IRAN, någon som vet något?

raskolnikov

Ny medlem
Jag är sugen på IRAN med skidor nästa vinter. Tänkte vara där en månad bara det politiska läget är lugnt. Vet någon vilken månad som är mest lämplig - jan, feb el. mars???

Vilken skidort rekomenderar ni mig som tänker på pengarna - är student så de flöder inte. Alltså en skidort som inte kräver boende på 5* hotell. Som jag förstått är det ett billigt, trevligt och synnerligen intressant land.

Men skidåkningen vet jag bara litet om och önskar veta mer. Berätta allt ni vet - snälla.

// Johan

tja jag har hört/läst skitbra grejer om iran fanns nån artikel i transition tror jag oändligt med snö mm. enda grejen är väl situationen med usa mm.
lycka till

Irak el. Iran lika mycket samma sak för amerikan som svensk el. Amerikan för Iranier - få, men vissa. Om USA härjar har jag full förståelse om man skulle hysa aggressivitet även mot mig som svensk bara för att jag är västerlänning. Heurmenetikens enkla regler...

Jag var med några polare i Iran i slutet på februari i år. Rekommenderas varmt. När vi var där var det ganska lite snö så någon puderpumpning blev det dock inte. Jag tror det är snösäkrare runt nyår och kanske en månad framåt. Boende och liftkort kostar inte mycket, iranierna är schyssta som fan och maten god så det är inte så mycket att fundera på. He ä ba å åk!

/Mange

var i iran i början på februari, då hade de gott om snö, vi åkte i Dizin som man kommer till enkelt från Teheran med taxi. Det är inte en jävel bland iranierna som åker puder så det har du helt för dig själv, ett tips är att ta med skithuspapper i mängder om du ska vara där i en månad, det har de inte i Dizin... du vill inte veta vad man gör istället heller, annars är det inga problem, trevliga folk, god mat och jäkligt billigt, liftkort 30 spänn om dagen säger ju det mesta

Vad kostar då boendet? I exempelvis Dizin. Allt verkar ju tipp topp, vill bara veta om man klarar sig på klassiska 200kr/dag. Lite rädd för att på en skidort finns bara lyxboende - är det så?

MVH // JM

Uppe i Dizin där liftarna ligger klarar du dig inte på 200 spänn, men det finns längre ner, ca en kvart i taxi gott om boende, det gäller att kunna pruta, vi betalade 150 USD för fyra nätter, två pers men det var tydligen alldeles för mycket fick vi höra av localsen senare. 10 dollar natten är garanterat inga problem att hitta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp