Intuition liner- hur mycket sväller den?

jpu

Ny medlem
Hej,
Har köpt ett par Dalbelllo Pantera med intuition liner (ID Now). Ska på bootfitting men är lite tveksam då det känns glappt vid skenbenet. Fråga därför - hur mycket sväller en sån liner? Motsägelsefulla åsikter på nätet. Enligt vissa sväller den 8 mm vid värmning. Gäller det även runt vad/skenben? Eller är det kört att få till?
har Dalbello 3-dels sedan tidigare med vanlig innersko och den är tightare. Glappet gäller även samma pjäxa Panterra men med vanlig liner.
så vad kan jag vänta mig?

Mvh

Enligt en del ska man även ha tåhätta pga att den sväller så..?

Pillard

Aktiv medlem
Sväller har jag aldrig hört. Däremot är det ju smått omänskligt tight när man stoppar ner foten i en ovärmd Intuition. Sen ger materialet med sig efter uppvärmning. Så att den skulle fylla ut glapp låter märkligt. Kanske att materisl till viss del flyttas från ställen där det är överflödigt men jsg är tveksam

jpu

Ny medlem
Hej!
Tack för svar - hittade där jag läst om att den ska svälla 8mm:
Stämmer det eller inte är ju frågan!?!
skillnad på olika innerskor?
//jou

rabbit

Aktiv medlem
Hej!
Tack för svar - hittade där jag läst om att den ska svälla 8mm:
Stämmer det eller inte är ju frågan!?!
skillnad på olika innerskor?
//jou
Med en google-översatt reklamtext är det svårt att veta vad de egentligen tänkt säga.
Om du tolkar det som att den 10mm tjocka innerskon kan svälla till 18mm tjocklek så blir du nog besviken. Jag har aldrig stött på en intuition som uppfört sig så.
De sväller ju i ugnen men från och med att dom börjar formas mellan skalet och din fot så handlar det nog enbart om komprimering.
Det (reklamtexten) är nog snarare något i stil med att den 10mm tjocka innerskon kan komprimeras 7mm och svälla 1mm vilket ger ett totalt spann på 8mm.
(obs jag utgår ifrån "10m tjocka innerskon" för att exemplen skall vara lätta att förstå och vet egentligen inte vilken tjocklek det är på just de där och/eller om dom överhuvudtaget är jämntjocka)
fwiw

Enligt en del ska man även ha tåhätta pga att den sväller så..?
Snarare så att tårna lätt trycks ihop och därför behöver hjälp att skapa extra utrymme så att om man fyller ut utrymmet mellan tårna och använder en hätta över alltihop så får man ett bekvämt vifta med tårna utrymme efter värmning.
Övriga delar av foten skall ju sitta fast och ger heller inte efter lika mycket.
#generaliseringar
fwiw

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp