Hur svårt ska de vara få bra råd och välja skidor för pist/allmountain?

tmpolice

Medlem
Bara en fundering. Om du är intresserad så kommer vad du än väljer inte vara "the final ski". Du kommer att utvecklas samt att tycka lite olika saker är kul i olika perioder. Jag har gått igenom 7 par på 10 år. Mina preferenser är är inte alls samma nu som då. Sen händer det en del på materialsidan också till det bättre.

Sen kanske du landar i mer än ett par. Många här på forument sitter nog på två eller fler par. Själv har jag numera efter rensning ett par all mountain och ett par för puder och kortare turer. Men jag lutar kanske snart att mot att byta allmountain mot något lite vassare i pisten.

Men den viktigaste preferensförändringen för mig har varit. Från att vilja ha den "bästa one and only" skidan till vad tycker jag är roligt.
Förstår precis vad du säger och ser mig äga flera framåt men vill göra ett bra första val som gör att jag kommer ha riktigt kul. Blir absolut inte min första och bästa skida men vill ha något bättre och lägger hellre lite mer än snålar och får sämre. Tänker att utvecklingen har gått framåt samt att jag inte hängt med och det finns mycket intresse och kunskap här i forumet. Min tanke är att börja med en allsidig skida (tänker allmountain men ev lite smalare som gillar pisten bra). Jag började läsa recensioner, inlägg, youtube och upplevde mig fastna och behöva lite råd.

fredw

Aktiv medlem
I vilket fall är det nog få som tillhör "nybörjare/medel" som funderat och researchat sitt skidval så mycket som du! :)
Man kan kalla oss materialnördar. Men jag tror/hoppas/inbillar mig faktiskt att man blir en bättre skidåkare om man försöker utvärdera vad som händer där nere mellan snön och bindningarna. Inte alltid lätt, men man kan ju försöka.
Ungefär som man bara blir bättre på matlagning om man aktivt avsmakar och någorlunda kritiskt utvärderar det man lagar. Och precis som där gäller det att sedan "back off", slappna av och ha kul.

fredw

Aktiv medlem
Tveksamt dock om Stöckli Laser och en del andra förslag här passar för någon som beskriver sig vara på nivån "nybörjare/medel".
Annars finns här ett par:

TailGunnar

Aktiv medlem
I vilket fall är det nog få som tillhör "nybörjare/medel" som funderat och researchat sitt skidval så mycket som du! :)
+1 Ingen av de skidor som har listats i denna tråd är dåliga men tvärtom. TS kommer att ha det roligt oavsett vilken skida hen väljer. Lite för mycket prylhets, för lite åkning.

tmpolice

Medlem
Med risk för att märka ord, men det är väl 86an du menar? ;) RC ONE finns i 78, 82 och 86.
Kör också 86an. Instämmer i övrigt i allt du skrivit. :)
Såg att just Fischer RC One 86GT finns för under 6000kr med bindning och den är kan väl klassas som ett bra alternativ/prisvärd?

Emilk

Medlem
Tveksamt dock om Stöckli Laser och en del andra förslag här passar för någon som beskriver sig vara på nivån "nybörjare/medel".
Annars finns här ett par:
Det är en av de sakerna som gör skidan så speciell - den har sjukt mycket prestanda men är inte ett dugg krävande. Magi - absolut.

Flera av de skidor som nämnts, och absolut Brahma, är betydligt mer krävande än Laser AX.

Emilk

Medlem
Oh Kästle… mmmmm…🤤 MX84 är en skitbra allmountain, men DEN däremot är lite krävande. 💪

farsan56

Aktiv medlem
Läste om den och den lät ju sjukt kul att åka på. Vad är ditt intryck av den?
Kul, rolig ännu roligare. Inte bara bred i måtten, väldigt brett register. Ojämnt och uppkört! Jaha vad då, det bara att stå på. Flyter i det lösa, tillbaka i pisten för kortsväng med ett överraskande grepp. Allround var ordet.

Såg att Brahma kom upp. Nej säger jag, dom trivs inte utanför och inte slöåkning heller. Jag brukar ha mina när det ska brännas pist runt i systemet.

Jag satt just och bläddrade i Prylguiden, där var dom smått lyriska över QST 98. Jag har inte åkt QST på ett tag men det verkar vara en typiskt bra ha en skida/skida.

Marboh

Aktiv medlem
Förstår precis vad du säger och ser mig äga flera framåt men vill göra ett bra första val som gör att jag kommer ha riktigt kul. Blir absolut inte min första och bästa skida men vill ha något bättre och lägger hellre lite mer än snålar och får sämre. Tänker att utvecklingen har gått framåt samt att jag inte hängt med och det finns mycket intresse och kunskap här i forumet. Min tanke är att börja med en allsidig skida (tänker allmountain men ev lite smalare som gillar pisten bra). Jag började läsa recensioner, inlägg, youtube och upplevde mig fastna och behöva lite råd.
Värt att beakta är att det finns två håll att komma från inom AM-segmentet.
Antingen en ”bred” pistskida eller en ”small” freerideskida. Lite förenklat men ändå.
Det är lite tycke och smak.

Såg att just Fischer RC One 86GT finns för under 6000kr med bindning och den är kan väl klassas som ett bra alternativ/prisvärd?
Finns hos tysken för typ 560eur. Allt är ju prisvärt om man blir nöjd. :)

Hittade de här reviewsen om det kan va intressant.

Ubben

Ny medlem
Hej!
Nybörjare/medel som behöver nya skidor för att ha kul och åka med familjen. Skaffat mig nya K2 Recon pjäxor som behöver sällskap av bra skidor. åker 90/10 alt 80/20 pist/offpist och tittar mer på allmountainskidor. 177cm lång, 84kg och även plus 40 år i ålder så inget för lekfullt. Åker här hemma i Sverige, Norden.

Skulle vara tacksam för hjälp på längd samt även förslag på skidor eller snarare få ned till mindre att välja på.? Även lagom bredd på midjan på skidan då vissa förslag har varit vilken line men inte bredd.
Prismässig med bindningar hamnar jag gärna på Max 7000kr.

Völkl Deacon 79 (finns för 5000kr just nu och var ett tidigt val som jag är sugen på)
Völkl Deacon
Salomon QST 85 92 98
Salomon Stance 90-modellerna
K2 mindbender (90C tror stadium har den för 4000kr)
Atomic Maverick serien ingen bredd specifik
Elan Ripstick 96
Nordica Enforcer 94
Extrem project 90

Fyll gärna på eller ge mig råd på bra skida att välja. Är mycket tacksam för all hjälp
Var i precis samma sits, och nästan identisk vikt/längd, nånstans mellan nybörjare/medelbra. Kollade runt och läste på massor. Bestämde mig till slut för Elan Ripstick 88. Kollade på 96 också men vågade inte ta för bred ifall jag inte skulle kunna hantera den i hård pist. Är suuuupernöjd! Så roliga och lättåkta skidor, funkar på allt och är riktigt fartstabila trots att de är så lätta och har träkärna. Går tom bättre i hård pist än mina gamla carvingskidor. Och så kul att leka med utanför pisten!
96 hade kanske funkat ännu bättre. Eller sämre. Spelar ingen roll för 88:orna funkar bra för mig och jag har skitkul varenda gång jag åker i pisten eller fluffen.

tmpolice

Medlem
Var i precis samma sits, och nästan identisk vikt/längd, nånstans mellan nybörjare/medelbra. Kollade runt och läste på massor. Bestämde mig till slut för Elan Ripstick 88. Kollade på 96 också men vågade inte ta för bred ifall jag inte skulle kunna hantera den i hård pist. Är suuuupernöjd! Så roliga och lättåkta skidor, funkar på allt och är riktigt fartstabila trots att de är så lätta och har träkärna. Går tom bättre i hård pist än mina gamla carvingskidor. Och så kul att leka med utanför pisten!
96 hade kanske funkat ännu bättre. Eller sämre. Spelar ingen roll för 88:orna funkar bra för mig och jag har skitkul varenda gång jag åker i pisten eller fluffen.
Det jag har läst mig till om bredd av proffs är att 88cm bred midja är en sweetspot där man får mycket av båda världar dvs en helt ok bredd för pist men även off-pist. Att just kring 88cm är en mycket användarvänlig bredd för mycket.

Jag ska kolla på den också då även Ripstick 96 ligger på listan. Kändes lite som att listan blev längre än kortare.

packåsna

Medlem
Det jag har läst mig till om bredd av proffs är att 88cm bred midja är en sweetspot där man får mycket av båda världar dvs en helt ok bredd för pist men även off-pist. Att just kring 88cm är en mycket användarvänlig bredd för mycket.

Jag ska kolla på den också då även Ripstick 96 ligger på listan. Kändes lite som att listan blev längre än kortare.
Med 88 cm midja får du inga problem med flytet i alla fall 😉

packåsna

Medlem

För att vara lite mer seriös igen så skulle jag råda dig att inte stirra dig blind på midjemåttet. Det går att använda för att göra ett (mycket) grovt urval, men det finns mycket annat som avgör vilken karaktär en skida har. Läs hellre recensionerna för att hitta något som passar din nivå och tilltänkta åkning.

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Åkte just 5 dagar på ett par Black Crows Vertis 170, 85 i midja.
Alldeles för enkelt att carva med dessa och helt stabila i normala farter så dessa går bort!

Tacka vet jag ett par Stöckli Laser SX där man måste ha teknik och styrka och ligga på som ett svin för att få ut max av dem!

Emilk

Medlem
Åkte just 5 dagar på ett par Black Crows Vertis 170, 85 i midja.
Alldeles för enkelt att carva med dessa och helt stabila i normala farter så dessa går bort!

Tacka vet jag ett par Stöckli Laser SX där man måste ha teknik och styrka och ligga på som ett svin för att få ut max av dem!
Kör Laser AX istället så slipper du ligga på så hårt.

tmpolice

Medlem
Satt och tittade lite på föreslagna skidor och de som jag rent spontant är lite nyfiken på (utan inbördes ordning) är:
Line Blade
Elan Ripstick 96 black edition
Atomic Maverick 95 Ti
Armada Declivity 96 Ti
Nordica Enforcer 94

Det är några mindre men inte bestämt mig riktigt än. Vad tycker ni om ovanstående?

farsan56

Aktiv medlem
Ja, titta vilken som är överst på listan (y)
Ärligt: jag har inte åkt några av de andra på listan.
Så jag lägger mig platt och drar en gammal skidjacka över huvudet.
Lycka till!
Mycket godsaker att välja mellan.

DzB

Medlem
Jag har nyligen införskaffat mig en deacon 76 master, vilken skida! Men kanske inte det du söker men kan inte tänka mig att Deacon 84 hade gjort dig besviken. Annars är Black Crows Vertis en riktigt bra och rolig skida. (har inte läst igenom tråden men ja det är en djungel där ute med massa bra skidor)

RWD

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat mig en deacon 76 master, vilken skida! Men kanske inte det du söker men kan inte tänka mig att Deacon 84 hade gjort dig besviken. Annars är Black Crows Vertis en riktigt bra och rolig skida. (har inte läst igenom tråden men ja det är en djungel där ute med massa bra skidor)
Ja, BC Vertis är trevlig, har inte testat senaste men för c:a 3år sen.
Deacon 76, 74 och 84 blir för mycket för en nybörjare/medel

RWD

Aktiv medlem
Line Sick Day 88 kan jag rekommendera också. Min bror kör på dessa och är riktigt nöjd, han är dock betydligt bättre än medelåkaren.
Har själv haft 104an och har även åkt på några äldre som 94 och 110.
Lätta skidor utan metall men ändå bra stabilitet och bra carvingskidor med bra grepp. De kräver dock inte att du hela tiden åker på skär även om det är då de är som roligast. Men de går att sladda med också om de skulle behövas.

SaintX

Medlem
Kör Enforcer 100 i 90% pist. Går som tåget, inga problem med bredden. De blir snarare ett strå vassare när det börjar bli uppkört och smörigt. Det är verkligen en sak som man kan tänka på. Skidan på morgonen kan vara helt fel efter lunch när hela backen är uppkörd(som den alltid är) Hitta något som fungerar hela dagen. Ännu vassare i hård pist tyckte jag att Mantra var. 100% förtroende oavsett hastighet. Sedan tycker jag att det kommenderas alldeles för korta skidor. Är 179cm/85kg och kör på 184cm. Provade 178cm men det var en helt annan skida...fladdrigare. Är inte nybörjare men heller inte en erfaren räv. Började åka när jag var just över 40 och är nu närmare 50. Ville ändå från början ha ett par skidor som krävde att jag ansträngde mig lite så att jag kände att jag utvecklades.

tmpolice

Medlem
Kör Enforcer 100 i 90% pist. Går som tåget, inga problem med bredden. De blir snarare ett strå vassare när det börjar bli uppkört och smörigt. Det är verkligen en sak som man kan tänka på. Skidan på morgonen kan vara helt fel efter lunch när hela backen är uppkörd(som den alltid är) Hitta något som fungerar hela dagen. Ännu vassare i hård pist tyckte jag att Mantra var. 100% förtroende oavsett hastighet. Sedan tycker jag att det kommenderas alldeles för korta skidor. Är 179cm/85kg och kör på 184cm. Provade 178cm men det var en helt annan skida...fladdrigare. Är inte nybörjare men heller inte en erfaren räv. Började åka när jag var just över 40 och är nu närmare 50. Ville ändå från början ha ett par skidor som krävde att jag ansträngde mig lite så att jag kände att jag utvecklades.
Det lät absolut intressant. Ska titta på dem med. 👍

tmpolice

Medlem
Såg att nu hade stadium 20% på alla skidor….

Jag har fastnat lite och har följande kvar i listan:
Armada Declivity 92 Ti
Atomic Maverick 95 Ti
Salomon stance 96
Armada Declivity 92 Ti
Elan Ripstick 96
Nordica Enforcer 94

Tycker Armada Declivity 92Ti ser både bra ut på pappret samt fått bra kritik för att vara en mycket bra allsidig skida som funkar mycket bra i pisten. Någon som kör den här?

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Nix. Kör på Bizzard Rustler 9 (188cm) som allmountain. Funkar bra för mig.

fredw

Aktiv medlem
Nix. Kör på Bizzard Rustler 9 (188cm) som allmountain. Funkar bra för mig.
Tummen upp. Den och QST-serien är nog allmountainskidornas VW Passat, och det säger jag positivt menat. Ett säkert val, tror jag. Allmountain verkar spreta ganska mycket i egenskaper nuförtiden, med en del nischer, så varför inte välja "middle of the road" om man inte åkt på denna typ förut.

TrulleN

Aktiv medlem
Jag köpte ett par QST 99 20/21 med shiften och ett par begagnade Redster X7, det tyckte jag var den bästa kombinationen då en bra pistskida går ofta att få till superpris begagnat!

fcb

Medlem
Var precis iväg en vecka med tre par skidor. Atomic X9 (R15,4), Black Crow Atris (R20) och de nyinköpta Line Blade. X9 är en grym pistskida inget snack om saken och Atrisen är min primära offpistskida. Slutade med att jag nästan enbart åkte på Bladen. Tycker att den lägger sig någonstans mitt emellan åkmässigt fast med den kortaste radien, runt 13.
Blev förvånad hur kompetent den var. Absolut inte det där sista greppet som X9 men tillräckligt. Nu fick jag ingen riktig möjlighet att testa offpist mer än lite sporadiskt (förmodligen är Atrisen något vassare här) men det kändes bra där med det lilla det blev.
Det som var så överraskande var att Baden hade så mycket av både men var betydligt mer lekfull utan att tappa i stabilitet nämnvärt i stabilitet. Den var länge sen jag hade så roligt en skida. När det blev uppkört glänser den ännu mer.
Har alltid med mig några par på varje resa men framåt skulle jag ”nästan” kunna åka med bara Bladen känns så länge jag vet att det inte skulle dumpa rejält (här har det inte testats ordentligt än).
Detta är ju såklart mina personliga preferenser och säger inte att du bör skaffa en sån på rak arm men absolut testa om du får möjlighet innan du bestämmer dig. Tror att du kommer bli överraskad över hur mångsidiga de är.

StefanAaroe

Aktiv medlem
För att göra ditt val ännu svårare. Nästa år ska tydligen Line släppa en skida med Visions form och Blades konstruktion. Sug på den! 😎

gauzten

Ny medlem
Om man får vara så fräck och kapa tråden lite, är i lite samma sits fast jag har inte 10 modeller jag är sugen på utan mer vilsen :)
Men jag åker nu på ett par parkskidor jag fick ärva av en kompis, och de är lite slitna så behöver byta upp mig. Testade nu senast atomic redster x6(?) en grön från förra året och extrem project 83. Atomic kändes som den gick som på räls, utan att veta något kändes det som att kanterna skar bra mycket bättre i snön än vad mina skidor eller project83an gör. Men när jag läser om project 83 är det en skida mest för pist och carving men lite mer lekfull. Är det verkligen så stor skillnad på en ren pistakida jämfört med mer allmountain lik? Eller är jag bara för dålig för att svänga ordentligt med en lekfullare skida?
Eller kan upplevelsen bero på att atomicen var 163cm och extrem 175?

SaintX

Medlem
Om man får vara så fräck och kapa tråden lite, är i lite samma sits fast jag har inte 10 modeller jag är sugen på utan mer vilsen :)
Men jag åker nu på ett par parkskidor jag fick ärva av en kompis, och de är lite slitna så behöver byta upp mig. Testade nu senast atomic redster x6(?) en grön från förra året och extrem project 83. Atomic kändes som den gick som på räls, utan att veta något kändes det som att kanterna skar bra mycket bättre i snön än vad mina skidor eller project83an gör. Men när jag läser om project 83 är det en skida mest för pist och carving men lite mer lekfull. Är det verkligen så stor skillnad på en ren pistakida jämfört med mer allmountain lik? Eller är jag bara för dålig för att svänga ordentligt med en lekfullare skida?
Eller kan upplevelsen bero på att atomicen var 163cm och extrem 175?
163cm! Det är ju precis så att det sticker ut lite framför och bakom pjäxorna. Skämt och sido så tror jag att den längden som gör det enklare för dig. Sedan funderar jag lite på vilket underlag du mest åker på. Redster kan helt omöjligt kännas lättare än Extreme i en uppåkt backe i vårsolen. Så många frågor??

Xero

Ny medlem
Lånar tråden lite då jag sitter i samma sitts som TS, har kollat runt en hel del och det lutar åt ett par Bizzard Rustler 9. Idag eller ja fram tills förra året åkte jag på ett par K2 Revival från 2011 så känner att det är dags att uppdatera sig något :)..
Men nu till frågan, vilken längd?
Allt pekar på att med mina 85-90kg fördelat på 181 cm borde köra på 180 men frågan är om en 172 skulle upplevas lite mer lekfull.
Mina K2 mäter 174 och de har jag varit ganska nöjd med men då har jag heller aldrig provat att åka på längre skidor.
Så vad tror ni 172 eller 180?

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Lånar tråden lite då jag sitter i samma sitts som TS, har kollat runt en hel del och det lutar åt ett par Bizzard Rustler 9. Idag eller ja fram tills förra året åkte jag på ett par K2 Revival från 2011 så känner att det är dags att uppdatera sig något :)..
Men nu till frågan, vilken längd?
Allt pekar på att med mina 85-90kg fördelat på 181 cm borde köra på 180 men frågan är om en 172 skulle upplevas lite mer lekfull.
Mina K2 mäter 174 och de har jag varit ganska nöjd med men då har jag heller aldrig provat att åka på längre skidor.
Så vad tror ni 172 eller 180?
180 definitivt, eventuellt till och med 188 med tanke på din vikt. Med rockern fram och bak känns de ganska korta. Jag väger 100 och kör på Rustler 9 och 11 i 188 utan att fundera över längden.

tmpolice

Medlem
Roligt att tråden lever vidare och jag har inte kommit till skott själv med att köpa skidor än. Tragiskt men sant. Däremot har jag nästan helt bestämt mig för att köpa ett par Fischer Ranger 92Ti som verkar passa de krav och idéer jag har.

Däremot så funderar jag på ett par skidor ytterligare och då ett par mer pist-orienterade. Kollat en del på Fischer the curv och Fischer RC one 78 och 82 GT men även Deacon serien? Några tankar kring detta?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp