Hur mycket dyrare är täckta sittliftar jämfört med öppna?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något som slog mig gällande skidorter är detta med täckta/öppna sittliftar.
Hur mycket dyrare är en täckt sittlift egentligen? När man tänker på det så känns en rörlig genomskinlig kåpa inte som något som borde kosta jättemycket mer relativt sett?
Och de hjälper ju en hel del när det blåser på och man ska ta sig upp.

Borde inte detta vara mer eller mindre standard på nya sittliftar (iallafall i Norden)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bubbla är ju guds gåva till skidåkaren, helt klart.
Känns som det är standard i Schweiz, åtminstone på lite större orter. Tror det finns fler faktorer än investeringskostnaden. Tyngre och mer vindfång, så drar nog lite mer ström i drift. Beroende på design kanske även måste köras långsammare eller stoppas tidigare vid hård vind. Sen kanske lite högre underhållskostnader och kräver mer plats i ”garaget”?

fredw

Aktiv medlem
Gillar också bubblorna och har frågat mig samma sak. Ja kanske vindproblemet i Sverige handlar mer om att stolarna börjar gunga farligt i sidled, än att skidåkarna fryser. Vad jag förstår är det oftast det förra som gör att svenska sittliftar står stilla. Och då kanske ”bubblor” med sitt vindfång paradoxalt förvärrar problemet?

Men uppvärmda, mjuka säten även i Sverige kan man kanske få fantisera om.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hmm, ja det är klart; en vanlig sittlift blåser ju vinden igenom; en bubbla (glömde vad de kallas) har såklart mer luftmotstånd.
Likväl; ge oss bubblor, uppvärmda säten och vindsäkra dubbel/trippelkablar! :)

fredw

Aktiv medlem
Ja dubbelkablar är nog det enda som löser problemen på riktigt. Både för svenska sittliftar, gondoler och kabiner.

Topp