Iran?

SophieO

Ny medlem
Iran?
Hej!

Funderar starkt på att åka till Iran i februari och åka skidor, har hört mkt fantastiskt om detta land (bland annat skidåkningen) och dess invånare osv osv. Det jag undrar är hur det är att som blond svensk tjej vistas här? Har läst att man som tjej bör täcka håret, inte ha åtsittande kläder osv. men hur hårt är det? Är de lika "nyfikna" som jag är eller bör man tänka sig för?

nikekl

Ny medlem
Iran?
Hej SophieO,

En bit ner i detta inlägg http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=19707 av rikard_o finns ett stycke om "kvinnor i iran". Där står också annan givande info plus att han länkar till andra trådar i början.

Kortfattat kan du ha åtsittande kläder och bör ha sjal på huvudet, och de är hårdare på detta inne i Teheran än uppe i bergen.

saffo

Ny medlem
Iran?
Länken ovan med olika uppfattningar är bra.

En fråga är bara hur du ska åka, ska du åka ensam eller så ? det påverkar lite hur man skall svara på dina frågor.

En annan sak är att om du vill umgås med människor är det kanske en idé att åka till någon annanstans än bara till skidorterna där de flesta är iranska överklassen. Åk för att se mer kultur i t.ex. Till Esfahan, Yazd eller Shiraz. En sak att vara uppmärksam på att det är "viktigare" att vara mer "påklädd" i mer konservativa områden som södra Tehran eller mindre städer.

I februari är det ändå kallt i Iran så kläderna är egentligen inte ett så stort problem - du är nog lika mycket påklädd i Sverige som i Iran (ute).

Iranier är väldigt nyfikna och hjälpsamma men det betyder inte att man inte skall tro att ALLA är jättesnälla.

SophieO

Ny medlem
Iran?
Tack så mkt för svaren! Länktipset var kanon, mkt info!

Jag kommer inte åka ensam, vi är åtminstone fyra killar och en tjej (dvs. jag) och kommer åka med Pathfinder, så mkt tid kommer ju spenderas i bergen. Som jag trots allt förstått det är det mindre hårt med "reglerna" där än i städerna, men det är ju bara att ta seden dit man kommer! Värre än så är det inte. Gissar att ni rekommenderar att åka dit...?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp