Husbil i alperna

samuel-87

Medlem
Tjena
jag söker respolare ner till alperna två omgånger i husbil. tänkte åka dit snön e bäst. söker 1-3 pers. har säsongat två gånger innan. så jag söker duktigta puder sugna åkare. de veckor jag tänkt mig är 5-6 och 10-11. husbilen kostar bara 3900 att hyra per vecka.

e du sugen maila mig på Marku_sam_87@hotmail.com

Blide

Medlem
Går i samma tankar, men vet inte exakt när det blir... Får se när jag har tid i vinter.
Vad jag däremot funderar på är vart man skall sticka. Väldigt sugen på Engelberg så dit blir det nog en sväng...
Men är ute efter system där det går att göra bra turer utan att åka lift, möjligtvis att man kan köpa en engångsbiljett på morgonen eller fjäska lite med dom som står där, men vill komma undan utan att köpa liftkort de dagar jag skall tura.

Förslag?

Skall ni bo på camping eller köra elverk?
Vet inte exakt hur reglerna är, men har för mig att man inte får ställa en husbil hur som helst i övriga europa, men antar att det värsta som händer är böter...
Enda problemet med liftparkeringen är att det inte finns någon dusch, får väl dra med en camping dusch och göra det snabbt haha.
Skall bli gott att bumma lite på riktigt även om det bara blir 2-4 veckor, har ju bara levt lyxliv i jämförelse på mina säsonger.

Backside

Ny medlem
Jag har kuskat runt i Alperna en hel del med husbil genom åren och tyvärr är priserna för camping sjukt höga. Exempel: Sölden 85 Euro/natt, Flims/Laax 79 CHF/natt.
Därför har vi bara fricampat när vi rest, d v s inte bott på camping. Tyvärr får man räkna med att Polisen har en del åsikter om det eller liftpersonalen om man står på kabinens parkering. I regel brukar det funka bättre om man åker till mindre orter - då brukar de inte ha så mycket att klaga på.
Nedan listar jag orterna vi besökt och om de bråkat med oss:

Flims/Laax - stod på en parkering i fem dygn och sen kom polisen och började klaga.
Disentis - inga problem
Klosters - inga problem
Livigno - inga problem
Andermatt - fick böter vid Bahnhof men flyttade oss sedan till annan parkering utan att ha några fler problem
Serfaus - bråkade med en liftskötare efter att ha stått på parkeringen vid liften
Sölden - boende mitt i stan utan problem i 10 nätter
St Anton (Pettneu) - stod tre nätter utanför campingen i Pettneu utan problem

Sen spelar det föga roll om någon kommer och klagar - det är ju bara flytta på sig. Lycka till med resan!

joskim

Ny medlem
Backside: hvordan har du gjort det med el og vann på dine reiser? Enn med toalett - får man tømt det noen steder?
Jeg har bare kjørt rundt i vanlig bil og ordnet overnatting på plats (i tillegg til vanlig bummar sesong), noe som har fungert ypperlig i lavsesong. Men ser at man kunne vært enda mer fleksibel med husbil.

Backside

Ny medlem
joskim:

När det gäller el har vi haft en bil utrustad med extrabatterier och solceller på taket. Har funkat toppenbra förutom i julas då det var så förbaskat kallt hela tiden så att batterierna inte orkade leverera ström.

Toaletten har vi försökt tömma på tömningsstationer alternativt på toaletter längs vägen. Givetvis har vi varit mycket noga med att se till att inte "äckla" ner toan vi besökt.

Vatten är, tro det eller ej, den svåra biten. Det är inte som vi är vana vid i Sverige åtminstone där alla bensinstationer har vatten på vintern. Vi har stannat och frågat snällt på bensinstationer om de inte har en slang som de kan ta ut med vatten inifrån. När det gäller vatten har vi förbrukat väldigt lite. Vi har duschat/badat på badhus alternativt hemma hos kompisar.

När det gäller värme så värms bilen upp med gasol. I Europa finns det ingen gemensam standard för kopplingarna så vi hade med oss 4 tyska flaskor, 1 svensk och 1 italiensk. Räkna med att det går en flaska gasol (minst) på tre dagar.

Helt klart är det så att du blir mycket mer flexibel med husbil. I jul och nyår var vi på sju orter under en treveckors-resa. Det var INTE lätt att hitta rum för kompisar som åkte med oss, men som inte bodde i husbilen.

I julas åkte vi den här resan:
Flims/Laax
Disentis
Davos
Livigno
Andermatt
Sölden
Serfaus

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp