Information om arbetstillstånd i Kanada - läs!

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Mitt namn är Linda och jag jobbar som International Experience Canada (IEC)-handläggare på Kanadas ambassad. Jag kollade nyss in här och upptäckte att folk redan har börjat peppa för nästa Whistler/Revelstoke/Banff/etc-säsong, så jag tänkte att det lika bra att jag kliver in här med lite info så att ni alla gör rätt från början och inte surfar runt på fel ambassadhemsida (London).

Arbetstillstånd till Kanada kostar 985 kr och är relativt enkelt och snabbt att fixa, och man ansöker till Kanadas ambassad här i Sverige. Vi fixar bara själva arbetstillståndet, så vill man ha hjälp med jobb/bostad får man (mot avgift) gå genom en förmedling - Work & Travel samt Blueberry är de som finns i Sverige vad jag vet.

Man måste uppfylla dessa krav:

* Vara mellan 18 och 30 år
* Ha ett rent brottsregister
* Vara bosatt i Sverige (om du t ex har jobbat i Norge i något år - hör av dig till oss för bedömning)
* Kunna visa att man har 16 000 eller mer på kontot, eller ett jobbkontrakt, eller föräldrar som tar på sig ansvaret

Man kan söka detta arbetstillstånd två gånger, men bara i olika kategorier (t ex: första året kanske du åker på vinst och förslut utan jobb fixat innan - då måste du för ett andra och sista tillstånd kunna visa upp ett jobbkontrakt). Man kan inte förlänga ett IEC-tillstånd

Antalet är begränsat till 600 st i år, ev kan jag lyckas utöka detta antal om det skulle behövas, men det är inget man ska utgå ifrån (det måste godkännas formellt av båda länderna, etc). De brukar ta slut framåt hösten, håll koll på vår hemsida och/eller facebook för uppdaterade uppgifter om antal platser som finns kvar.