Hur mycket får en släplift svänga enligt er?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Sitter och filar lite på en släplift på ett berg och inser att den hade behövt svänga lite.
Hur mycket kan en släplift egentligen svänga?

Enda stället jag kan komma på att jag åkt svängande släplift är Trysil; knappliften upp på Högeggas topp. Vill minnas att det var några 45 graders svängar där. Är det maximum tro?

Christiam

Aktiv medlem
Gopshus utanför Mora längst vasaspåret har en släplift i vinkel.

Bilagor

• A6706E33-C587-4DFF-98BE-18EFD50A3B57.png
    A6706E33-C587-4DFF-98BE-18EFD50A3B57.png
    105.5 KB · Besök: 21

MarkusO

Aktiv medlem
Utan att veta så gissar jag att det är lite skillnad mellan en vanlig T-lift och en Poma här. Av nån anledning är det ofta Poma när det svänger rejält tycker jag. Trysilsvänglift - Poma. Idre baksida-svänglift - förut Poma iaf (inte varit där på ett tag). Kisa svänglift - Poma. Gopshus - mildare sväng -> vanligt T.

Kan vara så att Poma pallar rejäla krökar och därför väljs i de fallen. Alt då att Poma pallar rejäla krökar och därmed läggs med rejäla krökar bara för att det går. Oklart.

STE-77

Medlem
Om du bankar/lutar marken vid svängen kan man svänga mycket kraftigare än om det är plant underlag.
Rent tekniskt i princip obegränsat, både åt höger och vänster, om du bygger släpliften med två draglinor istället för en. Titta vid 06:00 i denna video.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Om du bankar/lutar marken vid svängen kan man svänga mycket kraftigare än om det är plant underlag.
Rent tekniskt i princip obegränsat, både åt höger och vänster, om du bygger släpliften med två draglinor istället för en. Titta vid 06:00 i denna video.
Troligen också vindsäkert. Kanske något för Åreskutan?

MarkusO

Aktiv medlem
Är det Nordalknappen du tänker på?
Kan ha fel,men den är ganska rak.
Bra med Idre att det bara är knappar nuförtiden, inga T liftar
Oklart vad den heter. Den bredvid chocken på ostsidan. Kanske inte svänger så friskt som jag minns det. Var nog 20 år sen...

Christiam

Aktiv medlem
Är det ost 4:an ? Sittlift som svänger lite vill jag minnas. Sen svänger ju väst 6:an ganska bra det å men det är sittliftar båda två.

Dubbis

Medlem
Svängande släpliftar är inte helt ovanligt, särskilt inte i pomaliftens hemland Frankrike. Som mycket riktigt påpekats i tråden så dessa göra rejäla svängar men är det upp emot 90 grader görs den kanske men två snabbt på varandra följande svängar. Tänker att en anledning till att vi ser kraftigare svängar i knappliftar beror på att det är lättare att klara av svängen när man är ensam på bygeln.

QRikard

Medlem
Måttsundsbacken, luleå som ännu ett exempel. Denna är dock inte alltid så bra eftersom svängen ligger just på ett krön och liftspåret brukar luta åt alla olika håll med en del knölar och gropar så det är inte alls ovanligt att barn/nybörjare ramlar.
Hade samma vinkel legat en stolpe upp där det är slätt hade det knappast varit något bekymmer.

Så för att ge ett svar är även lutning och andra parametrar relevant för att få en bra design

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp