info om IRAN

nikekl

Ny medlem
Hej alla,

Kom hem idag från drygt 2 veckor i iran, och då jag var i behov av info när jag åkte tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter till dem som skall ner framigenom.

vi bodde först 3 dagar i shemshak (vägen till dizin var avstängd pga lavin), sen 10 dagar i dizin och resten i tehran.

dizin som ort består endast av ett (1) hotell, som ligger i direkt anslutning till liftarna. hotellet hyr även ut stugor (chalets), men de "renoveras" iår så man kan inte hyra dem. ett dubbelrum kostar ca $54 och ett trebädds kostar $67. vi var 4 i ett trebädds och betalade $67/natt, men fick 30% rabatt för att vi var svenskar. så i slutändan betalade vi ca 80kr/pers/natt.

då det endast finns 1 byggnad (hotellet) får man käka frukost och middag i hotellrestaurangen. frukostbuffé kostar ca 31 000 rial = 24 kr, middag kostar 40 000 - 70 000 rial = 30 - 55 kr.
lunch kan man äta på mellanstationen, 20 000 rial för en hamburgare, de har även soppa/pommes/godis/dricka.

vad gäller andra ställen (shemshak och byar innan dizin): shemshak har ett hotell, vi betalade $54/natt för en "suit" med 4 sängar och soffgrupp. frukosten var dock inte lika bra som i dizin (ingen juice tex) samt bara kababrätter till middag (dizin hade kyklingsnitzel och fisk). man kan även bo inne hos folk i shemshak, då vi träffade några norrbaggar som gjorde det, har dock ingen info om det. vad gäller byar innan dizin så finns det en ca 5-10 km nedför vägen. träffade 2 svenskar som hyrde en lägenhet där för ca 150 000 rial/natt, där de lagade egen mat. dock måste man ta taxi upp till dizin varje dag, men det är inte dyrt.

nattliv: noll. när det blir mörkt ca kl 18:00 försvinner alla in och ställena ligger öde. shemshak är dock lite mer som en friort för de rika som vill ha kul, så träffar man rätt iranier kan man kanske (med liten sannorlikhet) få lite party. sprit går att få tag på parkeringen av skiduthyrarna (samt vissa andra) om man frågar lite oskyldigt, vi köpte dock ingen sprit.

man tar sig enkelt till dizin eller shemshak med taxi billigt, trafiken är dock en upplevelse som inte går att beskriva, mycket nöje ;)

kanske skall lägga upp en bild på imageshack... http://img146.exs.cx/my.php?loc=img146&image=iranberg4di.jpg

så åkningen: darbansar har endast en lift med hyffsad pist och möjligheter till schysst offpist om man skråar ut skiers left, dock vill man gärna vara i dizin eller shemshak efter ett dump så det finns ingen större anledning att åka hit. förutom en hike/offpisttur från dizin.

shemshak har 2 sittliftar och bra pister. det finns härlig offpist från toppen och ut till skiers right, samt även en fet dalgång som slutar ca 500 meter nedför vägen från shemshak. var inte där så länge, men det finns kul grejjor helt klart.

i dizin finns det 3 gondoler, 2 sittliftar och 4 knappliftar, alla är dock inte öppna samtidigt. hela orten är som en stor "bowl" så man kommer tillbaka till liftstationen även om man tar sig bort från liftarna på toppen. pisterna kan vara riktigt roliga, och då det inte är ngn konstsnö bli det inte jättepuckligt. när det snöat finns det puder alldeles intill liftarna, utöver det finns det mycket annat man kan åka. mellan toppgondolen och ena släpliften (se bild http://img146.exs.cx/my.php?loc=img146&image=iranberg4di.jpg ) finns det stora ytor. från den mest västliga släpliften kan man komma till det bästa(?), ett inledande stort fält som kan avslutas i många branter eller 2-3 rännor som leder en ner bakom chaleten. att hålla ut till skiers right från den mest östliga gondolen ger lite bra grejjor. slutligen så måste jag föreslå en hike från högsta gondolen upp till toppstugan (som de lämnade halvfärdig på 70-talet) och vidare bort på en kam i sydöstlig riktning. detta kommer leda dig till en punkt på uppskattningsvis 1500 meter ovanför darbansar med grym offpist ner. sen tar man taxi upp till dizin igen. kan vara lite knixigt att veta när man skall lämna kammen och börja pumpa puder neråt darbansar. det tar även god tid att gå kammen (vi gick utan turbindningar/snöskor på ca 1½ timme) så man får vara uppmärksamm på att inte dimma/moln blåser in över kammen.

mitt tips är att bo på hotellet i dizin, käka på restaurangen och åka över till shemshak med taxi 2-3 dagar. liftkort kostar 50 000 rial i shemshak och darbansar, i dizin kostar det 60 000 och på tors/fredag kostar det 65 000 i dizin, vilket är klart prisvärt. uppmärksamma också att iranier säger priser i "tomans" vilket är lika med 10 rial, så om ngt kostar 2500 så kostar det 25 000 rial.

vad gäller snö: nu har det kommit tillräckligt för att täcka de flesta stenar (vi lagade repor genom belaget varje dag), så basen finns i väntan på dumpen som med stor sannorlikhet kommer. det 3 dagar det snöade när vi var där gav oss så mycket att vi bara åkte pist totalt 3 dagar. resan infriade alla förväntningar och var helt perfekt (fast jag tror inte att jag kommer åka dit på ett bra tag).

vad gäller andra nordbor: vi träffade 7 norrmän i shemshak, 6 svenskar första veckan i dizin, ytterligare ca 10 när pathfinder kom ner andra veckan och freerides 6 personer (johan, 2 skribenter, fotograf mm) de sista 3 dagarna. 3 svenskar skadade sig när vi var där; en paja knät, en fick en sten i bäckenet och en bröt/stuka foten.

tehran är galet, men kul.

tillägg, mat: maten består av kababspett med ris, det mesta är väldigt smaklöst och inte intressant. på hotellet i dizin kan man få mer varierad kost och i tehran finns det typ hamburgerrestauranger. men äter man på en krog i nån by är det enbart kabab som gäller.

tillägg, tjejer: inte mycket på den fronten, men alla har inte slöja uppe i bergen där de vill känna sig lite fria. en dag frågade vi 2 tjejer om det fanns ngn affär, då sa de att de skulle åka och handla så vi kunde följa med dem om ca 30 min. 1½ timme senare knackar de på dörren, helt uppklädda och sminkade, kör oss till affären och handlar hela 1 paket tuggummi =). btw, de flesta är MYCKET sminkade/spacklade.

nu blev detta inlägget hur långt som helst, men det skiter jag i. ha det gött.

gzon68

Ny medlem
Tack för inlägget, mycket bra info. Är lite sugen på att pröva Iran men det får nog dumpa lite mer först låter det som. Vad upskattar du snödjupet till (i cm)? Att det precis täcker stenarna är lite svårtolkat tycker jag, beror ju på stenarnas storlek.

Edit: Såg i den andra Iran tråden att du skrev ca 40 cm...

rikard_o

Ny medlem
Låter som vårt prelbokade Dizin Hotell är ett bra alt då. Men har hört att Hotel Garejeh 3 m bort längs vägen ska ha bättre käk(?). Tyvärr är man halvt vego.... hmm. Ris, grönsaker o youghurtsås borde man väl få tag på i alla fall? Hur var fisken däruppe i bergen - fräsch eller magsjukevarning?
Och rabatt för svenskar..?! Det kan man få på Hotel Dizin alltså?

Tack för infon i alla fall! Mycket bra sådan. Vi hade tänkt göra precis som du säger faktiskt, bo i Dizin och mestadels åka där och sedan några avstickare till Shemshak.

Hur kommer det sig att du inte känner för att åka dit på ett tag förresten..? Någon speciell anledning eller bara lagom med två veckor där? Åkningen kanske inte är tillräcklig för mer än så gissar jag.

3 dagar kvar.....

rikard_o

Ny medlem
Hur är det med mobiltelefon med svenskt abonemang förrsten? Av en iransk polare har jag fått veta att det troligtgvis inte funkar men att man köpa kontantkort. Någon erfarenhet på detta område? Skulle gärna vara kontaktbar där nere, har jobb att sköta...

nikekl

Ny medlem
Vi hörde att telia skulle funka, men det gör det inte. vi hade med oss en telianalle och en tre-telefon, ingen funkade, sen fanns det ingen täckning uppe i bergen. det går inte heller att ringa utomlands från hotell/telekiosk uppe i bergen. i tehran finns telekiosker där man kan ringa ut om man köpt rätt telekort, det vanliga kan bara ringa inom landet. det finns även få nätcaféer i tehran. räkna med att inte kunna kontakta omvärlden när ni har lämnat tehran.

jag har hört, av en "doctor of iran skifederation" att hotell garejeh skall vara fint, dock såg jag det aldrig då det ligger några km nedför vägen. hotell dizin har ris/youghurt/salladsbuffe på menyn, allt det plus dricka borde kosta cirka 25 000 rial och då får man mycket.

där det inte var stora stenar var det jättefint puder, dock ej knädjupt. vad jag menar är att nu finns det en bra grund och allt extra är bara att köra upp. att jag inte skall tillbaka inom kort är för att jag har fått ut precis det jag vill; upplevelser och grym åkning, och tror inte jag kommer uppleva mer om jag lägger mer tid än 2 veckor. skulle heller aldrig vilja ha resan ogjord.

vi filmade och jag har tanke på att lägga upp valda delar när jag har redigerat klart, det kan dock ta lång tid då jag är en mycket upptagen (läs lat) person.

edit: ja, vi hade med walkies utan problem (fast ena gick sönder, buhu)

raskolnikov

Ny medlem
Jag åker om en vecka.

Svara gärna på följande frågor:

Hur funkar elen, är det samma som sverige?

Är det några restriktioner på Internet, av vad jag läste verkar det vara dåligt med webcafeér. Jag har digital kamera, finns det tror du access till datorer med XP så det bara är att koppla in kameran och bränna ut på CD?

Vi har tänkt vara där i 6 veckor förutsatt att våra 30 dagars visum förlängs. Håller ¨åkningen för den tiden?

Jmf med Åre, vilket är "bäst"?

Finns det mycket drivor, klippor eller annat att få luft under skidorna från?

Återkommer när jag ha funderat ut fler frågorl.

MVH // JM

rikard_o

Ny medlem
Man kan väl inte jämföra med Åre..... Jämfört med Chamonix, vilket är bäst? :)

Undrar också över det där med elen. Ska man släpa med adapter?

nikekl

Ny medlem
elen är den samma, samma uttag, så nån adapter behövs ej.

raskolnikov: det finns inte internet uppe i bergen, det går inte ens att ringa utomlands från bergen (tror att de har blockerat 00). det finns nätcaféer i tehran, men vi såg dem bara i ett område (alla affärer av samma slag verkar lokerade på samma ställe, så det var i "elektronikområdet"), och deras internet var jättelångsamt. är inte säker på att de har cd-brännare heller. du kan ju kolla in en sån där minneskorts-hd som du kan lagra bilderna på om minnet tar slut. tror man kan få 20 GB för ca 2500 pix.

får ni bara snö så räcker åkningen kanske i 6 veckor (jag tyckte dock att 2 var helt lagom) det är snarare landet som inte räcker i 6 veckor. det finns nästan bara ris och kebab att tillgå, och man tröttnar lite på allt meck med landet.

det finns helt klart möjlighet att få lite luftfärder, men de ligger inte narturligt i åklinjen, utan man får spana ut en bra klippa längst upp och sen ta sig dit.

vad gäller att jämföra med åre så tycker jag nog att pisterna är ganska lika, det kan vara riktigt roliga. men när det väl snöar så är pudret så lätt att man ler som en barn med ett kinderägg.

rikard_o

Ny medlem
Var i Tehran ligger "elektronikområdet"? Har karta (Lonely Planet) så säg bara stadsdel eller nån känd byggnad i närheten.

Mycket meck med landet alltså? Hur mycket om man jämför? Fattar att det såklart är mer meckigt än hemma eller i alperna. Bara att skaffa visum var ju lite meck.. Men har du varit i andra "annorlunda" länder att jämföra med, t ex Indien, sydostasien, Kina? Indien och Vietnam är två länder jag tycker kan vara jävligt meckiga, på olika sätt. I Indien är det vardag att ingenting funkar och det mesta är allmänt kaos. I Vietnam skulle man anmäla sig hos Ho Chi Minhs polizei så fort man bodde på landsbygden och i bergen utanför städer eller turistorter. Ett jävla meck... Så om du varit några av dessa vore det kul med en jämförelse av "meckningsgraden" :)

saffo

Ny medlem
När ni kommer till flygplatsen kommer de troligen fråga er om ni har utländsk valuta med er. Säg att ni INTE har det annars måste man fylla in banketter och så.

Internetcafé finns på de flesta områden i Tehran men många är små och undangömda. Ibland funkar cd-försäljningsaffärer som internetcafe. Det bästa är att fråga människor eftersom man kan stå nära en internetcafé utan att veta om det. Internetcafé finns i bla. "Tajrish Square", "Mirdamad" (norr om tunnelbananstationen) och runt omkring Tehran universitet (öster om Azaditorget). De flesta ligger alltså i norra delen av Tehran där ni kommer att vara mestadels. Internet är dock långsamt.

I norra Tehran finns det rätt så många restauranger som erbjuder annat än bara kebab-ris. Dessa kan ni hitta runt "Tajrish Sq" och på gatan "Valiasr´s" norr del.

nikekl

Ny medlem
så jävla meckigt är det inte, jämfört med annat. vi hade nästan ingen koll och allt löste sig till det bästa =)

folk kommer säkert erbjuda sig att växla pengar till er på flygplatsen. vi räknade ut att kursen var $1 = 8700 rial. folk som kom fram ville växla till $1 = 7000-7200 rial, alltså kass kurs. precis utanför terminal2 (utrikes) ligger en liten blå hytt där man kan växla pengar till (när vi var där) $1 = 8600 rial, vilket jag tycker är helt ok. slutsats; växla inte hos de personerna som kommer upp till er, utan använd er av hytten.

bouic

Ny medlem
Vill bara säga ett stort tack till Nikekl för alla tips, samt att jag lovar att garva när jag flyger över Alperna :D

lotta_potta

Ny medlem
Hej hej!
Va roligt och framförallt otroligt hyggligt av dig att du delar med dig av informationen. Jag är i motsats till er tjej som tänkt besöka landet o skidåkningen men är lite ängslig. Har du något att dela med dig från den aspekten. Tänkte mest på rykten som att man inte får dela rum med kille/tjej om man inte är gift, måste ha på sig slöja o kappa ner till fotknölarna från det att man kliver av flyget tills man åker där ifrån.
Tack än en gång :)
Lotta

Totto

Ny medlem
Fantastiskt det här med forum. Vilka tips man kan få med sig på resan.

VISUM!

Hur krångligt är det. Kan man fixa det på en dag på ambassaden? Tydligen fredagar som gäller och ca 500 kr. Eller är det kört om man inte ligger flera veckor i förväg på ett vanligt turist visum två veckor.

Men nog kommer man att sakna de obligatoriska ölen när benen skall vilas

raskolnikov

Ny medlem
Snus istället för öl, men men, en drog kommer sällan ensam och önskar isåfall nästan alltid sällskap.
Kaffe o snus..?

rikard_o

Ny medlem
Ambassaden har bara öppet fredagar för visum. Tar en vecka. Dom är väldigt osmidiga när det gäller att svara på frågor. Man kan också skicka in alltihopa som REK och bifoga ett adresserat kuvert med frimärken för REK (50 kr). Vi gjorde så och fick tillbaka alltihopa med visum på ett par dagar. Angav att vi skulle stanna i 30 dagar, vilket verkar vara max för turistvium, även om vi bara planerar vara där i 2 veckor. Men det är ju alltid bra med lite marginal om man ändrar sig. Iran Air har en fri ombokning av hemresan.

Dom ska tydligen ha 0%ig öl för övrigt..... jam-jam..

bouic

Ny medlem
Vad tjafar ni om ölen för? Det verkar ju gå att få tag på vid parkeringen i Shemshak ;)

Nojlas

Ny medlem
Eller så bara skiter man i ölen under ett tag! Blir ju mycket godare med öl när man kommer hem då...

Snacka om "vit vecka"...

bouic

Ny medlem
Jojo, man behöver ju inte aktivt söka upp ölen, men om det står någon tjomme och sticker fram ett sexpack heineken när man kommer ner från en topptur i shemshak så finns ju en risk att man tar chansen ;)

rikard_o

Ny medlem
Har just avnjutit sista glasen vin på ett par veckor. Imorgon bär det av till Teheran. Återkommer om ett par veckor med rapport. Må så gott!

raskolnikov

Ny medlem
Bush utesluter inte aktion mot Iran

USA:s president George W Bush sade på måndagen att han inte utesluter en militäraktion mot Iran om landet inte blir mer meddelsamt om sitt misstänkta kärnvapenprogram.

- Jag hoppas vi kan lösa det på diplomatisk väg, men jag kommer aldrig att utesluta något alternativ, svarade Bush, i en intervju med NBC News, på frågan om han kan utesluta en militäraktion mot Iran "om man fortsätter att obstruera mot det internationella samfundet om existensen av sitt kärnvapenprogram".

Iran förnekar att man försöker tillverka kärnvapen och säger att landets kärnprogram enbart är avsett för elproduktion.

Bush gjorde sina kommentarer sedan det amerikanska försvarsdepartementet på måndagen kritiserat tidningsuppgifter om att Pentagon bedriver spaning inne i Iran.

Spaningarna skulle syfta till att hitta kärn- eller kemvapenanläggningar som skulle kunna angripas, rapporterade den amerikanska tidskriften The New Yorker i söndags.

"Den iranska regimens uppenbara nukleära ambitioner och dess uppvisade stöd för terroristorganisationer är ett globalt hot som är värt mycket mer seriös behandling än vad Seymour Hersh ger i artikeln i The New Yorker med titeln "De kommande krigen", sade Pentagons talesperson Lawrence DiRita i ett uttalande.

Hershs artikel var "så översållad med grundläggande faktafel att trovärdigheten för hela hans artikel är förstörd", sade DiRita.

Enligt artikeln, skriven av den prisbelönade reportern Seymour Hersh, har de hemliga operationerna pågått åtminstone sedan i somras, och syftet har varit att skaffa fram information om 30-40 eller fler misstänkta mål för eventuella attacker.

- Civilisterna i Pentagon vill gå in i Iran och slå sönder så mycket som möjligt av den militära infrastrukturen, sade enligt Hersh en regeringskonsult med nära förbindelser med det amerikanska försvarshögkvarteret.

En tidigare högt uppsatt företrädare för USA:s underrättelseväsen uttalade sig också i artikeln.

Vita huset svarade i helgen på uppgifterna och sade att Iran förvisso väcker oro och utgör ett hot som måste tas på allvar. Men påståendena från Hersh tillbakavisades.

rikard_o

Ny medlem
Vem är förvånad? Iran har ju olja. Sådan är världspolitiken. Tragiskt för alla de vanliga människor som alltid drabbas när de stora gossarna drar i trådarna. Herr Buske kanske skulle behöva en skidsemester i Dizin som avkoppling från all stress...

Nyss hemkommen från 2 veckor i Iran. Återkommer med rapport någon dag när jag har tid/orkar.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp