Hur tar man sig bäst till Val Thorens

Min son + kompisar vill åka till Val Thorens på sportlovet och laborerar med tanken att fixa airbnb-boende och flyg själva istället för en paketresa. Men vart är det bäst att flyga? Turin? Geneve? Grenoble? Någon som vet? Och - knepigast av allt - hur fixar man transfer från flygplats till Val Thorens? De är bara 17 år och kan inte hyra bil.

TheFluffy

Medlem
Bäst att flyga till Geneve och ta buss till Val Thorens. Cool runnings är bland dom bästa och billigaste transfer alternativen

Eskas

Aktiv medlem
Bäst att flyga till Geneve och ta buss till Val Thorens. Cool runnings är bland dom bästa och billigaste transfer alternativen
Vad brukar en delad vs privat transfer kosta med Cool runnings mellan Geneve - Val Thorens? De har ju inte några priser på hemsidan.

Bens bus har jag åkt med några gånger och det har funkat bra. Kostar ca 100 euro tur och retur per person, då åker man en vanlig buss.

MissZ

Medlem
Vad brukar en delad vs privat transfer kosta med Cool runnings mellan Geneve - Val Thorens? De har ju inte några priser på hemsidan.

Bens bus har jag åkt med några gånger och det har funkat bra. Kostar ca 100 euro tur och retur per person, då åker man en vanlig buss.
Privat brukar de ligga runt €250-300 enkel väg. Är man fyra eller fler blir de bra prismässigt och man kan få bokningen att passa sitt flyg. Deras shared transfers är andra privata bokningar som inte är full buss där de som gjort bokningen erbjuder andra att haka på. Då får man dock anpassa sitt flyg till den redan önskade tiden av huvudbokaren. Det brukar då kosta runt €70. Dessa listas under Shared transfers allt eftersom bokningar görs.

Jag har även åkt med Alpybus. Budget (€50-60/pers) men har alltid funkat ok de gånger jag använt dom (8-10ggr). Tar ibland väl lång tid då de stannar och släpper av/tar upp folk på ett par ställen och deras minibussar är inte de bekvämaste. Reser man ensam är de dock bra då det inte blir dyrare/billigare beroende av det och de har ett fast körschema tors-tis man kan boka sitt flyg utifrån.

mjovalli

Medlem
Jämför även med Sunwebs priser, där ingår liftkort och kan ibland vara fördelaktigt jämfört med pris för eget bokande av boende + liftkort

hagbjork

Ny medlem
Ni som bokat eget flyg, transfer och boende. Vad har ni hamnat på för kostnad (cirka)?
Stor skillnad mot paketresa?

LuddePudde

Medlem
Åkte till val thorens i februari och flög från Göteborg till Genève och sen bens bus till val thorens. Hyrde via airbnb och allt som allt t/r för min egen del blev det ca 6500kr men då delade jag boendet med 4 andra vänner.

mjovalli

Medlem
Tåg från Halmstad till Kastrup T&R 500 SEK pp, flyg Easyjet T&R ca 1200 SEK pp, hyrbil Geneve 1600+1000 SEK delat på 2 för vägtullar&bensin.
Grovt räknat!
Därefter betalade vi 3800 SEK pp för liftkort o boende via Sunweb, 6 dagar i Paradiski, La Plagne/Les Arcs.
Troligtvis liknande summa till Val Thorens.

LuddePudde

Medlem
Ska tillägga att boendet vi hyrde var en aning dyrt och det var en stor lägenhet med lite lyxigare inslag jämfört med hur standarden annars kan vara i franska alperna

Pillard

Aktiv medlem
Ni som bokat eget flyg, transfer och boende. Vad har ni hamnat på för kostnad (cirka)?
Stor skillnad mot paketresa?
Upplever att man generellt sparar nån tusenlapp eller två per skalle på att ordna själv. Då har vi alltid kört hyrbil också. Men ffa så sparar man mycket på mindre barn och att man kan styra flyg osv till tider som passar en själv. Det är också mer generösa bagageregler på reguljärflyg

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp