Isaberg bygger inomhusbacke!

Manutten

Medlem
Nej hopp lär det ju inte finnas men nån rail borde dom ju kunna slänga upp iaf! Jag tror mig ha sett det från andra inomhusbackar iaf?

Senast ändrad:

Gabbe88

Ny medlem
Tror inte EU ger dem bidrag som det ser ut, I vilket fall som helst tror jag det blir svårt att hålla igång en sån anläggning.

eHogstrom

Aktiv medlem
370miljoner!? Jäävlar va pengar.
Fett som fan om man hade bott nånstans i närheten till småland haha

Senast ändrad:

Bossebuss

Ny medlem
För att denna vision skall gå i uppfyllelse så är det mycket som skall klaffa.
Att politikerna har tillstyrkt detta är för mig en gåta, men nu lär det väl vara så. För att EU skall lämna bidrag är väl det förknippat med vissa villkor antar jag. troligtvis skall dessa pengar återbetalas.
För att denna satsning skall bära sig påstås det att besöksfrekvensen skall vara ca 1000 betalande per dag året runt. En dag som denna när solen skiner, vem tror att det kommer att vara det antal personer uppe på Isaberg då?
Nej, använd denna vision till något annat positivt. Bygg ett område där barn och ungdomarna kan få utlopp för sin leklusta. Anställ personal som kan på ett positivt sätt kan stärka Isabergs ställning inom skidsverige.

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Whoo!! Kan knappt beskriva hur glad jag är! Att vi i småland får denna backe, äntligen!!
Längtar redan tills öppningsdagen!!

s_ahlen

Ny medlem
bor väll ungefär 20mil därifrån så lär ju besökas någon gång!

NBorg

Medlem
SverigeTomten sa:
Kan de inte göra samma sak med stockholmsbackarna?
De ska bygga in ulnabacken, dock skjuter de fram datumet hela tiden. Skulle egentligen vara färdigbyggt iår men de har inte ens börjat :(

Josslo

Ny medlem
Känns lite oväntat att den hamnar just där. De som kommer att använda backen under sommrarna är ju de som verkligen åker skidor så ofta de kan under vintrarna. detta intresse tror jag mer på finns i stockholm,göteborg och norröver.

Men skidåkningen lär ju öka brutalt i Isaberg nu och det är ju roligt som fan

Senast ändrad:

Bossebuss

Ny medlem
Stepup sa:
varför i isaberg=!?!?!
Det kan man undra. Det måste finns bättre upptagningsområden för att lika anläggningar skall bära sig. Satsa på den breda allmänheten under vintern. Då kommer en ännu större publik.

HeLium

Aktiv medlem
Är upptagningsområdet verkligen så dåligt?

Jag tänker på:
Göteborg
Borås
Jönköping
Skövde
Mariestad
Karlstad
Uddevalla
Linköping
Norrköping
Örebro
Västervik
Oskarshamn
Kalmar
Karlskrona
Karlshamn
Kristianstad
Växjö
Varberg
Falkenberg
Halmstad
Helsingborg
Malmö

Plus
Köpenhamn

Det där måste ju vara tre milioner(?) personer, allt inom trettio mil från från Hestra. Så uppsamlingsområdet kan det ju inte vara fel på....

Cee

Ny medlem
Kolla bara på Milton Keynes inomhus backar. Engelsmännen är som galna i den..

Bossebuss

Ny medlem
HeLium sa:

Jag tänker på:
Göteborg
Borås
Jönköping
Skövde
Mariestad
Karlstad
Uddevalla
Linköping
Norrköping
Örebro
Västervik
Oskarshamn
Kalmar
Karlskrona
Karlshamn
Kristianstad
Växjö
Varberg
Falkenberg
Halmstad
Helsingborg
Malmö

Plus
Köpenhamn

Det där måste ju vara tre milioner(?) personer, allt inom trettio mil från från Hestra. Så uppsamlingsområdet kan det ju inte vara fel på....

Bossebuss

Ny medlem
Bossebuss sa:
HeLium sa:

Jag tänker på:
Göteborg
Borås
Jönköping
Skövde
Mariestad
Karlstad
Uddevalla
Linköping
Norrköping
Örebro
Västervik
Oskarshamn
Kalmar
Karlskrona
Karlshamn
Kristianstad
Växjö
Varberg
Falkenberg
Halmstad
Helsingborg
Malmö

Plus
Köpenhamn

Eventuellt kan Du ha rätt, men det gäller ju för de skidihtresserade att vara i anläggningen även under sommarhalvåret. Annars går det väl åt fanders med anläggningen. Se hur det har gått i Tyskland, eller varför inte se hur det gick i Torsby!

oskarkarlsson

Ny medlem
den stora frågan är bara om de får eu pengarna..vi får se i juni..

tror personligen det kommer floppa stort om de bygger.. kanske går bra i typ 1-2 år, men sen när alla har provat en gång kommer inte en käft åka dit.. de har räknat med att det behövs ca 330000 besökare per år bara i hallen för att det ska gå ihop, säsongen som har varit var helt okay och då var det ca 120000 besökare totalt. och då var alla backar öppna från januari tills det stängde i slutet av mars. sista veckan det var öppet var det kanon fint i backarna, strålande solsken hela veckan, men ändå kom inte fler än 20 personer under hela veckan.. visst, vi som har ett brinnande intresse för skidåkning kommer säkert besöka hallen både en och två gånger, men vanligt folk ser skidåkning som något man gör utomhus, på vintern, inte inne i en rå och kylig hall när de är 30 grader och sol utomhus.

menmen, den som lever får helt enkelt se

A

Allemaaan

Guest
oskarkarlsson sa:

tror personligen det kommer floppa stort om de bygger.. kanske går bra i typ 1-2 år, men sen när alla har provat en gång kommer inte en käft åka dit.. de har räknat med att det behövs ca 330000 besökare per år bara i hallen för att det ska gå ihop, säsongen som har varit var helt okay och då var det ca 120000 besökare totalt. och då var alla backar öppna från januari tills det stängde i slutet av mars. sista veckan det var öppet var det kanon fint i backarna, strålande solsken hela veckan, men ändå kom inte fler än 20 personer under hela veckan.. visst, vi som har ett brinnande intresse för skidåkning kommer säkert besöka hallen både en och två gånger, men vanligt folk ser skidåkning som något man gör utomhus, på vintern, inte inne i en rå och kylig hall när de är 30 grader och sol utomhus.

true word, tror på samma sak!

Bossebuss

Ny medlem
Alex08boo sa:
oskarkarlsson sa:

true word, tror på samma sak!
Någon jibbare skrev att det inte fanns utrymme, eller hänsyn tagen till deras önskningar! Tror Ni att det kommer att tas hänsyn till dessa i den nya inomhushallen? Inte då! bara för den breda massan som genererar pengar. Gläm det!

Cebalo

Ny medlem
Riktigt roligt att se initiativet, och blev det hela av skulle jag åka ofta mest för att stödja det hela. Dock blir ju målgruppen något diffus: det skulle bli svårt att få folk även från detta forum att komma tillbaka om det inte finns någon park eller off-pist och den breda massan som bara vill åka nån gång i sommaren tror jag knappast räcker till för att hålla en sådan anläggning igång. Och räknar man med att behöva 1000 besökare per dag blir det TRÅNGT som satan... =)

Bossebuss

Ny medlem
Ni kan ju lästa Freeride eget konstaterande ang de uteblivna EU-pengarna.
Men läs gärna Malin Siwes artikel i DN den 29 maj. Denna artikel bryter ner projektet i dess beståndsdelar och konstaterar att detta inte är något projekt som i längden kan ha någon bärighet.
En annan sak som inte framgår i artikel är att gästerna på Isaberg till stora delar består av danskar. Inte kommer dessa gäster att åka till Isaberg under sommarhalvåret för att åka skidor. Låt det hela smälta bort i sommarvärmen och ladda för en ny vinter med andra nyttiga satsningar som ger mervärde för vintersporten.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp