Iran=Farligt?

Johan_Ax

Ny medlem
Vågar man åka till Iran och åka skidor? Blir man inte bombad eller nåt? Mellanöstern läget kunde ju vara bättre. Vad görs på kvällen? Blir man avhuggen höger arm om man är full? Nä Alvarligt talat HUR är det att åka skidor i Iran är det lugnt att åka ner eller vad?? Var förra året i Saddams winter paradise i Irak, det var inte bra..hehe

brandt

Ny medlem
Kort fråga.. Varför Iran?
Man kan ju dör i laviner eller glaciersprickor men varför göra det ännu värre och riskera att bli skjuten bara för att man typ inte bär huckle efter 23??

FMA

Ny medlem
jag läste någon artikel om Iran i vintras och där stod det att alkohol och hucklereglerna var helt satta ur spel på skidorterna. Förmodligen på grund av att det bara är överklassungdomar som åker skidor där och de brukar ju som bekant kunna göra precis som de vill. Men jag undrar om man klarar sig på engelska, Allah akbar funkar kanske inte i alla lägen...

Så jag tycker du skall åka och berätta för oss hur det var sen.

Johan_E

Ny medlem
Jaq var i Iran säsongen 01-02 med Patfindertravels

Risken att bli utsatt för ett våldsbrott i Iran som västerlänning är vad jag kan bedömma i stort sett obefintlig. Tvärt om är alla Iranier varesig dom kan engelska eller inte väldigt intressserade av att prata med västerlänningar och dessutom genuint gästvänliga på ett sett som du aldrig lär få uppleva hos några alpbönder i chamonix.

Sidåkningen i Iran bedrivs på ganska hög höjd ca 2000-3000m, pistmaskiner finns men verkar sällan användas offpistmöjligheterna verkar i storm sett vara obegränsade om man bara orkar gå 20 min på varje åk så kan man i dom större systemen åka orörd snö i säkert flera veckor efter ett snöfall.

Vad det gäller sprit och kvinnor så är det något som sköts mycket diskret på "privata" fester

kolla www.pathfidertravels.nu för mer info och lite bilder från våran resa förra säsongen, att åka med dom var troligtvis den mest spännande skidresa jag har gjort.

H

Hyrcania

Guest
Jag tror att du blandar ihop länderna i öst alldeles för mycket, vännen (kanske för att namnen Iran och Iraq klingar likadant, men betyder helt olika saker!). Iran är definitivt inte Irak och har ofrivilligt klassats som ”mellan östern”. Men ta fram en karta så förstår du att Iran ligger mestadels i Eurasien, dvs. mellan Central Asien och Kaukasus. Och för det andra, med tanke på senaste fakta: sedan när har Iranier varit inblandade i ”Bombningar”, som du pinsamt uttrycker? Ge mig ETT exempel på det! Såvitt vi vet, har individer med Iransk påbrå aldrig fysiskt skadat västerlänningar i Iran. Det är fakta! Jag tror att du felaktigt blandar ihop det krigshärjade Irak +Västbanken med Iran. Länderna råkar ha muslimer som majoritets befolkning, men har helt OLIKA trosuppfattningar, kulturer, bakgrund, etc. Det är nästan en förnedring för Iranier att bli jämförda med Irak (eller ett annat Arabiskt land). ”ALLAH AKBAR” ( på arabiska) är inte Iranskt/Persiska och betyder lika lite för en Iranier som ” FACIT INDIGNATIO VERSUM ” (på latin) gör för en finskspråkig. Skaffa fakta!

Det finns påtaglig många, välinformerade människor som vill mer än gärna åka till Iran. Om det finns någon som blir utsatt för Iransk ”terror”, så är det Iranska folket själva, och varken du, jag eller en Amerikan. Läs vilken tidning/bok som helst och du kommer att begripa bättre! Just därför är Iranier trevliga mot västerlänningar. Självklart har Iran enorma brister när det gäller turistisk infrastruktur. Men eftersom landet är rikt och dynamiskt föränderligt, ser framtiden ljust ut för turismen.

Tyvärr har alla fördomar.

jooohan

Ny medlem
Visst är det mesta bevisligen fördomar.
Men ett exempel (det enda jag kommer på, och jag är dessutom inte säker) skulle väl kunna vara Lockerbye? (stavning?)

Jag är också riktigt sugen på skidåkning i Iran, hur länge varar säsongen?

Var dey inte i Brant eller nån likn. tidning det stod om skidåkning i Iran?
Vet nån vilket nummer är det bara att skriva!

H

Hyrcania

Guest
jooohan, om du är osäker på hur "Lockerbie" stavas tyder det på att du inte vet heller så mycket om det. Ännu en gång var Iranier inte inblandade! Det var Lybiens regering (Libyen är en Afrikansk stat, som stödde Irak, vilket var Irans fiende nummer 1). Västländerna misstänkte många länder (b.a. Iran), men kom på att det var Libyen. Det finns fortfarande inte 1 enda attentat iscensatt av iranier mot västerlänningar. Det du inte förstår, jooohan, är att Iranska regeringen inte representerar folket (därför är det ingen demokrati). Iranier är ovanligt sekulariserade och öppna i privat, till skillnad mot andra muslimskt folk som lever i "friare" länder (Turkiet, Tunisien, etc.). Därför ser du att Iranier har bra anpassningsförmåga, inte minst här i Sverige.

rikard_o

Ny medlem
Hyrcania>> Tror att de som åker till Iran för att skida väldigt sällan har fördomar om landet eller kulturen. Då skulle man ju inte åka dit, eller hur? Så varför hänga upp dig så mycket på det, stavningen etc..? Tagga ner...

Själv drar man ner nästa lördag. Ska bli kanooon! Kommer dock sakna en Kronenbourg på after skin men te och vattenpipa får väl duga :)

rikard_o

Ny medlem
Brant>> Nä, varför skulle man det. Håll dig till Chamonix eller Åre du tar vi hand om pudret i Iran, hehe

MarkusO

Medlem
"Sedan när har Iranier varit inblandade i ”Bombningar”, som du pinsamt uttrycker? Ge mig ETT exempel på det! "

Tja... Inte för att jag vet, men man får ju anta att Iran flippade iväg en och annan tjongare under kriget. Syftandes då på Iran-Irak-kriget. Futtigt annars med tanke på att det fajtades i över 8 år (1980-1988).

"blandar ihop det krigshärjade Irak +Västbanken med Iran"

- Att för mindre än tjugo år sedan varit i öppet krig får väl ändå göra att man kan klassa Iran som någorlunda krigshärjat. Inte går det fort att bygga upp ett land efter ett krig. Inte sist jag räknade på det iaf...

Kung-bore

Ny medlem
Tjongare:) Mycket underhållande.
För övrigt tråkigt att vissa ska vara födda med ett kvastskafft i röven (läs:Hyrcania). det stämmer dock att det är ruskigt problem fritt att skidturista i Iran bara positiva saker att säga om landet, undantaget en sur liftnisse som inte förstod värdet av puder.

H

Hyrcania

Guest
Kung-bore, visserligen har Iran problem, men det är verkligen dumt att påstå att det Iranska folket är terrosrister (som vissa uttrycker här inne). Så jag är inte ensam att ha "kvastskafft i röven". Takes one to know one.

MarkusO: Iran är inte krigshärjtat. Ditt exempel är som att säga att Tyskland eller Frankrike är IDAG "krigshärjade", eftersom det pågick bombningar under WWII för 60 år sedan. Du blandar ihop Iran med andra länder... IGEN!

Och till er allla andra, om Iran vore så farligt, varför åker så många dit då?

JIsraelsson

Ny medlem
holler me hyrcania varför aka dit om alla säger att de e so farligt..?? men jag tror att FMA har rätt me att de inte är so farligt vid skidorterna...

GuleBjorn

Ny medlem
alkoholförtäring är förbjudet i iran i enlighet med islamsk lag, men det är så och så med lagen. många iranier har sprit hemma- bränner själva eller köper av andra som har gjort det. i de större städerna är det nog inte särskilt klokt att fråga efter sprit, men runt om i iran är det inte så strikt som man kan tro. men som utlänning kan det kanske vara svårt att komma in i denna dolda spritkonsumtion, om man inte har nån polare, släkt eller liknande i iran. likaså tror man att alla ogifta tjejer är oskulder och änglar. men så är det inte heller. ungdomar knullar runt precis som här. men kanske är de lite mer på sin vakt...
jag har tyvärr inte varit i iran men har fått reda på fakta av min underbara flickvän som har sina rötter i iran.
men va fan, måste man verkligen supa när man sticker iväg och åker skidor? om man åker till iran får man med säkerhet en upplevelse för livet och kanske ett nytt perspektiv på islam och de "förtryckta" människorna där. en alport är den andra lik i europa, och de kommer vara kvar där när man kommer hem från iran. fan, om man verkligen känner att man vill ha något slags rus när man är i iran kan man sätta sig och röka lite opium med några grymma locals. definitivt en annorlunda upplevelse jämfört med ubåtar, spyfulla feta stockholmare och tyrolerhattar i österrike. peace out!

H

Hyrcania

Guest
tack GuleBjorn och goodgirl !
Äntligen folk med lite mer perspektiv...

gymnastjohan

Ny medlem
Egentligen skulle man ju egentligen åka mer skidor på såna ställen. Det blir ju som ekoturism.
Det är väl bättre att folket i såna länder får nytta av skidåkarnas pengar. Fransmän, Schweizare, Kanadensare o.s.v. klarar sig nog ändå...

Ps. Kul med folk som verkligen är inastta i ämnet, (syftar på Hyrcania och GuleBjorn)

H

Hyrcania

Guest
tack gymnast_johan för ditt inlägg!
Jag hoppas att fler som du och GuleBjorn skriver vettiga inlägg.
(Jag tror att de som pinsamt påstår att Iranier är terrorister, har varken varit i Iran eller vet ens någonting om Irans historia, kultur eller politik , LÄS: blandar ihop)

bouic

Ny medlem
GuleBjorn -> Angående spriten så kan jag säga att de är väldigt frikostiga med att bjuda på både hembränt och kvalitetsvodka i Dizin ;)

Kung-bore

Ny medlem
Hyrcania: ledsen för alla hårda ord. (Konstigt att det ofta blir det här på forumet)
Alla andra åk till Iran åk skida. Det Persiska pudret håller världsklass liksom den Iranska gästfriheten. Om man nu nödvändigtvis måste ha tag i alkohol så är detta inget större problem heller.

Rasmus

Ny medlem
Inlägget är ju från 2002. Då var det nog inte många som hade åkt dit för att åka skidor från Sverige. Nu går det ju ett antal charterresor. Frågan var säkert grundad på information från tex sidor som

http://www.iacsp.com/o2001.html

Där det bland annat står:
"Iran remained the most active state sponsor of terrorism in 2001."

Sådan information återfinns på många liknande sidor. Det mesta av denna information grundas dock på USAs underrättelsetjänst och som vi nu vet så är ju den inte riktigt att lita på...

Nu vet vi ju att det går alldeles utmärkt att åka skidor i Iran och jag skulle gärna åka dit.

/R

rikard_o

Ny medlem
MartkusO>> har du varit i Iran? Var där ett par veckor i januari och kan säga att man märker väldigt lite av kriget. En och annan väggmålning med soldater från kriget i Teheran men det dör man ju knappast av att se... Du skriver vidare "man får ju anta att Iran flippade iväg en och annan tjongare under kriget". Jaha. Och? Iran blev anfallna av Saddam. Enligt folkrätten hade de all rätt i världen att försvara sig. Klart att regimen i Iran knappast är världens trevligaste men de som lider av det är knappast amerikaner eller andra västerlänningar utan iranierna själva.
Landet är i alla fall inte svårare att besöka än många andra länder i asien. Man blir som västerlänning ofta väldigt trevligt bemött av befolkningen och jag upplevde inte en enda gång något hat mot amerikaner eller andra västerlänningar. I övrigt finns det både trevliga och mindre trevliga människor där precis som överallt annars. Min flickvän som var med är både blond och blåögd och var väl bara sådär noga med hucklet. Dock bara mindre problem med det vid dessa tillfällen. Vid något tillfälle en tillsägelse som hon i princip struntade i och sedan orkade inte killen i skägg och grön uniform säga så mycket mer...

salam

JONen

Ny medlem
Jag var där två veckor nyss och jag måste säga att iranierna är väldigt gästvänliga!
Det är så pass påtagligt att man först misstänker att de skall prångla på en nåt som t.ex. övervänliga asiater eller europeer vill, men de vill bara visa upp sitt land från den bästa sidan (sedan passar såklart alla på att inflika att mullorna kan dra åt helvete såvitt det angår dem...)

Man blir erbjuden sprit, vodka och röka rätt omgående. Det kan dock såklart medföra problem med ordningsmakten om man ertappas, samma som i många andra länder alltså.

De flesta som åker skidor är överklassens översta del (minus mullornas familjer). Vi träffade en riktigt trevlig kille som hade bott i Europa i 15 år och lät oss bo ett par dagar i hans 200m2 våning i Teheran (vi fick ett sovrum var...). Dessa människor lever som i väst (fast med mycket högre standard) och där kan det bjudas på hejdundrande spritkalas med damer med utsläppt hår etc.

Jag tror att Irans (mullaornas) statsunderstödda terrorism grundar sig i att de köper sig kompisar i olika regimer runt om i världen t.ex. Afrika och tidigare Afganistan. Sedan stödjer man palestinernas kamp mot Israel, Hisbollah etc. Det verkar hur fredligt som helst inne i själva iran. Det hänger ihop med deras tro, man skall ju inte stjäla och vara dum.
Det finns posters som stadgar att turister i landet skall skyddas av regeringen och eventuella försvunna ägodelar skall ersättas av staten Iran. Hur skulle det sett ut i Svea rike ?! Reseförsäkringsbolagen skulle nog vara out of business...

H

Hyrcania

Guest
tack Jon_Hakansson!
Ni som dömer Iran borde åka dit själva och SEDAN döma istället för att utgå från förvirrande och felaktiga påståenden (såsom exempelvis att Iranier är terrorister som talar arabiska och hatar västerlänningar).
MVH

rikard_o

Ny medlem
Hyr en Scania (..)>> det är väl ingen som påstår att de talar arabiska..? Hur som helst så rekomenderas en resa dit så folk får se. Jag som varit där understryker att folket allt som oftast är väldigt trevliga. Och att alla muslimer inte är terrorister vet nog de allra flesta normalbegåvade redan innan de åker dit... Men man kan samtidigt inte blunda för att landets regim och dess lagar och regler är ganska bizarra. Och det handlar inte om västerländsk kulturimperialism från min sida utan enbart om mänskliga rättigheter och varje människas rätt att själv bestämma över sitt liv. Ett bra exempel är kravet på huvudbonad för kvinnor. De flesta unga iranier man talar med gillar inte att kvinnor måste ha huvudbonad och därför borde det vara självklart att man inte har en sådan lag. I den bästa av världar såklart...
Hur somhelst så tror jag poängen har gått fram i alla inlägg här nu - Iran är inget farligt land att resa till för en västerlänning. Så gillar man puder och vill ha lite omväxling mot alperna - åk dit! Eller om man bara vill uppleva en helt annan kultur och se en av "The Axes of Evil" from the inside. Man kanske skulle bjuda med herr Buske till Dizin?

H

Hyrcania

Guest
ja ja rikard spelar amnesty international sedan han kom tibax från iran... (varför han hatar mig, vet jag iofs inte...?)

nikekl

Ny medlem
jag hatar också dig, hyrcania, men det beror inte på din eller min uppfattning om iran, utan på din aggresiva stil här på forumet.

..för vad har rikard_o sagt som är fel?

rikard_o

Ny medlem
Hyenan, vad har du för problem egentligen?!? Hatar jag dig...? Fattar ingenting.... Jag har väl hela tiden på detta forum sagt att jag INTE tycker Iran är farligt, att de inte är terrorister etc. Både innan och efter jag var där. Och att jag tar upp mänskliga rättigheter EFTER jag varit är en slump, kunde lika gärna ha tagit upp det innan. Är intresserad av frågor om mänskliga rättigheter, är det något fel på det eller vadå?! Iran har stora problem med detta och det håller många iranier själva med om, i synnerhet de som bor utomlands som här i Sverige. Men jag blandar inte ihop folk och regim. Jag tycker inte heller man ska bomba bort regimen i Iran så som vissa i väst verkar vilja utan är för ett fredligare arbete för att iranierna själva ska kunna byta regim, något som många, många av dem vill. Men du kanske tycker det är bra att ayatollorna har makten i Iran istället för folket? Då är du nog i minoritet, vare sig du är iranier själv eller inte. Min uppfattning efter att ha varit där är att iranierna i Iran är lika måna om att byta regim som deras landsmän i exil.

Detta är för övrigt ett skidforum och det är framförallt det som diskuteras här. Inte fel att glida iväg och prata om annat men den här tråden handlade ju från början om hurvida det är farligt att åka till Iran eller inte. Min uppfattning både innan och efter jag varit där är att det inte är farligt. Så vad har jag sagt som gör dig så arg??

H

Hyrcania

Guest
rikard_o, jag håller med dig till fullo. Det du inte begriper är att istället för att hacka ner på vad jag säger, så borde du titta vad andra människor har skrivit (att Iranier är terrorister, vilket du verkade också samtycka INNAN du åkte dit). Om du läser mina föregående inlägg (se 2005-01-05 längre upp) skrev jag långt före dig om hur det förehåller sig i Iran... Nu vet du varför det bor så många Iranier i Sverige, att nästan 90% av Svenskar med iranskpåbrå har blivit direkt el. inderekt utsatta av regimens terror?

Det jag menade med mina föregående inlägg, rikard, är att Iranier är inga terrorister mot västerlänningar (och har inte varit inblandade i direkta terrorattacker mot andra länder), utan det är regimen som terroriserar folket. Vilket du nu repeterar. Så igentligen förstår jag inte varför du förklarar någonting som jag redan är insatt i...?
PS: jag förmodar att du är ung (som skriver "Hyenan". nu skrattar jag. Jag borde anmäla dig! hahhahah vilken rolig figur du är rikard_o!) och outbildad

rikard_o

Ny medlem
Hyenan, jag har väl inte hackat ner på vad du säger i sak? Jag tycker bara din ton mot folk här är aggresiv och allmänt otrevlig flera gånger. Också på andra trådar har du på ett otrevligt sätt klagat på att småsaker som folk säger om Iran inte stämmer med verkligheten osv (kaffe eller te.. eller både och kanske) En jävla besserwisser verkar du vara. Jag har för övrigt hela tiden haft samma uppfattning om det här med terrorister och farligt att åka till Iran etc, både innan och efter jag varit där. Varför håller du på egentligen? Jag tycker i grunden samma som du i just denna fråga (men inte så många fler kanske..)

Och att jag NU vet varför det bor så många Iranier i sverige.... suck. Även innan jag åkte hade jag ganska bra koll på landet. Dock kan man ju aldrig veta precis hur det är innan man varit där. Men jag vet varför iranier flyttar från sitt land. Det vet man även utan att ha varit där...

Och min ålder... tja, om du hade inteligens nog att klicka på mitt nick så hade du sett hur gammal jag är. Hur gammal är du själv lilla vän? Och utbildning.... inte för att du har med det att göra men jag har en fil kand i systemvetenskap samt studier i statsvetenskap och media- och kommunikationsvetenskap. Ska jag dra resten av mitt cv eller... Det heter obildad för övrigt (om det var det du menade). Som man bäddar får man ligga besserwissern... Gå och lägg dig eller nåt och sluta förpesta dina medmänniskors tillvaro.

Fritzan

Ny medlem
På söndag bär det av till Tehran och Dizin för lite puderfistning. Varför åker jag dit? Jag har tidigare bot i Cham under två vintrar samt spenderat otaliga veckor i alperna. Jag har fått nog av exploateringen, priserna och allt annat och därför söker jag mig nu till lite mer udda ställen där man får kulturella upplevelser på köpet till ett lägre pris. Förra året åkte jag skidor på Elbrus i södra Ryssland mot gränsen av Georgien. En otrolig upplevelse och orörd puder hela veckan. Toppen tyckte jag.

Det här med fördomar som vi sett prov på tidigare i den här tråden beror till fullo på okunskap. Jag har själv tidigare haft fördomar om fjärran länder innan jag besökt dem, men allt som oftast blivit totalt motbevisad så fort jag landat på dess mark.

bouic

Ny medlem
rikard old buddie, jag är en varm anhängare av fri och vild debatt så länge den håller sig över en viss nivå. Ni argumenterar ju för samma sak, det som rör till det är väl att hyrcania inte uttrycker sig speciellt tydligt.

rikard_o

Ny medlem
Och att han/hon är otrevlig mot folk i största allmänhet, inte bara på denna tråd... Både mot mot folk med annan åsikt än hans/hennes och mot folk med liknande åsikter. Sicken människa....

henning2

Ny medlem
Palla Iran du kan få låna ett rep av mej i stället. Döden kommer som en överasking där nere

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp