Hur mycket bättre är nya transceivers?

Pillard

Aktiv medlem
Jag har en gammal Pieps DSP som funkar fortfarande. Idag när jag tränade med den insåg jag återigen att den är lite si och så med riktningen. Hur stor skillnad är det mot nya transor idag?

Pillard

Aktiv medlem
Ja, men det är några år sen. Den är ju precis lika som den var när jag köpte den för typ 9 år sen. Min fundering var mest om moderna har helt annan funktionalitet?

Phlopy_disk

Ny medlem
Du får generellt sett bättre träffsäkerhet på riktningen men det har en del att göra med prisklass också. Sen får du hjälp med när du ska kryssa, typ kryssa höger, stopp, kryssa vänster, stopp kryssa upp, ner... Ja du förstår. Kan nog vara rätt skönt när man "något" stressad letar efter polare.

gubbfan

Aktiv medlem
Uppdateringar kommer regelbundet. Jag uppdaterade mi som också har några år på nackenn DSP hos Sport Schuber i Badgastein förra året.
Btr riktningssökning. Transan skall hållas nära marken, Först långsök, men när signalen närmar sej är det viktigt att ta det långsamt, pipen måste hitta signalerna . Om man i en stressad situation har för bråttom upplevs det som du redovisar. Pipen hinner inte "tänka" klart Det gäller alla digitala oavsett märke. Pieps är fortfarande en av toppmpdellerna på marknaden. Vid multisök är det ju avgörande att den man ev hittat stängs av för att inte fortsätta skicka signal som stör vidare.
Förhoppningsvis blir det aktuellt

F

gubbfan

Aktiv medlem
Sorry Det försvann ett ord.
Det skall naturligtvis stå. Förhoppningsvis blir det INTE aktuellt

yolof

Medlem

gubbfan

Aktiv medlem
Bra artikel. Men ingen kör väl fortfarande med en gammal analog. Få av oss har ju en mobil 10 år gammal. Och som artikeln säger det är till sist användaren och hanteringen som avgör. Men om transan är något nyare och uppdaterad av en certifierad agent så är alla ev. felaktigheter kollade man får även med ett protokoll över alla parametrar.
Och ha inte mobilen nära transan.

Pillard

Aktiv medlem
Intressant! Jag läste igenom och kan dock notera att min DSP var första modellen med tre antenner. Så det är ju safe där.

ederedler

Medlem
Jag funderade på samma sak, det slog mig att jag köpte trancivern vårvintern 2006 och att det börjar bli rätt länge sen även om den fortfarande funkar. En ny är sannolikt lite snabbare att analysera signalerna och visa riktning, kanske också lite bättre räckvidd. MEN.

Hur stor del av av tiden från lavinen stannar tills att perssonen är framgrävd är "finsök"?

Beror ju på hur stor käglan är, terräng och hur djup offret ligger men det borde vara avsevärt mer tid som går åt till att ta sig till käglan, hitta en första signal, sonda och gräva.
Så jag kom fram till att en ny tranciver vore nice men jag köpte en större spade istället!
Spar nog mer tid med den totalt sett jmf en ny tranciver. Och jag borde framförallt träna mer sökning.

Skulle jag vara 20 och bygga upp en setup för offpist och turande från start igen skulle jag köpa en ballongsäck och sen bygga på med tranciver och mm när ekonomin tillät. Nu känns det som att folk gör tvärtom av vana och tradition trots att statistiken talar för att det är den enskilt bästa prylen för att förebygga dödliga lavinolyckor. Så har du inte en abs-säck än och vill köpa en ny tranciver, köp en ryggsäck istället!

zantarf

Aktiv medlem
Jag funderade på samma sak, det slog mig att jag köpte trancivern vårvintern 2006 och att det börjar bli rätt länge sen även om den fortfarande funkar. En ny är sannolikt lite snabbare att analysera signalerna och visa riktning, kanske också lite bättre räckvidd. MEN.

Hur stor del av av tiden från lavinen stannar tills att perssonen är framgrävd är "finsök"?

Beror ju på hur stor käglan är, terräng och hur djup offret ligger men det borde vara avsevärt mer tid som går åt till att ta sig till käglan, hitta en första signal, sonda och gräva.
Så jag kom fram till att en ny tranciver vore nice men jag köpte en större spade istället!
Spar nog mer tid med den totalt sett jmf en ny tranciver. Och jag borde framförallt träna mer sökning.

Skulle jag vara 20 och bygga upp en setup för offpist och turande från start igen skulle jag köpa en ballongsäck och sen bygga på med tranciver och mm när ekonomin tillät. Nu känns det som att folk gör tvärtom av vana och tradition trots att statistiken talar för att det är den enskilt bästa prylen för att förebygga dödliga lavinolyckor. Så har du inte en abs-säck än och vill köpa en ny tranciver, köp en ryggsäck istället!
I mitt tycke är tranceiver prio då jag själv inte åker med andra utan tranceiver. Vill du åka med någon som överlever pga ABS men inte har utrustningen för att hitta och gräva fram dig?

gubbfan

Aktiv medlem
Du sätter fingret på en viktig point
Var befinner sej de som skall söka i förhållande till offren/ offret. Är det första mannen som fångats är det ju enklare.då kan man följa lavingatan under sökning
Men att pulsa uppför i oländig terräng i djup snö särskilt om gruppen spritts omöjligt om
man inte har hudar. därför lägg in nödnummret och ha appen visa min position. En larmar omedelbart
övriga gör så gott dom kan.
Tyvärr har jag fått prova.

ederedler

Medlem
I mitt tycke är tranceiver prio då jag själv inte åker med andra utan tranceiver. Vill du åka med någon som överlever pga ABS men inte har utrustningen för att hitta och gräva fram dig?

Absolut, jag håller med. Det finns ett starkt grupptryck i att bära tranciver som inte går att bortse från. Sen att dina polare kommer med spadar stora som bilens isskarapa verkar dock få fundera på;-)

Min poäng var om du är 20 igen och tillsammans med några polare ska börja med offpiståkning. Ingen har utrustning sen innan o ni har pengar för antingen tranciver eller ballongsäck till första resan, var ska ni börja?

Eller om du har en tranciver som funkar men är 10 år gammal och 5000 kr du vill lägga på nya prylar. Ska du då köpa en ny tranciver eller en ballongsäck? Där tycker jag du ska köpa en ryggsäck.

ederedler

Medlem
Du sätter fingret på en viktig point
Var befinner sej de som skall söka i förhållande till offren/ offret. Är det första mannen som fångats är det ju enklare.då kan man följa lavingatan under sökning
Men att pulsa uppför i oländig terräng i djup snö särskilt om gruppen spritts omöjligt om
man inte har hudar. därför lägg in nödnummret och ha appen visa min position. En larmar omedelbart
övriga gör så gott dom kan.
Tyvärr har jag fått prova.

Ja helheten är viktig. Tycker för mycket info i ämnet fokuserar på bara "spade-sond-tranciver" som om det vore safe med dessa grejer.

Hudar o turbindningar är minst lika viktiga för att dels kunna hjälpa varandra om en olycka skulle ske men också för att undvika olyckor helt genom bättre vägval. Tx kunna huda på och traversera högre upp i flackare terräng eller skippa ett påbörjat åk helt.

Även hjälm. Många som avlider av olika trauman innan lavinen ens stannat. Så att åka seriös offpist utan hjälm men med ballongsäck o tranciver saknar helt logik.

xQubeZ

Aktiv medlem

Skulle du vilja åka med en kompis utan tranciver? Blir du begravd, vilket är fullt möjligt med en lavinsäck, hur tror du att det känns då när din kompis står utan utrustning för att hitta dig. Imo så är en lavinsäck det sista på listan att köpa om än en bra sak ifall man har råd och är villig att bära den extra vikten. Håller med om att det antagligen är värt att köpa en större spade eftersom det ändå är att gräva fram någon som tar längst tid.

En tranciver, spade och sond går att få för ~3k vilket inte ens är hälften av vad många betalar för skida + bindning. Är man inte villig att lägga de pengarna på säkerhetsutrustning kanske man inte ska åka utanför pisterna imo. Trancivern är ju fortfarande det bästa och effektivaste sättet att utföra en kamraträddning och funkar i alla situationer. Din lavinrygga räddar kanske dig men ingen annan förutsatt att du hinner/lyckas dra i handtaget eller att du inte befinner dig i en terrängfälla som gör att du blir begravd ändå vilket gör att dina överlevnadschanser är rätt fucked. Med en tranciver finns det ändå hopp och om du blir begravd är det nog skönt att ha lite hopp om att bli hittad.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp