast spenderar mest tid på men samtidigt ger möjlighet att köra hyfsat hårt om det uppstår möjlighet. Lite som Zerode sammanfattar det hela.
Ok men om du vill ha ett par skidor som är märkbart snällare än dina D 84 så tror jag steget ner till D 80 är onödigt litet. Det blir ganska stort överlapp tror jag. Om man redan har båda modellerna i förrådet så är ju inte det ett problem men du ska ju köpa nya och kan välja vad du vill…

Ett snäpp mot mer ”snällhet” finns t ex i Völkl Kanjo 80, om du vill hålla dig till Völkl-släktet.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp