Information om arbetstillstånd i Kanada - läs!

Goora

Ny medlem
Tjena!

Jag undrar lite hur det funkar efter tillståndet. Är det inte så att de flesta arbetsgivare kräver ett social security number? eller något i den stilen. Har ett hum om att man först kan fixa det när man rest in i landet, men vart vänder man sig då?

Jag har som sagt ingen vidare koll men har du lite tips angående saker som behövs utöver IEC-tillståndet vore det super :)

LindaIEC

Ny medlem
Hej hej,

Social Insurance Number (SIN) behövs, ja. Detta fixar man på plats i Kanada på närmsta Service Canada-kontor, och vad jag förstår är det inte några större problem. Du kan hitta närmsta kontor och mer information om SIN och hur man ansöker på http://www.servicecanada.gc.ca/

/Linda

kajsaramsing

Ny medlem
Hejsan! Jag undra lite över flygbiljetter. Kan man fixa här från Sverige med öppen hemresa? Eller måste man beställa hemresedatum och sedan ändra det i Kanada?:)

LindaIEC

Ny medlem
Hej Kajsa (svarar här ist för på mail),

Generellt gäller att man inte måste ha en hemresebiljett när man reser in i Kanada med arbetstillstånd - men om man inte har det rekommenderar vi att man tar med sig ett "proof of funds" som visar att man har tillräckligt mycket pengar för att köpa en returbiljett senare. Har man öppen hemresa ska det inte vara några problem.

/Linda

Floaty

Ny medlem
Har aldrig varit så drygt att vara äldre än 30. Annars är det fan grymt att vara drygt 30 och bumma!!!

Haj fajv...

LindaIEC

Ny medlem
Vill bara tipsa alla om att om ni planerar att åka över och arbeta (detta gäller alla typer av arbete, oavsett om det är betalt eller ej) i Kanada innan nyår så börjar det bli dags att börja jobba på sin ansökan.

Antalet kvarvarande arbetstillstånd kommer nog ner runt hundra den här veckan och sedan kan det gå fort (igår fick jag t ex 12 svenska ansökningar). Det är väl ingen megapanik än men som sagt, ska ni över, sätt igång NU och beställ brottsregisterutdrag och annat. Det tenderar att bli lite stresskaos när alla inser på en gång att de bara har några dagar på sig, så förvarnar er redan nu.

Spread the word om ni känner folk som planerar att dra över nu i vinter (och jobba, utan jobb behövs inte visum/tillstånd)!

Ni som redan har skickat in kan vara lugna, är ansökan inne har ni en plats.

CaliP

Ny medlem
Hej! Skickade in min ansökan för ca 5 veckor sedan, är det meningen att man ska få ett mail eller något annat av er när ni mottagit min ansökan, eller hur fungerar det? Skickade in det innan min kompis, men han fick sitt idag. Börjar bli jäkligt nervös. Borde jag göra en ny ansökan?

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Gissar att vi redan pratat på telefon idag (och att du fått allt klart nu), men jag svarar här så att alla ser:

Jag skickar alltid bekräftelse på mottagen ansökan när vi fått in en ansökan. Har man skickat in en ansökan och inte fått något mail på en vecka eller två, så kan det vara bra att maila/ringa och bara se så att ens mail inte bouncat tillbaka mailet från oss.

Min chef är nu tillbaka från sin semester och vi jobbar oss sakta men säkert igenom alla ansökningar som kommit in när han var borta. Jag utgår från att alla kompletta ansökningar där betalningen kommit och allt är i ordning kommer få besked denna vecka.

Som nämnt tidigare börjar det dra ihop sig för er som inte har sökt och vill åka i år. Jag har ingen exakt siffra men tror att det ligger runt 80 st kvar just nu i working holiday-kategorin. Det låter rätt mycket men vissa dagar kan det trilla in tio ansökningar från Sverige, så de går åt snabbare än man tror. Alltså - börja nu om ni vill åka i år!

CaliP

Ny medlem
Yes, det var vi som snackade innan. Allt är klirrat och klart nu. Tack så hemskt mycket för hjäpen! Det var ingen liten sten som trillade från bröstet när jag fick beskedet ;)

LindaIEC

Ny medlem
Endast 60 platser kvar i working holiday-kategorin för svenskar nu så skynda er att ansöka, gissar att de tar slut inom 2-3 veckor, men det kan gå ännu fortare.

Tell your friends!

snowside

Ny medlem
Hej Linda!

Grymt bra information! Jag har en fråga angående min pojkvän som är dansk men
numera bor och är inskriven i Sverige (har snart svenskt id och svenskt personnummer).
Ska han ansöka om visum som svensk eller dansk? Finns det möjlighet att ansöka som båda
eller gäller det det land man är bosatt i? (Tänker först ansöka inför nästa år) Tack!

lisalu

Ny medlem
Hej Linda!

Skulle helst vilja åka i början av Januari. Hur funkar det då med visum?? För om jag förstår det hela rätt gäller de 600 visumen för detta år? Måste jag ändå skicka in allt snabbt som tusan?

Tack på förhand! /Lisa

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Vi i Stockholm fixar IEC-tillstånden för hela norden, så han ska skicka sin ansökan till oss men kolla www.denmark.gc.ca för formulär och annat, då reglerna för Danmark skiljer sig lite smått. Om han har bott i Sverige en kortare tid är det inget problem, men notera att i vanliga fall måste man vara bosatt i landet där man är medborgare för att vara "eligible".

Lisa: Ja, om du vill ha någon möjlighet att åka i början av januari och jobba så måste du absolut skicka in en ansökan så fort som möjligt, och absolut beställa brottsregisterutdrag från svenska polisen redan idag, då det dröjer ett tag att få det.

Vi kommer släppa nya platser tidigast i mitten av januari och inte direkt efter nyår som vi brukar, eftersom det kommer ske lite förändringar i (troligtvis flytt av) handläggningen. Sedan tillkommer handläggningstid på det, så ja, sök asap om du vill iväg och jobba i vinter!

lisalu

Ny medlem
Okej, tack! Håller på med ansökan nu! Undrar lite kring "proof of payment". Jag betalar alltså avgiften för visumet via min internetbank, räcker det? Men hur vill att man skickar med bevis för att man har pengar på kontot? Det förstår jag inte. Och ska man fylla i blankettet om familjemedlemmar, trots att de inte ska åka med?
Hur noga är ni med fotot man ska ha med? Jag har några sådana små som jag tog på expert. Men man ser tänderna, är det fel?
Lisa

Senast ändrad:

LindaIEC

Ny medlem
Hej Lisa,

Det är inte supernoga med fotona utan bara de är i ungefär samma storlek som vanliga passbilder är det ok - kör på de du redan har.

Familjeblanketten ska fyllas i, ja.

Du ska skicka med bevis på att du har 16 000 eller mer på kontot - detta görs enklast genom att helt enkelt skriva ut en print screen från din internetbank. Sedan ska du skicka med bevis på betald avgift - skriv ut bekräftelsen från när du betalade. Pengarna ska betalas in till vårt svenska bankgiro nr. 234-6823, skriv ditt namn som referens.

Voilà!

vestis

Ny medlem
Hej Linda!
Jag håller på med min ansökan för fullt nu, tänkte att jag inte skulle jobba i Canada men nu blev det så ändå. Hur ser det ut för mig, tror du jag kommer hinna knipa ett visa om jag skickar in allt imorgon? Hoppas hoppas!

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Ja det ska nog vara lugnt, finns ca 35 platser kvar så kommer den in nu i veckan ska det inte vara några problem.

/Linda

vestis

Ny medlem
WOOOP!! Tack så mycket!
Och tack för all övrig info också! Linda, du är GULD!

/Johan

ean0123

Ny medlem
Hej Linda,
Jag aker till kanada den 31 januari fran perth australien dar jag har pluggat under 1 1/2 ar.
Jag har tankt soka working holiday, kan jag gora det aven fast jag bott i australien ett drygt ar nu? Jag ar ju fortfarande svensk medborgare.
Har borjat min ansokan idag och maste skaffa police clearence for bade australien och sverige sa det kommer att ta nagra veckor. Jag ska skicka in min ansokan sa snart som mojligt och hoppas pa det basta. Om ansokan kommer in och det inte finns nagra platser kvar gar den automatiskt till handlaggning for nasta ar? eller maste jag skicka in en ny i januari?
Min pojkvan ar kanadensare och biljett ar redan bokad sa far jag inte working holiday aker jag over pa turist visum till att borja med.
Ar det mojligt att skicka in ansokan nar jag ar i kanada pa turistvisum och nar jag far det beviljat lamna landet och komma tillbaka for att aktivera mitt working holiday?
Hoppas du kan ge mig lite klarhet :)

/Emelie

LindaIEC

Ny medlem
Hej Emelie,

Om det bara är 1½ år du har pluggat där bör det vara ok, men obs att vi kan komma att begära utdrag från skatteverket som visar att du är skriven i Sverige.

Vi har inte jättemånga platser kvar just nu så det är lite tveksamt om du hinner få in allt innan de tar slut - under vanliga omständigheter skulle vi då bara spara din fil och börja handlägga den när nya platser har släppts efter nyår, men vi har nyligen fått information om att hela eller delar av ansökan kommer flyttas online nästa år, och då lär handläggningen också flytta. Vi har i nuläget inte fått så mycket mer information om detta annat än att vi inte kommer kunna släppa nya platser direkt efter nyår som vanligt, utan tidigast vid mitten av januari. Jag vet inte hur lång handläggningstiden då kommer bli. I dagsläget är det fullt möjligt att ansöka inifrån Kanada och sedan aktivera vid gränsen.

Mitt råd till dig är att skicka in din ansökan så fort allt är klart, och sen får vi helt enkelt skicka tillbaka den om platserna är slut (håll koll på sweden.gc.ca + facebook.com/nordic.iec)

Till alla: mitt 1½-årsvikariat för IEC har gått ut, så bli inte förvirrade om det står ett annat namn (Dominique) på kommunikation med ambassaden. Jag jobbar kvar ett tag till med lite andra grejer och sköter fortfarade FB-sidan och håller koll på denna tråd.

ean0123

Ny medlem
Tack sa hemskt mycket for ditt svar. Det ar guld vart. jag skickade in min request till brottsregistret i australien och sverige idag sa nu ar det bara att vanta. Ar det mojligt att skicka in ansokan redan nu och fa en plats och komplettera med brottsregistret sa fort jag fatt det?
Utdrag fran skatteverket borde inte vara nagra problem, jag har inte skrivit ut mig sjalv fran systemet den har vandan.
Tack igen for ditt svar :)

/emelie

LindaIEC

Ny medlem
Det är lite upp till min efterträdare, men generellt brukar vi köra med att man måste skicka med svenskt utdrag, medan det går bra att komplettera lite senare med utdrag från andra länder. Det funkar dock att t ex dina föräldrar skickar in utdraget från polisen om du nu befinner dig i Australien (lite tidsödande om det ska gå dit och sen tillbaka igen).

LindaIEC

Ny medlem
ATTENTION: Nu har vi bara totalt runt 40 platser kvar (det var färre men vi har tagit några från en annan kategori) så om ni planerar att resa i år eller i januari och vill jobba så är det verkligen dags att söka nu! Vet inte hur mycket "wiggle room" vi har men det finns risk att alla tar slut nästa vecka eller början på veckan efter det.

Kom ihåg att det tar 1-2 veckor att få brottsregisterutdraget från svenska polisen som man behöver för att ansökan ska var komplett.

Ambassaden är f ö stängd på måndag för Thanksgiving.

LindaIEC

Ny medlem
Hej hej,

Utgår från att alla som följt den här tråden har varit duktiga och skickat in sina ansökningar i god tid, men om inte, eller om ni känner någon som vill åka i år men ännu inte ansökt:

Onsdag den 31 oktober är sista inlämningsdagen för ansökningar för i år!

Efter det kommer vi inte att acceptera ansökningar förutom om man är inskriven vid ett svenskt universitet och ska göra praktik inom sin utbildning.

Nu vet ni det, så i år vill jag inte ha en massa människor som ringer och försöker övertyga oss om att de MÅSTE till Whistler i december, deal? ;)

ean0123

Ny medlem
Hej Linda,

Min ansokan kommer inte att vara klar att skicka in forran tisdag nasta vecka, den 23 oktober.
Jag skickar ansokan fran australien sa det kan ta upp till 10 dagar innan ankomst till sverige.
Men som det var skrivet pa facebook sidan sa gallde det fran datumet pa poststampeln? Galler det aven om det ar skickat fran australien?
Ar det fortfarande forst till kvarn for kvarvarande platser eller far alla som skickar ansokan fore 31 oktober en plats?
Funderar om det ar vart att skicka in for mig eller om jag borde vanta tills nasta ars platser slapps?

mvh
Emelie :)

LindaIEC

Ny medlem
Hej Emelie,

Skickar du in så pass väl i förväg som 23 oktober så ser vi ju det på poststämpeln, så då ska det vara ok. Alla som skickar in kompletta ansökningar innan den 31 kan räkna med att få en plats, så skynda att skicka in!

Linda

otzi

Ny medlem
Hej jag hade en liten fråga som kanske du eller någon annan kan svara på. Ska åka till Kanada men ska inte jobba så åker utan visum.
Till min fråga, kan man äga en bil utan att ha något visum? någon som har erfarenhet?

Amnegard

Ny medlem
Hej, tänkte bara kolla, jag har dubbelt medborgarskap i sverige och i Canada, då behövs det inget jobbvisum eller liknande?

mvh markus

niclasn

Ny medlem
Hej Linda.
Såvitt jag förstår är maxåldern under IEC-programmet 30 år. Den regeln tummas inte på under några omständigheter, eller?

Jag är nämligen 35 år, och söker desperat olika vägar att få flytta ihop med min partner som är canadensisk medborgare och bor i canada. Vi har varit tillsammans en bit över ett år, och försöker i nuläget att spendera en månad åt gången i varandras länder tills jag hittar ett sätt att få flytta dit. Jag kan inte söka under skilled worker, för dom söker inte mitt yrkesslag, och det tar för övrigt 18 månader. Vi är inte gifta, så kan heller inte söka under family reunion.

Du skrev tidigare att sista ansökningsdagen var 31 okt, men jag fick detta mail idag (se nedan) från migrationexpert.com

Finns det alltså ännu platser kvar som fortfarande går att söka, eller är det bara bluff?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dear Niclas,

Canada is looking for young nationals of Sweden to work, live and experience life in Canada! As part of the International Experience Canada (IEC)/Working Holiday Visa (WHV), there are currently only a limited number of spaces left in 2012 for eligible applicants from Sweden!

Are you looking to experience a "new life" in Canada?
Interested in visiting, working, or doing an internship in Canada?
See what opportunities exist outside your country?
Explore options for staying in Canada?

Want to receive a Working Holiday Visa to Canada? Start the application process today!

https://www.migrationexpert.ca/member/working_holiday_assessment.asp

Need more information? Have questions? Our friendly staff is here to help. Reach us during our extended work hours and at any of our global offices.

Kind Regards,
Client Services Team

Migration Expert - Canadian Visa Services

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tack på förhand.

Niclas

MagnusO

Ny medlem
Herregud det här är bland den bästa service jag sett från någon offentligt anställd, någonsin. Du är ett föredömme Linda och just nu gjorde det inte riktigt lika ont att betala skatt.

Tack!

LindaIEC

Ny medlem
Oj, måste ha missat att kryssa i att jag vill ha mail för nya inlägg...

otzi: Tror inte ev bilägande förhindras av att endast vara i Kanada som turist, men jag kan ha fel.

Marcus: Nej, då behovs det inte. Kan vara bra att skaffa ett kanadensiskt pass dock om du inte redan har ett sådant. Ring ambassaden för formulär elller kolla ppt.gc.ca.

Niclas: Man kan inte söka IEC som svensk om man har fyllt 31, så den möjligheten finns tyvärr inte för dig. Migrationexpert är inte en officiell sida och vad jag förstår tar de betalt för info man lätt kan hitta själv på ambassadernas hemsidor (officiella statliga webbsidor har adresser som slutar med .gc.ca - som ambassadens sweden.gc.ca). Om du vill söka genom din partner måste ni vara gifta eller ha varit sambos i minst ett år. Se cic.gc.ca för info.

kmio: Tack tack (fast det är ju kanadas skattebetalare som betalar för mig, så det får nog fortfarande göra lite ont att skatta).

dioekm1

Ny medlem
Hej!

Jag är i Fernie för tillfället och har tänkt att spendera säsongen här. Skulle gärna vilja stanna mer än 6 månader och behöver därför ett visum. Sitter på ett jobberbjudande och skulle behöva ett visum så snart som möjligt. När kan jag tidigast skicka in min ansökan för Young professionals för att få visumet så snart som möjligt? Vad jag hört är att de inte kommer att släppas precis efter nyår utan tidigast i mitten av januari, stämmer det?

Undrar även om ansökan kommer att gå till på samma sätt som föregående år eller om det kommer att bli några ändringar?

Tack på förhand! :)

Mariapettersson

Ny medlem
Hej Linda!

Jag funderar på att söka ett working holiday visa i Kanada och åka i slutet av Januari- början av februari.
Jag bor i Norge, har just kommit tillbaka efter ett år Working Holiday i Australien men har tidigare bott i Norge i 3,5 år men aldrig varit skriven i Norge. Hela tiden har jag varit skriven hos mina föräldrar i Sverige. Behöver jag utdrag från polisregistret från alla tre länderna?

Nu är det så att min pojkvän är Kanadensare och han är just nu här i Norge med mig men det kan hända att han åker tillbaka innan jag får mitt working visa så jag undrar om jag kan åka in i Kanada och vänta på att få mitt working holiday visa där eller måste jag vara utanför landet till jag vet om jag får visum eller inte?

Jättebra tråd förövrigt! Underlättar en massa för oss med massa frågor om visum!

elsk

Ny medlem
Hej! Jag har bokat en enkelbiljett till Kanada i Januari och planerar att stanna ca 2 mån. Jag ska inte jobba där så behöver alltså inte skaffa något visum. Men jag undrar om man måste kunna visa upp en hembiljett ändå? Vore så skönt att ha hemresedatum obestämt :)
Grymt bra skrivet förövrigt!
Ellen

LindaIEC

Ny medlem
Hej alla,

Nu är jag sent ute med svaren igen, sorry:

* dioekm1: Vi vet inte exakt än, men antagligen släpps nästa års platser i mitten-slutet på januari. Vad jag förstår krävs ungefär samma dokument, men allt ska göras online. Jag vet heller inte hur lång tid det kommer ta, eftersom vi här inte längre ska sköta hela processen själva (som läget verkar nu), utan en del ska göras av folk i Kanada. Håll koll på sweden.gc.ca (klicka på International Experience Canada, inte på Visas and Immigration) i början på januari så har kollegorna i Kanada förhoppningsvis lagt upp info.

* M850128: Ja, då behövs det utdrag från alla tre länderna. Jag är inte 100% säker på hur det kommer fungera med onlineansökan, men som läget är idag så krävs utdrag. Det kan vara värt att börja fixa med det redan nu (framförallt om du just nu befinner dig i Norge). Obs dock att det finns en paragraf i avtalet mellan Sverige och Kanada som säger att man måste vara bosatt i Sverige för att vara "eligible", så om du inte alls bott i Sverige de sista 4-5 åren kan det ev ställa till problem. Det borde dock vara en fördel att du är skriven i Sverige. Du kan vänta i Kanada på till arbetstillstånd förutsatt att du blir insläppt (var beredd på att de kan ställa frågor vid gränsen), men eftersom man måste aktivera det vid gränsen måste du åka till (tex) USA och tillbaka för att aktivera det om du blir godkänd. Det går bra med bil eller buss, inte bara flyg.

* elsk: Jag rekommderar starkt att du köper en hembiljett för att undvika eventuella problem vid gränsen. Gränspersonalen gör alltid sin egen bedömning så vi kan inte garantera något alls härifrån, men vad jag förstår lär de vilja se att du ska lämna landet så småningom. Det kan vara bra att även ta med bankutdrag eller liknande som visar att du klarar dig ekonomiskt eftersom du ska vara där så pass länge. Inte säkert att de kollar detta dock.

Voilà!

Oscarnson

Ny medlem
Hej Linda, Jag ska åka till Whistler och bara hälsa på vänner. Jag kommer vara där i 6v, Jag har en Tur&retur biljett.
Inte är det väl som så att jag måste kunna visa upp 16 lakan på mitt konto? Mvh Oscar

Nej, det tvivlar jag på! Dock skadar det ju inte att ha något som bevisar att du kan klara dig utan att jobba under 6 veckor!

Johan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp