Hur ställa in förspänning på Marker griffon 12?

Gunnar47

Ny medlem
Jag vet inte hur jag ska ställa in förspänningen på mina marker griffon 12. Har en skruv i bakkant och har läst på forumet att på bindningar som saknar "fönster" där man kan se förspänningsinställning brukar det finnas en skruv med en fasning.
(Tidigare bindningar jag haft har det funnits ett litet fönster där man kan justera förspänningen tills en markering hamnar i mitten av fönstret.)

Skruvens utfasning satt redan i kant med bindningens kant när ja fick skidorna (de var monterade efter min pjäxslängd).

Betyder det att inställningen är rätt? (Fattar inte poängen med skruven eller hur den används...) :rolleyes:

//Gurra

jolfh

Ny medlem
Om bindningarna är monterade efter rätt sullängd och fasningen är i kant med bindningen när pjäxan är i så är det rätt. Skruven fungerar på samma sätt som "fönstret" du pratar om. Det är bara ett sätt att se hur mycket bindningen flyttas bakåt då du trycker i pjäxan. Sen justerar du säkert bindningen i längsled med denna skruv också.

Gunnar47

Ny medlem
Tack för svaret! Då är det säkert rätt som det är inställt nu.

Om jag förstår dig rätt så innebär det att om förspänningen hade varit fel hade skruven flyttat på sig när jag trycker i pjäxan? (Den har kvar samma position när jag klickar i pjäxan som den är inställd nu.)

Det jag inte riktigt förstår är hur jag även kan justera bindningen i längsled med skruven. Ska jag i så fall skruva ut skruven helt eller väldigt mycket tills bindningen på något sätt släpper från skenan? Har svårt att få ihop hur det fungerar...

//Gurra

Lima-ko

Ny medlem
Exakt, om den åker ut lite är bindningen för stor och om den åker in för liten, ingetdera är att föredra.
Den fungerar som en helt vanlig skruv, skruvar du åt höger drar du åt den (bindningen blir mindre) och skruvar du åt vänster släpper du på den.

jonny

Medlem
Skruvens huvud ska åka in så att den ligger slätt med plasthuset. Om det bara är utfasningen på skruven som är i höjd med huset så är förspänningen för låg och försvinner hela skruven in i huset så är den för hög.

Andreas_87

Ny medlem
Vem har rätt av jonny och lima ko? Min skruv åker ut när jag tar ur pjäxan och åker in så att huvudet är i kant med plasthuset när jag sätter i den. När ja fick dom så rörde sig inte skruven alls utan satt ett par mm utanför huset hela tiden. Vad är rätt och vad är fel? Vad ska man ha för din inställning? Väger 75 kg och kör inte speciellt hårt och överallt. Tacksam för svar!:)

jonny

Medlem
Jag har juh givetvis rätt!!! :)

Om inte skruven åker in något alls så har du ingen förspänning.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp