Information om arbetstillstånd i Kanada - läs!

Isla

Ny medlem
Hej!

Vet inte om denna tråd kanske är inaktiv, men testar ändå att skriva en rad och se om jag kan få svar på mina frågor.

Det står att man ska vara mellan 18-30. Betyder det att jag inte får vara över 30 när jag reser in i Kanada för att arbeta, att jag inte får vara mer än 30 under det året jag är i Kanada eller kan jag vara 30 när jag söker tillståndet och sen fylla 31 innan jag åker (förstod det som att jag har ett år på mig att åka). Jag fyller 31 i höst.

Om jag flyttar till Norge efter jag gjort min ansökan, är det okej eller blir jag av med tillståndet då? Funderar på att jobba där några månader.

Får min sambo följa med, som är över 31 och bo med mig och kan han på något sätt typ söka jobb i Kanada och på den vägen få ett arbetstillstånd eller måste han söka från Sverige och bli sponsrad den vägen?

Finns det något sätt att sedan få stanna i Kanada (om man tex blir sponsrad med ett arbetstillstånd) eller är det kört?

Om jag inte får åka för att jag är för gammal, vad finns det då för möjliga vägar och vad kostar egentligen ett arbetsvisum om ett företag skulle sponsra? Jag menar, handlar om det om astronomiska summor eller är det något som man själv skulle kunna klara av att betala för att få ett arbete i Kanada (kanske helt uppåt väggarna, men frågar man inte så... ;-) ).

Hoppas någon har svar på i alla fall någon av mina frågor. :)

katti_e

Ny medlem
Hej!

Jag är i Kanada på ett Working Holiday visum som går ut i maj, men som jag vill förlänga. Jag har förstått att jag måste ansöka om ett nytt visum genom IEC - men hur och vilket? Behöver jag ett brev om ett jobberbjudande eller kan jag bara skriva namn och adress på arbetsplatsen? Finns det en länk till en ansökan eller nåt?

Tack på förhand.

Katrin

red_tag

Ny medlem
Jag och sambon funderar på att flytta till Edmonton eller Calgary. Vad jag har hört av våra bekanta som bor och arbetar i Edmonton är det tokbrist på elektriker vilket jag är. Vad krävs för att börja arbeta som elektriker där? Har sätt något om worker skills.. Hur är det med språktest och sådant?

LindaIEC

Ny medlem
Hej,

Här kommer lite snabba svar (jobbar inte längre med IEC utan med annat på ambassaden, så har inte längre så mycket tid att kolla in här):

Isla: Det enda som gäller är att du måste skicka in en fullständig ansökan innan du fyller 31. Det är ok om du flyttar till Norge en kortare tid. Din sambo kan generellt sett följa med som turist och söka jobb/försöka bli sponsrad, så länge han kan övertyga tullen om att han inte tänker jobba illegalt och kan försörja sig.

Katrin: Du kommer behöva ett jobberbjudande. Avvakta tills den nya onlineansökan kommer upp (bör ske inom kort) för mer specifik information.

red_tag: Vi har ingen information om specifika yrken, så mitt bästa tips är att googla loss samt att se om elektriker har någon speciell "union" i Kanada - kontakta dem i så fall.

/Linda

lulleg

Ny medlem
Hej!

Jag hade bara några frågor om att stanna i Kanada utan visum. Hade planerat att åka från Sverige till New York, USA nu den 22:e augusti för att se på US open. Sen hade jag tänkt ta flyget direkt från New York till Montreal, Kanada, den 28:e augusti. Vilket betyder att jag spenderar drygt en vecka i USA. Men jag hade tänkt stanna i Montreal i 3-4 månader, sen åker jag hem till Sverige igen, då under vintern, december. Sen tänkt åka tillbaka till Montreal då efter någon vecka i Sverige. Så hade jag tänkt stanna ytterligare 3-4 månader innan jag åker hem till Sverige igen. Under den tiden som jag spenderar i Montreal så ska jag plugga distans ifrån en svensk skola. Har jobbat en bra del och sparat ihop pengar. Så att kunna försörja mig under min vistelse är inget problem. Men undrar mest om detta är något som skulle vara möjligt?

MvH

Lukas

abbone

Ny medlem
Hej Linda,

Har nyligen gjort en ansökan. Jag såg nu att det stog i din tråd att man måste bevisa att man har 16000 eller mer på kontot, jag såg dock inget utav det när jag gjorde ansökan. och allt är nu på Pending, kommer den då bli nekad och jag kommer behöva göra om allt? eller kan jag skicka in något nu som bevisar att jag har 16000.

/ Alban

Tror inte det är obligatoriskt, mer att de kan fråga om det när du kommer till kanada. Och då kan det vara bra att kunna bevisa att man har tillräckligt med pengar för att klara uppstarten!

Chrhelsing

Ny medlem
Är det någon som vet hur mycket pengar man måste ha på kontot för att få stanna i 5 månader utan att jobba? Kommer nämligen få in en vanlig lön + en semesterlön under tiden jag är på plats!

Chrhelsing sa:
Är det någon som vet hur mycket pengar man måste ha på kontot för att få stanna i 5 månader utan att jobba? Kommer nämligen få in en vanlig lön + en semesterlön under tiden jag är på plats!
Finns väl inga krav. Dock kan du vara tvungen att berätta om din ekonomiska situation. Ta iallafall med ett kontoutdrag på det du har!

Johan

mattiaslonn

Ny medlem
Tänkte angående brottsregistret. Jag har ett helt rent men de frågade inte efter det under ansökning. Ska man ha med det och visa upp under inresan eller hur fungerar det?

Mattias

edit: Såg det inte var allt, skit i min fråga

Senast ändrad:

mattiaslonn

Ny medlem
Angående frågan "Have you visited or lived any one of the designated countries for 6 consecutive months in the last year?"

USA står ju med men som ett land som inte begär man kollar upp hälsan. Jag har varit i USA i ett år, ska jag då klicka i ja, eller nej?

haparanda

Ny medlem
hej!
jag bor i Sverige och har put. får jag söka arbetstillstånd? jag har en kompis i Canada som kan fixa jobb till mig :)

Itchy

Ny medlem
The 2013 "Working Holiday" (WHP) category is closed as of September 25th, 2013.

Antar att det betyder att det är för sent att ansöka nu?

Martinjansson

Ny medlem
Hej Linda,

Jag har fått jobberbjudande som börjar gälla i Augusti först.
Min fråga är ganska enkel... jag är 25 år gammal och svensk (såklart) men NÄR kan/måste jag söka för att få godkänt! Jobbet kommer pågåg från augusti till mars ungefär :)

Tack på förhand

Martin Jansson

MHugaas

Ny medlem
Hej Linda
Jag är svensk men skriven i Norge fortarande, bor dock inte där längre. Är på resande fot och är för tillfället i Australien men kommer åka till Kanada förhoppningsvis på ett working holiday nästa år. Går det även om jag är skrven i Norge? Jag fick inte skriva in mig i sverige igen efter att jag flyttat hem från norge på grund av att jag skulle resa i australien. Hoppas du kan hjälpa mig.
Tack på förhand!

Marielle

Oliviangelika

Ny medlem
Hej! Tänkte höra om man kan slutföra sin ansökan om visumet i kanada? Om man inte lyckats få introduction letter Inman man åker..

AshaNoor

Ny medlem
Hej Linda!

Det är så att jag och en vän ska slutföra vår utbildningspraktik i Vancouver. Vi är lite osäkra på vad för slags tillstånd vi ska ha. Jag har varit o kollat på hemsidan men är lite osäker på vad som gäller om man ska åka för praktik. Ska vi söka vanligt work permit eller kan vi åka utan ett? Vi åker i slutet på augusti och hoppas på att få det klart innan resedatumet.

Tack på förhand/Asha

Lonegran

Ny medlem
Hej Linda,
Jag och en kompis har tänkt åka över till Kanada i slutet av Maj / början av Juni,
vet ni ungefär när visum för 2015 kommer att släppas?

Mvh

Lana1990

Ny medlem
Hej Linda,

Jag har ansökt om visum för International Experience Canada den 16/2, men fick redan den 17/2 meddelande om att jag inte får en inbjudan och skulle se över schemat för "utlott" av platser i respektive land. Jag har dock lite svårt att komma in på denna sida tyvärr.

Vet du hur det ser ut med antal platser för detta visum just nu?

Vänliga Hälsningar
Lana

beng122

Ny medlem
Jo om du kan lyckas få jobbvisa av arbetsgivaren dvs om du har en speciell yrkeskvalifikation som de eftersöker och inte kan hitta inom landet.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp