Hur ska jag välja stighudar?

jojesten

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa stighudar till mina och min killes skidor.
Mina skidor är Atomic Century 102, 2016
https://www.evo.com/outlet/skis/atomic-century-102-womens
Och min killes skidor är Völkl 100Eight, 2017
https://www.evo.com/outlet/skis/volkl-100eight-2017

Mina frågor är:
1. Vilka typer av fästanordningar för stighudar passar dessa skidor? Hur kollar jag upp detta?
2. Vilken bredd bör jag minst ha? Funkar 135mm för Völkl-skidorna som är 141mm som bredast och 125mm för mina som är 129mm som bredast?
Har läst att man ska ha några mm smalare på bredden än vad skidorna är för att stålkanterna ska komma fram.

Funkar dessa?

Tack!
/Johanna

VickeLang

Medlem
Köp hudar som är lika breda eller bredare än bredaste måttet på tailen av skidan. Skinsen skär du sen till själv för att få fram stålkanten på båda sidorna. Finns bra videos på youtube för det :)
Fråga nummer 1 har jag sämre koll på. Tror de passar på alla skidor som har fyfsat normal tip-form. Någon annan kanske kan bekräfta

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Så länge ni undviker "märkeshudar" (eller racehudar) kommer det vara en universalfästanordning som fungerar bra för era skidor. Kohla-hudarnas fästen fungerar, dock tycker jag personligen att Kohlas hudar generellt håller lite lägre kvalitet, men om ni ska ha för att prova eller bara använda ibland fungerar det bra!

Christiam

Medlem
Framtill passar dom förutsatt att ”öglan” är bred nog att gå över toppen på nosen men givetvis smalare än den breda främre delen av skidan,fästet baktill tycker jag har en tendens att röra på sig när skidan inte har en fästpunkt för den typen av fäste. Fast det är inga större problem, vill minnas att det lossnade 2-5 ggr under en tur på 3-5h så inte hela världen. Har gått mycket utan bakfäste också, inga större problem om det inte är sent på våren eller riktigt blöt snö.

jojesten

Ny medlem
Tack för alla bra svar!

@Vattendroppe
Vi är båda totala nybörjare när det kommer till att tura. Vi har dock flyttat till alperna, så hoppas att det ska bli en del turande framöver :). Tror du mer på någon av dessa när det gäller kvalitet:

Black Diamond Ultralite Mix STS 140mm:

G3 Alpinist Glide Mix 145mm Climbing Skins:

Eller annat förslag? (Sport-Conrad ska vi köpa några andra prylar från, det är därför jag enbart länkat till dem).

@Christiam
Tror du denna sitter bättre på tailen på våra skidor?
Den har två fästanordningar. En "K-clip" (samma som länken i första inlägget) och en "butterfly"-variant som verkar vara till för rundade twintip tails. Mina skidor har lite mer rundad tails... Kanske lika bra att skaffa den så får jag se vilket fäste som passar bäst.

Christiam

Medlem
@jojesten , jag kanske fick det att låta som ett större problem än vad det är. Det var inte meningen. Min erfarenhet är att hudar sitter sämre baktill på de skidor som saknar ”fästplats”/ hål men det är alltid värt att prova olika fästen för att hitta ett ni trivs med. Sitter det Inge bra så finns alltid tejp : )

jojesten

Ny medlem
Tack för era svar! Nu är stighudar beställda, blev Kohla ändå.
Testar detta så får vi se om det blir uppgradering av stighudar och skidor senare :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp