Hur viktigt är det egentligen?

LinusDa

Ny medlem
Halloj!
Gick ut gymnasiet i våras och ska spendera vintern i St Anton. Hittills har jag spenderat mestadels av min tid på berget i parken. Men nu när jag förhoppningsvis får tillbringa en hel vinter på brädan lär det även bli en hel del offpiståkning.

Hur går tankarna kring lavinutrustning?(spade, sond, transciever och rygga) Känns utan att ha testat att åka med dessa grejer tidigare som att det är mycket att släpa på, vill ju kunna ta tricken från parkhoppen ut till naturliga hopp/dropp i offpisten utan att känna sig begränsad av dessa prylar, samtidigt som man helst inte vill hamna under snön.

Så hur nödvändigt är det att släpa runt på dessa grejer om man kör i offpisten inom anläggningen?

Newlund

Medlem
Ingen utrustning = ingen offpist
Så simpelt är det.

Jag har gjort 4 säsonger i St Anton. Varje år går det minst en dödlig lavin där. Terrängen är sådan att du kommer åt rätt stora face även mitt i systemet och dessa har flera ställen där laviner kan gå. Förra vintern släppte tex en hängdriva "inom" systemet, vad jag vet så skadades ingen men flera åkte med. Finns en film från den händelsen som är ett väldigt bra undervisningsmaterial i hur man inte ska bete sig på berget...

När du väl är där och kör en säsong kommer du förmodligen även tröttna på att enbart åka precis bredvid pisten. Och det finns extremt mycket fin skidåkning man når från liften men som är lavinterräng och kräver därför utrustning och kunskap för det.

jag har förlorat kompisar i laviner och det är inte kul. Det är en jävligt seriös aktivitet och den ska bemötas med respekt. Gör morsan glad och köp prylarna, gå en kurs och lär dig hur både utrustning och snö fungerar. De 2 stora butikerna i byn brukar ha bra priser på utrustning samt även hålla i någon introkurs i lavinkunskap. Flera av skidbutikerna i de större städerna i Sverige brukar också hålla en kvällskurs på hösten med bra priser på prylar. Kan varmt rekommendera en sån till att börja med! Och ta med polarna på de också!

Med allt de sagt, åk till Anton. Det är en magisk plats!

Heddious

Aktiv medlem
Spade, sond och transceiver är precis som Newlund skriver icke förhandlingsbart.
Huruvida du förvarar ovan nämnda utrustning (förutom transan då, den ska sitta på kroppen, inte ligga i ryggsäcken) i en rygga med airbag eller inte är upp till dig själv och din plånbok.

Och gör dig själv en tjänst och var en "tråkig" kompis i vinter – åk inte offpist med folk om de inte också har utrustning och kan använda den. Du vill inte hamna i en nödsituation där någon av de inblandade inte är sökbar/inte kan söka.

Nyttan med lavinutrustningen bygger ju tyvärr väldigt mycket på att man alltid har vänner med sig som kan rädda en.

Har själv också tänkt att börja åka lite mer off-pist i vinter och håller på att införskaffa utrustning, men mitt problem är att jag inte har några vänner med samma intresse. De få skidåkande vännerna jag har är nybörjare som hyr skidor och åker till Åre lika mycket för att festa som för att vara i backen... 🙄

Så hur resonerar ni lite mer erfarna åkare om att åka ensam off-pist? Vet att det korrekta svaret är att avstå från att åka då, men om det innebär att man inte får åka någon off-pist alls på hela vintern då så är det väldigt frestande att ta risken och fuska med det...
Händer det att ni tar risken någon gång? Och är det mer "okej" om man har en uppblåsbar lavinryggsäck som ändå minskar risken att begravs i en lavin avsevärt?

LinusDa

Ny medlem
Vill förtydliga att med offpist menar jag den offpist man kan nå från liften utan att behöva gå, mellan backar osv. Vet att om det har snöat mycket eller är hög lavinfara pga annan anledning stänger dem liftarna tills dem har säkrat området
(sprängt)
på många orter. Självklart kan det fortfarande utlösas laviner på dessa ställen, men känns inte som att dem borde släppa upp folk i liftar där det finns stor risk för laviner innom systemet?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@islandmountain Ensamåkning i sig är inget fel på, men min personliga erfarenhet är att man ska ha jävligt bra koll på fjällsäkerhet och sin egna förmåga. Det är ingenting som jag skulle rekommendera som "start".

I förhållande till lavinsäkerhet är ju den enkla lösningen att aldrig åka i lavinterräng - på så sätt är det ingen faktor. Sen är det ju upp till var och en att bedöma vad som är OK eller inte. Själv tycker jag det är OK (i förhållande till laviner) att åka själv så länge jag håller mig helt borta från lavinterräng, eller när jag åker i sån terräng (och då uteslutande sån terräng) att jag garanterat kommer dö om en lavin skulle gå oavsett (det vill säga en åkpartner skulle inte göra någon skillnad). På grund av en lång radda andra faktorer blir det ändå så att jag extremt sällan åker själv vid kategori 2-åk ändå, men vill du föra en mer fördjupad diskussion om ensamåkning allmänt tror jag en egen tråd skulle kunna passa bra!

Jag skulle också vilja förtydliga att även när jag soloåker har jag transciever, spade och sond med mig. Mest för att det är princip, men också för att jag kan bevittna en annan olycka som jag då kan stötta räddningsaktionen till. Spade är dessutom ett verktyg man inte bör röra sig på fjället utan sådär generellt.

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Det händer att jag åker själv men mest på ställen som jag vet är relativt säkra. Tex skogsåkning i Sverige (med några undantag) eller pistnära i alperna (där det inte är avstängt). Men det är klart det är bra att ha lite erfarenhet först och lokal kännedom.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@LinusDa De två första svaren i tråden gäller oavsett. I europa är det "okontrollerad" terräng så fort du är utanför pist-pinnarna och allt ansvar ligger på dig som åkare och din bedömning. Även om det görs en del kontroller för att bibehålla säkerheten i pisten finns inga garantier. Faktum är att det går att argumentera från att den typen av åkning är ännu knepigare än åkning som sker långt borta från liftsystem, nu måste du ju ta hänsyn till andra människor också som, olikt dig själv, valt att åka i preparerad nedfart och inte utsätta sig för riskera med offpiståkning. Hur etiskt är det att dra ner en lavin på dem?

LinusDa

Ny medlem
@Vattendroppe är det förbjudet att åka mellan pisterna? Har bara varit i alperna en gång tidigare och jag minns det som att dagen efter dump var det fult ös i offpisten mellan backarna, kan inte heller minnas att det var många som åkte runt med ryggsäck, och det betyder ju att dem inte hade full lavinutrustning, så länge dem inte lyckades vika ner spaden i backfickan;) men det här var ett par år sedan så jag kan ju missminna mig...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@LinusDa Absolut inte förbjudet och det finns många som åker på de flesta ställena helt utan lavinutrustning eller koll. Det finns dock mycket som inte är förbjudet men som är högst tveksamt i hur smart det är, bara gör en youtube-sökning på "epic fail compilation" så får du många exempel :)

MnO

Aktiv medlem
Jag har sett flertalet laviner genom åren i direkt närhet till pisterna. En med dödlig utgång i Sölden där åkaren aldrig var längre än 10m från pisten. Ju mer man åker, desto mer förstår man hur svåra laviner är att förutsäga. Var, när, hur? Det vet man aldrig. Det är idiotiskt att åka offpist utan rätt utrustning.

JosefLoman

Medlem
Jag har bara tur att jag lever idag. Nämligen jag och mina polare som är i klippet ovan.
Här skulle vi bara snabbt ner för en vad vi trodde var en "säker offpist". Nära liften och dessutom ett område där de sprängt innan öppning. Aldrig varit med om en sån puderhets som det var den dagen. Därför glömde några av oss faktiskt av att checka utrustningen. Vi tänkte att vi bara snabbt skulle längre bort i systemet innan den "farliga" åkningen börjar...
Man tror inte att det ska hända en själv men det gör det. Åk ALDRIG utan lavinutrustning.

carl_couloir

Aktiv medlem
Det absolut viktigaste när det gäller åkning utan för pist och lavinsäkrat område att ha med sig HUVUDET!!!

När man väl har bedömt situationen, snön, lutning plus tusen andra saker och bestämt sig för att ge sig ut ska man ha med sig rätt utrustning och vara väl bekant med den och veta hur den fungerar samt hur man bör/ska agera vid en incident och det gäller inte bara dig själv utan alla i ditt sällskap.

Att ha utrustning men ingen kunskap eller träning gör föga nytta vid en incident, regelbunden träning är helt avgörande!!!

Är det sedan några andra på samma ställe som du har tänkt åka så kan det vara en god idé att försöka få span på deras kunskapsnivå..... Har själv vänt eller väntat flera gånger när det varit fullt av i mina ögon "mindre begåvade" skidåkare.

Senast i vintras så såg jag en snowboard-åkare som gav sig ut på egen hand från Mont Gele i verbier direkt ner mot La Chaux fast inte via den markerade rutten som går runt och sedan drog en inte helt obetydlig lavin men som tur var klarade sig han/hon utan att dras med, men bottkanten låg kanske 100 meter upp när den släppte.......

/C

Pillard

Aktiv medlem
Alltså allt är ju en fråga om rimlighet. Det händer att jag åker utanför pisten utan utrustning. Åker du t.ex. i terräng som är tillräckligt flack (under 25 grader) så kommer du inte lösa ut en lavin. Förutsatt att du inte åker nånstans där det är flackt men precis ovanför dig är betydligt brantare. Närheten till pist spelar egentligen ingen roll. Det har dock hänt att jag fuskat ändå. Men som huvudregel är det all utrustning med som gäller.

Nu lyckades jag inte hitta bilden här men nånstans i gamla Freeride hade jag en bild på en lavin som gått emellan två pister i Val Thorens. Just den typen av plats som beskrivs i tråden (där glada fransmän kör kors och tvärs helt utan utrustning). Brottkanten på den lavinen varnärmare en meter och lavinen kanske var 150m bred. När vi gick i den med sond var det många gånger så att min sond på 265cm inte räckte utan ski patroller fick tillkallas med fast 5m-sond. Det går alltså att råka ut för rejäla laviner även precis vid liften.

Med allt detta sagt ska också tilläggas att en transa, spade och sond inte direkt lär hindra dig i åkningen. Vikten på detta är inte någon större issue. Många gånger när folk byggt hopp i backcountryn osv gör man ju det på helt lavinofarliga platser och då kan du ju lägga av dig ryggsäcken medan ni hoppar och sen har du den på dig på vägen dit och hem, då du utsätts för lavinfara igen. Dessutom behöver du ju ha en spade i vilket fall för att kunna bygga hopp...

mgbgt66

Medlem
Utrustning är bra och att öva med lavinutrustningen är en självklarhet! Alldeles för många köper häftig utrustning men som inte kan använda den.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp