Inresa i Norge?

glenn-igen

Ny medlem
Inresa i Norge?
Hej. Vi har tänkt att åka till Trysil V7. Är det någon som åkt in i Norge under Jul/ Nyårshelgerna. Hur funkar det vid gränsen Covidpass/ test, långa köer?

Bergj

Ny medlem
Inresa i Norge?
Hej. Vi har tänkt att åka till Trysil V7. Är det någon som åkt in i Norge under Jul/ Nyårshelgerna. Hur funkar det vid gränsen Covidpass/ test, långa köer?
Vi åkte till Trysil via Långflon den 31/12. Vi hade föranmält inresa, hade med covidpass och antigentest eftersom jag tolkat tillgänglig info som att man inte testades vid den gränspassagen. Vi testade oss när vi kom fram istället. Så inga problems alltså, jag tycker infon på norska myndigheters hemsidor var tydlig så läs där för aktuella regler.

Bergj

Ny medlem
Inresa i Norge?
Vi åkte till Trysil via Långflon den 31/12. Vi hade föranmält inresa, hade med covidpass och antigentest eftersom jag tolkat tillgänglig info som att man inte testades vid den gränspassagen. Vi testade oss när vi kom fram istället. Så inga problems alltså, jag tycker infon på norska myndigheters hemsidor var tydlig så läs där för aktuella regler.
Kan tillägga att gränspassagen var lika odramatisk som vanligt, dvs. bara att åka förbi.

larchii

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Inga problem vid gränsen vid Storlien igår. Teststation vid gränsen, tog ca 15 min totalt. Glöm inte bort att registrera inresa först. Sök på "innreiseregistrering Norge" så hittar du rätt. Oklart dock vad som händer om man är positiv. 🤔

g-sjovall

Ny medlem
Inresa i Norge?
Som dom andra skriver. Anmäl inresa, ladda ner ditt covidpass, ta med ID-kort och förbered för test på gränsen. Om testanläggningen är stängd gör du ett eget test inom 24h eller åker till testcentret i den kommun/ort du befinner dig i. Dom flesta testanläggningarna vid gränsövergångarna har varit stängda eller haft limiterade öppettider under jul och nyår men borde börja öppna upp som vanligt nu igen.

Om du testar positivt behöver du sitta i karantän = åka hem. Tips är att testa dig hemma på morgonen innan du åker så du slipper vända vid gränsen :)

// Gustaf, Hemsedal

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Hej
Är i färd med att åka till Norge nästa vecka. Det jag inte blir klok på är det här med testning.
1. Kan jag ta med ett eget antigentest somnjag köper på vilket apotek som helst ?
2. Om jag testar mig själv när jag anländer (dvs åker inte till en teststation), hur reggar/visar jag det för norska myndigheter?

larchii

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Hej
Är i färd med att åka till Norge nästa vecka. Det jag inte blir klok på är det här med testning.
1. Kan jag ta med ett eget antigentest somnjag köper på vilket apotek som helst ?
2. Om jag testar mig själv när jag anländer (dvs åker inte till en teststation), hur reggar/visar jag det för norska myndigheter?

Passerar du en gränsstation med testning så stoppar du där och tar ett snabbtest. Annars skulle jag inte bry mig så mycket. Tror inte en polis kan stoppa dig och kontrollera dig direkt. Blir väl lite eget ansvar tänker jag. Men ta med ett snabbtest som du tar när du kommer fram, visar det positivt så är det väl samvetet ditt som får avgöra om du ska vända hem eller bli kvar. :)

Edit: ta snabbtest hemma innan du sätter sig i bilen med familj. En bekant som testade positivt vid gränstestning efter att kört från södra Sverige, då var det bara att vända 😅

Inresa i Norge?
Passerar du en gränsstation med testning så stoppar du där och tar ett snabbtest. Annars skulle jag inte bry mig så mycket. Tror inte en polis kan stoppa dig och kontrollera dig direkt. Blir väl lite eget ansvar tänker jag. Men ta med ett snabbtest som du tar när du kommer fram, visar det positivt så är det väl samvetet ditt som får avgöra om du ska vända hem eller bli kvar. :)

Edit: ta snabbtest hemma innan du sätter sig i bilen med familj. En bekant som testade positivt vid gränstestning efter att kört från södra Sverige, då var det bara att vända 😅
Du kan få repressalier i efterhand om du fuskar. Vet en kille som fick 10k i böter för han gick ut ur karantän 1 dag för tidigt (ankomstdagen räknades inte)
Nu är det väl inte karantän för alla inresande men storebror har koll..
Står tydligt på nätet som fler sagt.
Sök innreise norge så får du upp Norska sidor med deras info.

fredw

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Vi åkte in via Svinesund strax efter nyår. Det tog totalt ca 3,5 timmar vid gränsen pga köer till deras testning. Gratis iofs.
Möjligen kan man ta med eget snabbtest (hurtigtest) och testa sig själv medan de tittar på, det fanns vissa indikationer på det. Fast ingen aning om det stämmer (då eller nu).
Väl inne i Norge såg vi inte många munskydd på folk, men fler än i Sverige. Nästan inga munskydd syntes i liftar/köer där t o m jag tyckte de borde hålla avstånd litet bättre.

Christian4U2C

Ny medlem
Inresa i Norge?
Hej!
Var i Hemsedal förra veckan.
Det som krävdes enligt regler som gäller fr.o.m 14/1 var Covidpass, att registrera sig på reg.entrynorway.no 3 dygn/ 72 h innan inresa
och Antigen/snabbtest som tas vid gränsen.
Om man skulle vara positiv vet jag inte vad som gäller :)
/ C

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Testade ni på en station i Trysil?

larchii

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Vid positivt svar på gränsstation är det bara att vända tillbaka till Sverige. Om du inte korsar gränsen vid en gränsstation tar du ett eget snabbtest inom 24h. Visar detta positivt ska du ta ett PCR test inom 24h igen. Innan du reser in ska du registrera dig att du ska in i Norge.

Allt står klart och tydligt här.

Så ingen mening med att stressa upp sig för "storebror" ska fånga dig och kasta dig i fängelse. Men som sagt, testa er med snabbtest hemma innan ni åker hemifrån, är ju lite segt att behöva vända vid gränsen. Är det Trysil du ska till så kör du antingen över vid Nybergsund och testar dig där. Eller om du kommer söderifrån (typ Göteborg) och kör via E6 kör du över och testar dig vid Svinesund. Är det lång kö där hade jag kört Gamla Svinesundsbron precis bredvid och sen testat mig på egen hand.

Hoppas du får en trevlig resa :)
1643183849595.png

Tele777

Medlem
Inresa i Norge?
Jag kommer åka in i Norge, men via en väg som inte har teststation.
Jag tänker självklart följa deras riktlinjer och ta ett självtest.
Vad gör jag sen? Jag har ingen aning. Behöver jag göra något?
Är det positivt finns det ju beskrivet, det är alltså inte min fundering
Men om det är negativt??
-Fota av och skicka in en bild någonstans.
-Åka in till närmaste sjukhus och visa upp?

Ska bli skönt att äntligen få köra skidor i grannlandet igen !

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Inresa i Norge?
Men om det är negativt??

Är det negativt är det principen "smile and wave" som gäller :)

MattiasKierkegaard1

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Vid positivt svar på gränsstation är det bara att vända tillbaka till Sverige. Om du inte korsar gränsen vid en gränsstation tar du ett eget snabbtest inom 24h. Visar detta positivt ska du ta ett PCR test inom 24h igen. Innan du reser in ska du registrera dig att du ska in i Norge.

Allt står klart och tydligt här.

Så ingen mening med att stressa upp sig för "storebror" ska fånga dig och kasta dig i fängelse. Men som sagt, testa er med snabbtest hemma innan ni åker hemifrån, är ju lite segt att behöva vända vid gränsen. Är det Trysil du ska till så kör du antingen över vid Nybergsund och testar dig där. Eller om du kommer söderifrån (typ Göteborg) och kör via E6 kör du över och testar dig vid Svinesund. Är det lång kö där hade jag kört Gamla Svinesundsbron precis bredvid och sen testat mig på egen hand.

Hoppas du får en trevlig resa :)
Visa bilaga 15770

RWD

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Men om det är negativt??

Vi fotade bara testresultaten (som var negativa som tur var). inget mer.

fredw

Aktiv medlem
Inresa i Norge?

PisteCarver

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Typ.
Bra sagt, precis så är det.
Ingen kommer undan (om man inte har tänkt leva ensam i en bunker resten av livet). Restriktioner just nu drar bara ut på eländet och ställer till med skada. Bara att stålsätta sig och ta sig igenom till andra sidan där solen skiner igen.

Kan du inte översätta artikeln till tyska och skicka till den österrikiska regeringen?
De är ju helt snett på det....:rolleyes:

Stortlopp

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Typ.

Samtidigt så poängterar politikerna hur viktigt det är att smittspåra utlänningar och att kunna sätta dessa i karantän. Typ så här: "Vi har skapat ett avancerat kontrollsystem och nu måste vi använda det eftersom det finns".

Hoppas förnuftet segrar.

a128

Medlem
Inresa i Norge?
Vid inresa till Norge söder om gördalen var det ingen kontroll
Vid inresa till Sverige vid Grundforsen(Stöten) Frågade Nöff-Nöff om svenskt medborgaskap och legitimation

fredw

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Nu är det tydligen över:

Stortlopp

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Nu är det tydligen över:

Gäller det alla eller enbart gränspendlare (tolkar det som dom som jobbar på andra sidan gränsen).

fredw

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Gäller det alla eller enbart gränspendlare (tolkar det som dom som jobbar på andra sidan gränsen).
Verkar gälla alla:

Motsägelsefullt på sidan ovan. Tror att de inte hunnit uppdatera den fullt ut.

Edit:Jag vet faktiskt inte. Tycker att sidan från norska UD ovan är helt motsägelsefull. Vad betyder t ex detta: "There are no entry restrictions to Norway due to the corona situation now, but there are strict requirements for registration and testing when you travel into Norway."

Senast ändrad:

Stortlopp

Aktiv medlem
Inresa i Norge?
Verkar gälla alla:

Motsägelsefullt på sidan ovan. Tror att de inte hunnit uppdatera den fullt ut.

Edit:Jag vet faktiskt inte. Tycker att sidan från norska UD ovan är helt motsägelsefull. Vad betyder t ex detta: "There are no entry restrictions to Norway due to the corona situation now, but there are strict requirements for registration and testing when you travel into Norway."

Fast under detta står det klart och tydligt att du måste registrera dig innan inresa och testas på gränsen som vanligt, så det är ju ingen skillnad. Kanske inte uppdaterat än.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp