Icelantic Shaman. Ny idé 4frnt ehp186

somebody

Ny medlem
Slänger upp frågan här också då det verkar vara lite tamt med svar i telemarks delen och med tanke på att jag har gillat samma skidor med både telis och alpin bindning så. Jag är helt urspårad nu inför vinterns skidval och allt blir spännande. Ett par icelantic har jag doch varit sugen på länge nu, ändå sen jag såg dom för ett par år sedan. Först var det nomaden och sen vart det shamanen. Tanken är dock samma och det är att det är den enda skidan jag ska använda under vintern. Om jag inte ens kan bestämma mig för en skida hur ska det då gå om jag ska ut i backen och har ett helt gäng att välja på haha.

Åkningen vet jag inte vart den kommer att bedrivas kanske i sverige eller kanske i en alp. Det ska åkas pist, skog och allt mellan himmel och jord med skidan men den ska ju självklart funka när dumpen med stort D kommer. Har hellre en för bred skida dagarna med mindre snö än en för smal skida dagarna med mycket snö. Och med en bredare skida så känns ju även lite snö bottenlös då man inte når ner till det hårda som ligger där under. Så vad tror ni, shamanen i längden 181cm med måtten 160-110-130 som alround skida? Skitbra eller helt värdelöst?

Edit: Väger ca 75kg fördelat på ca 175-180cm. Åker inte monsterhårt eller kör monsterstora drop.

Fick en ny idé nu helt plötsligt. En rakare skida (40m) som är 116mm i midjan och har väl lite tip och tailrocker (?) Kanske blir stadigare i sämre snö men fortfarande lite svängig i skogen? Kommer fortfarande att bli min enda skida så den ska ju funka över allt. Vad tror ni?

Senast ändrad:
K

koppen89

Guest
jadu..det blir verkligen inte så mkt bättre än shamanen!
Syrran har ett par, äckligt bra tydligen!

Har en polare som har ett par shaman i 183 som det ska på rottefella ntn på, han har dock inte hunnit än.

Vet var du kan hitta ett par nya för 220 pund om du vill, pm för mer info.

183 ska du så klart ha på dom!

Lee-nus

Aktiv medlem
jag körde ehp 186 i härjedalens björkskogar i vintras utan problem. alltså inga problem i skog, så tajt som det är där. stabil i hög fart och på hårdare före också. rekommenderas!

somebody

Ny medlem
Lee-nus sa:
jag körde ehp 186 i härjedalens björkskogar i vintras utan problem. alltså inga problem i skog, så tajt som det är där. stabil i hög fart och på hårdare före också. rekommenderas!
Tror faktiskt att det är den som känns mest användbar av dom här två när jag tänker efter. Fan man är för velig när det gäller skidval haha.

T

The_teo

Guest
Lee-nus sa:
Jag skulle knappast kalla Härjedalens skog för tight ;)

Lee-nus

Aktiv medlem
The_teo sa:
Lee-nus sa:
Jag skulle knappast kalla Härjedalens skog för tight ;)
du har la bara kört i skogsparken där de glesat ur då. :) och härjedalen är ett landskap, inte en skidort. säker på att du testat hela härje? :)
visst, jag har väl åkt värre själv, men inte är det några öppna fält direkt. och det beror väl också på hur fort man står på...

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp