jonasclind

Medlem
Inredningstips
Jag tar mig friheten att anta att det är den generella åsikten i det här forumet att så många dagar som möjligt under ett år ska spenderas på skidor. Samtidigt är det ett faktum att för de flesta av oss så ser de älskade skidorna allt för sällan dagens ljus, utan befinner sig undanstoppade i ett förråd någonstans.

Diskussionen kring mängden skiddagar lägger jag åt sidan för den här gången, utan tänkte fokusera på resten av dagarna. Det började med att min kära sambo (bless her kind heart) naivt frågade: ”de där skidorna är ju riktigt snygga, varför har vi inte dem på väggen?”. Omedveten om den Pandoras box hon därmed öppnade kring vår inredning. Också omedveten om att det var det sista beviset för mig på att hon är den rätta.

Direkt började jag gå omkring hemma och leta efter bästa väggen att hänga mina Bent Chetler 120 (hon hade ju rätt i att de är löjligt snygga!). I processen kom jag fram till att det också finns många fördelar med att hänga skidorna på väggen:

- ideal och trygg förvaring i rumstemperatur
- tar inte upp plats i förrådet
- lätt att plocka fram när det är dags att åka
- snygg, personlig inredning
- lockar fram inspiration och minnen året runt

Så nu återstår ett par frågor, som jag tänkte kunde få samsas i den här tråden:

1) Vad är bästa/snyggaste sättet att hänga upp sina skidor på väggen? Någon som har erfarenhet eller tips?

Jag hittade den här produkten som verkar slutsåld/utgången: https://www.storeyourboard.com/indoor-ski-display-wall-rack-solid-cherry-wood/
Någon som sett någon liknande lösning i butik? Idéer på DIY-lösning?

2) Har du redan kommit en bit på vägen? Ge oss lite inspiration och visa upp dina bästa skid-relaterade inredningsdetaljer!

Och nej, vi behöver absolut inte begränsa oss till skidorna, det finns ju mer utrustning som kan vara väl så värd att använda som inredning!

fredw

Aktiv medlem
Inredningstips
Kul, positiv tråd mitt i allt elände. Påminner om hur en del gör/gjorde med LP-fodral... Jag har ej erfarenhet av detta men skulle t ex kunna tänka mig att hänga dem i osynlig stark fisketråd, snyggt fäst långt upp.
Jag frågar ödmjukt trådskaparen om det är ok att i denna tråd lägga upp egna exempel på snygga skidor?

jonasclind

Medlem
Inredningstips
Ja, det är väl den tredje frågan (som jag lämnade för att jag redan visste svaret...)

3) Vilka är egentligen de snyggaste skidorna? Motivera med bildbevis!

David_K_J

Medlem
Inredningstips
Knivmagneter har jag för mig var funkis i början av 2000-talet när jag bodde uppe i norr och passerade att och annat studentrum.

fredw

Aktiv medlem
Inredningstips
3) Vilka är egentligen de snyggaste skidorna? Motivera med bildbevis!

Jag skulle gärna hänga upp ett par gamla Ski Logik. Intarsia i trä som gick att få i personlig variant, men nästan alla deras standardskidor var grymt snygga. Hann tyvärr aldrig köpa ett par själv innan de försvann.

1639990290472.png

1639990428729.png

Berges

Medlem
Inredningstips
Jag passade på att skaffa en "wall-it" när det begav sig, tror tyvärr de lagt ner. Men smart och snyggt fäste imo https://www.thewall-it.com/.
Kan tyvärr inte hitta någon bild på hur det ser ut nu bara därför, efter flytt så har väggytan försvunnit så fäste och skidorna är förpassade till förrådet tillsvidare.

HBrosenius

Medlem
Inredningstips
Screenshot 2021-12-21 at 08.55.38.png

Hängt upp ett par skidor i grabbens rum. En smal list (Smalare än skidan) skruvad i väggen. Hål i listen och ståltråd genom listen och bindningarna ger en i princip osynlig installation.

Inredningstips
Härlig tråd! Jag har försökt att argumentera att skidor är konstverk här hemma men hittills bara fått viljan igenom att ha våra cyklar på väggen, de gjordes med tavellister från ikea, en rejäl krok och ett spännband. Men tanken jag hade för att bygga egna skidhållare var att använda en liknande teknik som icelantic använder för deras fästen (https://www.icelanticskis.com/products/ski-display-rack). Kändes lagomt enkla att återskapa med en handöverfräs, fin bit trä och lite vilja :)

jonasclind

Medlem
Inredningstips
... tanken jag hade för att bygga egna skidhållare var att använda en liknande teknik som icelantic använder för deras fästen (https://www.icelanticskis.com/products/ski-display-rack). Kändes lagomt enkla att återskapa med en handöverfräs, fin bit trä och lite vilja :)

Ja, detta ser ju ut att vara precis samma som de i länken från första inlägget. Borde inte vara så svårt att få till, tror att det svåraste måste vara att få till hyfsat exakt noggrannhet i bredd på de två urfräsningarna så att inte skidorna glider ner olika långt och hänger ojämnt.

Finns det någon här i forumet som har snickerikunskaper/möjlighet att tillverka dessa? (Jag tänker att eftersom de inte tillverkas längre så borde det vara ok att sno iden i en väldigt småskalig liten beställning..?)

Eller kanske lösa det i en 3D-printer? Funderar på om jag ska försöka skapa en 3D modell i SketchUp och beställa från en 3D-tjänst online.

Bilagor

• GR-SKI__40391.1592917027.jpg
    GR-SKI__40391.1592917027.jpg
    64.3 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Inredningstips
Ja, detta ser ju ut att vara precis samma som de i länken från första inlägget. Borde inte vara så svårt att få till, tror att det svåraste måste vara att få till hyfsat exakt noggrannhet i bredd på de två urfräsningarna så att inte skidorna glider ner olika långt och hänger ojämnt.

Finns det någon här i forumet som har snickerikunskaper/möjlighet att tillverka dessa? (Jag tänker att eftersom de inte tillverkas längre så borde det vara ok att sno iden i en väldigt småskalig liten beställning..?)

Eller kanske lösa det i en 3D-printer? Funderar på om jag ska försöka skapa en 3D modell i SketchUp och beställa från en 3D-tjänst online.
Jo precis, det handlar ju om hur exakt man vill ha det, man kan göra den i två delar där man limmar ihop den så det blir exakt rätt mått :) men annars vore ju som sagt en 3dprintad version nå bra! kolla på thingiverse så kanske de finns nån klar modell där, eller så finns det olika 3d-printsforum som kanske kan hjälpa :)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Inredningstips

De där skulle man kunna göra ganska enkelt med ställbarbredd också, så slipper man göra flera olika.

pd

Aktiv medlem
Inredningstips
Borde inte vara så svårt att få till, tror att det svåraste måste vara att få till hyfsat exakt noggrannhet i bredd på de två urfräsningarna så att inte skidorna glider ner olika långt och hänger ojämnt.

Eller så gör man dem med lite olika bredd så att skidorna kommer att hänga på olika höjd. Ser bättre ut att de hänger så där 10 cm (+/- 2 cm) olika än +/- 5 mm olika.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp