Information om arbetstillstånd i Kanada - läs!

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Mitt namn är Linda och jag jobbar som International Experience Canada (IEC)-handläggare på Kanadas ambassad. Jag kollade nyss in här och upptäckte att folk redan har börjat peppa för nästa Whistler/Revelstoke/Banff/etc-säsong, så jag tänkte att det lika bra att jag kliver in här med lite info så att ni alla gör rätt från början och inte surfar runt på fel ambassadhemsida (London).

Arbetstillstånd till Kanada kostar 985 kr och är relativt enkelt och snabbt att fixa, och man ansöker till Kanadas ambassad här i Sverige. Vi fixar bara själva arbetstillståndet, så vill man ha hjälp med jobb/bostad får man (mot avgift) gå genom en förmedling - Work & Travel samt Blueberry är de som finns i Sverige vad jag vet.

Man måste uppfylla dessa krav:

* Vara mellan 18 och 30 år
* Ha ett rent brottsregister
* Vara bosatt i Sverige (om du t ex har jobbat i Norge i något år - hör av dig till oss för bedömning)
* Kunna visa att man har 16 000 eller mer på kontot, eller ett jobbkontrakt, eller föräldrar som tar på sig ansvaret

Man kan söka detta arbetstillstånd två gånger, men bara i olika kategorier (t ex: första året kanske du åker på vinst och förslut utan jobb fixat innan - då måste du för ett andra och sista tillstånd kunna visa upp ett jobbkontrakt). Man kan inte förlänga ett IEC-tillstånd

Antalet är begränsat till 600 st i år, ev kan jag lyckas utöka detta antal om det skulle behövas, men det är inget man ska utgå ifrån (det måste godkännas formellt av båda länderna, etc). De brukar ta slut framåt hösten, håll koll på vår hemsida och/eller facebook för uppdaterade uppgifter om antal platser som finns kvar.

När man har blivit godkänd av oss har man ett år på sig att resa in i Kanada - sedan när man väl reser in får man stanna i ett år. Om man är 100% säker på att åka i t ex oktober kan man alltså ansöka redan nu. Har man en gång fått ett "Letter of Introduction" av oss kan man däremot inte dra tillbaka det, och platsen anses vara förbrukad. Vänta därför tills ni vet helt säkert.

Handläggningstiden varierar mycket beroende på när man söker. Just nu tar det mindre än en vecka för kompletta ansökningar, men vår standard är max åtta veckor - därför ska man alltid försäkra sig om att vara ute i god tid. I augusti-september förra året började det fullkomligt rasa in ansökningar (allt skidortsfolk som kom igång), så då hamnade processtiden en bra bit över en månad (och folk hade hört att det skulle ta tio dagar = jag blev nerringd/mailpepprad av stressade människor = allt tog ännu längre tid).

Den officiella informationen om IEC ligger på ambassadens hemsida, här - http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/experience_canada_experience/index.aspx?view=d . Den finns en del gammal info kvar eftersom länkarna inte tagits bort, men det är denna ni först och främst ska gå efter. Här står exakt vad som ska skickas in, obsvera att brottsregisterutdrag och ansökningsformulär måste skickas in i original.

Vi har även en facebooksida där man kan ställa frågor om ansökan etc, den finns på http://www.facebook.com/nordic.iec . Jag kan kolla in här någon gång ibland också, så ös på med frågor om ni har några.

Hoppas denna info gör reglerna lite tydligare.

Freeridefredde

Ny medlem
Hur fungerar det om man inte ska arbeta? Behöver man något visum för det eller är det bara att boka en flygbiljett och åka?

Btw, mycket bra att du lägger upp den här informationen, tror det lugnar många som har diverse frågor.

Senast ändrad:

LindaIEC

Ny medlem
Tack tack :)

Ska man inte arbeta får man stanna i upp till sex månader (köp returbiljett och visa upp vid gränsen) utan något tillstånd. Obs dock att gränspersonalen kan komma att ställa en del frågor om de misstänker att man tänker jobba ändå - det kan vara en bra idé att ta med sig bankutdrag eller annat bevis som visar att man klarar ekonomin i x antal månader, just in case.

jesperemanuel

Ny medlem
Mer såna här underbara människor i världen tack!
Grymt bra information, hjälpte mig en hel del, suttit o kikat en massa olika hemsidor nu med flera olika budskap och inte riktigt fått någon klarhet i det hela!

Ge mig numret till din chef så ska jag be han höja din lön!!

Goora

Ny medlem
Sjukt bra information! Redan luskat ut det men bra bekräftelse på att man har rätt.
Angående bilderna man ska skicka med. Är det några fler restriktioner än "passport sized"?

A0S

Ny medlem
Kan Johan eller någon annan KLISTRA tråden, tror det kommer hjälpa många till nästa säsong :)

EllenMJ

Ny medlem
Hej! Är livet slut om kvinna har fyllt 30? Jaha, får väl spara ihop pengarna då :p Snällt med info dock :)

LindaIEC

Ny medlem
Hej hej,

Tack för all positiv feedback!

Angående bilderna så behöver de inte vara i några specifika mått, nej. Man måste inte nödvändigtvis gå till en fotograf utan fotoautomatbilder funkar bra det med.

Ellen: Nja, om du ännu inte har fyllt 31 går det fortfarande att ansöka, det är 30 "inclusive" som gäller. Har du fyllt 31 måste man oftast ha ett jobb innan man kan ansöka om work permit, det finns vissa krav som arbetsgivaren måste uppfylla, o s v. Allt sådant handläggs i London så jag har inte så jättebra koll.

helenaberge

Ny medlem
Hej,
Jag undrar hur det är att åka tillbaka till kanada utan något visa. Jag har var där för en månad sen i en månad, tänkte åka dit igen om några veckor. Är det lugnt eller är det så att man måste vara ute ur landet visst antal månader innan man får komma tillbaka?

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Nej, det ska inte vara några problem. Dock kommer de se i systemet att du varit där nyligen, så var beredd på att svara på eventuella frågor. Det kan vara en bra idé att ta med ett bankutdrag eller liknande för att visa att du kommer klara dig utan att jobba, just in case.

thejorp

Ny medlem
Hej! rent brottsregister... hmm har ringa narkotikabrott(gräs) i registret för 4 år sen. är det helt kört eller?

LindaIEC

Ny medlem
Hej hej,

Det beror mycket på omständigheterna. Vi kollar alltid av vad brottet skulle ge för straff i Kanada innan vi bestämmer om en person kan få arbetstillstånd eller ej. När det gäller cannabis är Kanadas lagar något mer liberala än i Sverige, men vi måste alltid veta om det gällde bruk och/eller innehav, samt mängd. Om man åkt dit för innehav av en relativt stor mängd är det vanligtvis kört, i övriga fall kan det släppas igenom, men vi måste alltid veta mer detaljer. Om du var över 18 när du fick pricken i registret rekommenderar jag att du beställer ett brottsregisterutdrag på engelska (som alltid ska med i original i en ansökan) som du scannar och mailar över till oss, så kan vi se om det är värt att skicka in en ansökan eller inte.

Med risk för att låta som en moraltant tar jag tillfället i akt att säga:

- Kids, sluta med cannabis/gräs/hasch!

Man kan tycka vad man vill om cannabis men faktum kvarstår att det klassas som ett brott i Sverige, och åker man dit och får en prick i registret kommer det förfölja er länge. Vi har gett avslag till många ansökningar med cannabisanmärkningar i registret, även i fall där det inträffat för flera år sedan. Vad jag vet har länder som USA och Australien liknande regler, och åker ni dit för vissa typer av narkotikabrott kan det sumpa era chanser att plugga och jobba i dessa länder i minst 5-10 år.

Om man är osäker på vilket datum man ska resa dit, nov, dec eller januari. Under vilken period rekommenderar du att man ansöker?

Tack på förhand!

Johan

LindaIEC

Ny medlem
Hej Johan,

Så länge ni är helt säkra på att ni ska resa någon gång under vintern skulle jag rekommendera att ni ansöker någon gång under sommaren för att vara garanterade en plats. Förra året tog platserna slut runt Oktober, och det är mycket möjligt att det blir tidigare i år eftersom vi har fler använda platser nu än vi hade förra året vid samma tid. Annars får ni vänta till efter nyår men då är handläggningstiden längre eftersom det ligger många ansökningar på hög.

Obs dock att när ni väl fått er bekräftelse på att allt är klart anses platsen vara använd, så sök inte om ni inte är 100 på att ni ska åka.

Från det datum ni får ett "letter of introduction" från oss har ni ett år på er att resa in i Kanada, sedan när ni reser in och validerar arbetstillståndet får ni stanna i landet i ett år.

LindaIEC

Ny medlem
Bara du är bosatt och registrerad i Sverige nu när du söker så är det inga problem. Obs dock att du måste skicka med brottsregisterutdrag från Norge.

LindaIEC

Ny medlem
Viktig info:

Vår Immigration Officer (som alltid måste godkänna alla ansökningar) kommer vara på semester mellan 13 Augusti och 10 September. Under denna tid kommer vi alltså inte kunna färdigställa några arbetstillstånd. Den tiden tenderar dessutom att vara "högsäsong" för ansökningar eftersom det är då många som ska till skidorterna kommer igång, så det är inte omöjligt att platserna kommer ta slut ganska kort därefter.

Ni som VET att ni ska/vill åka till Kanada innan nyår rekommenderas därför starkt att börja sammanställa era ansökningar redan nu och skicka in dem under juli månad. Sök inte om ni inte är 100% på att ni ska åka eftersom man inte kan dra tillbaka ansökan när vi skickat "letter of introduction" på mailen. Var noga med att få med allting eftersom allt går så mycket snabbare om jag slipper sitta och maila alla om kompletteringar (händer varje dag).

Gurra_Lantz

Ny medlem
Varför står det på ambassadens hemsida att: Working holiday places remaining är 0 ?
Betyder det att det inte går att söka längre?

niclasn

Ny medlem
Hej!
Jag är 35 år och ostraffad. Har nån bot för fortkörning för några år sen bara.
Min flickvän är från Kanada och bor i Victoria, BC. Jag vill åka dit på en lite längre vistelse under senhösten, och faller alla bitar på plats och möjlighet ges vill jag kunna arbeta där. Har inga ambitioner på permanent boende i nuläget, men man vet ju inte vilka vägar livet väljer.
Hur bör jag gå till väga och hur länge kan jag stanna?
Måste vi gifta oss innan jag kan söka om dubbelt medborgarskap?

Stort tack på förhand!

LindaIEC

Ny medlem
Hej Niclas,

Din fråga ligger lite utanför mitt kunskapsområde eftersom jag bara jobbar med IEC. Som svensk får man stanna som turist i upp till ett halvår. Vill man arbeta och är äldre än 31 är det ganska knepigt eftersom man då måste hitta en arbetsgivare som är beredd att söka arbetstillstånd för dig, mer eller mindre. Då behövs en s k LMO, Labour Market Opinion. Se www.cic.gc.ca för mer information.

Är man gift eller har varit sambo i minst ett år kan ens partner ansöka om family class immigration.

Lycka till!

Dennis70

Ny medlem
Riktigt bra information, tummen upp för det!
Synd bara att det inte blir någon resa på 5-10 år :'(

vestis

Ny medlem
Fantastisk information det här! Tack så mycket.
Jag undrar om arbetstillstånden redan är slut? Hade en kompis som sa det till mig idag, jag blev ganska förvånad. Så all information rörande detta skulle verkligen uppskattas!

vestis

Ny medlem
Ah, kan vara på det viset ja. Vilken tur då, då är inte mina planer grusade. Min kompis är från Österrike och har därmed säkerligen kikat på fel sida. Har du möjligtvis någon info till honom om vart han ska vända sig? Tack igen!!

LindaIEC

Ny medlem
Österrikaren får höra med Kanadas ambassad i Wien vad som gäller för dem. Varje land har olika kvoter och regler så det kanske skiljer sig åt.

joisxe

Ny medlem
LindaIEC sa:
Bara du är bosatt och registrerad i Sverige nu när du söker så är det inga problem. Obs dock att du måste skicka med brottsregisterutdrag från Norge.
Jag kom till Norge för en vecka sen och planerar vara här tills jag åker till Kanada i december (med en mellanlandning under någon vecka hemma i Sverige först).
-Behöver jag ange detta i min ansökan?
-Ställer det till det för mig på något sätt?
-Behöver jag brottsregisterutdrag från Norge efter att ha jobbat här i drygt 5 månader?

Tack på förhand!
/Johan

stereomike

Ny medlem
Tjena! Eftersom jag inte kommer ha 16000 kr på mitt konto när jag planerar att åka över så kommer jag ansöka med hjälp av jobbkontrakt. Jag har vänner i Kanada som kan fixa det åt mig men det skulle vara fint att veta exakt vad ett sånt måste innehålla. start/slutdatum för anställning? en borgensman? osv.

Tack för ett informationsrikt inlägg!
/per

LindaIEC

Ny medlem
Hej Johan och Per och ursäkta sent svar, har varit på semester.

Johan: Ange i din ansökan att du nu bor i Norge, det kommer inte ha någon påverkan på din ansökan eftersom det rör sig om en kortare vistelse. Om du kommer ha jobbat sex månader eller mer då du ansöker, skicka med brottsregisterutdrag från Norge.

Per: Det finns inga superspecifika regler annat än att det tydligt ska framgå att det är ett rikitigt kontrakt (inget vidarebefodrat mail eller liknande) + att ditt namn, ungefärligt startdatum, lön, och arbetsuppgifter ska stå med. Ett vanligt kontrakt helt enkelt.

/Linda

PS: Som nämnt tidigare är min chef borta 10 Aug - 10 Sept, så om någon mot förmodan planerar resa över under den tiden MÅSTE vi få in en fullständig ansökan denna vecka eller nästa.

dioekm1

Ny medlem
Hej!

Jag skulle jobbat i Whistler förra året och sökte och fick visum i god tid (working holiday). Det visade sig dock att jag inte kunde vara borta så länge som de krävde och utnyttjade därför inte mitt visum då jag inte jobbade. Om jag har förstått informationen rätt ovan är alltså detta visumet förbrukat? För att få nytt visum måste jag söka som "young professionals" och då kräver de att man har jobberbjudande. Men för att få jobb kräver de att man har visum? Hur går jag bäst tillväga med detta?

Finns det nån möjlighet att man förlänga giltighetstiden eller något med ett par månader?

Tack för informationen!

/Dionne

LindaIEC

Ny medlem
Hej Dionne,

Som nämnt kan man aldrig förlänga IEC-tillstånd, bara ansöka om ett andra och sista (alltså skicka in en helt separat, fullständig ansökan). Eftersom du redan blivit beviljad tillstånd under working holiday-kategorin måste du därmed ha ett jobb eller en praktikplats innan du söker nästa gång. De flesta som söker ett andra tillstånd gör det så det överlappar med det nuvarande, och säsongarna brukar kunna styra upp så de får återvända till samma ställe de jobbade säsongen innan.

Har man aldrig haft något jobb i Kanada kan det ju vara knivigare, men det finns en hel del som ändå lyckas med detta. Jag rekommenderar att du vid ev jobbsökningar tydliggör för potentiella arbetsgivare att du inte behöver en Labour Market Opinion (LMO) för att få arbetstillstånd. Detta är något som arbetsgivare måste fixa (=lite krångligt för dem=händer nog bara vid kvalificerade jobb eller om de verkligen verkligen gillar någon) själva för "normala" work permits, och därför kan det vara ett minus för dig om de tror att de måste ge dig en LMO, vilket de alltså INTE behöver.

Nu fick jag nog detta att låta mer invecklat än vad det är, men hoppas du förstår hur jag menar.

Such

Ny medlem
Tjenare!
Jag undrar ifall det är för sent att ansöka om ett arbetstillstånd ännu? Om inte, när börjar det närma sig den dagen? Tack :)

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Det är svårt att säga på förhand eftersom jag aldrig vet hur många ansökningar som kommer in (i förrgår en, igår nio, o s v), men en vild gissning är att de borde ta slut någon gång under oktober.

Vi uppdaterar antalet kvarvarande tillstånd (relativt) löpande på vår hemsida - http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/experience_canada_experience/index.aspx?view=d, och kommer att skriva där när det börjar ta slut. Det kan vara bra att like:a facebook.com/nordic.iec också för att ha koll på läget.

Linda

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp